Небеска Српска: Ко то лети, на челу параде?

Наоко сви хеликоптери са фотографије дјелују једнако. Али нису. Разлика се најјасније види код репног ротора водећег хеликоптера у формацији за част 30 година Српске. Ако већ не преко нешто ужег обима његове кабине, у односу на друга два.

уторак, 11 јануара, 2022 / 22:54

На челу ескадриле од три хеликоптера (јер три је по српски) лети вишенамјенски хеликоптер Коала италијанске производње, Хеликоптерског сервиса Републике Српске (ХсРС). Два хеликоптера Ансат, који су за потребе МУП РС купљени недавно у Русији, само се придружују оном који је био једини у строју раније.

Не без разлога, ХсРС је на челу поворке од три хеликоптера који су на крају програма прелетили свечани дефиле за овогодишњи 9. јануар. ХсРС је до сада радио све што један хеликоптер мора да ради у некој земљи.

И зато ово све пишемо. Јер је дошло до промјене. Уједно, уз извођење Коњичке јединице МУП РС, три хеликоптера у формацији највећа су новина и свакако најатрактивнији дио за посматраче овогодишње свечане смотре поводом Дана Републике Српске.

Демобилизација ратног ваздухопловства

Принудно слијетање патријарха српског и митрополита црногорско-приморског хеликоптером на Цетиње прошле године указало је, како на виталност и савременост појма "Небеска Србија", тако и на важност хеликоптера као превозног средства. Ми их у Републици Српској тренутно у зрак можемо подићи четири, док чекамо испоруку још једног из Русије.

Наредбом Радомира Путника, министра војног, у Нишу је 24. децембра 1912. године основана Ваздухопловна команда српске војске. Фронтал.РС зато посвећује текст Хеликоптерском сервису РС, као донедедавно једином облику Небеске Српске.

Датум оснивања Ваздухопловне команде српске војске обиљежава се као Дан ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије. Датум оснивања Хеликоптерског сервиса Републике Српске (28.08.2008.), дан је спашавања части Ваздухопловства и противваздушне одбране Војске Републике Српске (В и ПВО ВРС).

И здравог разума Српске, да своју имовину и ресурсе даје на управу било коме другом него себи. Хеликоптери ВРС су извучени из борбеног састава и са хеликоптерима Газела домаће производње (Соко Мостар), који су исцртали ваздушни простор суверене Републике Српске, почео је са радом ХсРС.

Један Италијан и два Американца

Без обзира што је симболички морао да носи терет наслијеђа и славе В и ПВО ВРС, Хеликоптерски сервис је државна установа цивилног карактера и хеликоптери намијењени за извршавање борбених задатака нису били ни сасвим адекватни, а ни исплативи за буџет РС.

ХсРС је стога иницирао прве замјене и у ескадрили се тренутно налазе три летјелице.

Тренутно се флота Хеликоптерског сервиса Републике Српске састоји од једног хеликоптера "Коала" произвођача Агуста Вестланд (Agusta Westland" AW 119 Kx) који се користи за потребе гашења пожара, ваздушног медицинског транспорта, операције везане за службу трагања и спасавања и пружање помоћи становништву у савладавању посљедица изазваних временским непогодама.

Два хеликоптера Бел Џет Ренџер (Bell 206 Jet Ranger) које се користе за ВМТ, извиђање и претраживање у операцијама службе трагања и спасавања, од којих је један тренуно на ремонту.

Прелазак ХсРС са хеликоптера домаће производње по француској лиценци (Соко Мостар), осим мање потрошње и јефтинијег одржавања, условила је управо и лиценца на моторе хеликоптера Газела, за које је набавка резервних дијелова постала прескупа и непоуздана за исплатив и несметан рад ХсРС.

Небеска Српска нам треба и око тога нећемо расправљати

На званичној мрежној страници ове летеће државне установе се објављују сви подаци о ваздушном медицинском транспорту и чињеница коју је за Фронтал.РС потврдило више љекара са хирургије УКЦ БЛ, јесте да о тим летовима не одлучују у ХсРС, већ је то дискреционо право и обавеза искључиво овлаштеног медицинског особља.

Када затребају, сви ћемо бити брзи да питамо што их нема. Па зато нека их. Српској треба хеликоптерска јединица и то одвојена од потреба МУП РС. Само неодговоран би расправљао о било чему другом, осим о исплативости или могућим уштедама. Они којима су српски хеликоптери спасили главу, не мисле колико је то коштало буџет Српске.

ХсРС се појављује у медијима и мимо извјештаја о њиховом раду, па је постао својеврстан топик у којем се најчешће пребацује употреба хеликоптера од стране тренутних носилаца власти. То је згодан мотив, а вјероватно је посљедица мита о великим издацима и луксузу који се врте око хеликоптерских ротора. Примјера ради, зависно од типа хеликоптера, за лет до Српског Сарајева потроши се између 80 и 140 литара керозина, који ХсРС набавља по цијени од шездесет еуроценти по литру.

У преводу, да би се неки високи дужносник превезао до "заједничких институција" или негдје другдје у Српској лет хеликоптером је можда и исплативији. Поготово ако у обзир узмемо колико троше аутомобили са преко 3.000 кубних центиметара запремине мотора, какви су обично у служби наших функционера, те колико их иде у колони и уз успутно обезбјеђење. То је велики трошак на терет грађана, у смислу броја ангажованих возила, потрошеног горива и дневница за обезбјеђење.

Парадоксално, али чињенично. Као што је ХсРС због привлачности и престижности ваздухопловства, више на удару од многих других установа у којима се производе губици и ненамјенски троши новац, без готово икакве контроле.

Што не преузесмо и осмице…

Данас, из ове перспективе, горка је грешка што су и хеликоптери Ми-8, совјетске производње, жртвовани и утопљени у састав тзв. Оружаних снага БиХ. Најпродаванији модел хеликоптера у свијету, који се након преко 17.000 иначица направљених од 1961. године и данас у Русији производи под ознаком Ми-17, у склопу увођења БиХ у НАТО мимо званичне воље њених становника на референдуму, остављени су плански да зарђају до непоправљивости.

ОС БиХ су снадбдјевене америчким старим војним хеликоптерима Бел Хјуи, који је други најпроизвођенији на свијету, али се не производи од 1976. године. Дизајн му датира још из времена Вијетнамског рата, а Војска САД их је избацила из употребе још у децембру 2016. године. Углавном типом Црни јастреб (Sikorsky UH-60 Black Hawk). Тренутно су ОС БиХ кроз амерички пројекат војне помоћи добиле осам оваквих летјелица, од којих ни једна није стационирана на територији Републике Српске.

А није да се о томе не треба мислити. Поготово када се чује одјек ратних труба из Ефбиха. И поред свега тога, Хеликоптерски сервис ЕР ЕСА је вршио евакуације тамошњих пацијената и гасио пожаре изнад муслиманско-хрватског ентитета. Што су чињенице које се ријетко помињу.

Република Српска тако тренутно располаже могућом бројком од шест хеликоптера, од чега три припадају ХсРС, а три су планирана за службу у МУП РС. Фронтал.РС мора рећи да би за торжествени марш поводом 9. јануара 2023. најбоља слика била прелет свих шест ових хеликоптера у двије троугласте формације.

Чисто да знамо како су способни за лет и да можемо рачунати на њих.