Одборници о платама: Смањили би, али се нешто узнедало

Након локалних избора Фронтал је направио серију интервјуа преко којих су се читаоци могли упознати са политичарима који појединачно добили највећу подршку грађана.

петак, април 19, 2013 / 09:03

Уз посебну опаску да нам на питања одговоре нису послали политичари са највише повјерења грађана у Бањој Луци и Добоју, Нешо Грбић и Небојша Марић, који је са 11.000 гласова у Добоју вјероватно најпопуларнији локални политичар у БиХ.

Како годинама указујемо на бесмисленост плата за одборнике који се окупе једном мјесечно и обично неаргументовано расправљају о темама дневног реда, типско питање за све одборнике је било управо укидање одборничких накнада, осим за незапослене одборнике. Један дан ефективног рада и плата о којој сања већина становништва у Српској тешко да могу наћи оправдање. Обично се потегне оно, како постоји посао одборника који се не види на скупштини. Што и даље нема упориште у цијени рада.

У вријеме опште кризе и неликвидности већине општина, које су неспособне сервисирати своје основне локалне послове,а све чешће и накнаде одборницима, оне постају превелик луксуз, рачунајући на њихову висину и чињеницу да су одборници најугледнији грађани сваке општине, најчешће руководиоци и запослени људи.

Највећи примјер лицемјерја је понашање одборника у скупштини града Добоја, гдје су усвојена смањења накнада, али и дозвољени паушали којио могућавају да мјесечно наплате и 1000 марака. "И ми смо људи и на нас утиче криза" поручили су добојски одборници, пребацујући лоптицу у сваки други ћошак, од оног који налаже здрав разум.

Иронијом судбине, највише поједниачних гласова добили су одборници СНСД, који су у тим општинама у опозицији. Сагласност по питању смањења одборничких накнада обично се представи као политичко питање, а иницијатива представља као лицемјерна. Подсјећамо још једном да би новац добијен овим путем био немјерљиво користан за локалне заједнице, што се најбоље види на примјеру Јагодине, у којој одборници примају само дневницу за дан када је скупштина општине.

Ево одговора одборника по питању укидања накнада.

Синиша Максимовић, СНСД, Бијељина

Лично бих предложио/подржао такву иницијативу. Такву иницијативу треба подржати и на другим нивоима. Ја имам своју професију и плату од које живим и издржавам своју породицу. Нисам се кандидовао, нити ме је народ Семберије изабрао да ми политика буде професија.

Лазар Продановић, СНСД, Зворник

Подржао бих инцијативу да се јединствено уреде накнаде изабраним одборницима и мишљења сам да се морају свести у прихватљивије оквире тј.да буду ниже јер обављање законодавне функције повјерене директно од стране грађана требале би у већој мјери бити част за бављење јавним пословима а у много мањој мјери финансијска мотивација. Иначе мишљења сам да су примања како посланика тако и одборника висока обзиром на укупно сиромаштво у друштву и недовољне активности на повећању стандарда грађана и развоја.

Миленко Ђаковић, ДНС, Приједор

Ово питање је сложеније него што на први поглед изгледа. У разним скупштинама, у чијем сам раду учествовао па и у Скупштини општине Приједор различито је учешће у раду и у припремама за рад у скупштини. Углавном сви имају сличан начин рада и трошкова за тај рад, али увијек постоје и они одборници који пуним капацитетом раде у припреми за засједање скупштине и самом учешћу у раду скупштине.

Ове бих назвао " вриједним " одборницима који имају веће трошкове јер више времена утроше у свом раду. Они по многим питањима одржавају састанке по терену са својим бирачима, те такви одборници у потпуности заслуже своју накнаду јер активно учествују у раду скупштине.

Они други, који су само тзв."гласачи" на сједницама скупштине можда и не заслуже скупштинску накнаду те кад би се извршила анализа њиховог учинка и њихових трошкова, можда би се закључило да нису оправдали накнаду коју примају на мјесечном нивоу и за такве бих био спреман разговарати о евентуално другом моделу накнаде за рад, али то је сложено питање како раздвојити једне од других.

Сњежана Келечевић, СНСД Лакташи

У јавности се стварају негативне конотације када су у питању одборничке накнаде. Ни Закон ту није баш експлицитан и то је остављено локалној заједници на одлучивање. Незахвално је правити разлику у валоризацији истог обима рада запослених и незапослених одборника. Бити представник гласа народа у локалној скупштини, вјерујте ми, није само долазак на сједнице Скупштине једном у мјесецу и подизање таблице за и против. Ту је много више од тога.

Сваки одборник је у свакодневној интеракцији са народом и на неки начин је медијатор између обичног народа и локалне власти. Из тог разлога је тешко одборника платити као да ради један дан. Али свакако, у складу са тренутним економским приликама, сви се требамо одностити штедљиво са јавним средствима, па тако и одборници.

Лука Петровић, СНСД, Требиње

Клуб СНСД-а је на трећој сједници Скупштине Града, по другој тачки дневног реда, дао приједлог о измјени висине одборничких накнада за запослене одборнике на начин да се 50% тих средстава (што износи преко 80.000,00 КМ) преусмјери на грант за стипендирање дјеце породица погинулих бораца и ратних војних инвалида (из формално правних разлога је одложено за наредну сједницу) из разлога да је усљед све јаче економске кризе потребно наћи начина за помоћ студентима који немају једног родитеља или којима је родитељ инвалид, да остану на студијама и да се њихов износ за стипендије увећа за око 60%.

Ово није политички маркетинг већ реалан приједлог, а волио би да буде и усвојен на скупштини Града и на тај начин се реализује дио социјалдемократског програма.

Оваквих иницијатива није било у ранијем периоду, што не значи да не треба да их буде.



0 КОМЕНТАРА

  1. Ko je izmislio odborničke plate koje nisu ni postojale pre 10 godina, kada je postojala privreda, kad skoro ništa nije bilo prodato, kad je zaposlenost u privredi bila neuporedivo veća.
    Prosječan odbornih za jednu sednicu i podizanje ruke treba da ima prosječnu platu u privredi.
    65 opština x 25 odbornika x 600 KM x 12 meseci =11,7 miliona
    65 načelnika X 2500 uštede na plati i doprinosima x 12 meseci = 1,95 miliona
    Ušteda na opštinskim službenicima je desetostruko veća.
    Ušteda na javnim nabavkama. Ušteda na asfaltiranjima i drugim besmislenim ulaganjima u infrastrukturu.
    Ima li veče drskosti i bezorbazluka od lokalnih vlasti, načelnika i odborniak koji neće da smanje plate opštinski službinicima i načelnicima, a odbornicima potpuno ukinu.
    Time bi se uštedele stotine miliona koje bi se mogle uložiti u investicioni ciklus izgradnje industrijskih objekata.

  2. Nisu odborničke plate, već su to odborničke NADOKNADE.
    Nema 65 opština, već 63, i nije prosečna nadoknada 600 km, ja znam da ima i po 100 km, znam i za 200,300, mali broj je 600 i to su mahom velike opštine.
    nemoj paušalno da pričas, ovde se iznose agrumenti.
    Taačno je da su plate FUNKCIONER VELIKE, ali po zakonu zna se ko su funkcioneri, ostali manje više nemaju nesto velike plate, jer sam radio reviziju jedne opštine i znaam

  3. Ma hajte molim Vas. Prošetajte malo po službenim web stranicama opština preonađite objavljene podatke o izvršenjima budžeta i naćete argumentovane i poražavajuće podatke. Lokalne zajednice u pravilu višestruko više izdvajaju za odborničke naknade i funkcionerske plate negoli za obrazovanje,negoli za socijalne pomoći, negoli za zdravstvo,kulturu.
    Visina odborničkih naknada plus naknade koje dobijaju za učešće u komisijama iznosi oko 500 KM, prosječne funkcionerske neto plate oko 3000 KM pa bi s moglo tvrditi da opštine u RS za ove namjene godišnje izdvajaju između 23-25 miliona KM. Tvrdim da 60-70% odbornika za vrijeme mandata u lokalnoj skupštini ne progovori ni riječi.Zanimljivo je recimo i to da visina naknada i plata često ne korespondira sa stepenom razvijenosti i veličine opštine već izgleda sa stepenom alavosti lokalnih vlasti. Kako se budžeti pune najvećim dijelom od PDV-a, znači i od poreza na hljeb,mlijeko,lijekove,bebi opremu;pitanje je ne samo da li su odborničke naknade i funkcionerske plate visoke već u tim iznosima moralno opravdane.

  4. levat, 19.04.2013. 23:28:18
    Potpuno se slažem sa vama. Na sve te ogrome plate opštinskih službenika, i funkcionera treba dodati i 62% doprinosa. Porsečna plata načelnika od 3000-3500 sa doprinosima izađe preko 5000 kojih poreski obveznici plaćaju. Još kad se ima u vidu da oni te plate isplaćuju preko kredita, treba dodati i kamate na te plate.
    Nema nam druge nego pola opština pozatvarati. A od onih pola otpustiti više od pola službenika koji sede po petoro po kancelarijama, sa kupljnim diplomama privatnih fakuleta.
    A ono optinskih lsužnenika plate treba prepoloviti.
    Samo tako se može zaustaviti dalje srljanje u ambis, dalje zaduživanje i neminovni bankrot.
    Mi smo odavno bankrotirali samo što niko neće da progalsi bankrot, da ne bi izgubio vlast.
    Političar misle na sledeće izbore a državnik na buduće generacije. Mi nemamo državnika.

  5. Одборничке надокнаде???? Погледајте саставе локалних парламената,преко 70% одборника има стално запослење и то углавном у „државним“ фирмама,имамо и директора и доктора и сви они добијају накнаду за учествовање у раду скупштина,огромна већина тих истих одборника је и у Управним одборима предузећа и НИЈЕ ИХ СРАМОТА,ВЕЋ ПОНОСНО ХОДАЈУ ГРАДОВИМА,јер смо им ми дали глас за асфалт,расвјету…
    Наше је да се свађамо ко је од њих бољи а њиховој је да уживају наредне четири године,а неки и знатно дуже….
    Замислите директора који као одборник има 300 КМ одборничке накнаде+ два три УО по минимум 250 КМ и на све то плата која није мала и сигурно прелази 2500 КМ ,и он има образа да каже да је ПОШТЕН,
    ЗБОГ ТАКВИХ ПОШТЕНИХ И ОНИХ КОЈИХ ДА НИЈЕ БИЛО КАД ЈЕ ТРЕБАЛО И ЈЕСМО ГДЈЕ СМО,У МУЉУ И БЛАТУ ИЗ КОГ ПОВРАТКА НЕМА …..

Оставите одговор