Надежда, модерност и нација
Нема, нешто посебно савремено у дјелима некога ко се родио прије 150 година, али је велико освјежење да Музеј савремене умјетности РС представља једног српског сликара, још уз овакав наслов изллжбе.

Али, не би Срби били Срби, да пред МСУРС и пред питањем "модерност и нација" није дат СФРЈ одговор: Са лијеве стране улаза у музеј пише Надежда Петровић – а са друге Nadežda Petrović.
Зашто?
Из истог разлога из којег исто тако пише на новчаници од 200 динара, али не пише на новчаници од 200 куна.
И то је то.
Културно несамопоуздање и руководство које то стање не само да толерише по инерцији, него у многим случајевима, као што је овај – и подржава. Ни самој Србији очигледно не би Надежда била толико битна, да се не помиње УНЕСКО…
У овом случају, Надежда је морала бити поновљена на енглеском језику – управо јер је Музеј савремене умјетности навикао да буде сервис амбасада и страних фондација, гдје се онда пише име изложбе на српском – па превод те земље која је наручила тезгу у нашем музеју.

У овом случају је у питању српска сликарка у српском граду, за шта је паре и помоћ дала Србија, која је још увијек ваљда такође српска држава? Какве везе има енглески са тим? Да пијани и напаљени Словенци који дођу у Бању Луку на провод, а не знају ћирилицу, могу прочитати Надеждино име?
Ето све и да мора писати на неком страном језику, па ето и на енглеском, на енглеском језику би се Надежда Петровић могло прочитати правилно да је написано: Nadezhda Petrovich.
Но, потпуно је јасно да Бања Лука и Београд не желе да се међусобно разумију, већ и у међусобном сусрету, културној размјени и унапређењу, морају писати тако да их Сарајево, Загреб и Брисел разумију… Само српски језик није довољан за дружење Србије и Српске у Бањој Луци.
У саопштењу из установе државе Српске се у цјелости каже (наш је поднаслов):
Национално, специјално и паралелно?
Музеју савремене умјетности Републике Српске свечано отворена изложба велике српске сликарке Надежде Петровић "Модерност и нација" приређене поводом 150 година од њеног рођења.
Изложба се организује у сарадњи са Народним Музејом Србије и представља њихов најзначајнији изложбени пројекат у овој години, који је инициран од стране Министарства културе Србије, будући да је извршни савјет Унескоа изабрао Надежду Петровић за Унеско личност 2023. године.
Изложбу "Модерност и нација" је отворила министрица просвјете и културе Жељка Стојичић а присутнима су се обратиле директорица МСУРС Сарита Вујковић, директoрица Народног музеја Србије Бојана Борић Брешковић и Данијела Ванушић, помоћница министра за културно насљеђе и дигитализацију Републике Србије које истакле значај сарадње ових важних институција културе и стварања кључних вриједности у култури и умјетности Републике Србије и Републике Српске.
Фото: Немања Мићевић