Политички пејзажи

У новоj галерији Догма Артс у Бањој Луци, отворена је изложба Јозеф Бојс пр. Роналда Регана (Joseph Beuys vs. Ronald Reagan) Владимира Клепића, која траје до 31. јануара 2013. године. Пише: Жана Вукичевић Свој рад аутор је представио и на прошлогодишњој Арс Козари у виду просторне инсталације, а овом приликом изложио је цртеже фломастером засноване […]

субота, јануар 26, 2013 / 06:51

У новоj галерији Догма Артс у Бањој Луци, отворена је изложба Јозеф Бојс пр. Роналда Регана (Joseph Beuys vs. Ronald Reagan) Владимира Клепића, која траје до 31. јануара 2013. године.

Пише: Жана Вукичевић

Свој рад аутор је представио и на прошлогодишњој Арс Козари у виду просторне инсталације, а овом приликом изложио је цртеже фломастером засноване на оптичком поигравању формалним својствима дјела, која се мијењају у зависности од угла посматрања.

Било да су цртежи на папиру или инсталација као својеврстан тродимензионални цртеж, ради се о политичким пејзажима, категорији коју Клепић уводи повезујући фразу, којом се означава општа слика политичких прилика на одређеном простору, са пејзажем као једним од најчешћих ликовних мотива.

У основи ових дјела атрактивног колорита, чије изразито сведене форме сачињене од линија асоцирају на пејзаж, лежи детаљно аналитичко промишљање многоструких односа политичког и умјетничког, њихове међусобне условљености и прожимања. У најширем смислу, политичко често постаје преокупација умјетности, а умјетност такође бива под посредним или непосредним утицајем политике.

Клепића првенствено занима политички говор као најдиректнија манифестација одређене идеологије и моћно средство манипулације и управљања, па проналази начин да га забиљежи и изложи у видљивом облику. Политички пејзажи настају слушањем политичких говора и преношењем на папир визуелних ефеката које звук ствара на еквилајзеру.

У питању са два различита и супротстављена говора, чије графичке шеме се преплићу градећи пејзаж. С једне стране је чувени говор некадашњег америчког предсједника Роналда Регана „A Time for Choosing“ (Вријеме за бирање) из 1964. године, који је био емитован на телевизији у предсједничкој предизборној кампањи кандидата из струје Републиканаца.

Реганов говор, као типичан примјер конзервативне хладноратовске политике, сучељен је са радом њемачког умјетника Јозефа Бојса „Sonne statt Reagan“ (Сунце умјесто кише/Регана) у виду поп пјесме из 1982. године, за коју је снимљен и спот.

Ова пјесма, у чијем називу аутор двосмислено користи њемачку ријеч der Regen (киша) и презиме Реган, настала је као гест оштре критике и отпора таквој врсти политике.

За Бојса, једног од најутицајнијих умјетника друге половине ХХ вијека, карактеристично је дјеловање са изразито либералне пацифистичке позиције и бављење сложеним односом политике и умјетности, због чега се и јавља као основна референца у политичким пејзажима.

Овом изложбом представљен је дио мастер рада, који Владимир Клепић брани на Академији умјетности у Бањој Луци у домену интермедијалних умјетности.

Такође, потврђена је чињеница да се управо студенти Академије, који су током свог школовања одабрали изборни предмет „Интермедијална умјетност“ и ову област за базично поље свог даљег развоја, најчешће препознају као потенцијални подмладак или нова нада савремене сцене у Бањој Луци и Републици Српској.



Оставите одговор