Зашто је бициклистичка кацига лоша по здравље?
Главни циљеви округлог стола под називом из наслова су били да се пренесу искуства из земаља Европске уније и других земаља свијета, када је у питању утицај законске регулативе на промоцију кориштења бицикла као превозног средства и утицај кориштења бицикла. Учесници округлог стола су овом приликом упознати са покренутом иницијативом о измјени и допуни Закона […]
Главни циљеви округлог стола под називом из наслова су били да се пренесу искуства из земаља Европске уније и других земаља свијета, када је у питању утицај законске регулативе на промоцију кориштења бицикла као превозног средства и утицај кориштења бицикла.
Учесници округлог стола су овом приликом упознати са покренутом иницијативом о измјени и допуни Закона о основама безбједности саобраћаја на путевима у Босни и Херцеговини када је у питању заштитна кацига за бициклисте.
Учесници округлог стола су били, поред експерата Кери Вулзгров и Ренди Жевницки из Европске федерације бициклиста и: Зоран Средић – Предсједник Савјета за безбједност саобраћаја за град Бањалуку, Тихомир Куваља – Секретар Бициклистичког савеза БиХ, Зоран Андрић – Помоћник Министра комуникација и транспорта БиХ, Срђан Вукобрат – Директор компаније „Цаприоло“ јединог произвођача бицикла у БиХ, представници неколико удружења која се баве промоцијом бициклизма, те појединци који раде на развоју и промоцији бициклизма.
Неки од закључака су:
Кери Вулзгров: „Европска федерација бициклиста у својим истраживањима покушава да појасни везу између законске легислативе која дефинише обавезно ношење кацига и смањења броја бициклиста у саобраћају. Доказано је на узорцима више земаља да закони негативно утичу на популаризацију овог превозног средства, а на тај начин индиректно и на здравље људи. Са научног становишта су и до 20 пута веће користи за човјека који користи бицикл као превозно средство, него негативне посљедице и могућност повређивања у саобраајним незгодама. У земљама у којима је бицикл јако популаран, кациге нису обавезне и мањи проценат бициклиста их носи. Веома је битно да у градовима који се све више развијају поставе такви услови за бициклисте гдје ће они бити сигурни и у повлаштеном положају у односу на возаче аутомобила.“
Тихомир Куваља: „Као дугогодишњи бициклиста и особа која се бави организовањем професионалних утрка сматрам да је кацига неопходна за професионалне бициклисте. Што се тиче њене користи при саобраћајним незгодама, сматрам да није довољна и да се треба радити на унапријеђењу бициклистичке инфраструктуре, те образовању понајвише возача аутомобила о саобраћајној култури и обраћању веће пажње на бициклисте као учеснике у саобраћају.“
Михајловић Драган: „Као бициклиста који је скоро током читаве године на точковима сматрам да је кацига корисна поготово ако идете на брдске вожње, међутим уколико користите бицикл у градовима и мјестима свакодневно као превозно средство сматрам да треба особа да одлучи да ли ће да је носи или не. У сваком случају сматрам да у Закону треба да стоји као препорука а не обавезна за сваког бициклисту.“
Зоран Андрић: „Министарство коомуникација и транспорта БиХ је на ревизији Закона о безбједности у саобраћају на путевима БиХ имало прилику бити упозната са најновијим истраживањима и подацима који су везани за бициклистичке кациге, сигурност бициклиста те промоцију овог превозног средства. Том приликом је покренута иницијатива за измјену и допуну Закона и сматрамо да ће кациге у будућности бити препорука свим бициклистима да је носе, а да ће релевантне институције радити више на генералној сигурности у саобраћају.“
Ренди Жевницки: „Посљедња истраживања Европске комисије су показала да било какво смањење употребе бицикла као превозног средства (да ли због обавезне заштитне кациге или других фактора) има за резултат смањену сигурност бициклиста у саобраћају, јер је доказано да већи број бициклиста директно утиче на већу сигурност свих учесника у собраћају.“
Округли сто је организовао Центар за животну средину у сарадњи са Европском федерацијом бициклиста са сједиштем у Бриселу. Округли сто је кофинансирла Европска комисија кроз програм финансирања ИПА 2008, а организује се у склопу пројекта „Умрежавање и изградња капацитета невладиних организација за повећање енергетске ефикасности и обновљивих извора енергије на западном Балкану“.
Хвала драгом Богу да се коначно почело причати о свестраној бруки актуелне власти у РС и БиХ,кад је у питању обавезно ношење кациге за бициклисте.Од кад је уведена та смишљена глупост ( да нетко од рођака заради огромне паре за кациге )више не возим бицикло,јер сам свакодневно користио то предивно превозно-рекреативно средство и прелатио преко 20 км.Видио сам свакаквих комбинација,кацига се стави на главу без везања,окачи на гувернал или стави у неку корпу,а највећа смијурија је када старија особа,било женско или мушку,скаче у страху са бицикла,јер је налетила на полицајца,дакле поред нјега прогура своје превозно средство и понова зајаши и укључи у саобраћај.
Без икакве сумње предлажем актуелној власти да погледа шта им грађани раде у великом броју око контејнера за смеће,и да ту измисле некакву заштиту тих особа од повреда и тровања.Жалосно да не може бити жалосније.
Kazne za nenošenje kacige su da uzmu od naroda i poslednji fening iz džepa. Nekidan je moj komšija platio kaznu 40 km jer je bez kacige išao u biro za zapošljavanje da se prijavi.
Drugi mi priča da mu je policajac zbog toga uzeo 20 km da ne piše kaznu.