Оглед о тржишту: Гдје Бијељина гријеши са паркингом

Цијена паркинга у Бијељини ће од првог маја поскупити за 20 фенинга. У црвеној зони ће износити марку, а у плавој пола. Цијене мјесечних, дневних и карата за станаре остају исте. Пише Марко Шикуљак Када видите насловну фотографију, јасно је да ће то изазвати реакције: Па зашто уопште плаћати паркинг, гдје се троше паре, може […]

петак, 18 априла, 2014 / 21:35

Цијена паркинга у Бијељини ће од првог маја поскупити за 20 фенинга. У црвеној зони ће износити марку, а у плавој пола. Цијене мјесечних, дневних и карата за станаре остају исте.

Пише Марко Шикуљак

Када видите насловну фотографију, јасно је да ће то изазвати реакције: Па зашто уопште плаћати паркинг, гдје се троше паре, може ли јефтиније/бесплатно, и слично.

Гледаоци скупштинског преноса могли су видјети бесмислене свађе, махом интелектом ограничених народних представника, од којих су неки подвикивали како би било најбоље да паркинг буде јефтинији, те да чак и паркинг у кругу болнице буде бесплатан (болница паркинг наплаћује за свој рачун, цијелу марку на дан).

Искористио бих паркинг као парадигму несистематског рјешавања проблема, тако типичних за све нас, и као један оглед како од непопуларних мјера не треба бјежати, уколико се проблем заиста жели ријешити.

Ситуација са паркингом у Бијељини (осим што је један од највећих сав у рупама) је таква да паркинга у центру града једноставно нема довољно. Друга ставка је да је због исцртавања паркинга на најпрометнијим улицама у центру обесмишљено постојање двије саобраћајне траке у једном правцу, а свако паркирање и укључивање у саобраћај успорава и ствара гужве.

Трећа значајка је сликовит примјер паркинга поред саборне цркве на Лединцима, удаљен од центра неких 3-4 стотине метара, који је бесплатан, а који тешко да је када испуњен више од петине. Једноставно, менталитет људи је такав да неће сјести у кафић уколико не могу да се паркирају пред самом баштом, а слично важи и за продавнице и друге објекте од возачког интереса.

Магија тржишта и пропаст бесплатног

У први мах, нешто бесплатно не може да буде лоше. Бесплатан паркинг код болнице то јесте. Уколико је бесплатан, онда би ту свако паркирао, а мјеста за оног ко долази у болницу не би било.

Постојање паркинга не кошта пуно, осим изградње, али услуга коју чини возачима је велика. А кад је услуга ту, онда то треба и платити. Цијена паркинга од 30 фенинга у центру, гдје је паркинг луксуз, апсолутна је глупост. Паркинг би у црвеној зони морао бити скуп “као жишка” док би у центру (у Бијељини је то тешко раздвојити, јер скоро све је и ништа није центар мимо трга) требало да кошта марку. Удаљенији паркинзи би требали коштати мање, а иделно би било да постоји и неколико оних најдаљих, који би били бесплатни.

Уколико је потреба за паркирањем у центру толика, брже би се добијао новац који би се користио за изградњу планираних подземних гаража. Наравно, увијек ће се наћи они који ће грактати како је то скупо и како сиротиња (која је л’ те, вози кола) нема пара, а та иста сиротиња (са колима) ће мирне душе потрошити пет марака у кладионици и кафани, и притом се за пола марке свађати и физички нападати војне инвалиде који наплаћују паркинг.

Наравно, последње поскупљење није направљено да би се аутомобили прориједили у центру, већ да би се покрпили трошкови агенције за развој града, која је задужена за паркинге, а наплату препушта предузећу Патриот, који запошљава демобилисане борце. То је још једна у низу силних агенција која не служи ничему, и више новца троши за плате, него што га подијели као подршку за развој.

Ту све пада у воду.