ФЗО се сад сјетио да заговара измјене Закона о јавним набавкама државне заједнице БиХ

Фонд здравственог осигурања Републике Српске већ годинама указује на мањкавост Закона о јавним набавкама БиХ према којем је економски најповољнија понуда пресудна код избора добављача, а не квалитет!

уторак, фебруар 12, 2019 / 22:27

Другим ријечима, Фонд не може да утиче на квалитет, нити може да изабере произвођаче који имају квалитетније производе, уколико се на тендеру јави неко ко је понудио нижу цијену.  Овај ограничавајући фактор Закона о јавним набавкама БиХ никако не би смио бити пресудан у јавним набавкама у здравственом систему,  јер је циљ да пацијенти који се лијече добију најбољи могући лијек и најбоља могућа медицинска средства која су у том тренутку регистрована на тржишту БиХ.

Мањкавости овог закона су се најбоље показале на посљедњем примјеру, односно, код избора пелена, јер је Фонд због ограничених законских могућности, морао да изабере оног добављача који је имао најбољу економску понуду.

Постављамо питање да ли је циљ да наши пацијенти добију најбољи или најјефтинији лијек или медицинско средство, те очекујемо да нас здравствене установе и представници удружења осигураника подрже како би измијенили рогобатни закон који је показао сав свој несклад са практичним животом и потребама.

Са друге стране, Закон о јавним набавкама не дозвољава да се детаљније прецизирају спецификације како се не би угрозила конкуренција, што за посљедицу има да су тендерски услови углавном уопштени и на тендеру може да прође свако ко је регистрован у Агенцији за лијекове и медицинска средства БиХ. Будући да се у овој Агенцији ограђују од квалитета када су у питању медицинска средства, поставља се питање ко онда треба да се бави провјером квалитета и зашто БиХ још увијек нема установу која би се искључиво бавила провјером квалитета медицинских средстава. Сада се, практично, све своди на формалност и провјеру документације, а не на анализу самих производа.

Осим тога, Закон о јавним набавкама БиХ не уважава специфичност здравственог система, јер лијек или медицинско средство третира на исти начин као и било коју другу робу или услугу, попут одвоза земље или набавке столова и слично.

То никако не може да буде исто, јер Фонд путем јавних набавки, између осталог, набавља лијекове за пацијенте који су животно угрожени и који немају времена да чекају дуге и компликоване тендерске процедуре. Посебно из разлога, што је према овом закону омогућено да се добављачи могу жалити на сваку фазу тендера, због чега ови процеси знају да трају и по неколико мјесеци.

У досадашњој пракси се није десило, а Фонд већ више од десет година спроводи централизоване јавне набавке, да је Канцеларија за жалбе БиХ у законском року одговорила на било коју жалбу која се тиче тендера које спроводи Фонд. Дакле, здравствени систем није приоритет ни када је у питању разматрање жалби због чега се на реализацију тендера чека мјесецима и на крају увијек испаштају пацијенти који чекају лијекове, а кривац је у правилу увијек ФЗО.

Зато, још једном позивамо представнике свих здравствених установа и представнике удружења да нас подрже у иницијативи да се мијења Закон о јавним набавкама БиХ, јер његове мањкавости успоравају рад свима нама, а вјерујемо да је свима у интересу да за наше осигуранике набављамо најбоље и најефикасније како лијекове, тако и медицинска средства.

Уколико органи БиХ, због своје уобичајне тромости, не промијене ништа по овом питању, Фонд ће подршку тражити у институцијама Републике Српске.

Одјељење за односе с јавношћу



Оставите одговор