Извјештаји о паду хеликоптера: Посада била дезорјентисана, нису се поштовале процедуре
Одговорност за удес војног ваздухоплова примарно је на члановима посаде хеликоптера XТ-48, објавило је Више јавно тужилаштво. Постоји сумња да део одговорности сноси и један број припадника Војске Србије, као и цивилна лица, сматра Тужилаштво. Објављени извештаји комисија које су формирали начелник Генералштаба и командант РВиПВО. Више јавно тужилаштво објавило је почетна сазнања у вези […]
Одговорност за удес војног ваздухоплова примарно је на члановима посаде хеликоптера XТ-48, објавило је Више јавно тужилаштво. Постоји сумња да део одговорности сноси и један број припадника Војске Србије, као и цивилна лица, сматра Тужилаштво. Објављени извештаји комисија које су формирали начелник Генералштаба и командант РВиПВО.
Више јавно тужилаштво објавило је почетна сазнања у вези са истрагом о паду војног хеликоптера 13. марта, када је страдало седам особа. Министарство одбране Србије је објавило извештаје обе комисије које су се бавиле овом трагедијом.
У саопштењу Тужилаштва се наводи да се "у овој фази утврђивања чињеница и околности под којима се догодила несрећа дошло до почетних сазнања".
Истиче се да је одговорност за удес војног ваздухоплова примарно на члановима посаде хеликоптера XТ-48. Такође се наводи да постоје основи сумње да део одговорности сноси и један број активних припадника Војске Србије.
Постоје и индиције за евентуалну одговорност и одређеног броја цивилних лица.
Тужилаштво је дошло до сазнања на основу налаза и мишљења Комисије за испитивање узрока удеса војног ваздухоплова и осталих прибављених исправа и докумената у вези са удесом.
Тужилаштво саопштава да ће спровести истражне радње против одређеног броја лица у циљу потпуног утврђивања свих релевантних чињеница у вези са конкретним догађајем.
"Уједно Вас обавештавамо да је Више јавно тужилаштво у Београду сагласно са Министарством одбране да податке садржане у сачињеним извештајима учине доступним јавности", саопштило је Више јавно тужилаштво у Београду.
Објављени извештаји војних комисија:
Министарство одбране Србије објавило је, затим, Извештај комисије коју је формирао начелник Генералштаба Војске Србије, као и Извештај комисије коју је формирао командант РВиПВО.
У закључцима првог извештаја се наводи да је "у најбољој намери да се спаси живот петодневне бебе из Новог Пазара дошло до одређених пропуста у реализацији прописаних процедура током извршења задатка".
Комисија закључује и да постоје елементи одговорности војне организације у припреми и извршењу задатка дежурне екипе. Истиче се да пропусти, наведени у извештају, нису непосредно проузроковали настанак ванредног догађаја, удес хеликоптера ХТ-48.
Комисија коју је формирао командант РВиПВО закључила је да је "људски фактор" основни узрок удеса, који се "огледа у неадекватном управљању ваздухопловом у сложеним метеоролошким условима".
"Посада је највероватније доживела просторну дезиоријентацију као последицу замора, емоционалне пренапрегнутости и компромитованом функцијом пажње, услед чега не успева да одреди положај ваздухоплова у простору помоћу инструмената. Присуство алкохола код вође посаде и летача техничара појачава претходне манифестације", наводи се у извештају комисије коју је формирао командант РВиПВО.
РТС је претходно незванично сазнао да у извештају техничке комисије пише да је обдукциони налаз показао да је пилот Омер Мехић имао 0,68 промила алкохола у крви, и 1,3 промила у урину. Пре уласка у хеликоптер, незванично сазнајемо, није урађен алко-тест, иако је то предвиђено пре сваког лета.
У извештају се наводи и да је пре полетања хеликоптера генерал Предраг Бандић, у складу са процедурама информисао зружену опретативну команду која је потом информисала начелника Генерашлштаба Љубишу Диковића – он је у року од шест минута могао да спречи полетање, промени параментре лета или да зелено светло за полетање.
Војни хеликоптер је пао у Сурчину 13. марта увече, кад је погинуло свих седам особа које су се налазиле у летелици: четири војна члана посаде, два здравствена радника и беба којој је требало да буде указана помоћ.
Извештаји војних комисија објављени су на сајту Министарства одбране Србије.
Pročitao sm oba izvještaja i glavno pitanje svih pitanja je : ZAŠTO SE HELIKOPTER MORAO SPUSTITI NA AERODROM „NIKOLA TESLA“????
Posada insistira na VMA a kad dobije info da ne može na VMA oni traže Batajnicu al im se jednostavno naređuje Surčin jer je zaboga tamo sve spremno za prihvat bebe.
Valjda je pitanje svih pitanja odakle p’jan pilot u helikopteru.
Kako se ovakav jedan pjano ne potrefi kad rudonju vozi?!
Da nas spasi zla koje nas je snaslo..
Odakle pjana posada našega broda?
Taj se napio, i AKO se napio, i otišao u smrt kao i Lubic kopilot, ali nas utrpaše sve na brod , za posadu imaju čamce za spašavanje , nas ostaviše ajkulama.