Срђан Благовчанин: ОХР је дио проблема, треба га укинути јуче

Предсједник Управног одбора Транспаренси Интернешнел БиХ, Срђан Благовчанин, гостовао је на подружници пропагандног канала из Сједињених Америчких Ентитета, са локализацијом у Сарајеву и рекао је да ОХР треба укинути јуче.

четвртак, децембар 7, 2023 / 00:08

Није баш свакидашњи призор да чујете некога ко формално припада колаборационистичкој касти Невладинића, а ко би се усудио изговорити да ОХР треба икада да оде, а камоли јуче. У овом случају Срђан Благовчанин о теми, ко генерише кризу у потпиривању Ефбиховаца на Републику Српску, прича смислено и са аргументима.

У том случају, дакле ако се смислено и са аргументима прича о окупационој канцеларији (тзв. ОХР), може се уз консултацију општих принципа законитости, људских права, начела суверености држава и слично – доћи само до тог закључка.

ОХР треба укинути јуче!

Срђан ће избјећи да директно одговори како Додик није ни требао бити оптужен. Рећи ће: Не, не не. Или да ОХР врши притисак на тзв. Тужилаштво БиХ, које је оно само недемократским, тиранским указом и направило. Као и Суд БиХ, пред којим се овај водвиљ од политичког процеса одвија.

Благовчанин, дакако, неће након што каже да је Уставни суд БиХ саставни дио Дејтонског мировног споразума наметнутог америчким авиобомбама, рећи да тај суд треба да тумачи, а не да пише устав својим одлукама. Неће анализирати ни да Кристијан Шмит, као и други колонијални управници, који су бирани у посљедње вријеме аустро-угарским наративом, води изразито антисрпску политику.

Зато што је води и водитељ.

Страх од летења

Новинар, који глумећи суперего каже, "ОХР ће се укинути кад за то дође вријеме" у једном тренутку изушћује и свој врховни страх, због којег му је потребна туђинска власт као за вријеме Аустро-угарске:

Република Српска сутра прогласи независност. Ко ће то поништити?

Што би неко уопште и поништавао?

Количина отвореног јаптисања за нечим што је туђе, у јавном наступу просјечног Ефбиховца, гротескно је поспрдна до одвратности. Но, у таквим условима вођења разговора и без великих обавеза према Српству, Благовчанин ће зато дати веома прецизну и објективну анализу унутрашњеполитичких збивања у Српској и оцјене да Милорад Додик неће проглашавати независност.

Неће Благовчанин претјерано наглашавати да, чак ни да га је потврдио Савјет безбједности Уједињених народа, не би могао да доноси законе. Поготово законе да демократски изабрани предсједници држава, могу бити кривично гоњени ако не слушају његова наређења, шта да се објави, а шта да се не објави у Службеном гласнику Републике Српске.

Неће, наравно, пуно инсистирати на очигледном, односно да се српски народ латинизује, расрбљује и прогони у свим земљама региона, као дио једног морбидног и координисаног међународног пројекта, сада укључујући и дијелове Црне Горе. Благовчанин ће дати зато веома прецизну и објективну анализу унутрашњеполитичких збивања у Српској и сажаљивог стања непостојећег "српског јединства". Које креће од врха.

Звучи невјероватно, али ето, и међу Невладинићима има људи који нијесу потпуни интелектуални одрони, већ им се да препознати когнитивни низ који баца сумњу на разум. И прихватање чињеница као полазне основе за било какав разговор или анализу.

Даље дајемо, оно што је овај медиј написао о Благовчаниновом гостовању, без икаквих интервенција, осим машинског пресловљавања на српско писмо, које ова телевизија ни у Бањој Луци, ни у Београду, не би употријебила ни за живу главу:

Одгођено главно рочиште, Додикова одбрана тражи премјештање у Бањалуку?

"Прво да кажем да се слажем са уводним излагањам, од самог почетка читавог случаја тешко се отети утиску да на сцени имамо једну врсту циркуске представе. Када је у питању да ли се ради о слабљењу његове моћи, мислим да је у претходном периоду показивао знакове слабости и то су на крају били резултати избора. С друге стране, читав низ економских фактора је утицао да се његова позиција пољуља. Ова читава представа чини ми се да иде њему у корист. Хомогенизира људе у РС. Врло често успије увући опозиционаре и створити барем неки привид. Мислим да га можемо коментарисати на три ниво анализе: како смо дошли до овога, можемо коментарисати на процесном нивоу. Ако анализирамо контекст и гледамо генезу морамо доћи до Високог представника", казао је Благовчанин.

Додао је да је канцеларија високог представника требала бити давно затворена.

"Канцеларија Високог представника треба бити затворена јучер. Али то није само став Т.И. То је став Венецијанске комисије, као и Парламентарне скупштине Вијећа Европа из 2004. Коју је тачно кризу у посљедњих 15 година ријешио Високи представник? Ниједну. По нашем дубоком увјерењу, ОХР и Високи представник су дио проблема. Како каже Венецијанска комисија, потпуно је неспојиво да имате неизабрани ауторитет скоро 30 година од окончања конфликта".

"Високи представник је донио измјене Кривичног закона, поставља се једно логичко питање: ако има бонска овлаштења, ако суспендује Устав ФБиХ на дан избора, зашто није искористио бонска овлаштења по питању Суда? Зашто није смијенио оне који су криви? Сјетите се да су му из РС стизале поруке да не смије ући на територију РС. Моја бојазан је да правосуђе не постане највећа жртва”, истакао је он.

Благовчанин каже да се правосуђе налази у стању институционалне забринутости.

"Сви констатују да се правосуђе налази у стању институционалне заробљености. Не постоји процесуирање политичке корупције и то је најбоља потврда да је правосуђе под политичким утицајем. Ви када погледате динамику и брзину којом се случај одвија, то је потпуно нетипично за правосуђе БиХ".

Благовчанин сматра да уколико је високи представник ставио одређени закон ван снаге, онда он не значи ништа.

"Шта је тачно елемент противправности? Ако је Парламент усвојио закон, предсједник републике доноси указ. Може вратити на одлучивање у року од седам дана и ако парламент донесе одлуку, то је то. Још је мања логика оптужења директора Службеног гласника. Шта је он требао? Имате и другу страну причу: Ако је високи представник ставио ван снаге тај закон, онда не значи ништа што је Додик потписао указ".

"Ако високи представник стави ван снаге, онда тај закон не производи посљедице. Само хоћу да кажем да постоји јако велики број отворених питања. ОХР није ријешио проблем, него је отворио бројне друге. Начин на који је измијенио Кривични закон”.

На питање да ли је он за то да ОХР треба ићи, казао је:

"Апсолутно!”.

"Не мислим да ОХР сада има капацитет. Зашто се само баве ФБиХ? И то на врло бруталан начин. Да ли је то битно суштински унаприједило стање? Да ли се може десити сецесија? Не мислим да може. Не мислим да ОХР може бити фактор који ће то спријечити. Не мислим да је то изгледан сценарио. Шта год ми мислили о Додику, он је врло рационалан играч. Он ескалира ситуацију да би сачувао статус qуо. Интерес свих политичких елита у БиХ је статус љуо".

"Од 2019. када је ЕК дала мишљење о БиХ ми смо у потпуности испунили два приоритета и то два мање више формална. Погледајте начин на који се код нас доносе закони. Погледајте измјене и допуне о ВСТВ-у. Прво смо чекали пет година, у посљедњем моменту ВМ мијења тај текст, не обавијестивши ни међународне партнере ни јавност и шаље га у процедуру. Након тога, шта имате сада? ВСТВ упозорава да та рјешења нису проводива”, казао је Благовчанин.



Оставите одговор