Божић и нова година истог дана у Русији

Слављење Нове године и Божића треба спојити и оба празника славити 1. јануара, сматра протођакон Андреј Курајев, блиски сарадник московског патријарха Кирила. То не значи прелазак цркве на нови календар. Не очекује се црквена реакција, а овај приједлог се сматра као тестирање јавности, наводи Вјерска информативна агенција (ВИА). И прошле године је протођакон Курајев тражио […]

субота, јануар 5, 2013 / 08:55

Слављење Нове године и Божића треба спојити и оба празника славити 1. јануара, сматра протођакон Андреј Курајев, блиски сарадник московског патријарха Кирила.

То не значи прелазак цркве на нови календар. Не очекује се црквена реакција, а овај приједлог се сматра као тестирање јавности, наводи Вјерска информативна агенција (ВИА).

И прошле године је протођакон Курајев тражио да се споји слављење Нове године и Божића, с тим да то буде 1. јануара. "Тиме би се преовладала давна противрјечност која постоји у хришћанству", каже Курајев и тражи од руске цркве "храброст" да се то уради, мада признаје да је то радикално рјешење.

То не значи прелазак цркве на нови календар.

"У совјетско вријеме идеолошку димензију имали су 1. мај, 8. март и 7. новембар (Дан октобарске револуције), али не и 1. јануар", навео је Курајев. Према његовим ријечима, енергија грађана сада је усмјерена на 1. јануар, а не на 7. јануар.

Курајев због тога тражи да се хришћани свијета најзад договоре када славе важне празнике. У руској цркви, као и прије годину дана, нема званичних реакција на ту идеју, али ни критика. Протођакон је раније рекао да канони православља не дотичу датум Божића, већ само Ускрса.

– Слављење Божића 1. јануара не ремети празник Богојављења, крштења Христовог. Он би остао 19. јануара. Тај празник није повезан са Божићем. Христ је крштен, како се сматра, када му је било 30 година. Библијског указања на вријеме рођења Христа нема, средином зиме, али не и када – истакао је Курајев.

Једина реакција након прошлогодишњег обраћања Курајева услиједила је од познатог теолога Алексеја Осиповог, који сматра да је пренос празника на 1. јануар "бесмислен". "За свако рјешење се треба упитати да ли је проводљиво. У овом случају није, јер народ то не би прихватио пошто није у складу са његовом традицијом и сазнањем, а то је битан фактор", сматра Осипов и прихвата став да у цркви нема "никаквих забрана премјештања празника".

Иако се ова тема не односи на питање календара уопште, указује се на то да има руских парохија у свијету које имају дозволу од патријаршије да примјењују нови календар.

Цариградска патријаршија, Православна црква Пољске и Америчка православна црква такође имају примјену оба календара, јер је то "астрономско, а не теолошко питање", а тиме се уважава традиција, али и пракса средине гдје се живи. Божић 7. јануара не слави само неколико старокалендарских православних цркава, већ и дио гркокатолика и протестаната, наводи ВИА.

У Москви не искључују да Курајев у тој идеји ужива прећутну подршку патријарха Кирила, пошто је њихов однос веома близак и пун разумијевања.



Оставите одговор