ЖРС: Смањени губици, настављен ремонт
На бази деветомјесечног обрачуна пословања "Жељезнице Републике Српске" /ЖРС/ забиљежиле су за 2.700.000 КМ мањи губитак у односу на исти период прошле године, што указује на рационалније пословање и смањење трошкова, истиче генерални директор ЖРС Драган Савановић. Савановић наглашава да до смањења губитака није дошло због повећања цијене превоза, већ захваљујући рационализацији рада и трошкова. […]
На бази деветомјесечног обрачуна пословања "Жељезнице Републике Српске" /ЖРС/ забиљежиле су за 2.700.000 КМ мањи губитак у односу на исти период прошле године, што указује на рационалније пословање и смањење трошкова, истиче генерални директор ЖРС Драган Савановић.
Савановић наглашава да до смањења губитака није дошло због повећања цијене превоза, већ захваљујући рационализацији рада и трошкова.
Он је прецизирао да ЖРС највише улажу у инфраструктуру и послове операције, те најавио да би ових дана требало да буде расписан тендер за избор извођача за наставак сигнализације на прузи Добој – Бања Лука и ревитализацију осигурања на прузи Добој – Шамац.
За то су предвиђена неутрошена средства из кредита Европске инвестиционе банке, преостала из претходног пројекта, у износу од 20.000.000 евра, а посао ће почети на прољеће.
Савановић наводи да се на нивоу јавне корпорације „Жељезнице БиХ“ припрема документација за ремонт пруге на коридору „Пет це“, Шамац – Добој – Сарајево – Мостар – Чапљина и да су за тај посао потребна додатна кредитна средства.
Од инфраструктурних радова наставља се и ремонт пруге од Бањалуке преко Приједора, Новог Града до хрватске границе, те према истоку ка Србији.
Остаје још електрификација пружне мреже тамо гдје то до сада није урађено, а постојећу мрежу неопходно је обновити и ремонтовати, јер то није урађено протеклих 30 година. Инвестиције у послове операција су неопходне, јер је возни парк дотрајао.
„Вучна средства електро типа су просјечне старости више од 38 година, а дизел-локомотиве више од 45 година. До испоруке нових машина, постојеће треба ремонтовати и одржавати у возном стању“, напомиње Савановић.
У децембру је предвиђена расправа о финалној верзији студије „Ревитализација путничког превоза“, која предвиђа набавку модернијих електромоторних и дизел моторних гарнитура за превоз путничког саобраћаја, која ће, ако добије „зелено свјетло“, бити прослијеђена у ресорно министарство.
Када је ријеч о вагонима за теретни саобраћај, постоји кредитна линија којом би се, уз сагласност Владе Српске, у наредној години кренуло у набавку до 240 нових вагона, чиме би било поправљено тренутно стање.
Осим инвестиција у вучна средства и пругу, неопходно је обновити и станичне објекте, јер, осим у Бањалуку и Добој, мало је улагано у очавање других станичних објеката.
Савановић наводи да се могу смањити трошкови радника у околностима када постоји вишак радне снаге, неповољна квалификациона структура и неодговарајуће старосно доба.
„Оптималан број радника који би задовољили садашњи обим послова јесте 3.000, а тренутно их је 3.400″, рекао је Савановић, подсјећајући да је направљен програм преквалификације, који је упућен Влади на одобрење.
Он сматра да положај ЖРС и „Жељезница Федерације БиХ“ није у горем стању у односу на жељезнице у региону, односно у земљама бившим чланицама некадашње Југославије. Савановић оцјењује да су ЖРС у бољем стању него жељезнице у Србији, Црној Гори и Македонији.
Савановић, ипак, упозорава да постоји оправдана бојазан да жељезнице у региону постану „слијепо цријево“ у саобраћају.
Још је присутан „Коридор пет“, и то његов крак „Пет це“ кроз БиХ до Луке Плоче и „Пет бе“: Будимпешта – Лука Ријека, јер Европи је важна Јадранска обала и њене луке, док је веза исток – запад тотално занемарен.
„Било би потребно да владе бивших југословенских држава што прије предузму нешто, јер ће доћи до проблема за њихове привреде и самим тим биће осујећен развој“, закључује директор ЖРС Драган Савановић.