Зец: Улазак у ЕУ не рјешава проблеме

Професор економије на Филозофском факултету у Београду Миодраг Зец изјавио је да је ЕУ тржиште које тражи од малих земаља да снизе царину и тиме се изложе драматичној конкуренцији, док им са друге стране не даје пореске и друге подстицаје и олакшице којима се надају. "Најгоре је што сви сматрају да ће своје проблеме ријешити […]

недеља, децембар 15, 2013 / 17:28

Професор економије на Филозофском факултету у Београду Миодраг Зец изјавио је да је ЕУ тржиште које тражи од малих земаља да снизе царину и тиме се изложе драматичној конкуренцији, док им са друге стране не даје пореске и друге подстицаје и олакшице којима се надају.

"Најгоре је што сви сматрају да ће своје проблеме ријешити у ЕУ, али ако своје проблеме не могу да ријеше Грчка, Италија и Шпанија, шта може да ријеши Република Српска", запитао је Зец.

Он је за "Прес Републике Српске" оцијенио да људи очекују да ће уласком у ЕУ доћи до уједначавања плата, а само ће се уједначити цијене.

Зец истиче да Европа има много комплексније циљеве, тако да јој мале земље нису ни битне.

Према његовом мишљењу, ЕУ је проширена Њемачка, која има своју филозофију.
"ЕУ је тема којој нисмо дорасли. Најгоре је, међутим, што сви сматрају да ће своје проблеме решити у овој заједници, а неће, и они ће бити још драматичнији", оцијенио је Зец.

Говорећи о економским потенцијалима Републике Српске, Зец истиче да Српска располаже ресурсима који, нажалост, нису довољно развијени, као што су хидропотенцијали, који нуде велику могућност за капиталне инвестиције и довођење озбиљних страних инвеститора.

Зец додаје и да прерађивачко-прехрамбена индустрија и производња намјештаја, уз адекватну царинску или пореску политику, могу да буду основ за привредни искорак Српске.
"Можда не можемо да извозимо храну, али можемо да је имамо за себе. Можда не можемо да извозимо намештај у Италију, али можемо да га направимо за велики део домаћег тржишта. Дефинитивно не морамо да спавамо на кревету који је направљен у Норвешкој или да једемо месо из Холандије или бели лук из Кине", истакао је Зец.



0 КОМЕНТАРА

  1. Cini mi se da ce profesor Zec poceti iskakati iz pastete, nesto ga je previse ovih dana i kao da nas nesto ubjedjuje. Naravno da ulazak u EU ne rjesava probleme ali ga ne rjesava ni ostanak izvan EU. Da li cemo ostankom izvan EU mi ipak morati prihvatiti neke direktive i pravila? Zao mi je EU kad pomislim da bismo mi mogli biti dio nje. Ostaje pitanje cemu smo mi dorasli. Jadna je zemlja, a posebno narod koji se uzda u prirodna bogatstva u obliku vode, sume, ruda i slicno, odmah me to podsjeti na rudnike dijamanata u Kongu. Vjerovatno je bolje da smo izvan EU a da ove nase lokalne baje trose te razne potencijale za svoj licni car. Pozdrav profesoru cija su predavanja na ekonomskom fakultetu bila vrlo interesantna.

  2. ulv, 15.12.2013. 23:16:05

    “ove nase lokalne baje trose te razne potencijale za svoj licni car. “

    Te iste “baje“ upravo i rade u interesu EU a interes EU je vrlo dobro svima poznat.
    To je interes u vidu neokolonijalizma kojem su prijeko potrebni resursi,jeftina radna snaga i trziste jeftine i nekvalitetne robe (nesto u vidu oduska kad se javi hiperprodukcija).

    Tu je sva prica o EU a skuhani vec jesmo poprilicno ali izgleda ne dovoljno.Zato ti oligarsi i vladaju.

  3. Слажем се професоре за производњу хране и дрвну индустрију,слажем се донекле и за енергију, лијепо је рећи да имамо природне ресурсе, да се базирамо на њих.

    Ево сад сви помињу преостале ресурсе као спас, помињу их они који су задњих 20 година уништили привреду и арчили природне ресурсе као непријатељи, ко је овдје луд?

    Питам их што то нисте до данас радили,кога ви фолирате?

    Једно је рећи, друго је стварно то мислити, имати разрађен план и знати то реализовати.

  4. “Он је за „Прес Републике Српске“ оцијенио да људи очекују да ће уласком у ЕУ доћи до уједначавања плата, а само ће се уједначити цијене.“

    Шта је у томе лоше? Појефтиниће храна, поскупити цигаре. Гориво код нас има исту цијену као у ЕУ. Ми имамо царински споразум са ЕУ и не видим шта ће се драстично промијенити у царинској политици оног момента када уђемо у ЕУ. Можемо само добити.

    Што се тиче наших природних ресурса, мислим да се они прецјењују. Не кажем да их немамо, али да сви од њих можемо живити није тачно. РС има шумског богаства, али наша шума није доброг квалитета за намјештај. Не иде црногорично дрво за намјештај. Нешто букве може да прође, али гдје су нам храстови и остало племенито дрво. Више га има у Славонији него у цијелој БиХ. А нико нормалан не сматра Славонију богату шумом.

    Прецјењује се и Дрина. Не можемо упоређивати Дрину, која је цијелим својим током насељена, са неком ријеком на сјеверу Норвешке. Можда наш Дрина имати исти водни потенцијал, али на норвешкој ријеци нема ни једног насељеног мјеста, нема обрадивих површина. Они ништа не губе ако потопе ријечну долину. Обично сви на један тас ставе водни потенцијал, али нисам нигдје прочитао да је неко направио анализу колико материјалних вриједности би било потопљено, па да се то стави на други тас. Разлика та два таса је ресурс, а не оно што је на једном тасу.

    О ресурсима можемо и овако и онако. Неко ће рећи да их имамо, неко да их немамо, али ће се сви сигурно сложити да смо научно и технолошки толико заостали да без радикалних промјена у глави сваког Србина, нећемо скоро на зелену грану.

  5. @jahac
    Hocete reci da svi ovi nasi biznismeni i vladari rade u interesu EU? Interesantno razmisljanje. Znaci ovih 5 ljudi koji skoro drze nase zivote u svojim rukama podanici su EU. Njima je najmanje vazno da idemo u EU jer se, izmedju ostalog, moze desiti da ne mogu zarad svojih interesa da blokiraju zakone i da ih podesavaju prema sebi, svom kumu, ili strini, nego ce imati obavezu da ih prilagode i implementiraju. A i ovako i onako se uvozi sve i carine ili ne postoje ili ce se ukinuti brzo.
    Utopija je da mi imamo jeftinu radnu snagu. Nije ni jeftina a ni dovoljno kvalifikovana. A cak i da jeste jeftina to nije dovoljno za bilo kakav razvoj i napredak. To nam je prije 15 godina bila najveca uzdanica. Jadna li je zemlja koja zasniva svoj razvoj na jeftinoj radnoj snazi. Trziste nam je malo i kupovna moc losa, nismo mi bas nesto posebno interesantni nikome. Malo smo previse umisljeni da negdje nesto znacimo a dalje od svog sela nismo nos promolili.

  6. Симо П. Ороз, 16.12.
    …али ће се сви сигурно сложити да смо научно и технолошки толико заостали да без радикалних промјена у глави сваког Србина, нећемо скоро на зелену грану.
    —————————-

    Важно је да си ти то већ обавио!

  7. ulv, 16.12.2013. 09:28:41

    Mislim da je izmedju ostalog recenica;“carine ili ne postoje ili ce se ukinuti brzo“ sustinski kljucna.

    Ta recenica nam govori da drzava danas ne postoji u punom smislu te rijeci iz jednostavnog razloga sto ne funkcionise,tj.sve cini kontra vlastitog interesa.
    Zato danas “pro“euro orjentisani ljudi vole da brkaju babe i zabe i taj argument koji nam govori o sistematskom unistenju privrede koji je podstaknut i pomognut iz inostranstva koriste kao protuargument.

    Cinjenica da na sve strane prosperiraju antistrucnjaci opet govore u prilog tome da politicku vlast diktiraju oni koji su posredstvom ino-obavjestajnih agencija uglavnom silom dosli na vlast.
    Doduse neke stvari se desavaju i spontano ali veci dio je rezultat smisljenog rada.

    Nijesam siguran o kojih 5 ljudi govoris i zasto bas 5 ljudi…ne razumijem sta to oznacava.

    Sto se tice aluzija na nasu “bitnost“.Tacno je da Republika Srpska sa svojih jedva milion i po stanovnika nije bitna Evropi u tom ekonomskom smislu ali je svaki segment bitan da se uklopi u zlocinacki mehanizam porobljavanja(citaj gutanja) malih naroda i njihovih resursa ukoliko gledamo iz neke sire perspektive.

    Evropa je “progutala“ za kratko vrijeme prostor koji naseljava preko 150 miliona ljudi a evo umalo je i Ukrajina zbrisana.Ako to preracunamo u resursima onda se kroz pljacku istih dobije suma koja svakako nije beznacajna.

    O kvalitetu radne snage ne bih,jer smo pod raznim sankcijama,ratovima i drugim pritiscima izgubili te strucnjake ali jeftinoca svakako stoji.

    Naime,kao rezultat tempa unistenja prvenstveno poljoprivrede a i ostalih grana industrije,“pro“euro orjentisani ljudi sami navode “skupoce“ kod nas i cijene koje su vise od nekih EU-ropskih.
    A plate svakako imamo u najmanju ruku ocajne(prosjek izmedju 200 i 300 Eura mjesecno).

    E sada neka mi Euro orjentisani simpatizeri,ljudi,glasaci itd.objasne kako bi prezivjeli sa 300 Eura mjesecno u toj istoj Evropi(da tamo zive)gdje je to jedna jeftinija stanarina?

    U skladu sa (NE)kvalitetom zivota imamo i nizak standard.
    EU-ropskoj klijenteli je pravo bila potrebna jeftina radna snaga da se obezvrijedi vlastita i naravno da se time jeftinocom izbori sa konkurentnim privredama ,recimo Brazila i jos nekih mnogoljudnih zemalja koje se polako izvlace iz kriza zahvaljujuci jeftinom izvozu.

  8. Сваки од коментатора је на неки начин у праву.

    Што се мене лично тиче нико ме не може убиједити да је нормално бити гладан, да је нормално увозити 90% хране поред оваквих услова.

    Нико ме не може убиједити да радимо добро на развоју пољопривреде, нити ме може убиједити да ће се производња и тржиште само регулисати и направити равнотежу.

    Данска даје 46% субвенција за пољопривреду, живи од извоза житарица, ми дајемо 5% и народ гладан а имамо територију само за житарице као пола Данске.

    Увозимо свињетину, бојим се да јој није поријекло из Аустрије, папири можда јесу, не кажем да је тако али сам човјек који се у привреду и трговину разумије, нема код увозних лобија ништа поштено, погледајте Лијановиће шта су радили, отровали и опљачкали народ, сад тим парама купују гласове да не оду у затвор.

    Значи Закон,улагање у развој производње и прераде пољопривредних производа, улагање у инфраструктуру потребну за производњу, субвенције за помоћ оним који су угрожени ради трговинских споразума да народ није гладан.

    То није приједлог, то је рјешење и нужда.

    Остале привредне гране треба да раде и развијају се нормално и плански, систем производње хране и сигурне резерве питке воде су услов услова новог времена.

    Ово људи пријети рату или нестанку, заједно са штампањем долара и еура без покрића иду и поплаве, пожари, тајфуни, велико се зло спрема, треба се припремити, нама је то пичкин дим колико нас је и како то једноставно можемо урадити.

    Шта да раде несретници по свијету који немају ни воде, ни шуме, ни пашњака, ни оранице?

  9. ribar, 16.12.2013. 13:08:17

    Није ништа лично. Теби се обраћам као политичару који се кандидује да одлучује о судбини и нас коментатора па бих да разјаснимо следеће:

    “Што се мене лично тиче нико ме не може убиједити да је нормално бити гладан, да је нормално увозити 90% хране поред оваквих услова.“

    Ко те убјеђује?

    “… нити ме може убиједити да ће се производња и тржиште само регулисати и направити равнотежу.“

    Имаш ли одговор ко је неочекивана сила која се појављује и рјешава ствар?

    “Данска даје 46% субвенција за пољопривреду, живи од извоза житарица, ми дајемо 5% и народ гладан а имамо територију само за житарице као пола Данске.“

    Очито је да не можеш да схватиш да за успјешну пољопривреду није довољно имати само земљиште. Треба ту још пуууно тога.

    “Увозимо свињетину, бојим се да јој није поријекло из Аустрије, папири можда јесу, не кажем да је тако…“

    Ајд’одлучи се. Мувају ли нас швабе или не?

    “Значи Закон,…“

    Који? Преписати аустријски или дати нашим стручњацима да нам га скроје.

    “…улагање у развој производње и прераде пољопривредних производа, улагање у инфраструктуру потребну за производњу,…“

    Одакле узети паре?

    “…субвенције за помоћ оним који су угрожени ради трговинских споразума да народ није гладан.“

    “То није приједлог, то је рјешење и нужда.“

    То је безидејно трабуњање.

    “Остале привредне гране треба да раде и развијају се нормално и плански…“

    Зајебаваш? Реци како.

    “Ово људи пријети рату или нестанку, заједно са штампањем долара и еура без покрића“

    Кад су без покрића што читав свијет ради са њима? Коју ти глупу причу причаш!

    “иду и поплаве, пожари, тајфуни, велико се зло спрема, треба се припремити, нама је то пичкин дим колико нас је и како то једноставно можемо урадити.“

    Код баба Куране на разлијевање страве. Хитно!

    “Шта да раде несретници по свијету који немају ни воде, ни шуме, ни пашњака, ни оранице?“

    Сигурно не једу говна по порталима, сити, дебели и ревулоционарно расположени за дизање револуције из топле собе која је угријана дрвима која је бабо купио на пензијске рате.

  10. Да ти не би рекао како ћемо то ријешити?

    Ти би Клаудији Шифер нашао ману ако би рекла да власт лоше ради, замисли да још каже да та власт то ради намјерно.

    Нећеш ти, ни било ко други доживјети да се овдје расправљам, оно што сам написао је констатација, рјешења имају и врло су једноставна ако се хоће.

    Ја сам практичар, доживјеш то врло брзо.

    Поздрав и попусти, ако неко има снаге нека се са тобом расправља, ја немам.

  11. Рибар,

    “Нећеш ти, ни било ко други доживјети да се овдје расправљам, оно што сам написао је констатација,…“

    Шта фали расправи олити дискусији. То је демократска тековина.

    “…рјешења имају и врло су једноставна ако се хоће.“

    Имају курац! Ђе су?

    “Поздрав и попусти, ако неко има снаге нека се са тобом расправља, ја немам.“

    Нормално је да немаш снаге јер су ти нејачки аргументи.

  12. Симо П. Ороз, 16.12.2013. 13:42:19

    Samo da se osvrnem na par stvari u vezi tvojih tumacenja izlaganja naseg “Ive Lole“…

    “Очито је да не можеш да схватиш да за успјешну пољопривреду није довољно имати само земљиште. Треба ту још пуууно тога.“

    Tu se u potpunosti slazem sa tobom ali ako posmatramo Srbiju,izdvojeno ili Vojvodinu,koja je ne samo ogromna zitnica,nego je infrastrukturno sigurno daleko ispred i nas a vjerovatno je doskora bila ispred,recimo Madjarske.

    Sve je to vec bilo tu;i mehanizacija i silosi i farme a obzirom na ovoliku zaduzenost,da je 5% tog zaduzenog novca isao u obnovu sredstava imali bi industriju ako ne za neko sire podrucje ,onda makar za Balkan bi bili zakon.
    A mi sada,ne da ne izvozimo hranu na Balkan,nego uvozimo iz tog istog Balkana.

    A glavni podstrek ekonomije jedne zemlje je nista drugo nego upravo izvoz….a kod vecine zemalja koje nemaju naftu ili nekakve druge “instant“proizvode je upravo poljoprivreda bila esencijalna za kakvu takvu ekonomsku stabilnost.
    Tek tada bi mogli razmisljati o turizmu i jos nekim granama privrede u cjelini.Sta ti recimo vrijedi i taj turizam ako nemas sta da ponudis.(Turista ce pojesti uvezeni sendvic).

    Po meni,ova gospoda koja trenutno vlada i kod nas a i kod komsija u pederaciji bi se trebala manje baviti EU-ropom i nekim obmanama naroda i laznim obecanjima,obecanjima “presvijetle buducnosti ljeba bez motike.“

    Podsjecaju me na period komunistickog ispiranja mozga i svjesnog gasenja sela,kad su obecavali kule i gradove jer “industrijalizacija i urbanizacija“nemaju alternartivu…

    Sad smo dobili “perspektivne“ gradove prepune gladnih i omladinaca koji bi nekako da dodju do love a da se ne isprljaju….

  13. Симо,

    схвати, не желим да се расправљам,да ме то пита Стевандић или неко други ко се бави политиком, ко ће на изборе идуће године па да разумијем.

    И тада би само нешто написао, теби свака част мада знам да радиш за власт, расправљати овдје и давати идеје разним портпаролима и неуким лидерима партија да причају о пољопривреди, туризму о природним ресурсима је за нас контрапродуктивно.

    Еколошка партија је заокружила територију дјеловања за изборе идуће године.

    Значи ресурси, пољопривреда, туризам, еколошки пројекти,концесије.

    Сви су имали прилику задњих 20 година да се докажу на том пољу, резултате видимо.

    Значи ко се ухвати приче о овим темама идуће године из мјеста је најебао што рече Мија Алексић у Маратонцима, са нама могу ако прихвате програм, да они нуде сами неће да бива.

    Јахач,

    извини и ти, поштујем вашу коректну расправу, можда нешто од тебе и Симе науче плагијатори у другим партијама, ја сам творац програма и доказани практичар, вјеруј да ће тамо бити речено све што би ви овдје питали, биће ускоро платформа, програм тек у љето, разумјећеш зашто.

    Поздрав.

  14. ribar, 16.12.2013. 15:20:40

    Ja takodje postujem svako razumno razmisljanje i korektnu raspravu.Daleko od toga da nema u tvom rezonovanju mnogo stvari oko kojih bi se mogli itekako sloziti.

    Ali ova kaljuga od bezidejnih “paliticara“,sto na vlasti sto u tzv.kvaziopoziciji u sprezi sa tajkunima ,vecim ili manjim oligarsima koji osim svoje straznjice ne vide ni metar ispred sebe nas polako uvlaci u poslednju stvar za koju bi se i jedan ,makar nacelno rodoljubno orjentisan Srbin borio.
    A to je integracija u nesto sto smo upravo mi pogresno i naivno u proslosti smatrali nekim multi,kulti idealom i zbog cega smo nadrljali mnogo puta u istoriji.

    Sa ekonomske strane gledano,ekonomski princip odrzanja jedne zajednice ide ruku pod ruku sa efektima pritisaka spolja i djelovanja(citaj kradje)iznutra.A ekonomski aspekt je(slozice se svi)neophodan u smislu bilo kakve egzistencije ,kako fizicke ,tako i kulturne.

    Ja i Simo dijelimo mozda slicno misljenje u nekim aspektima jer smo obojica antikomunisti i antijugo ili bilo kakve multi-kulti lazne tvorevine.Ali jedna je bitna razlika medju nama ,jer je on rojalista(sto ja opet postujem),docim ja sa druge strane,nemam nista protiv zapada generalno(bez obzira kako moje misljenje ljudima zvucalo) ali smatram da nam jednosmjerno djelovanje u tom zapadnom pravcu nece donijeti nista dobro,nego trebamo traziti alternative.

    Kad kazem alternative(svi vec pogadjaju da mislim na Ruse) ali sa jednom bitnom razlikom a to je da mi ne smijemo robovati ni Ruskim interesima nego trebamo voditi racuna o vlastitim interesima i pazljivo voditi racuna o balansu izmedju istoka i zapada.

    Postujem to sto zastupas ali ne mozemo ni vjecno vrtiti se u krug i tapkati,cekati od jesenii do ljeta,od ljeta do proljeca itd…

    Nama treba jedan sveobuhvatan,odlucan i efikasan program koji ce konacno definisati nas odnos i prema zapadu i odnos unutar BH,kao i uopste odrednicu ili smjernicu nase dalje buducnosti.S kim i kako…Koliko vidim zasada saradnja sa ostatkom BH ne vodi nigdje.Zasto se onda ne rijesiti tog “balasta“?Konacno povesti racuna o vlastitom interesu ako nije moguce unutar BH…I naravno,odlucnost u samom djelovanju na unutrasnjem planu,konacnim definisanjem pravca sprskog interesa u odnosu na druge i javnim postavljanjem nacionalnih programa i ciljeva.
    Zasto recimo po kuloarima suskati o neizbjeznosti samoopredjeljenja ako je to u nasme interesu?
    Zasto ne izreci to javno?

  15. Bojan5150, 16.12.2013. 20:14:57

    “Ipak, šta očekivati od čovjeka koji svakom loncu želi da bude poklopac a ne smije javno da napiše svoje ime i prezime.“

    Ало момак, који ти је хандрк. Како ћу се потписати на Фронталу је моја лична ствар. То што си ти и још неки себе јавно представили је ваша ствар. Ти ради оно што је теби воља, а ја ћу оно што је мени. Ти имаш своје разлоге да се представиш именом и презименом, ја немам. Кад будем имао амбицију да од ових својих пискарања имам неку корист вјероватно ћу урадити исто што и ти. Ја од овога не живим, па немам потребу да се експонирам. Ти мисли о свом круву, ја ћу о свом.

    😉

Оставите одговор