Влада РС Кинезима: Од воље вам рокови за аутопут

Кинеском предузећу које треба да гради аутопут Бања Лука – Приједор, Влада Републике Српске дала је дискреционо право продужетка рока за израду идејног пројекта, обезбјеђење дозвола и друге активности неопходне за почетак градње аутопута, па ће тако по други пут бити пробијен рок из Уговора о концесији, потврђено је порталу Капитал.

четвртак, мај 14, 2020 / 16:53

Наиме, рок да Кинези заврше идејни пројекат, да прибаве локацијске услове, заврше процјену утицаја на животну средину и израде студију изводљивости, као и да дефинишу одређене прилоге Уговора о концесији, истекао је 13. децембра прошле године.

Пошто рок није испоштован, Влада им је, дан прије истека рока, изашла у сусрет и дала нови рок.

Ни други рок, који истиче 13. јуна, очигледно неће бити испоштован, јер је кинеска фирма "СДХС-ЦСИ БХ" поново затражила продужетак.

Њихов захтјев у Влади тренутно разматрају, правдајући све "сложеношћу инфраструктурног пројекта".

"Како је ријеч о сложеном инфраструктурном пројекту, који подразумијева вишегодишње припремне фазе, које обухватају припрему пројектне документације, прибављање дозвола и обезбјеђивање финансирања, а узимајући у обзир и то да су ове активности међузависне, те да није могуће апсолутно прецизно предвидјети трајање сваке од ових фаза, Уговором о концесији је странама потписницама дато дискреционо право продужетка овог рока ради испуњења свих преосталих услова", одговорили су из Министарства саобраћаја и веза РС.

На основу тог права је, додају, Влада у децембру дала сагласност на одлагање "посљедњег датума ексклузивитета" из Уговора о концесији, што је "рок за завршетак активности и процедура које претходе почетку изградње аутопута".

У Министарству истичу да су се Кинези поново Влади обратили и то Обавјештењем о догађају више силе и Писмом о продужетку крајњег рока за датум ступања ексклузивитета на снагу.

"Захтјев за продужетак рока заснива се на томе да је пандемија вируса корона довела до увођења ограничења кретања и обавезног карантина у свијету и у Републици Српској. При томе наводе да су овакве мјере материјално утицале на способност концесионара да настави своје обавезе из Уговора о концесији, јер су спријечиле кинеске држављане битне за концесионара да путују у Републику Српску и наставе са управљањем и техничким развијањем пројекта", истакли су у Министарству.

Додали су да је наведени захтјев тренутно у фази разматрања, а да ће по резултатима јавност бити благовремо информисана.

Нису појаснили да ли је дефинисано и колико пута Кинези могу да траже продужетак рокова, као ни какви су тачно рокови прописани Уговором о концесији.

"Министарство саобраћаја и веза настоји да, у складу са принципима транспарентности рада, информише јавност о условима и току реализације пројекта изградње аутопута Бања Лука – Приједор. Како Уговор о концесији прописује да је за објављивање сегмената уговора неопходна сагласност оба потписника, у немогућности смо да јавност упознамо са свим детаљима", истичу у Министартсву.

Тврде да "укључени консултанти и стручњаци ангажовни на реализацији овог пројекта, цијене да ријеч о повољном и корисном уговору по Републику Српску".

На питање да ли су до сада потписивани анекси Уговора о концесији, из Министарства кажу да нису и да није било измјена у односу на првобитни Уговор.

"У протеклом периоду, уговорне стране разматрале су приједлоге техничке документације, идејног пројекта и студије изводљивости за аутопут", истакли су.

Експропријација

Када је ријеч о експропријацији непокретности на дионици аутопута, што је обавеза Републике Српске, она још није започела.

"Прије самог почетка овог поступка неопходно је да Народна скупштина РС усвоји План парцелације за ову дионицу. Институт за грађевинарство "ИГ" тренутно врши анализу свих примједби, приједлога и сугестија прикупљених током јавног увида приједлога плана парцелације, након чега ће исти упутити у даљу процедуру", наводе у Министарству.

Тек кад Скупштина РС усвоји План парцелације, мора се урадити неопходна техничка документација, а тек онда креће експропријација непокретности.

Директорица Републичке управе за геодетске и имовинско правне послове РС Босиљка Предраговић рекла је раније да очекује да ће кинески понуђач успијети до краја јуна да заврши идејни пројекат,

"Уколико то заврши, ми крећемо у процедуру доношења леx специалис закона о експропријацији за аутопут Бања Лука – Приједор. Ми смо се већ реорганизовали, добили смо већи буџет како би могли да запослимо додатне кадрове који су нам неопходни", казала је она.

Експропријација земљишта за потребе изградње аутопута треба да кошта Буџет РС око 21,5 милиона евра.

Аутопут од 42 километра коштаће 975 милиона евра

Подсјећамо, Уговор о концесији за изградњу аутопута Бања Лука – Приједор потписан је 13. децембра 2018. у Бања Луци чиме је почео да тече рок од двије године за експропријацију земљишта, коју треба да уради Република Српска, те рок за израду главног пројекта, што је обавеза кинеских инвеститора.

Недуго затим, у фебруару 2019. године премијер Српске Радован Вишковић рекао је да ће Влада градњу аутопута према Приједору одгодити док не изгради аутопут до границе према Србији како би повезали Бању Луку и Београд. Међутим, Кинези нису пристали на одгоду.

За аутопут Бања Лука – Приједор Република Српска ће 30 година плаћати годишњу накнаду за расположивост аутопута у износу од 32,5 милиона евра.

Кинези, с друге стране, треба да плаћају годишњу накнаду од пет одсто од прихода остварених обављањем концесионе дјелатности, односно од износа прикупљене путарине.

Планирано је да аутопут Бања Лука – Приједор буде дуг 42 километра, а за уложених 297 милиона евра, Кинезима на крају Република Српска треба да плати 975 милиона евра.



1 КОМЕНТАР

  1. Планирано је да аутопут Бања Лука – Приједор буде дуг 42 километра, а за уложених 297 милиона евра, Кинезима на крају Република Српска треба да плати 975 милиона евра.

    Ziveo drug Si dzi ping pong…

    Ziveo

    Ziveo Vucic

    Ziveo bratski narod….

    Neka,neka…i treba im dati ..da nije njih Corona-roga bi bila jos nezasitija.

    Jebes zapad,sami kapitalisti.Izrabljuju narod dajuci i m po 5-6 sedmica godisnjeg.dobre plate,placeno bolovanj 100odsto do prvih 6 sedmica,stite ih od mobinga…Al to je sve pysi smoog,Si dzing Pi i onaj iz sj Koreje su gl Baje.A tek ovaj nas…milina

Оставите одговор