Вечити календар – нови роман Марка Гвера
Књижевник ових дана у издању "Света књиге" из Београда, објавио сам роман под насловом ВЕЧИТИ КАЛЕНДАР. Радња се догађа на просторима Републике Српске. Главни јунак је Андрија Калаба, потомак хајдука Старца Вујадина. Андрија је, по роману, рођен на њиви док му је мајка окопавала кромпир чиме му је одређена и будућност. Још од малена показивао […]
Књижевник ових дана у издању "Света књиге" из Београда, објавио сам роман под насловом ВЕЧИТИ КАЛЕНДАР. Радња се догађа на просторима Републике Српске.
Главни јунак је Андрија Калаба, потомак хајдука Старца Вујадина. Андрија је, по роману, рођен на њиви док му је мајка окопавала кромпир чиме му је одређена и будућност.
Још од малена показивао је необичне склоности у провиђењима зашто је користио староставни породични Вечити Календар. У протеклом рату, на линији раздвајања, прелазио на противничку страну, у размени хране за цигарете. Био је избеглица. После тог дела, веома драматичног дела живота, вратио се у своју кућу…
Више о роману можете сазнати и у двије рецензије које слиједе:
Роман о историјском завештању
Младен Гверо заузима особено место у корпусу савремених српских књижевних стваралаца уносећи један сасвим оригиналан код у обликовање књижевне грађе. За његов књижевни поступак је карактеристично креативно комбиновање документарног и фикционалног у заснивању и разастирању романескне приче. То је спајање особинa слојевите и богате фактографије и истовремено снажног интуитивног наслона који дају посебну драж његовим романескним сагама у којима се као, у оној познатој Костићевој плетисанки, све дешава „међу јавом и међ сном.“
Роман Вечити календар Младена Гвера, без сумње ће у читалачкој јавности побудити интересовање. За разлику од претходних романескних остварења, аутор је променио и време и простор догађања приче. Збивања су ситуирана у далеку прошлост, у митско време Старог Вујадина и других јунака из наших песмарица усменог предања. Радња је ситуирана у кршевито подручје Гламоча и околине. Као изврстан познавалац историје и обичаја тог краја, Гверо у овој оригиналној романескној саги, пред читаоцем открива један чудесни свет и епска времена, као и епски морални канон који је у овим крајевима и дан-данас жив и зрачи особитом људскошћу и лепотом.
Спајајући историју и народно предање, аутор открива једну нову слику прошлости рубних српских крајева, чије се основно гесло сажима у упорној борби за очување властитости, свог огњишта, обичаја, свог језика… У разастирању приче аутор стиже до актуелног времена. Kроз Андрију, главног јунака романа, малог, али крајње необичног и надасве вредног и упорног човека, који се у изузетним животним ситуација и недоумицама управља и тражи решења по староставној породичној књизи, Вечити календар, у ствари, путем романескне анализе брижљиво утире пут ка општем у чијој орбити је свакодневни мали човек. Тиме у ову ромaнескну сагу на кафкијански начин уноси и последњи егзодус српског живља из рубних српских крајева.
Проф. др Василије Радикић
Прозор судбине
Некако у исто време кад је рођен Андрија Калаба, однекуд је пронађен затурени Вечити календар, дуго чуван као светиња у његовој породици. Чудом обележен на самом рођењу, дечак као да је искорачио из васкрслог Вечитог календара, и кренуо у сусрет живој свести, кроз коју ће га својом имагинацијом Младен Гверо водити све док сам не докучи одакле је стигао. Притом, ни њему самом, па ни читаоцу неће сметати пишчева интригантност, која прави разлику између ‘светих књига’ и загонетне судбине. Овде је утолико све уверљивије јер је свет прошлости још жив у предањима и сећањима, а садашњост сасвим аутентична и ововременска.
У Вечитом календару Младена Гвера на делу је својеврсна прекогниција, изазовна и стара тема уметника, научника и књижевних теоретичара, заокупљених питањем способности да се види будућност док још није ни почела. Старији писци су о томе говорили као о ‘чуду прозорљивости’. Тако и Гверов јунак Андрија Калаба уме нешто да види, али није у стању да спозна какве га то нити везују и воде у интуитивни додир са колективним и митотворним српским епским јунацима, чији је неспорни потомак. На сцени је, заправо, један парапсихолошки феномен, иреална зона бивствовања у додиру са општечовечанским и егзистенцијалним искуствима.
Ни Андрија Калаба, ни сви остали ликови које му по потреби Гверо придодаје, нису склони да верују у неку божанску моћ, нити је призивају у помоћ. Не верују ни у магије које владају многим људским животима. Наклоњенији су моћи случаја у људској свакодневици, па се зато и не оптерећују одгонетањем животног смисла. Зато се писац и не дотиче детерминизма, јер би онда морао да појашњава и одгонета саму суштину Андријине појавности и значај његових трагова и бивствовања у овом данашњем свету. Извесно је једино да је он окренут спознаји властитих корена, и да је у стању да појми њихово принудно гранање на ‘друге вере и нације’. Он је у стању да интуитивно види у какво их зло гура то нешто што ће се догодити, што је ни божанско ни људско, а чине га људи.
Он не тумачи да ли то што ће се догодити и мора да се догоди. И да ли је мимо сваког могућег утицаја да се спречи. Једино је извесно да ће се на свим странама страдати, као и у свим претходним случајевима, из чега као и да није било поука. Изгледа да у таквом стању ствари, како их разуме сам Андрија Калаба, човек и не може да бира. Може само појединачно људско биће да се омеђи и сачува од нечовечности, па да и из рата изађе са осећањем личне недужности. Тако је и ратник Андрија Калаба, тумачећи свој Вечити календар, накнадно спознао да је у рату сучељених југословенских народа, на искрају двадесетог века, проживео и доживео само оно што му је било суђено! Није могао да бира, али је могао да буде оно што јесте! Предодређеност као варијанта људског усуда, или слобода у задатим оквирима допустивог и могућег? Сасвим свеједно, то је оно чиме је омеђен живот Андрије Калабе.
На читаоцу је да одгонета је ли Калаба потрефио живот по задатој судбини, или такву судбину није ни могао да избегне, пошто је давно записана. Гверо као да сугерише да усуд само мотри на људе, и да им допушта да се крећу у оквирима онога што им је наговештено у часу рођења. Ако је на свет и дошао као ‘чудо од детета’, Андрија Калаба је касније од других одударао само по томе што је био препознатљив по честитости и доброти, и по повременим просевима, када је био у стању да види наговештаје нечега што ће се десити у непосредној будућности. Касније би се са тим визијама и сам истински суочавао, тумачећи их уз помоћ Вечитог календара.
Тада му и судбина појединца постаје препознатљива, као последица дејства некакве врховне силе, нечег изнад света и свега што постоји. Зато обичан човек и може да живи без свести о томе, и да се не подређује усудности. И тако је све у нашим животима вишестрано сложено и испреплетено, па по некој матрици испољавамо само оно што нам је урођено. Гверо ненаметљиво сугерише постојање неког универзалног и свевладајућег пророчанства, којег су свесни само његови одабрани јунаци. Они се зато ‘из прве’ међусобно препознају, у сасвим непредвидљивим животним околностима и неочекиваним сусретима.
Стварност догађаја и збиља стварности Вечитог календара преплићу се на просторима од Гламоча до Бањалуке. Својом фактографијом чврсто држе читаоца у додиру са стварним светом и истинитим догађајима, па се утолико природније прима и оно сасвим парапсихолошко и надреално. Документарна перцепција стварног стања појачава магију читања, какву могу да створе само писци завидних домета. Томе доприноси и нескривена самосвест аутора да ни њему самом нису докучиви сви слојеви Вечитог календара, који је одгонетао уз помоћ убедљивог Андрије Калабе.
Душан Миловановић