О ауторским правима из једног другог угла

Проблематика везана за интелектуалну својину у Срба никада није била нешто што је било најјасније и најлогичније. Пише Душко Бошковић Никола Тесла се одрекао узимања тантијема на своју интелектуалну својину, те су се други добрано обогатили на бази његових умотворина. Слично су прошли и други Срби. Алберт Ајнштајн је посудио идеју теорију релативитета од Руда […]

недеља, август 24, 2014 / 07:29

Проблематика везана за интелектуалну својину у Срба никада није била нешто што је било најјасније и најлогичније.

Пише Душко Бошковић

Никола Тесла се одрекао узимања тантијема на своју интелектуалну својину, те су се други добрано обогатили на бази његових умотворина.

Слично су прошли и други Срби. Алберт Ајнштајн је посудио идеју теорију релативитета од Руда Бошковића у књигама вођеног као Руђер, а сасвим је присвојио и окориштава се и дан данас од те теорије самостално иако чак није ни сам интелектуални власник те идеје и њене разраде. Коаутор је Милева Марић-Ајншајн чије име чак оригинално постоји на заједничком свјетски познатом раду, али се као једини власник те идеје пропагира Алберт.

Има неки проблем у вези са том пројавом када су Срби у питању. Једино у нас постоји појам староградских пјесма, а код свих других народа пјесме имају своје ауторе који уредно убирају тантијеме од својих пјесама, а у случају ако прође седамдесет година након смрти аутора тантијеме убирају државе чији је аутор био држављанин. Сви ће рећи рецимо да су пјесме "Мито бекријо" или "Још не свиће рујнa зора", народне пјесме, прва из врањанског краја, а друга из Црне Горе, питај бога колико старе, а у ствари се ради о ауторским пјесмама и то аутора који везе немају ни са Србијом ни са Црном гором, и то су новијег датума, али о томе други пут.

У реду је да се плаћа ауторима пјесама за мелодију, текст и аранжман, што их неко други користи у неку јавну сврху, поготово ако се уз помоћ тих интелектуалних производа остварује добит. Рецимо, забављају се гости у кафанама и кафићима да им није испразно боравити у тим објектима без музике у позадини. Или да се појачава жеља за трошењем новаца купцима у трговинским центрима. Пуштање музике на радију или ТВ дају смисао овим медијима који су без ње испразни и јалови.

Музика је у данашња модерна и брза времена постала веома профитабилна, тако да се може говорити о музици као индустрији, а не само као умјетности или разбибризи. А када се говори о индустрији онда се мора говорити и о увозу и извозу као посљедици индустријализације и ове области.

Па се тако може закључити да што више медији у БиХ пуштају страну музику, то више новаца од тантијема одлази вани. Ако неки медији вани пуштају пјесме наших аутора БиХ биљежи добитак и расте нам стандард, док у првом случају БиХ биљежи губитак и пад стандарда. Свако родољубив ће онда једноставно закључити и рећи, дајте да онда само конзумирамо стваралаштво наших аутора па да се паре врте унутар државе.

Ко од музичких уредника било које радио или ТВ станице има интерес или мотив да обогаћује тамо неке репере или сеоску музику неких страних народа, умјесто да се богате наши аутори?

Можда постоји нека препорука "одозго" да се морају пуштати страни аутори? Можда постоји неки омјер рецимо 80% стране и 20% домаће музике којег се морају медији придржавати? Како то да се у англо-америчким државама може чути само стваралаштво на енглеском језику? Можда постоји неки план којег се сви на свијету морају придржавати да сви морамо плаћати некоме музикарину, а тај неко не мора никоме? Да ли постоји и музичка мафија?

Превише питања, а одговори чекају и таворе у магли.



0 КОМЕНТАРА

  1. Mijesanje latinice i cirilice u tekstu je slucajno ili namjerno?

    Muzicari treba da zive od svirki i koncerata a ne od „autorskih prava“.
    Najlakse je sjediti kuci a pare samo padaju sa neba. Muzicar je covjek kao i svaki drugi a muzika posao kao i svaki drugi, i treba biti slicno i placen. Ne vidim razlog zasto bi muzicar zaradjivao 10 ili 50 puta vise nego prosjecan radnik!

  2. Ne znam ko je ovaj autor teksta, vidim samo da je nov kolačić. Da je nov i zelen je lako utvrditi. Toliko materijalnih grešaka na jednoj A4 stranici teško je nakupiti ako si ozbiljan. Počev od nikole Tesle koji je svoja prava na patent polifaznog generatora i motora prodao Vestinghausu za par miliona dolara, potpuno nerelevantno brkanje teorije relativiteta sa autorskim pravima, te glupavo korištenje „starogradske“ pjesme, da bi se ukazalo na nedotupavnost Srbalja.Tek na kraju takođe nerelevantna opservacija o muzičkom programu radio stanica koji je (po mom zapažanju) najbogatiji našom ćirilicom.
    Pošto autor očigledno ne zna ko je autor sevdalinke „Bijeli mjesec nad Igmanom sjeo“ možemo očekivati upisivanje iste u neki indeks nepoželjnih za emitovanje.

Оставите одговор