Мали коментар нацрта бањолучког буџета

С обзиром да је у Бањој Луци у току јавна расправа о Нацрту Буџета Града за 2014. годину, из центра за истраживање ГЕА указују на проблем изразито неповољне структуре буџетске потрошње предвиђене овим нацртом буџета. Пише Огњен Ђукић Као један од највећих проблема видимо неодрживо високо учешће трошкова за лична примања, који ће у 2014. […]

петак, децембар 6, 2013 / 18:13

С обзиром да је у Бањој Луци у току јавна расправа о Нацрту Буџета Града за 2014. годину, из центра за истраживање ГЕА указују на проблем изразито неповољне структуре буџетске потрошње предвиђене овим нацртом буџета.

Пише Огњен Ђукић

Као један од највећих проблема видимо неодрживо високо учешће трошкова за лична примања, који ће у 2014. години достићи цијелих 29% укупне буџетске потрошње или 36,8 милиона КМ!

Буџет Бање Луке тако постаје све више административни, а све мање развојни. То најбоље показује поређење буџета из 2007. године и нацрта за 2014. годину.

У периоду 2007-2014 дошло је до пораста издатака за лична примања за 12,8 милиона КМ, па је њихово учешће у буџетској потрошњи порасло са 17% на цијелих 29%.
Са друге стране, дошло је до енормоног пада издатака за инвестије и одржавање за цијелих 43 милиона КМ. Учешће инвестиција у буџету је тако смањено са 41% на 13%.

Према томе, у периоду кризе, када су изворни приходи Града значајно опали, дошло је до забрињавајуће високог пораста издатака за лична примања. Није познато у којој мјери је овај пораст резултат повећања плата и осталих личних примања, а којој мјери је резултат повећаног запошљавања, јер свеобухватни подаци о броју запослених у административној служби и свим другим буџетским корисницима Града тренутно нису презентовани у званичним извјештајима или на интернет порталу Града.

Не треба заборавити да се под ингеренцијом Град налазе и сљедећа предузећа и установе: ОДКЈП „Градско гробље", ЈП „ДЕП-ОТ Регионална депонија", ЈП „Аквана", „Топлана" а. д. , „Водовод" а. д., „Чистоћа" а. д., ЈЗУ „Дом здравља" и ЈУ Раднички универзитет Бања Лука. Питање броја запослених у овим предузећима је такође од значаја, јер нека од њих нису финансијски одржива па се из буџета Града издвајају значајна средства (примјер „Топлане“).

Као позитиван примјер у нацрту буџета за 2014. годину треба навести смањење издатака на материјал и услуге у односу на 2007. годину за 12,2 милиона КМ.

Детаљна анализa буџетске праксе Града Бања Лука се може пронаћи у документу „Анализа буџетске политике и и буџета Града Бања Лука – с аспекта грађанског учешћа“ коју је урадио Центар за истаживање и студије ГЕА за потребе „Ре:акције – Грађанске иницијативе за Бања Луку“, а доступна је на www.gea.ba.



Оставите одговор