Гледаност ТВ кућа: ИПТВ против пиплметара

Вјеродостојност мјерења гледаности ТВ кућа у БиХ још једном је доведена у питање. Пише: Марко Шикуљак У више наврата је сумњано да се резултати гледаности намјештају у интересу разних економских интересних група, али су ставри обично заташкаване тако што су телевизије које покрену то питање према истраживањима постајале гледаније, а ту причу остављале по страни. […]

четвртак, октобар 27, 2011 / 07:59

Вјеродостојност мјерења гледаности ТВ кућа у БиХ још једном је доведена у питање.

Пише: Марко Шикуљак

У више наврата је сумњано да се резултати гледаности намјештају у интересу разних економских интересних група, али су ставри обично заташкаване тако што су телевизије које покрену то питање према истраживањима постајале гледаније, а ту причу остављале по страни.

Значај мјерења гледаности је у томе што приказивањем лажних резултата ТВ куће бивају директно оштећене или добијају незаслужен профит. На основу истраживања се формира цијена огласног простора, а рекламне агенције према њима одређују гдје ће расподијелити новац за оглашавање. Такође, сами клијенти агенција ће бити оштећени јер ће се њихов новац нерационално трошити, те ће дати више новца за поруку која ће стићи до мање гледалаца.

Једина овлаштена агенција за мјерење гледаности ТВ програма у Босни и Херцеговини је Мареко индекс Босниа, који тај посао обавља од 2006. Мареко је посао добила испред међународне агенције Нилсен, (AGB Nielson Media Research) која овај посао обавља у више земаља Европе, међу њима Србији и Хрватској. Посао јој је дало Удружење медијске индустрије, удружење оглашивачких агенција и електорнских медија, које има 15 чланица.

Марекова истраживања су доведена у питање ових дана, када су "откривени" резултати истраживања Телекома Српске о гледаности канала унутар своје ИПТВ мреже (интернет телевизије).

У питању је узорак од 12.000 корисника ИПТВ услуге, што је доста више него 500 пиплметара које је Мареко распоредио по БиХ. Резултати на територији Српске показали су извјесна одступања у односу на званична.

Према овом истраживању, у августу 2011. године, међу ИПТВ корисницима Телекома Српске најпраћенија је била Радио телевизија Републике Српске, чији је удио у гледаности на територији Српске је 28 посто.

Иза њe је БНТВ коју је гледало 25 посто оних који пале телевизор, док је ПИНК на трећем мјесту са 14%. На четвртом мјесту је БХТ чији је проценат застао на 6,9 посто, док се на крају ове листе налази бањoлучка АТВ са 4 одсто гледаности.

У Септембру међу ИПТВ корисницима гледаност РТРС је расла и зауставила се на 28,9 посто, док је БНТВ забиљежила мали пад на 23,8 %. Пинк је, такође пао на 13 процената, док је БХТ порасла на цијелих 9 процената., док је АТВ забиљежила тежак пад гледаности.

Мареко у сeпетембру каже да је РТРС имао 12,5 посто, БНТВ 11,3 посто; ПИНК 11,7 посто; БХТ 6,3 %, док је, према њима, АТВ проценат износио 12,7.

Како анализирати?

На почетку треба рећи да ни једном истраживању не треба вјеровати. Једно је рађено на малом узорку и технологијом која се напушта због великих трошкова одржавања, а при том се не зна како су ти пиплметри распоређени по ентитетима.

Друго је на већем узорку и врло поузданом технологијом (у ИПТВ платформи се у сваком тренутку може знати ко шта гледа), али је тај узорак нерелевантан. Број корисника је ипак мали, и користе је људи који је могу приуштити, а сем тога то није једина услуга тог типа, те постоји неколико кабловских оператера са већим бројем корисника.

Други утисак је да ИПТВ истраживању већи удио гледалаца гледа домаће телевизије. У бројкама, преко 70 одсто ИПТВ корисника плаћа 50 марака да би гледало РТРС, БН, ПИНК…, а не Дискавери, Експлорер, Арену (која је била главни залог у рекламирању ове услуге). У Марековом истраживању 5 ТВ станица су око половине удјела ТВ гледатељства, док би остатак припао локалним телевизијама, те ТВ кућама сусједних земаља.

Трећа срећа?

Трећи је свакако, да два мјерења нису ни приближна, те би требало испитати како се обављају та мјерења, те увести контролу. Она је у више наврата тражена, али до ње никада није дошло. Обично се говорило да су Марекови "миљеници" ПИНК, Хајат и ФТВ, те је све довођено у везу са расподјелом оглашивачког колача великих оглашивача и њихових клијената. Према шушкању, одређене агенције унапријед одреде на којим телевизијама ће рекламирати, па преко Марека "обезбиједе" гледаност тим станицама.

Други опет желе што прије видјети леђа Мареку, те у интернет телевизији и прецизном мјерењу њене гледаности виде прилику да званичног "мјеритеља" дискредитују и смијене. Питање је да ли су подаци Телекомовог истраживања доспјели до јавности случајно или циљано, те да ли је у другом случају на мети сам Мареко, или нека од станица у Српској. Да ли ћемо видјети истраживање БХ Телекома или других понуђача услуга интернет телевизије у Федерацији БиХ?

Већ излизана реченица: Остаје да се види.



0 КОМЕНТАРА

  1. Ко гледа Пинк БХ кад нема Фарме и ББ? мени је феномен њихова гледаност. И ако неко има Пинк из београда, никад и не гледа ово чудо. гдје они да буду трећи по гледаности, ајде у федерацији пошто су скроз њихови, али у Српској, то је већ посебна прича

  2. ćaomanu, 27.10.2011. 13:59:06
    Gleda ih jako puno ljudi, tetki, ujni , strina i sl. Cmizdre nad nesrećnim sudbinama svojih junakinja latino američkih, a u zadnje vrijeme turskih serija…uz te rijalitije ko je ste nabrojali, pa Grand parada i tome slične emislje, e to obožavaju…gleda se pink, nažalost.
    Ali me uvijek nasmije to da je svaka TV ako je njoj vjerovati najgledanija, pa umjesto prve strane TTX dobiješ ove tupave grafikone, ili se zahvaljuju u centralnoj info. emisiji na gledanosti.
    Fantastična glupost!!!

Оставите одговор