Аеро дом Републике Српске
Фронталов човјек је отишао до Маховљана и закључио: Република Српска по свему личи на њен једини аеродром. Пише: Жељко Свитлица Прије двије године, била је гужва на аеродрому у Маховљанима. Свечано дочекан, слетио је авион словеначког авио-превозника Адриа Еирвејс, спајајући тако линију Бања Лука – Љубљана, која ће се одржавати све до краја прошле године, […]
Фронталов човјек је отишао до Маховљана и закључио: Република Српска по свему личи на њен једини аеродром.
Пише: Жељко Свитлица
Прије двије године, била је гужва на аеродрому у Маховљанима. Свечано дочекан, слетио је авион словеначког авио-превозника Адриа Еирвејс, спајајући тако линију Бања Лука – Љубљана, која ће се одржавати све до краја прошле године, некад три, а некада и четири пута седмично.
Тада премијер РС, Милорад Додик, као и други званичници, држали су говоре пуне наде, а као шлаг на оптимизам са аеродрома су испраћени фудбалери Борца на гостовање у Швајцарску. Европа је треперила на осунчаној писти Маховљана, рачунало се да ће се ваздухопловство Српске захуктати чим се укине визни режим са Европском унијом.
"Основано и са сигурношћу" тада се рачунало да се потребе тржишта за комерцијалном ваздушним превозом са аеродрома Бања Лука процјењују на око 50.000 путника на годишњем нивоу и у условима визног режима…
Исплатило се то – али Словенцима
Визе нам више не требају, али то није промијенило чињеницу да је након првих шест мјесеци на овој линији у просјеку летјело ријетко више од пет путника дневно, али и то се исплатило – али Словенцима. Наиме, из буџета РС покривен је шестомјесечни губитак у износу од 740.000 КМ.
Аранжман је трајао и даље, али је дефинитивно раскинут крајем 2011. године због очигледног и улудог трошења буџетског новца. Покушало се касније и са линијама ка Тивту и Салцбургу, али и то се завршило слично као са Адриом.
Иначе, редовно годишње одржавање Аеродрома Маховљани кошта око 1,1 милион КМ, а 90 посто ових трошкова, сноси буџет РС. Поред оних о губитку међународне лиценце, најновије информације, које у истом контексту спомињу аеродром и паре, говоре да се у Политици задуживања РС наводи кредит од 77 милиона КМ за куповину два авиона за потребе Скај Српске, те улагање од 10,5 милиона КМ у бањалучки Аеродром.
Лети кокош, а летиш и ти
Данас, осим високих државних службеника, и неких мало нижих, са аеродрома у Маховљанима повремено успут полијеће БХ Ерлајнс на линији између Сарајева и Цириха. Слети ту авион Филипа Цептера када долази у посјету родном крају и још неких непознатих бизнисмена, који се одвезу црним лимузинама са писте.
Директно на писту аутомобили довезу и политичаре из Србије, па тако Ивица Дачић из аудија сједне у хеликоптер па правац Београд. Остатак времена, на нашем једином аеродрому, прилично је досадно и мирно.
У ћошку писте аеродрома стоји сам и скроман авион наше владе. Без обзира на утисак, и он кошта пар милиона.
Примјетно је да, за разлику од неких других мјеста, на аеродрому нема сулуде грађевинске мегаломаније, која би се урушила сама од себе. Звонке ријечи о улагањима одбијају се о пусту писту и нестају у холу празне аеродромске зграде. Овдје нема скупих пепељара јер би захрђале, великих стаклених зграда, јер би изгледале гротескно, нема мешетарења, намјештања тендера – јер ово је ваздухопловство!
Скуп спорт
Аеродром је пупак Републике Српске према свијету, и овдје можете доћи да видите "гдје смо и шта смо" у овом дијелу свијета. Овдје ћете срести инвеститоре "који хрле", напредак и визионарство. Ма колико немилосрдно Влада покушавала да субвенционише летове, реалност се се овдје не може ушминкати и купити – не може се сакрити.
Ово је дјелатност у којој резултате дају само праве могућности, стручност и рад, тачније у којој се промашај и нерад не могу маскирати ни ријечима ни папирнатим луткама. Никаква зграда админстрације аеродрома на 10 спратова не би могла сакрити да овдје не слијећу авиони и никакав Боинг распона крила 100 метара, не би могао сакрити чињеницу да у њему нема путника.
Умјесто неколико пута најављене куповине нових авиона, најаве неких нових субвенција страним авио превоизницима који би свраћали овдје, људи којима је стало, требали би анализирати стање, потребе и могућности, те у складу с тим искористити на најбољи могући начин чињеницу да имамо аеродром.
Да ли ће то бити станица за нискобуџетне летове или било шта друго, није важно! Јер, могућности постоје.
– Иако су полако затрпаване још од времена када је Гојко Кличковић најављивао излијевање камена темељца за "аеродром" на Сокоцу
– Иако доведен у ћорсокак разума оснивањем предузећа "Аеродроми РС" у Требињу,
…могућности постоје.
Kome jos nije jasno da je ovo namjerno, dobro isplanirano, jos bolje realizovano unistavanje Republike Srpske i ljudi u njoj, izuzimajuci naravno one odabrane koji treba da prezive kataklizmu.Svi ostali su visak i treba da nestanu sa lica zemlje.
A, za ovakav zlocin, za namjerno unistavanje drzave i ljudi u njoj se u mnogim zemljama, Kina naprimjer, dobije smrtna kazna.
Kod nas je sve nebesko, samo život zemaljski ili podzemaljski.(Ova kovanica je nepravilna, ali opravdava svrhu)B-)