Адам Шукало: Тужиоце треба да бирају грађани

Народна скупштина Републике Српске расправљаће током једанаесте редовне сједнице о Нацрту Закона о јавним тужилаштвима Републике Српске, а у којем нису предвиђена било каква нова и другачија суштинска и системска рјешења у односу на још увијек важећи Закон о тужилаштвима Републике Српске. Према важећем Закону о тужилаштвима Републике Српске, као и према Нацрту Закона о […]

понедељак, април 4, 2016 / 11:32

Народна скупштина Републике Српске расправљаће током једанаесте редовне сједнице о Нацрту Закона о јавним тужилаштвима Републике Српске, а у којем нису предвиђена било каква нова и другачија суштинска и системска рјешења у односу на још увијек важећи Закон о тужилаштвима Републике Српске.

Према важећем Закону о тужилаштвима Републике Српске, као и према Нацрту Закона о јавним тужилаштвима, све тужиоце у Републици Српској бира и именује Високи судски и тужилачки савјет. С друге стране, чланове ВСТС БиХ бирају други тужиоци и судије са различитих нивоа у Босни и Херцеговини, што практично значи да највиши носиоци правосудних функција бирају сами себе, а да су најутицајнији они који су најближи најутицајнијим политичким и финансијским центрима моћи у Републици Српској и Босни и Херцеговини. Ти људи не одговарају било коме, сем управо тим најутицајнијим политичким центрима моћи-они не служе интересима грађана, правде и правичности, те стога и могу да раде што год им је воља, све док не сметају интересима невидљиве елите која контролише ову земљу. Жртве тог система су грађани, поштени радници и привредници, али и сви они тужиоци и судије који не пристају да поступају супротно својој професионалној савјести и етици. То је чињеница и ње су свјесни сви грађани у овој земљи.

С друге стране, посебно је важна улога тужилаштва у осигуравању владавине права у свакој земљи, укључујући и нашу. Тужилаштво је то које треба да иницира покретање одговарајућих судских поступака против учинилаца кривичних дјела, те је његова обавеза да врши потребне истраге и припрема предмете на начин да ти предмети добију напослијетку конкретне судске епилоге. Тужиоци данас немају слободу да професионално и ефикасно истражују кривична дјела која се односе на организовани криминал, као и криминал у спрези са извршним властима у земљи. Ти предмети се или потпуно игноришу од стране тужилаштава, или се отаљавају на начин да се намјерно начине формални пропусти који ће довести на крају до ослобађања од одговорности иначе неспорних починилаца кривичних дјела. На тај начин се шаље трагична порука да закон у Републици Српској и Босни и Херцеговини не важи под истим условима за све, да је ово земља неправде, те се онемогућава било какав цивилизацијски и сваки други друштвени напредак.

Приједлог СНС и основна новина коју нудимо у том смислу јесте одредба према којој главне окружне тужиоце у Републици Српској бирају директно грађани на непосредним изборима, те да потом тако демократски изабрани главни окружни тужиоци сами бирају своје замјенике и остале окружне тужиоце у окружним тужилаштвима која воде. Овај, за наше прилике и правосудну традицију револуционаран приједлог, за циљ има повећање транспарентности у раду тужилаштава, разбијање невидљивих и чврстих спрега између највиших носилаца правосудних функција, политике и организованог криминала, те јачање владавине права у земљи.

Дакле, ми желимо да сами грађани бирају главне окружне тужиоце у Републици Српској, односно оне тужиоце који су задужени да се боре против криминала у њиховим локалним заједницама. Сматрамо и увјерени смо да је то једини могући начин у овом тренутку да се разбије невидљива спона између политичко-финансијских, увозничких, нарко и других лобија са највишим структурама правосудног система у овој земљи. Тренутно је свима јасно да не постоји политичка, односно институционална воља и подршка истинској борби против криминала и корупције, те се стога морају одмах учинити три ствари:

1. Главне окружне тужиоце морају бирати грађани на непосредним изборима;
2. Тужиоци и судије морају бити значајно плаћенији него што је то тренутно случај;
3. Тужиоци и судије морају бити знатно оштрије кажњавани у случају злоупотреба у обављању својих дужности.

Даље, тако изабран главни окружни тужилац сам ће да именује свој тим у окружном тужилаштву које води. Он ће, дакле, да бира своје замјенике и остале окружне тужиоце у свом окружном тужилаштву, а што значи да ће он директно да буде одговоран и за добре и за лоше ствари у раду окружног тужилаштва на чијем је челу. На тај начин успоставиће се здрав и једино рационалан механизам субординације који је показао ефикасне резултате у сваком успјешном систему, као и у правосудном систему Сједињених Држава које нико не може оптужити за недостатак демократских процедура и квалитета владавине права. Досадашњим начином функционисања тужилаштава, сви су се склањали од одговорности и сви су једино проналазили изговоре за нечињење. Овако, таквој пракси се значајно стаје у крај, лоцира се ланац одговорности, конкретна особа добија конкретна овлашћења, права и обавезе. И уколико окружно тужилаштво нема резултате-одговара конкретно главни окружни тужилац, и то онима који су га бирали и чије интересе је дужан да штити, а то су грађани.

Циљ нашег приједлога јесте да правосудни систем у овој земљи коначно буде у функцији њених грађана, односно правде и правичности, а што данас није случај. То ће моћи да се деси једино онда кад носиоци правосудних функција буду имали одговорност према грађанима, а што данас такође није случај. Поента је сљедећа: носиоци правосудних функција морају да раде у функцији остварења начела правичности, поштујући законе ове земље и чињеницу да су њени грађани једини носиоци суверенитета. Дакле, сви ми који припадамо властима у Републици Српској и БиХ, а што јесу законодавна, извршна и судска власт, морамо коначно постати свјесни чињенице да смо ми само пуки репрезенти суверенитета грађана, односно да смо ми инструменти тих грађана, а не њихови господари. Ово мора постати кључно мјесто у свим размишљањима свих оних који желе да се баве пословима од јавног значаја, укључујући и све оне који раде или ће да раде у правосуђу.

Ми ћемо позвати наше партнере из Савеза за промјене да подрже ове наше приједлоге и у Народној скупштини Републике Српске, али и у Парламентарној скупштини БиХ, а такође ћемо позвати и политичка руководства партија на власти у Републици Српској да се придруже овим приједлозима, јер су они предуго времена својим подржавањем неспособних структура у тужилаштвима, попут Специјалног тужилаштва РС онемогућавали оживљавање владавине права у Републици Српској. Господа из владајуће коалиције у Републици Српској ће подржавањем овог приједлога на једини могући институционални начин да покажу да су заиста искрено опређељени за борбу против криминала и корупције и владавину права, те се више неће имати потребу скривати иза референдума које никад не спроводе. Дакле, ако неко сматра да Високи судски и тужилачки савјет не раде квалитетно свој посао, а ми то сматрамо, онда треба и да подржи овај приједлог. Све друго било би једно невјероватно лицемјерје и дефинитивно откривање истине да је читава халабука око рада правосудних институција у БиХ била само једна велика политичка представа.

*аутор је предсједник странке Напредна Српска и народни посланик у Скупштини Републике Српске



Оставите одговор