Кинези нису уплатили концесију за аутопут до Приједора, да ли је РС спашена од погубног посла?

Кинезима је истекао рок да уплате једнократну концесиону накнаду од 8,7 милиона марака за изградњу аутопута Бања Лука – Приједор. У свим надлежним институцијама Српске ћуте на питање о овој теми, а на број кинеске компаније јавља се представник књиговодственог бироа у Бањој Луци.

понедељак, децембар 3, 2018 / 11:56

Уговор о концесији за изградњу аутопута Бања Лука – Приједор 4. октобра, три дана пред Опште изборе, у Бањој Луци су парафирали министар саобраћаја и веза РС Неђо Трнинић и генерални менаџер “Шандонг Инернешенал” Јанг Сју. Тада је најављено да ће коначно потписивање уговора бити након што кинеска компанија уплати концесиону накнаду. Рок да то ураде био је 60 дана и истекао је јуче.

На питања портала Капитал да ли је кинески партнер уплатио концесиону накнаду, ако није, шта је разлог томе и каква је даља судбина уговора о аутопуту, у Министарству саобраћаја и веза не одговарају, као ни у „Аутопутевима РС“.

Ни ресорни министар Неђо Трнинић и директор „Аутопутева“ Душан Топић не одговарају на позиве.

У Комисији за концесије РС кажу да нису обавијештени да ли је накнада уплаћена и да по уплати Пореска управа РС о томе обавјештава надлежно министарство које треба да потпише уговор. И у Пореској управи на питање да ли је уплаћена накнада ћуте.

Једнократну накнаду Кинези нису уплатили до претходне сриједе, 28. новембра, када су за Капитал у Министарству саобраћаја и веза рекли да ће потписивање уговора услиједити по уплати накнаде, истичући да су прибавили, сходно важећим прописима, сагласност Комисије за концесије РС и мишљење Правобранилаштва РС потребне за потписивање уговора о концесији.

„Министарство саобраћаја и веза поступило је у складу са достављеним препорукама и у овој фази испуњени су сви услови који се тичу обавеза Републике Српске које претходе званичном потписивању концесионог уговора, које ће услиједити по уплати једнократне концесионе накнаде од стране коцесионара“, рекли су у сриједу из тог Министарства.

Чист и свјестан улазак у губитак

Аутопут је требало да граде Кинези, а да им РС у идућих 30 година плаћа годишњу накнаду за расположивост аутопута у износу од 32,5 милиона евра. Тај износ треба да буде обезбијеђен од наплате путарине на свим аутопутевима у РС.

Јасно је да се на дионици од Бање Луке до Приједора не може зарадити потребна сума, из простог разлога што између та два града ни сада не постоји дневни проток возила потребан да би се могло говорити о исплативости. Чињеница да је инвеститор тражио овакву врсту гаранције, дотатна је потврда да је аутопут потпуно неисплатив, а самим тим и његова градња није потребна јер значи чист губитак.

Планирана дужина аутопута је 42 километра, док је дужина аутопута Бања лука Добој 72 километра, а цијена путарине је 7 марака. Упоређујући те податке, од Приједора до Бање Луке путарина би коштала 4, максимално пет марака за путничко возило. Да би се исплатило 60 милиона марака годишње, дневни приход треба бити више од 164.380 марака. По поменутој цијени путарине, требало би скоро три пута више возила него што их сада саобраћа на садашњем путу. А треба имати у виду да сигурно неће сви прећи на аутопут.

Уколико приход не буде довољан, остатак ће бити обезбијеђен из Буџета РС. Тако ће из буџета сваке године за само постојање аутопута бити издвајане десетине милиона марака. За уложених 297 милиона евра, Кинезима би на крају Република Српска платила 975 милиона евра. мањи дио би био прикупљен од путарина, остало би плаћали грађани који аутопут неће ни видјети.

Има ли наде да пропадне?

Како портал Капитал сазнаје, уговор о концесији још није добио сагласност Министарства правде и Министарства финасија РС, на шта у Министарству саобраћаја такође ћуте, иако је и то један од услова да би уговор био потписан.

На број телефона који су Кинези навели приликом регистровања фирме у Бањој Луци јавио се радник књиговодственог бироа који је рекао да ће нам наћи број представника фирме и да га позовемо поново, али се више није јављао на телефон.

Подсјећамо, Кинези су основали фирму „СДХС-ЦСИ БХ“ у Бањој Луци која ће, како је речено раније у Влади “пројектовати, изградити, управљати, одржавати и финансирати изградњу аутопута Бања Лука- Приједор”.

Оснивачи фирме су „Чајна Шандонг Интерешенал Економик & Техникал Кооперејшн Груп“ из Кине.

(Капитал/Фронтал)



28 КОМЕНТАРА

  1. Procitao sam original na portalu Kapital i onda ovdje na Frontalu i ne mogu da shvatim da neko moze da ne voli svoj narod toliko samo zato sto se ne slaze ili ne voli nekoga politicara ili pnjegovu politiku.
    Da li iko normalan moze da spori sta bi ovaj autoput znacio za sve stanovnike i privredu banjalucke,prijedorske, sanske ,petrovacke , drvarske ,bihacke i kozarske regije ???
    Auto-putevi nikad nisu jeftini i ne grade se za period od godinu dana vec za narednih stotinu godina.
    Zamisli te kad bi taj auto put bio gotov sta bi to znacilo samo za potkozarje i Kozaru. Prvo cijena zemlje bi skocila ,znaci drzava bi ubirala vise poreza;svi poljuprivredni proizvodjaci bi brze i lakse trasportovali proizvode sto bi rezultiralo sa povecanjem proizvodjaca a cijene bi pale ; bolja i brza povezanost bi omogucila vise investicija u gradnju malih i srednjih preduzeca ; turisticki potencijal Kozare bi napokon mogao da se pocne koristiti sto bi znacilo investicije; vecina ljudi iz sjeverozapadne Bosne umjesto da putuje u Sarajevo na aerodrom pocela bi da koristi banjalucki ; isto tako svi bolesnici bi transportovani i ljeceni u UKC ; Kargo sobracaj sa banjalucko aerodroma bi ozivio ili dozivio rast ;……………………..
    To su samo neke dobre i indirektne strane te investicije a da ne govorim sta bi to znacilo za kvalitet zivota lokalnog stanovnistva?
    To je jedan aspekt koji je autor namjerno izostavio ili ne namjerno , a drugi je laz o zaduzivanju RS za 900 milion eura !!!
    Prvo mi ne uzimamamo kredit od 900 miliona vec Kinezi su hvala bogu odlucili da uloze SVOJE pare u NAS autoput .
    Oni ce u 5 godina uloziti SVOJIH 297 miliona eura kojih mi nemamo i napravice nam autoput koji mi ne mozemo bez njih ili bilo koga drugog da finasiramo.Znaci tih 297 miliona cemo poceti da vracamo tek za pet godina sto znaci da otplata ce biti za 35 godina sa odgodom od 5 .
    Ono sto je najvaznije ovdje „kapitalovi ekonomisti “ presucuju namjerno ili iz neznanja ,a predstavlja osnov ekonomije , vrijednost novca u sadasnjem ,buducem ili proslom vremenu .
    1 euro koji kinezi uloze danas u RS za 35 godina ce imati vrijednost mozda od 5,6,7-10 euro centi zavisno od inflacije ili tz. ‘ opportunity costs’ .
    Ako gledamo iz kineske perspektive onda 297 miliona eura koje ONI ulazu u NAS autoput za 35 godina ce sa 3 posto inflacije ce vrijediti 105 milion eura a onih 900 milion koje bi trebalo da dobiju od nas kao fiksna isplata ce vrijediti 522 miliona .Ovih 522 miliona je bez ikakvog ucesca putarine a kad bi po nekom proracunu koji su ‘ekonomisti’ izracunali putarina mogla da ucestvuje u otplati onda bi cifra bila od 400 miliona eura.
    Poenta je da bi vrijednost otplate od 30 miliona u prvoj godini otplate ( sesta godina od pocetka gradnje) vrijedila 26 miliona a u zadnjoj 11 miliona eura . Za to vrijeme od 35 godina pokusaj te da zamislite koje razlike bi donio autoput u ovom dijelu RSa???
    Frontal i nije portal za ovako detaljnu analizu ali me cudi da opet dozvoljavaju i da se pozivaju,citiraju i prenose nazovi ‘ugledan ‘ ekonomski portal koji na takav i bombastican nacin omalovazava bez ikakve analize investiciju kao sto je taj ovaj autoput.
    Ova analiza o vrijednostima eura u danasnje vrijeme i u buducnosti moze da se uradi za 10 minuta u Excel – u.

    1. Bravo Borise. Jasno, kristalno, međutim, malo preteško za balvane na ovom portalu. Nisi uključio nacionalni interes , a ni ćirilicu. Najverovatnije kick backs of kineza nije dovoljno visok za guzonje koje pregovaraju. Inače uprkos svemu auto put se gradi, sigurno.

      1. Prijatelju potencijalni razvoj i prosperitet koji ce ovaj autoput i sama njegova gradnja ,ne moze biti veci nacionalni interes a valjda ce svi putokazi biti na cirilici kako i na svim putevima srpske?
        Sto se tice guzonja to se nazalost nikad nece moci iskorjeniti ali ako mozemo da sprijecimo da iznesu te pare van RS ,i to bi bio veliki uspjeh .

  2. Мој чича је имао обичај рећи да би Сименс сам дошао да понуди ИЦЕ од Приједора до Ниша да је нас овдје 20 – 30 милиона јер се инвестиција може исплатити.
    Ауто пут Брчко – Бијељина као потенцијално следеће заваљивање сиротиње Републике Српске у циљу повезивања са свевишњом Србијом ће пролазити кроз мртва села.
    Логика је јасна,дај коју пару у жива уста авза тридесет година биће као и са Југославијом само сјећање и Борисова машта као подлога за измакли економски бум и раст.
    Ауто пута ће бити само ако је увелико одмакла изградња манастира у некој комунистичкој мртвачки.
    Чисто онако да оплемене пустињу и мртва села до доласка ауто пута.

    1. Млађо, ја имам добар приједлог.

      Ујединити аутопутеве у РС и ФБиХ правити их тамо ђе има више народа.
      Тако би Сарајево престало бити једини главни град у Европи који није повазан са свијетом аутопутем.

      То ме као истинског бх-патриоту фрустрира.

  3. Ако су ово економисти који управљају са нашим финансијама онда и нисмо у тако лошем стању. Борисе, када би Влада узела кредит од 300 милиона на 30 година по каматној стопи од 5% колики би укупни дуг био? Око 570 милиона, што је знатна разлика у односу на 900 милиона, зар не? А још није укључена инфлација и приходи од путарине?!

    1. Мораш мало размислити и упитати се ко ће баксузима дати 300 000 000 €ура кредита?
      Математика каже 579 870 000 €ура на 25 година 6% камата и баш као што си рекао без прихода од путарине.

      1. Ти си се дисквалификовао да причаш о аутопутевима на претходном коментару када си рекао да нам не требају аутопутеви, нешто слично као Босић ономад.

      2. Zanimljivo ali i ja mislim da nam ne trebaju autoputevi ili bar ne ovi koji se prave. Premalo nas je da bi se isplatilo a kako stvari stoje bit će još manje. Koliko znam da bi se autoput isplatio treba oko 20k vozila dnevno a kod nas samo jedna dionica kod BL prelazi 10k. Tačno je da autoput doprinosi razvoju na mnogo načina od turizma preko nekretnina do industrije ali onda treba izračunati i koliko bi taj isti iznos donio na isti period ako bi se uložio u poljoprivredu, industriju , IT…. Mislim da je za nas optimalno ono što radi CG nešto nalik brzim putevima, dupla traka na uzbrdici i to je to eventualno na frekventnijim mjestima po dvije trake i jedino nam bog može pomoći da nas bude i za tih puteva. Problem je što ovo odgovara vlasnicima RS zavalit će narod a zaposliti svoje uhljebe dakle dvije muhe jednim udarcem

      3. Критиковати начине финансирања, цијену километра, марифетлуке али рећи да не треба аутопут може само дилетант или тешка незналица.

  4. Милион километара од нигдје
    На ауто-путу „братства и јединства“
    Код хиљаду прве рупе
    Осјетим мирис крви и бензина

  5. Ево два могућа сценарија по овом питању и уопште питању дугова Српске.

    Сви кредити за аутопутеве које је Српска дигла су дугорочни ,ова концесија по ономе што сам прочитао, у ствари је дугорочни кредит Српске.

    Много имамо осталих дугова, плус потенцијално много по међународним тужбама.

    Елем, како нам се празни територија, поготово на истоку, постоји велика вјероватноћа да ће Српска себе за 10-15 година самоукинути.

    Па јебем ли га онда, ја бих ризиковао, сматрам да треба да се задужује и гради, бар да неко заради плату, свакако ће те кредите неко враћати.

    Сценарио један- ако ми збијемо редове, осмислимо снажан програм обнове, односно, подвучемо ЦРТУ, посљедично спријечимо егзодус младих, те кренемо снажно у најављену демографску обнову, што поздрављам као иницијативу предсједнице, онда ће те кредите враћати солвентна и демографски одржива Српска?

    Сценарио два-ако то не урадимо, опет удри, само од кредита помози и сиротињи да обезбједи резервни положај, свакако ће кредит враћати правна наследница Српске и становници те наследнице.

    1. Добро јутро и добродошли у Републику Српску.
      Надошо Ниџо.
      Шта ради крајишки дрим тим?
      Краде немилосрдно и грозно да би себи а не сиротињи обезбиједили “ резервни положај“ како ти рече.
      Република Српска је плијен пред монтипајтоновском дилемом “ трт или смрт“.

      https://youtu.be/f6gbrQRlt34

      Овај линк је чисто као доказ да ниси прва турска ухода.
      Патриотизам бањолучки је неупитан судиће ти без обзира што мазиш Бисерку.

  6. Чисто да остане забиљежено:
    6. децембра 2018. у 20:49
    Симо хоће ли бити мјеста за полијетања из Бољењића или да резервишем карту за лет из Прањана?
    Ти провјери али мислим да су Прањани боља опција за путнике из Републике Српске.
    Срби из ФБиХ могу комотно у Грачаници појести ћевапе ( врхунски) па полако преко моста до Бољењића на авион.

  7. 1. Mudre evropske glave su odredile mrežu evropskih autoputeva. Sve što se gradi mimo te mreže nema zdravorazumskog osnova. Sve što se gradi mimo te mreže gradi se zbog ličnih interesa ili kompleksa.

    2. Boris je u priču o finansiranju autoputa uveo 2 pojma – vremensku vrijednost novca i oportunitetni trošak. Nama je računao vremenski a Kinezima oportunitetni. Zapravo – trebalo je da postupi suprotno. Nisu Knezi u stisci sa kapitalom – mi jesmo. Kineska računica je jasna. Zaradiće novac gradeći autoput i zaradiće daleko više finansirajući ga. Zaradiće na nama, našoj djeci i unucima.

    1. Ја мислим да су мудре европске главе гледале само своје интересе.

      По угледу на те мудре европске главе, на миндерима имамо и мудре бошњачке главе које ће лако доказати да није здраворазумски да главни град ентитета има излаз аутопутем у свијет, а главни град државе нема.
      Такође ће лако доказати да на 23% територије БиХ живи 50% становништва и да је изградња аутопута за тих 23% приоритет и здраворазумно.

      Зато сам и дао онај приједлог о уједињавању предузећа која управљају аутопутевима како би побиједио здрав разум и аутопутевима повезали Мостар, Сарајево, Зеницу и Тузлу, а сви би то требали платити јер је БиХ наша отаџбина и свеједно је у којем се дијелу отаџбине гради пут.

      Те мудре европске главе никад нису предвидјеле аутопут Загреб-Сплит, а видимо да је љети потребан још један такав да би сви који желе љети у Далмацију, могли тамо пристићи.
      За само три мјесеца од наплате најскупље путарине у Европи, Хрвати држе те путеве рентабилним.

      Када се направи мост у Градишци и ако би се направио аутопут Бања Лука-Сплит, половина Мађара, Чеха, Словака и Пољака, који су главни гости у том дијелу приморја, би тим путем пролазили и плаћали нама путарину, а да не бројимо друге користи.

  8. E71 pokriva Zagreb-Split i trebao je ići preko Bihaća i Knina.

    Poenta ove naše priče je kombinacija ogromnog troška (kako izgradnje tako i finansiranja) i malog protoka saobraćaja. Našim autoputem PD – BL nema i neće biti evropskog tranzita. To je promašena investicija čije ćemo posljedice preskupo plaćati decenijama. Putarina nikada neće pokriti ni treći dio novca koji ćemo plaćati Kinezima.

    1. Ajde na onaj prvi komentar nisam ni htio da odgovaram posto si i sam sa tako malo rijeci jako mnog rekao o poznavanju onoga sto si prokomentarisao !
      Interesantno je kako i dalje nastavljas da raspravljas o necemu sto ocigledno nemas ni malo znanja. Tvoj komentar da sam ja uveo i ‘raspodjelio’ ona dva pojma kako meni odgovara je vise nego komican i zato cu ti to vrlo rado objasniti principe istih.
      Ni je to samoposluga da udjes i kazes ja cu racunati ovako kamatu ili oplatu ili bolje je ovako…….
      Za nas je ‘vrijednost novca’ nasih otplata najvaznija jer ga mi otplacujemo a za Kinze ta vrijednost koju ce zraditi ili zaradjivati u 33 godine predstavlja mogucnost da istu posude nekome drugome za vise novca ili radi drugih „usluga“ umjesto nama.
      Ti bi da postavljas uslove a nemas nikakve adute i snagu za tako nesto. Mi trebamo pare i mi trebamo autoput a ne Kinezi . Ova investicija i ulaganje za Kineza kao kad bi ti otisao u kiosk i kupio novine. Ja jos uvjek pokusavam da skontam prave razloge njihovog ulaganja u ovaj autoput posto finansijski sigurno nisu . Njihovi administartivni troskovi pomjeranja novca i obradjivanja ove aplikacije bice veci od ovog iznosa koji su ulozili i koji ce zaraditi. Mislim da Smederevo – Stanari i ostala ulaganja u citav region predstavljaju mnogo siru sliku koja moze objasniti ovu ‘zezanciju’.
      Kazes da ako nije nesto po Europskoj semi to automatski nema sanse za opstanak i odrzivost . Pa da je tako ko sto se ti nadas da ce biti onda ce nam uskoro sve propisivati od minutaze proveden u WC do broja djece koju cemo praviti. Ko zna mozda nama u BL dodjele da samo budemo grad vodoinstalatera posto je to evropska raspodjela rada!
      Da je tako gdje bi onda bilo gdje u Evropi bio napravljen ijedan put????
      Ovaj autoput je samo dio koji treba da ide do Novoga i on se pravi zbog nas a ne zbog Evropei pravi se za buducnost od narednih 100 godina i vise i takve investicje nikad nisu bile niti ce biti jeftine.
      Samo ti cekaj sta ce iz Evrope da ti kazu sta je najbolje za tebe !
      Ovaj autoput kad bude gotov nece se samo otplacivati preko putarine vec indirektno preko mnogo drugih stvari koje su van tvog shvacanja. Isto tako kad se napravi i kad se zavrsi most na Savi on ce se na indirektan i direktan nacin otplatiti za 10 godina od pustanja u promet.

  9. Ти бин-Младене никад не сконташ шта ја напишем, прочитај још једном мој коментар?

    На шта сам ја надошао, на твоје (не) намјерно накукавање, на накукавање разних политичких и економских анал(н)итичара по порталима и ГАРА ТВ, на накукавање и спиновање лицемјера и АИДОВАЦА овдје, па и оних муслимана из иностранства који овдје коментаришу у четири ујутро, што хоће рећи да то раде послеподне из САД или Канаде.

    Разумијем људе, досадно им, а носталгија јебе и разара душу.

    Кад будеш разумио моју поруку из коментара, видјећеш да неће бити оног другог сценарија,има начина и начина.

    У осталом, не пишем ја да такви разумију поруке, разумио је поруку ко је требао поруку још после моје колумне од прије десет дана, зар не Симо?

  10. „Cirkus Кolorado“

    Bilo mi je sedam godina
    odlucili stric i strina
    da me malko razonode
    u cirkus da me vode

    Da vidim slonove, lavove i majmune
    i sarenu kinesku lepezu
    a ja maleni klipa maleni
    hocu samo da vidim tetku na trapezu

    Vidi striko o cemu se radi
    smijeska se i ceska po bradi
    pa mi veli mali, mali mangupe
    ti nisi na cacu nego, nego na mene
    ko te, ko te ne zna, mali mangupe
    ti nisi na cacu nego na mene

    Strina gleda slonove
    strina gleda majmune
    i sarenu kinesku lepezu
    a strikan i ja, klipa mala dva
    zinuli u tetku, tetku na trapezu

    Hoces li duso, hoces bela rado
    da te strina vodi u cirkus Kolorado
    joj hocu, hocu i hocu rado, rado
    vodi me strina u cirkus Kolorado

    I staro i mlado, i staro i mlado
    svi, svi, svi u cirkus Kolorado

  11. Симо, твоја логика о ауто путу према мору само донекле има смисла.
    1. Хрватска ће блокирати Мађаре и све путнике на граници таман да је пут кроз српску златан и џабе.
    2. Ауто пут према Приједору гради се само да би Павић и Приједор пали ко Добој и Обрен.

  12. Odlazi cirkus

    Odlazi cirkus iz naseg malog grada
    sirokim drumom sto izlazi na most
    odlazi cirkus i ja se pitam sada
    ko je domacin, a ko je bio gost

    Nestaje cirkus u sirokoj ravnici
    u kisnoj noci za njim se srebri trag
    odlazi fakir i artisti na zici
    i tuzni pajac sto bio mi je drag

    Ref.
    Da l’ je sve bilo samo fol
    da l’ je sve samo jeftin trik
    il’ sve te maske kriju bol
    i neki sasvim drugi lik

    Pricace deca o svetlima arene
    vezbace krisom kod kuce neki stos
    ali vec sutra, cim prodje neko vreme
    samo ce retko pomisljati na to

    Ostace okrugli trag na mestu satre
    tu gde se hrvao s tigrom hrabri Grk
    i par plakata, na njima gutac vatre
    kome ce klinci vec nacrtati brk

    Ref.

    Laku noc dame i gospodo
    eto i ova predstava je zavrsena
    nadam se da ste uzivali u njoj
    bilo je zadovoljstvo glupirati se
    za vas sve ove godine

    Nadam se da cemo se jos videti
    u nekom drugom gradu
    na nekoj drugoj predstavi
    u nekom drugom cirkusu

    Odlazi cirkus za sve je bolje tako
    mnogi su predstavu shvatili do sad
    nove pajace ce masa naci lako
    jer drugi cirkus ce doci u nas grad

    Ma sve je bilo samo fol
    sve je to samo jeftin trik
    i sve te maske kriju bol
    il’ neki sasvim drugi lik

    Pa ipak, laku noc, prijatno

  13. Ha ha ha. I Kinezi su prvo napravili mrezu autoputeva, naravno na dug, pa razvili privreda. Da ali u k….cu. Masta može svašta. Nego nisam znao da se sad ne može od B. Luke do Prijedora autom. Prvi glas.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *