Рађање филма: Награђени најбољи сценаристи РС
Добра и занимљива филмска прича је права ријеткост и благо. У Републици Српској, такав епитет заслужује сваки филм и сви они који чине да тих филмова буде више, да буду бољи… Синоћ су и Иновационом центру Бања Лука додијељене награде за најбоље филмске сценарије, према конкурсу који је организовала ВизАрт филм продукција у сарадњи са […]
Добра и занимљива филмска прича је права ријеткост и благо. У Републици Српској, такав епитет заслужује сваки филм и сви они који чине да тих филмова буде више, да буду бољи…
Синоћ су и Иновационом центру Бања Лука додијељене награде за најбоље филмске сценарије, према конкурсу који је организовала ВизАрт филм продукција у сарадњи са Административном службом града и Министарством просвјете и културе Републике Српске.
Награде су додијељене у четири категорије: Најбољи сценарио за дугометражни филм (3000 КМ), Најбољи сценарио за краткометражни филм (1000 КМ) и Најбољи сценарио за документарни филм (500 КМ) и Најбољи сценарио ученика у средњим школама (500 КМ).
Чланови жирија, који су независно и без међусобног контакта и сугестија оцјењивали филмове, били су: Никола Коља Пејаковић, Славко Милановић и Сњежана Марић.
Средњошколци пишу сценарије
Награду за најбољи сценарио ученика у средњим школама освојила је Сандра Добраш за сценарио под називом “Остварени снови”. Сандра је рекла да је радња у сценарију смјештена у средњу школу и говори о ученицима и њиховим проблемима.
Ову награду је уручила помоћница министра културе и просвјете РС, Ирена Солдат, која је обећала да ће конкурст 2012. године бити подржан од стране министарства.
Симићева "Лада…"
Награду за најбољи сценарио за документарни филм добио је наш Дани(ј)ел Симић за сценарио под називом “Лада се враћа кући”. Идеја је да се лада "самара" упути на дугачко путешествије према фабрици у граду Самари, гдје су је некада производили, и на том путу исприча причу о времену које је укљештено између оног када се "самара" производила, и овог данас, када је више нема.
Најбољи краткометражни сценарио написао је Славиша Радан, под називом “Ништавило”. “Филм је врло занимљив и на интересантан начин са трачком оптимизма, али то се не огледа у његовом наслову”, објаснио је жири своју одлуку.
Биоскоп у шљивику
Награда за најтежи филмски формат, дугометражни филм додијељена је сценарију “Као на филму”, који је написала Јелена Медић.
Радња се дешава се у једном домаћем руралном насељу, гдје случајно залута пројектор за паковање филмова. Сељаци га распакују, направе кино у шљивику од чаршафа и канапа и почиње забава, што изроди низ занимљивих прича и ситуација.
Бетонирање темеља
Циљ Виз Арт конкурса је био да да писце сценарија приближе њиховим стратешким партнерима у реализацији филмова, продуцентима и режисерима и да се на тај начин створе предуслови за реализацију њихових пројеката.
Сам конкурс, може се сврстати у догађај или активност која ствара предуслове за нешто што тек треба да се назове филмска индустрија Републике Српске. Она се за сада заснива на једном домаћем играном филму – 32 децембар – на доста кратких и студентских филмова, на два фестивала – Краткофил и Анима БЛ – а у филмске активности Српске убрајају се и копродукције "Мотел Нана", "Здухач", "Турнеја", "Свети Георгије…"
Никола Коља Пејаковић, наш глумац и режисер, каже да филмску индустрију треба да направи држава и да се тај "проблем" ријеши системски.
Виз Арт филм, након завршеног конкурса и подијељних награда, има неколико пројеката, који су већ у процесу стварања или при крају. Управо је завршен анимирани филм Петра Билбије, који се радио четири године. У питању је 30 минута "стоп-моушн" анимације.
– Кад то кажете неком ко се бави "стоп моушн" анимацијом, он погледа у небо и замисли сав пакао кроз који аутор мора да прође да би реализовао теко нешто – каже Зоран Галић, директор Виз Арта..
Домаћа публика ће филм фидјети тек у октобру 2012. године, јер се из искуства 32. децембра показало да је боље да филм прво прође фестивале у иностранству, и од тамо донесе позитивне оцјене. Галић каже да су у припреми и неки дугометражни филмови, Саша Хајдуковић ради свој нови филм, пројекат одабран на "Сине линку" у Сарајеву, а требао би бити завршен 2013. године.
Виз Арт најављује конкурс и наредне године, а тема ће можда опет бити сценарио, а можда и неке друге сфере филмске индустрије.
Прво па Симић. цццц
Нисам конкурисао јер је требало прерадити цијели роман да се зна кад починје и престаје поједина секвенца! То је захтјеван посао и нисам се упуштао из тих разлога у то. Осим тога радња се дешава у 7 држава, па сцене рата које би захтјевале енорман буџет су ме разувјериле у мишљењу да бих могао погледати своје дјело на филмском платну. Мишљења сам такође да би то умногоме преиначило слику Српске у свијету кад би постојао новац за то дјело у позитивном смислу. Мој роман обрађује тематику рата и љубави и то је вјечна тема. Имам књигу Ловац на змајеве која је доживјела свој бум у свијету, а тематика је из Авганистана. Овако остаје нада да ће се неко досјетити да ово дјело екранизује и да добијемо у РС оно мјесто у свијету филма како је то урадио Сарајлија Данис Тановић са својим дјелом „Ничија земља!“