Под фер условима Гугл би одједном изгубио 20 одсто тржишта

ЕУ и САД желе оштрија правила за доминантне технолошке концерне. И конкуренција се спрема. Стручњаци су сигурни да је на помолу највећа битка лобиста у дигиталном свијету.

понедељак, децембар 28, 2020 / 19:15

"Под фер условима Гугл би одједном изгубио 20 одсто тржишта”. За Габријела Вајнберга је највећи противник јасан – Гугл, његов претраживач и систем око њега. Габријел има 42 годину и менаџер је фирме ДакДакГо, која нуди претраживач са поштовањем приватности и без усисавања личних података.

"То је лош осјећај. Имаш рјешење, али те задржавају. То би морало да се коригује”, каже Вајнберг. Његов надмоћни конкурент му отежава да користи друге претраживаче на паметним телефонима. "Потребно је 15 кликова да нас подесите на свом мобилном као стандардни претраживач. Ми само хоћемо равноправну тржишну утакмицу”, каже он, залажући се за слободу избора претраживача за сваког корисника.

У Америци овакви захтјеви нису ријетки. Политика подржава његове захтјеве. Критика премоћи које имају Гугл, Фејсбук, Амазон и Епл није више само спорадична, она се полако претвара у гласну сирену за узбуњивање. Више америчких држава је тужило Гугл да недозвољеним поступцима покушава да одбрани свој монопол.

ЕУ планира велики корак

У Бриселу се планира крупнији потез. Цијели дигитални свијет би требало изнова да се уреди. Европска комисија намјерава да новим законом о дигиталним услугама као и законом о дигиталним тржиштима унесе више коректности у тржишну утакмицу.

Ко се супротстави новим правилима може бити кажњен сумом у висини 6 одсто од годишњег глобалног промета. Активиста у интернету Маркус Бекедал је сигуран: "То ће бити највећа лобистичка битка дигиталног свијета”.

Он већ двије деценије прати понашање концерна из дигиталне бранше. Бекедал очекује да после дугог суздржавања институције сада морају да створе регулативни оквир који ће спријечити да концерни повећају своју моћ на основу доминантног положаја на тржишту.

"Постоји огромна асиметрија моћи”

Према предлогу Комисије Европске уније дигиталне платформе више не смију да фаворизују сопствене садржаје и продукте у односу на друге понуђиваче. Сопствену рекламу морају јасније да означе. Као крајње средство Комисија размишља и о разбијању концерна који се не држе правила.

Моћно оружје би могла да буде и такозвана интероперабилност – способност система да сарађују са другим системима. По том правилу би концерни морали да отворе своје системе. Тако би порука са платформе ВоцАп могла бити послана на Телеграм. "То би могло довести до веће конкуренције на тржишту понуђивача месинџера”, каже Бекедал за ДВ. ”

И стручњаци и институције би морали имати олакшани приступ подацима великих компанија. "Тренутно постоји огромна асиметрија моћи. Те платформе имају све те податке, њихова истраживачка одјељења их сваког тренутка имају на располагању. А регулаторне институције само немоћно посматрају”.

Иницијатива Комисије је дошла скоро прекасно. Поред претраживача Гугл је са преузимањем платформе Јутјуб постао водећи понуђивач видеа. Амазон поред испоруке пошиљки разгранава своје послове са виртуелнимскладиштењем дигиталних података. А Фејсбук са Инстаграмом доминира друштвеним мрежама, а са платформом ВоцАп водећи је међу месенџерима.

Двије милијарде је мало

И Габријел Вајнберг помно прати развој догађаја у Европи. Његова фирма је један од саоснивача савеза Глобал Привацy Цонтрол, који се залаже за заштиту приватних података. Већ 13 година Габријел ради на развоју свог претраживача, тренутно има 150 сарадника.

По њему су подаци који се односе на приватне особе тренутно одговорни за оно што је тренутно лоше на интернету и што проузрокује друштене проблеме. И његов претраживач интернета зарађује новац рекламом. Али он каже да се његов претраживач концентрише на контекст онога што се тражи, а не на профил онога који тражи, као Гугл.

Вајнберг сматра да се тако поправља и квалитет пронађених информација. "Хоћемо да свуда у свијету резултати буду исти, да не зависе од твојих приватних података”, каже он. Његов претраживач, према подацима које он презентује, има тренутно две милијарде претрага мјесечно и брзо расте. Али у поређењу са конкуренцијом то је још увјек мало. "Када би било лакше да се користи наш претраживач. Могли бисмо у Европи имати десет одсто тржишта”.

Из Европе у САД?

Маркус Бекедал сматра да америчка влада није заинтересована за оштрији став према сојим технолошким џиновима. "То су компаније са којима они доминирају свијетом”. Ипак, европска регулатива би могла да појача захтјеве за сличним правилима у Америци. Он наводи примјер Директиве о заштити података: "Тиме је Европса поставила дигитални стандард”. Бекедал каже да само регулисање неће аутоматски довести до побољшања, за то су потребни и друкчији конзументи: "Са сваким кликом Гугл је све бољи и бољи”.

Шеф фирме ДакДакГо Вајнберг нада се да ће тржишна утакмица постати поштенија. Он већ види да је порастао интерес за заштитом приватности. За његов претраживач, кажу, већ постоје купци. Он то не жели да коментарише, али ипак гарантује: "Гугл сигурно не долази у обзир као купац”.



Оставите одговор