Ердоганов мезимац ТОГГ – прва турска кола

Турска је покренула производњу новог електричног аутомобила по имену ТОГГ. У ствари, то је први турски аутомобил икада. Критичари ипак кажу да цијели пројекат углавном служи амбицији предсједника Ердогана да буде поново изабран за још један мандат.

недеља, 30 октобра, 2022 / 19:58

Турска је посљедњих година предузела низ политичких и економских мјера како би ојачала своју независност од других земаља. Сада се види велики напредак у аутомобилској индустрији. Први аутомобил турске производње — развијен од стране турске – ТОГГ — креће у производњу.

Нова фабрика аутомобила ТОГГ почела је производњу 29. октобра. Овај датум носи јасну поруку јер обиљежава 99. годишњицу оснивања Турске Републике.

ТОГГ је основан 2018. године са циљем да Турска постане независнија од страних аутомобилских компанија. "То је важан корак који доприноси успону турске аутомобилске индустрије", каже Емре Узпејнирчи, новинар и стручњак за аутомобиле, који је помно пратио пројекат ТОГГ.

План за следећу годину је производња око 17.000 до 18.000 електричних возила у ТОГГ-овој фабрици у близини Истанбула. Локација је дизајнирана за капацитет до 175.000 аутомобила годишње, што је циљ који доносиоци одлука желе да достигну у наредних пет година.

Поларизујући пројекат

Аутомобил ТОГГ се надалеко види као престижан пројекат предсједника Реџепа Тајипа Ердогана, који се суочава са реизбором следећег љета. "То је велики проблем, овај аутомобил поларизира [мишљења]", каже Узпејнирчи.

Бирачи ће 18. јуна одлучити да ли ће Ердогана задржати на функцији или изабрати неког новог да га наслиједи.

Иако фабрика ТОГГ сада почиње производњу, проћи ће доста времена прије него што прво возило буде доступно на тржишту. Компанија предвиђа да ће први аутомобили бити спремни до марта 2023. — неколико недеља прије избора.

Критичари предсједника Ердогана и његове странке, АКП, сигурни су да он користи ТОГГ да повећа своје шансе за реизбор. "Наравно да оваква улагања увијек подржава држава, али ако постоје политичке тензије, то ће штетити пројекту прије него што се [један] аутомобил и направи", каже Узпејнирчи.

Аутомобил ТОГГ је промовисан као "народни аутомобил". Заиста, када је Ердоган први пут покренуо пројекат, људи су "очекивали да ће ово бити аутомобил приступачан свима у Турској", каже Озпејнирци.

Ни приступачно ни практично?

ТОГГ планира да прода свој СУВ по цијени од 900.000 турских лира (отприлике 50.000 евра), што је недоступно већини људи у Турској. Узпејнирчи каже да обични потрошачи не могу уложити више од 500.000 лира у нови аутомобил. За годину или две следи приступачнији модел.

Не само да ће многи бити разочарани овом малопродајном цијеном. Турској такође недостаје неопходна инфраструктура за електрична возила. "Турска инфраструктура још није спремна за прелазак на е-аутомобиле", каже извршни директор Аутомотиве Дата, Хусаметин Јалцин. Он каже да обични људи не треба да брину о томе да ли ће бити довољно станица за пуњење на путу од Анкаре до Истанбула.

Док се возила ТОГГ дизајнирају и склапају у Турској, компоненте попут батерија, мотора и неких електричних система се увозе. До данас је 51% материјала који се користи за израду возила турске производње. Министар индустрије Мустафа Варанк рекао је да жели да повећа овај проценат на 65% у наредним годинама.

За сада су ТОГГ аутомобили дизајнирани за домаће тржиште, а не за стране купце. Ово дјелимично произилази из комбинације компоненти које се користе за прављење аутомобила, што повећава трошкове производње, каже Озпејнирци. Он каже да ако ТОГГ успије да користи 70% компоненти турске производње, његови аутомобили ће постати конкурентни на међународном тржишту.

Аутор: Бурак Унверен

Консултант: Мухамед Кафадар