Звук Страдиваријеве виолине и даље тајна

У Кремони, на сјеверу Италије, Антонио Страдивари је у 17. и 18. вијеку направио хиљаду гудачких инструмента – да ли је ријеч о лаку, печурки или структури дрвета није познато, али се чувени звук изучава се вијековима. Страдивари је за живота направио хиљаду гудачких инструмената – његове виолине изучавају вијековима, али ни до данас није […]

понедељак, 30 маја, 2011 / 10:10

У Кремони, на сјеверу Италије, Антонио Страдивари је у 17. и 18. вијеку направио хиљаду гудачких инструмента – да ли је ријеч о лаку, печурки или структури дрвета није познато, али се чувени звук изучава се вијековима.

Страдивари је за живота направио хиљаду гудачких инструмената – његове виолине изучавају вијековима, али ни до данас није разјашњено шта утиче на њихов звук.

Њемачка фондација изнајмљује те виолине младим талентима. Савршен звук Страдиварија од два милиона евра исплатио се власници Бајби Скриде. Звијезда са виолином већ је годинама везана за племениту виолину – коју јој је позајмила једна фондација.

"То је Страдивари из 1725. године. Ријеч је, наравно, о посебној виолини и ако знате да свирате онда је прави сан то радити на овом инструменту, јер имате могућност да радите све што желите. Ова виолина изводи све што желиш и покушава да ти узврати на најбољи начин", објашњава Бајба Скриде.

Њемачка виртуозна виолинисткиња Ане Софи Мутер посједује чак два скупоцјена гудачка инструмента. Она каже да је ријеч о " бескрајној љубавној причи".

Велики број врсних виолиниста и младих талената – као што су Жанин Јансен или Дејвид Гарет – са Страдиваријевим инструментима , инспирисани јединственим звуком, освојили су велике свјетске сцене.

Трагом мита о Страдиварију кренуо је и фотограф из Келна Јан Рорман: он намјерава да фотографише и документује свих 600 сачуваних инструмената и то у оригиналној величини. При томе, 148 ријетких инструмената Антонија Страдиварија већ су приказани у разним збиркама.

"На почетку сам се плашио да додирнем инструмент, да га фотографишем. Како да се понашам, како да га правилно држим, у међувремену сам се навикао, једноставно упознате материју. Али, страхопоштовање је остало", каже Рорман.

Ту тајну Антонио Страдивари однио је у гроб. Али, мит и даље живи.

Матијас Лингенфелдер, музичар у квартету "Аурин" из Келна, свира на Страдиварију из 1722. године. Јан Рорман је сликао инструмент. Виолина је припадала пријатељу њемачког композитора Јоханеса Брамса.

"Ту нешто постоји, нека магија, нешто. Не може се заиста објаснити због чега Страдиваријеви инструменти звуче много боље од других. Тај звук стално покушавају да копирају", каже Лингенфелдер. Ипак, савршени Страдивари звук до данас је остао недостижан.

Оригинални Страдивари инструмет кошта до шест милиона евра – напомиње "Дојче веле".

Само још мали број се налази у трезорима власника. Њемачки Фонд музичких инструмената изнајмио је три Страдиварија, а четврта виолина је на поправци. Онај ко жели да изнајми скупоцјени инструмент мора да побиједи на такмичењу. Инструмент смије да задржи до тридесете године и сваке двије године мора да полаже аудицију.

"Музичари инструмент добијају директно на такмичењу, на такмичарској вечери. Када добије виолину мора да се избори са инструментом. То траје дуго. Велики број музичара дође након два мјесеца и кажу да нису успјели да се изборе и да не могу да свирају на инструменту.

Страдивари инструмент не олакшава музичарима свирање. Само јако добар музичар успијева да извуче оно што се у Страдиварију скрива", каже Ирене Шулте-Хилен, представница Фонда музичких инструмената.

Агата Сумцевска из Пољске 2007. освојила је на такмичењу виолину из 1680 године, која потиче из породичног насљедства. Млада виолинисткиња се нада великој каријери. Музичке звијезде Јулиа Фишер и Бајба Скриде су виолине добиле преко њемачког фонда за музичке инструменте и освојиле велике свјетске сцене.

"Скоро сви велики виолинисти на свијету некад су свирали на Страдиварију. То је наравно био и мој сан и већ четири године од када свирам ову виолину видим и сама да боље свирам", каже млада виолинисткиња.

Сваког дана та музичарка открива нове могућности свирања свог инструмента. На тај начин са Агатом Сумцевском мит о Страдиварију и даље живи.