УИО Кељмендију наплатила порез смањен за четири пута

Насеру Кељмендију, кога су САД недавно ставиле на црну листу највећих нарко-босова свијета, Управа за индиректно опорезивање (УИО) БиХ омогућила је 2006. године да из САД увезе три џипа "гранд чироки”, за које је плаћен минимално четири пута нижи износ пореза и царине него што је било потребно. Према документима која су у посједу “Гласа […]

субота, јун 23, 2012 / 16:47

Насеру Кељмендију, кога су САД недавно ставиле на црну листу највећих нарко-босова свијета, Управа за индиректно опорезивање (УИО) БиХ омогућила је 2006. године да из САД увезе три џипа "гранд чироки”, за које је плаћен минимално четири пута нижи износ пореза и царине него што је било потребно.

Према документима која су у посједу “Гласа Српске”, Кељмендијев син Бесник и сарадници Пеци Аслан и Агим Воша, на чија имена су џипови увезени, пријавили су да џипови вриједе око 25.000 КМ и на тај основ им је обрачунат порез у износу од по минималних око 10.000 КМ.

Сви џипови произведени су 2004. године у САД, одакле су и увезени у БиХ у јулу 2006. године.

За “гранд чироки” увезен на име Бесника Кељмендија наведено је да кошта 24.765 КМ, иако у пропратној листи стоји да му је нето маса 3.090 килограма, што значи да је блиндиран и да му је вриједност око 150.000 КМ. За то возило обрачунати су индиректни порези у износу од само 8.986 КМ. У случају да су дажбине плаћане на праву вриједност џипа, износ индиректних пореза био би око 48.000 марака.

Исти случај је и са теренцем увезеним на име Агима Воше, за који стоји да му је наводна цијена 24.934 КМ, на шта обрачунати индиректни порези УИО износе 8.954 КМ.

Оба џипа увезена су преко царинске испоставе УИО Зеница истог дана, 6. јула 2006. године.

За џип “гранд чироки” увезен на име Пеција Аслана, који није блиндиран и за кога стоји да има нето масу од 1.810 килограма, наведено је да кошта више него претходна два, тачније 34.415 КМ. На њега је обрачунат индиректни порез за увоз у износу од 12.335 КМ.

Сви ови теренци имају 4.700 кубика, петоро врата и црне су боје.

У емисији “Црта” БХТ1 недавно је свједок заштићеног идентитета, за којег је речено да је познат Тужилаштву БиХ, рекао да је УИО приликом увоза помогла Кељмендијевима да умање вриједност увезених џипова “чироки”, од којих су два била блиндирана.

Истакао је и да је УИО и фирми “Метовић”, која је повезана са Кељмендијевима, наплаћивала мању царину приликом набавке материјала за изградњу Амбасаде САД у Сарајеву.

Мирослав Пећанац из лабораторије за моторе и возила Машинског факултета у Бањалуци за “Глас Српске” каже да нема дилеме око тога да ли је наплата индиректних пореза на такав начин извршена уз знање појединаца у УИО.

– Било је случајева и кад су на основу шифре за кромпир царињена возила. То је сличан поступак. У УИО нађете ланац људи који се тиме бави и с њима договорите све. Тако нешто није могло да прође без знања људи у УИО – каже Пећанац.

Портпарол УИО Ратко Ковачевић каже да је царинска служба доведена у заблуду у смислу да је вриједност приказаног возила требало да буде већа.

– Простим прегледом не може се утврдити да ли је возило блиндирано или није, а у почетку у пропратној документацији није била наведена тежина возила нити да се ради о блиндираном возилу. Тако је накнадном контролом утврђено и доказано да се радило о блиндираним возилима. Тужилаштво БиХ је саслушало неколико цариника у вези са тим случајем, али немам информација да ли је тај случај окончан и шта се даље догађало – каже Ковачевић.

Међутим, из царинских декларација, које су у посједу “Гласа Српске”, јасно је да је у њима уписана врста возила, тежина, боја, бројеви шасије и мотора.

Иако је за Кељмендијем расписана међународна потјерница, и иако често борави у Сарајеву и има држављанство БиХ, он никада није процесуиран у овој земљи ни за једно кривично дјело.

Према анализама Интерпола, Кељмендијеве илегалне активности обухватају кријумчарење наркотика, нафте, цигарета и људи, прање новца и изнуђивање.

У Сарајеву Кељменди посједује хотел “Каза гранде”, фабрику сладоледа “Адоладо”, три куће и два стана, те колекцију скупоцјених џипова и аутомобила, што је само дио задокументоване имовине.

Насер Кељменди и Мухо Реџо су, према подацима из грунтовнице, власници скоро цијелог града Улциња.

Дажбине

Приликом увоза аутомобила који су произведени изван ЕУ, као што је случај са Кељмендијевим џиповима, плаћа се царина од 15 одсто, а затим се на тај износ обрачунава ПДВ од 17 одсто.

Према тим параметрима, приликом увоза “голфа 6” старог двије године и вриједног 20.000 марака, који је неколико класа испод џипова “гранд чироки”, увозник би платио око 6.500 марака индиректних пореза.

Црногорска Агенција за националну безбједност (АНБ) затражила је од директора Управе полиције ФБиХ Драгана Лукача податке о везама Насера Кељмендија са појединим оперативцима те службе.

Лукач је у интервјуу за подгоричку телевизију “Вијести” рекао да обавјештајне службе БиХ имају податке да агенти АНБ-а имају контакте са Кељмендијем.

Он је казао да се дио тих оперативних сазнања “можда везује” за случај који се може чути на крају видео-снимка свадбе рожајског нарко-боса Сафета Калића. Снимак је доступан на интернету од 2010. године.



Оставите одговор