Повампирени Калај

Прије неколико дана, у свом дневнику и на својој телевизији, Сенад Хаџифејзовић просјечно је изрецитовао ауторску пјесмицу упућену академицима из Српске академије наука и умјености, на језику бошњачког народа, украшену са обиљем турцизама, бранивши тако такозвани босански језик. Приредио: Милош Маловић У том товару увреда, српски академици називани су: блесанима, доратима неотесаним, зеканима бахатим, билмезима, […]

уторак, октобар 13, 2015 / 18:29

Прије неколико дана, у свом дневнику и на својој телевизији, Сенад Хаџифејзовић просјечно је изрецитовао ауторску пјесмицу упућену академицима из Српске академије наука и умјености, на језику бошњачког народа, украшену са обиљем турцизама, бранивши тако такозвани босански језик.

Приредио: Милош Маловић

У том товару увреда, српски академици називани су: блесанима, доратима неотесаним, зеканима бахатим, билмезима, хајванима, шушама, сераторима и/или сероњама, чобанима…

Мора се признати да би неко себи дао за право или, боље речено, луксуз да се на тај начин односи према академицима, ма из чије или које академије наука они били, мора да буде или глуп и неписмен или безобразан. Сенад Хаџифејзовић, свакако да ово прво није, мада, с обзиром на показано знање о језику у овој епизоди, не може се сврстати међу интелектуалце. Ипак, да не будемо на крај срца, ово друго је у питању. Наиме, постоји легенда која каже да је угледни и еминентни професор комуникологије и новинарства Емил Влајки, док је предавао на Факултету политичких наука у Сарајеву (прије рата наравно), дао свега двије десетке. Једна је била Хаџифејзовићева. Друга ствар, Сенад је дугогодишњи новинар и уредник, и чињеница је да зна да ради тај посао.
С обзиром да су, по оној старој Аристотеловој, двије премисе довољне за закључак, усагласићемо се да је Фејс безобразан, и то у најмању руку. Зна он добро који је језик учио у школи и ко је заслужан за стандардизацију тог језика. Такође, он зна да одговоре на питања постоји ли неки језик или не, како се он зове и зашто се тако зове, даје наука, а не политика и политичари, а поготово не новинари. А наука (лингвистика) дала је одговор да ли постоји „босански језик” као језик различит од српског језика, наравно, за оне који то желе да чују/виде/знају.

Лингвистика има јасне критеријуме шта се може, а шта не може, сматрати посебним језиком. Међу те критеријуме спадају структурни, генетски и комуникативни, тј. да ли је поријекло језика исто (да ли им је основица иста), затим подударност у граматичкој структури језика (да ли је нпр. исти број падежа, глаголских облика и сл.) и колика је разумљивост међу говорницима разматраних језика. Према свим тим критеријумима „босански језик” кад се посматра у односу на српски језик не може бити посебан језик. Такође, сви лингвисти, и српски и хрватски, а богами, и бошњачки тврде да су „босански“ и српски језик различити само по имену, те да се, према лингвистичким критеријумима, ради о истом језику. Тако да је јасно да „босански језик” не може имати лингвистички (научни), већ само симболички статус посебног језика. Такође, према творбеним правилима језика, од одреднице српски народ изводи се еквивалентан назив српски језик, од назива хрватски народ изводи се еквивалент хрватски језик, а од назива бошњачки народ, а који су Муслимани сами себи изабрали, може се једино и искључиво направити назив бошњачки језик, док би назив „босански језик“ одговарао термину непостојећег босанског народа.

Наравно, популарни Фејс, као прави Босанац или Бошњак или Муслиман, али не и Херцеговац, а понекад, да то све упакује, назове себе и југоносталгичарем, мада је по својим ставовима највише србомрзац – у своме ријалитију дотако се „права једног народа да свој језик зову како они хоће“. И овога пута, рећи ћемо да није глуп, него да се само мало прави луд. Наравно, овдје се ради о питању језичког идентитета, а самим тим и националног идентитета, односно о његовој кризи, коју Сенад, а и остали ктитори „босанког језика“ итекако имају. Наиме, од десет међународних докумената у којима се помиње статус језика, увијек се говори искључиво о језичким правима појединаца и припадника националних мањина. Нигдје се не помињу језичка права народа, нити држава а камоли да се прописује право народа да свој језик назове својим именом, а ни у једном од докумената не наводи се експлицитно када један језик треба сматрати посебним језиком. О идентитету једнога језика, о довољним разлозима за проглашење неког идиома за посебан језик, посредно се говори једино у Европској повељи о регионалним или мањинским језицима, гдје се каже да су регионални или мањински језици они језици који су традиционално у употреби на одређеној територији једне државе од стране држављана те државе који чине бројчано мању групу од остатка становништва и који су различити од званичног језика те државе, што не укључује дијалекте званичног језика те државе или језике радника миграната. Закључак је да два или више идиома који се не разликују, не могу лингвистички (научно) бити посебни језици.

Сљедеће што треба споменути јесте да се Хаџифејзовић дохватио и Вука Стефановића Караџића. Ово се мора цитирати, јер се таква глупост не да парафразирати. Па каже: „..или би консензусом требало одлучити и свим овим језицима (босански, хрватски, српски и црногорски) дати име, због поријекла му, херцеговачки, јер отамо га је Вук ископао и пресадио у Србију“. Ајде да овдје кажемо да није у питању само безобразлук већ да је Сејо ипак заборавио шта је у школи учио из историје српскохрватског, али и историје. А можда се и потрудио да заборави, јер његова историја ипак почиње 1. марта 1992. године. Такође, из ове назовимо, опсервације види се Фејсово размишљање искључиво на политичкој разини, јер он предлаже „консензус“, а знамо да наука не познаје консензус, већ само критеријуме, парадиме и чињенице, што је и разликује од политике. Било како било, објаснићемо и то, наравно, научно. До Вукове језичке реформе, језик којим су говорили јужнословенски народи никако се није звао „славенско-турски“, а „херцеговачки“ не поготово. Језик којим се говорило до Вукове реформе, звао се славеносрпски, гдје су се разликовала и нарјечја (кајкавско, чакавско, штокавско). Током прве половине 19. вијека Вук Стефановић Караџић извршио је реформу писма и правописа, правећи велики рез између дотадашње славеносрпске културе и новог стандарда и норме. Уз незнатне измјене, та је норма и данас стандардни српски језик, а уз прилагођавање и договор са хрватским филолозима тога доба и стандардни хрватски језик. Оно што је битно у цијелој причи јесте да је Вук за дијалекатску основу стандардног српског језика узео источнохерцеговачки дијалекат и ијекавски изговор. Замјеном дифтонга „ие“ екавским „е“, у већем дијелу тадашње Србије и у југоисточној Аустрији, центрима српске културе, створена је и друга, екавска норма. Оно што треба истаћи је да када је Вук Караџић стандардизовао српски књижевни језик, он је наглашавао да је то језик свих Срба, сматрајући Србима управо све оне које обједињује српски језик. А то су, по Вуку, Срби трију (вјеро) закона: "закона грчкога, закона римскога и закона мухамедонскога", тј. православци, католици и муслимани који говоре штокавским дијалектом. То значи да Вук није „ископао“ никакав „херцеговачки језик“, већ да је само искористио дијалекат (у то вријеме народ који је насељавао Херцеговину најчистије је говорио, тј. најближе данашњем стандардном језику). Тако да Фејсова тврдња да турцизама има у српском језику чињеница је исто као што има германизама, а сад све више и англицизама, све из истих разлога – тренутна политичка доминација одређеног народа у датом историјском тренутку. Међутим, да их постоји више него у „босанском језику“ неистина је, да не кажемо лаж, јер „босански језик“ не постоји!

На крају „шта рећи, коју поСлуку поРати, коме“? Пјесмицу коју је Сејо изрецитовао вјероватно су разумјеле брадате чике поткраћених панталона и завијене тете у Горњој Маочи, на Влашићу, у Ошви, а богами, и у Сарајеву. У Републици Српској и Србији тај се језик нити разумије нити говори. Срби имају свој српски језик, стандардизован, са своја два писма, два изговора, нарјечјем, граматиком и правописом, и с тим у вези никако немају кризу језичког, а ни националног идентитета. Друга ствар, српска интелектуална елита у својим јавним наступима не користи се простаклуцима, псовкама, вулагаризмима… Наравно, такве фрустрације и испади настају због националне неиживљености и научне незрелости, тј. код оних који немају никаву аргументацију за своје тврдње, па на неки начин морају скренути пажњу на себе. Такви сматрају да свака нација, па и она која се формира средином или крајем 20. вијека мора имати свој посебан језик. Значи ли то да те нације прије тога нису имале никаквог стандардног или књижевног језика, да су биле књижевно "неписмене"?! А познато је ономе ко је у школу ишао да толике велике нације немају свог имена у називу језика, као нпр. Американци, Мексиканци, Бразилци, Аустрралиијанци и многи други. Јесу ли ти народи мање народи од Бошњака зато што језик којим се служе нису национално именовали? Али разумљиво је да „Фејс“ телевизија, као комерцијални медиј, и Сенад Хаџифејзовић, као њен власник, морају од нечега да живе и да опстану на немилосрдном медијском тржишту. Пракса је показала да најбољи начини за то јесу ријалити шоуови и сапунице. Како ријалити емисија на ТВ Фејс изгледа видјели смо из пјесмице о којој писасмо (иначе, такав је сваки други дневник), а сапуница је наравно Турска, и то са, погодите, искривљеним историјским чињеницама (политичка прича као и са језиком). „Плави лептири“ говоре о рату у БиХ, а сценарио је већ одавно познат – Срби крвници, агресори, разбојници и злочинци, параван љубав, а страствени љубавници и добри момци јесу, наравно, ко други него Бошњаци.

Можда, на крају, да се још запитамо зашто су из назива тог такозваног босанског језика изопштени Херцеговци? Зашто се, ако он већ треба да се зове по земљи у којој се говори, како то однедавно тврде политичари из ФБиХ, не зове „босанскохерцеговачки језик“, а не само „босански“? Можда зато што овај пут нису могли да постигну „консензус“ са комшијама/сусједима као ономад 1994. године у Вашингтону.

Прије него што Вам захвалим на пажњи, још ћу питати: на којем се језику пјева и на којем је писму написан текст химне Босне и Херцеговине?



0 КОМЕНТАРА

  1. „Друга ствар, српска интелектуална елита у својим јавним наступима не користи се простаклуцима, псовкама, вулагаризмима… Наравно, такве фрустрације и испади настају због националне неиживљености и научне незрелости, тј. код оних који немају никаву аргументацију за своје тврдње, па на неки начин морају скренути пажњу на себе.“

    Kako u ovim republikosrpskim danima političke farme ove riječi zvuče glupo.

    Čuj,
    „српска интелектуална елита у својим јавним наступима не користи се простаклуцима, псовкама, вулагаризмима“

    Pa stvar i jeste u tome, znamo mi svi da govorimo istim jezikom, ali nas je stid da kažemo da je to jezik kojim se koriste Dodik, Mektić, Vasić i ostala „српска интелектуална елита“

    Sve dok se dozvoljava da se takav jezik naziva srpskim, mene je stid da govorim takvim jezikom „eltinim“. 😛

  2. Када људи немају ваљаних аргумената, када су скромнијег образовања и слабије знањем „потковани“, када су очигледно интелектуално инфериорни, и када им је водиља властита пакост и поганлук, крену са увредема, простаклуцима које по потреби прерасту у најодвратније гадости. Управо такву матрицу понашања је демонстрирао овај болесник Сенад, по професији новинар.
    Поред поменутих увредљивих квалификација за српске академике, овај малициопзни лик је у свом умовању волио помињати и ћенифу (за неупућене народне масе, тоалет), што ипак говори о њему самом.
    Али добро, у питању је лик који је своје право лице показао тамо још почетком 90их, један ратнохушкач и прилично пакостан лик, ума подобро затрованог у ирационалној и патолошкој мржњи и према Србима, и према свему српском, што све ове године и доказује, и као такав није он тај који може на било који начин ићи у исту реченицу са уваженим српским академицима.

    Што се пак језика тиче, ту су ствари ипак јасне. На овим просторима се добро разумијемо, што је и разумљиво јер су сви ови (новоименовани) језици варијанте српског језика. Опет само именовање језика је често мотивисано политичким разлозима, није то само на овим просторима, и ту политика често има предност над струком, а струка, то јест српски академици су рекли како ствари стоје.
    А опет, сви језици се именују искључиво по народима, никад по административним или географским областима. Самим тим и не може постојати некакав крајишки, херцеговачки, шумадински, славонски, семберски или пак босански језик.

    На овим просторима имамо и народ чији припадници су се колико јучер изјашњавали као Муслимани, а данас су нашли свој идентитет под појмом Бошњаци. По вољи им (иако су у питању наравно потомци оних преобраћеника из рода српског из неких не тако давних времена), самим тим и језик којим зборе може се само називати бошњачки (иако је у питању, а и ту је струка јасно рекла, само једна од варијанти српског језика), а тако је и дефинисано у Уставу Српске. У Српској ће се поштовати слово Устава, а шта ће на то рећи они којима је свака друга реч блесан, хајван, ћенифа, сератор и сличне умотворине, кога брига. Уосталом, неважни су.

  3. A bogati, ko je u RS intelektualna elita – po tebi?

    Možda ovaj žurnalista koji govori o genetskim kriterijumima jezika?
    ——————————————————————-
    Daj mi barem jedno intelktualno ime koje se javno pobunilo kada je sekretar vladajuće stranke studente nazvao kopiladima?

    Pripadnik intelektualne elite bi to učinio.

  4. Човек је споменуо двије ноторне глупости:

    – да свако језик може звати како жели,
    – да је српски језик има један број турцизама (општепознато), занемаривши груге утицаје, германизме и англицизме.

    Ако муслимани желе и даље да бјеже од људи са којим деле традицију, историју и културу ради Арапа, широко им поље.

  5. „ANURS je institucija koja okuplja intelektualnu elitu Srpske“

    Akademik Rajko APEIRON Kuzmanović.

    „Sekretar je nakon te izjave morao podnijeti ostavku i to zbog opšte osude i pritisaka“

    Nisam te pitao za opštu osudu i pritisak. Pitao sam te za ime jednog čovjeka kojeg ti smatraš pripadnikom intelektualne elite, a koji je povodom toga javno izrazio svoje negodovanje.

  6. „Човек је споменуо двије ноторне глупости:
    – да свако језик може звати како жели,“

    Biggy, čuj ovu notornu glupost:

    Zašto naš jezik mora imati jedan naziv, čak i kada je zaista jedan i jedistven? Priznajemo li narod? Zašto mu onda ne priznamo i jezik? I koga se, osim tog naroda, tiče kako će ga nazvati!

    Meša Selimović augusta, 1969.

  7. Тада језик није ни имао један назив, а Селимовић, колико знам, није био ни Босанац, ни Бошњак.

    На основу једне реченице немогуће је дати оцену шта је мислио, ни о чему је говорио.

    Ако послушамо његове речи, ми заправо немамо проблем. Босанци нигде ни „не постоје“, па нема ни језика.

    Глупост је рећи да свако језик којим говори може звати како жели.

  8. Аутор исказује сличну врсту инфантилизма као и лик који је предмет критике. НАравно, запиње када је у питању хрватски језик, искључује га из свог репертоара аргумената, и то не случајно. С друге стране, помињати Вука, а искључити Копитара и Штросмајера, па и Његоша, индицира свјесно превиђање историјских чињеница.

    Дакле, проблем је наметнути заједничко име језика. Тај проблем је у политичкој сфери, а не у научној. Када наука посегне за политичким аргументима, јао и науци и политици. Исто важи и за Хаџифејзовића. 😉

  9. Нисам се хтио укључивати у ову дискусију, али морам напоменути да је још ономад на рахметли-Фронталу била једна дискусија око назива језика између рахметли-Тешњака и Симе Ороза у којој су се сложили да су Срби и Бошњаци један народ и да говоре истим језиком.

    Тада смо се сложили да ја народ мухемеданске вјере имам право звати како ја хоћу и ја га зовем Србима мухемеданцима.

    Њему сам дао за право да нас Србе зове зове како ох хоће, а не сјећам се добро да ли је рекао да смо ми Бошњаци или Босанци православне вјере. То није ни битно јер ријеч Бошњак и ријеч Босанац ма исто значење. То су људи који живе у Босни. Из тога смо закључили да смо нас обојица Срби које неки зову и Бошњаци (Босанци), који живе у Босни и Херцеговини и говоре заједничким језиком. Тај језик смо компромисно назвали херцеговачким, тако да је чињеница да је санџачка фукара искористила усаглашен став који смо ја и Тешњак направили и то покушава продати као своју фору.

    С обзиром да је тада владало братство-јединство на Фронталу, није било потребе да тада лоцирамо ту Хецеговину из које је Ћопо црпио књижевну граматику. Он по ту граматику није ишао у Хецеговину него ју је имао у цијелој Србији, од Ужица, преко Чачка до Лознице, па све до Саве.

    Такође, санџачки је лингвиста заборавио да је у вријеме Вука Караџића, када се та граматика писала, највећи центар Херцеговине био Никшић.

    С обзиром да ни једна озбиљна научна установа није прихватила језични договор Симо-Тешњак (осим Фацета који није научна установа), повлачим свој потпис са тог споразума јер сам схватио да нигдје у Еврпопи нема примјера да је неки језик добио назив по некој земљишној цјелини (ово ‘цјелини’ схватите фигуративно), нити има примјера да се неко бунио зато што му неко језик назива по његовом народу. Е, управо имамо то на дјелу.

    Тај договор сам потписао у тренутку националног романтизма, надајући се да ћу тиме дати свој допринос народном јединству православних и мухамеданских Срба, или Бошњака (што би рекао рахметли-Тешњак).

    Молим за опроштај….

  10. Чиста политизација и измишљање нових и нових разлога за конфронтацију.

    Стога, пажњи оних који упорно тргају за проблемима препоручујем и један, другачији, поглед из „њихове авлије“. Уживајте:

    http://www.kurir.rs/vesti/drustvo/istoricar-salih-selimovic-muslimani-nisu-nikad-postali-turci-propadamo-jer-smo-se-odrekli-predaka-clanak-1973729

  11. Већ дуже вријеме се поставља питање да ли Бошњаци имају право да свој језик назову како они желе.

    Сваки језик на свијету се назива по народу који га говори. Наши Бошњаци сматрају да то за њих не важи. Нека тако мисле, шта ћу им ја.

    У Турској не могу узети ни презиме које хоће, али нигдје не прочитах да се неко због тога буни.

    Без обзира на ово, ја сам за то да они имају право звати свој језик по чему хоће, али то нешто мора бити само њихово.

    Босна припада и Србима и Хрватима, па је логично да Бошњаци требају да имају сагласност ових народа да свој језик назову босанским јер је Босна заједничка територија.

    Покушај да Босна буде бошњачка ексклузива је кршење права друга два народа.

  12. Чешњак,

    стварање нација од више сличних народа је завршено крајем 19.вијека. То су успјели Французи, Нијемци и Италијани. Па и Швајцарци. Нешто су на том пољу успјели урадити Шпанци, Руси и Британци, али је питање како ће се то све завршити. То је покушао и краљ Александар са Јужним Славенима, али је било касно.

    Због тога је веома глуп покушај да један народ У БиХ, који до скора није био сигуран у свој идентитет, покушава нешто што много раније није успјело у Југославији.

    И краљ Александар је увео југословенски језик, прогласио југословенски народ. Околности за ту унитаризацију су тада биле много повољније, него данас у БиХ па се није успјело.

    Ваљда не требам наглашавати да ми је жао због тог неуспјеха.

    Покушај нечег сличног у двадесет првом вијеку, послије крвавог рата и од стране народа који је скоро усвојио свој садашњи идентитет, је трагикомедија.

    Наведи ми један примјер на свијету да се неки језик не зове по неком народу, него по некој територији, ја ћу се одмах са тобом сложити.
    Али таквог примјера нема.

    А кад се томе дода чињеница да територија по којој Бошњаци желе називати свој језик, припада и другим народима који у томе јасно виде покушај унитаризације БиХ, стварања нове нације, онда сваки нормалан Бошњак треба да се упита чему та фарса.

    Иначе, било би баш занимљиво када би Бошњаци само дјелић енергије коју троше на покушаје стварања босанске нације, при чему наилазе на велике отпоре друга два народа, уложили у нешто продуктивно.

    Тада бих и ја поносно изјавио, да ме свијет чује, да сам Босанац.

  13. Занимљива расправа. Рецимо шта је са арапским језиком? Постоји ли јединствена арапска нација? Наравно да не. Зашто не? Зато што би вредновање морали радити на основу формирања нација (држава). И онда разни инсрументариј аргумената пада у воду. Да ли се арапи међусобно разумију? Па баш и не. Разлике су велике.

    Наш проблем малих разлика је велики.;)

  14. Simo, ko je to proglasio kraj formiranja nacija?
    Nacije se kao i države, narodi, plemena i porodice rađaju i odumiru – kao međedi.

    Ako se tebi nešto ne sviđa, ako stariji brat samo zbog prvorodnosti misli da mlađem može odlučivati kako će ovaj raditi i osjećati se onda se ne treba iznenaditi ako mu on okrene leđa.

    Unitarizacija nije i nije krađa ako ja ono što je zajedničko zovem kako hoću. Time tebi ne uskraćujem pravo da i ti stvari zoveš kako hoćeš.

    Već sam jednom ovdje govorio, svi mi govorimo istim jezikom, ali je njegov naziv političko pitanje. Pitanje koje jalove rasprave novinarskih napuhanka ne mogu riješiti. I ovdje se riječi džabe rasipaju. U ovom trenutku skoro milion i po stanovnika BiH kažu da govore bosanskim jezikom i to je činjenica- vi vidite šta ćete sa tom činjenicom.

    Istovremeno je većina onih koji govore srpskim jezikom i žive na teritoriji RS duplo više zadužena po stanovniku od onih koji kažu da govore bosanskim jezikom.

    Pitanje je šta je za vas prioritet na koji ćete trošiti energiju.

  15. češnjak, 15.10.2015. 12:19:27

    “Već sam jednom ovdje govorio, svi mi govorimo istim jezikom, ali je njegov naziv političko pitanje.“

    Фала курцу, па неко од Бошњака признаде да је назив језика политичко питање и да за њих формирање нација није завршено. Ја бих био још прецизнији. Назив језика је политичко средство које се користи за јасно утврђен циљ. Формирање нове нације.

    “Ako se tebi nešto ne sviđa, ako stariji brat samo zbog prvorodnosti misli da mlađem može odlučivati kako će ovaj raditi i osjećati se onda se ne treba iznenaditi ako mu on okrene leđa.“

    Опет си болно искрен на чему ти захваљујем, У БиХ Бошњаци себе сматрају првородним братом и покушавају, између осталог и преко језика, да одлучују како ће се осјећати мласђа браћа, па ме не изненађује што вам Срби и Хрвати окрећу леђа.

    “Unitarizacija nije i nije krađa ako ja ono što je zajedničko zovem kako hoću. Time tebi ne uskraćujem pravo da i ti stvari zoveš kako hoćeš.“

    То о чему ти причаш је врло јасна злоупотреба чињенице да ви без сагласности другим себи прибављате одређено право.

    По тој логици и ја могу у ономе што нам је заједничко радити шта ја хоћу, чиме ни теби не ускраћујем право да и ти радиш шта хоћеш.

    Ако је тако онда се упитај чему то води.

  16. Симо П. Ороз, 15.10.2015. 12:33:57

    “U ovom trenutku skoro milion i po stanovnika BiH kažu da govore bosanskim jezikom i to je činjenica- vi vidite šta ćete sa tom činjenicom.“

    У овом тренутку скоро два милиона становника БиХ говори српским и хрватским језиком и то је чињеница – ви видите шта ћете са том чињеницом.

    И та два језика су добила име под два народа. Хрвати од мене немају потребе тражити допуштење да свој језик називају хрватским јер хрватсво припада само њима. Тако и ви можете свој језик звати бошњачки јер сте бошњаштво ви приглили и сматрате то својом народношћу Ту нема проблема.

    Проблем је што ми никада нећемо дозволити да се име наше прелијепе Босне злоупотребљава у политичке сврхе.

  17. “ Опет си болно искрен на чему ти захваљујем, У БиХ Бошњаци себе сматрају првородним братом и покушавају, између осталог и преко језика, да одлучују како ће се осјећати мласђа браћа, па ме не изненађује што вам Срби и Хрвати окрећу леђа“

    Po i ja kažem. Bošnjaci su najgluplji kada se ponašaju kao Srbi.

  18. Апсолутно се слажем да се свим предратним мјестима које су имале босанску одредницу, врате та имена.

    Насилно мијењање имена градовима читав цивилизовани свијет је осудио као што ће осудити и насилно преименовање језика.

  19. Браво Чешњак!

    “Priznajemo li narod? Zašto mu onda ne priznamo i jezik?“

    Ми Срби признајемо бошњачки народ и признајемо му бошњачки језик.

    “I koga se, osim tog naroda, tiče kako će ga nazvati!“

    Апсолутно се слажем да и тај језик можемо назвати босанским, само има један проблем. Нема босанског народа. Да постоји босански народ ја бих био први који ће признати босански језик.

    Меша управо у овим реченицама повезује народ и именовање језика.
    Меша је довољно паметан да зна да нигдје не постоји језик који није назван по неком народу, нити постоји језик који се назвао по некој територији.

    Ако ти наведеш барем један другачији примјер, скидам капу и бићу први у РС који ће се јавно заложити за босански језик.

    Ово је ејдинствен случај у свијету да се неко буни што му други зову језик по имену његовог народа.

    Признај да је то много чудно и да се свако нормалан пита шта је у позадини тога.

  20. И на крају да би читаоцима било јасније Меша Селимовић је горње реченице изговарао када су га питали да ли се једниствени српскохрватски језик у Хрватској може називати хрватским, а у Србији српским.

    Чешњак је у својој немоћи да било каквим примјером докаже да је у праву те реченице извадио из иконтекста, а оне у оригиналу стоје овако:
    “Мени је, на примјер, сасвим свеједно како ће се тај језик називати. Ако је један и јединствен, што јесте, може се звати и хрватски и српски и хрватскосрпски и српскохрватски, демократско је право човјека да свој језик назива како хоће. Не видим зашто се у Хрватској не би звао хрватским језиком, мада је то исти овај језик, и зашто се не би називао српским језиком у Србији, а ето исти је језик.“

    Меша није ни поменуо босански језик.

  21. То је то, вађење фрагмената који му одговарају. Могао је неко помислити да Селимовић говори о босанском језику.

    Елем, ја сам да Чешњака зовемо Битанга убудуће, он нам даје право да све зовемо како желимо, а то је реч која не само да описује његову суштину, него је и турцизам, самим тим део језика који говори.

    Све може, само да се не зове српским језиком.

  22. Citat koji sam ponudio u raspravi je preuzet iz knjige Meša Selimović, „Pisci, mišljenja i razgovori“, Podgorica 2007. sa stranice 275, a intervju je iz Književnih novina od 30 augusta od 1969.

    i pitanje nije o pojedinačnom slučaju niti o hrvatskom jeziku nego o raspravama o jeziku.

    Pogledajte pa provjerite.

    Intelektualac se razlikuje po tome što govori o principima, a ne o pojedinačnim slučajevima. Zato Meša ne pominje jezike ni hrvatski ni bosanski nego principe.

  23. Inače, ovdje će se govoriti onaj jezik na kojem se budu pisale najbolje knjige, najbolji filmovi, čiji univerzitet bude najbolje rangiran i čiji naučnici objave najviše naulčnih radova i istraživanja relevantnih u svijetu.
    Onaj jezik kojim se budu služili u našim najboljim izvoznim firmama i čiji pisci, režšiseri, naučnici ostvare najbolje kontakte sa drugim sredinama.

    Zato ovdje mnoge i bole ove rasprave o jeziku jer ispod njih pokušavaju sakriti rezultate o zaduženosti po stanovniku, padu nataliteta, tome da je čak univerzitet u Zenici bolje bodovan od Banjalučkog…

    I tako dalje, i tako dalje,
    dok čekamo da Emirov film konačno dopliva do Kana, dok njegova hacijenda guta pare, dok čekam obećani konkurs za najbolju knjigu…

    Ma jebo to, – hajmo malo o tome kako se treba zvati bosanski jezik.

  24. češnjak, 15.10.2015. 16:48:59

    “Citat koji sam ponudio u raspravi je preuzet iz knjige Meša Selimović, „Pisci, mišljenja i razgovori“, Podgorica 2007. sa stranice 275, a intervju je iz Književnih novina od 30 augusta od 1969.“

    О каквим ти принципима причаш?

    Оригинални интервју је из Књижевних новина, а у тој подгоричкој књизи из 2007.године урађено управо то што и ти радиш. Извлачење из контекста. И њима смета што Меша није причао о још једном измишљеном језику (црногорском) него управо о српскохрватском језику.

    “Intelektualac se razlikuje po tome što govori o principima, a ne o pojedinačnim slučajevima.“

    Прави интелектуалац за своје принципе прибавља и доказе.

    А док год ти не наведеш гдје постоји језик који је добио име по територији и кад ми наведеш један језик на свијету који није добио назив по народу, онда можеш да причаш о принципима.

    Ако већ Мешу уводиш у причу, гдје нађе подгоричке муљаторе и њихове цитате?

  25. Књига Меше Селимовића “Писци, мишљења и разговори је изашла 1970. године и у њој се говори о проблематици српскохрватског језика. Ако у том црногорском издању тема Мешиног писања није српскохрватски језик онда је то фалсификат над фалсификатима.

  26. Citam na`preslkake`òvaj tekst i komentare pa se seirim.Volio bih znati koju je skolu prvo zavrsio ovaj novinar koji se intelektualno usudio da iznosi svoje misljenje o najvecem doajenu novinarstva na cijelom Balkanu priznatom od svih normalnih intelektualaca i medija.Sam Senad ima i velikih problema zbog iznosenja svojih stavova i kod bosnjaka ,jer se on ne libi reci ono sto misli svakom u lice.Nevjerovatno je intelegentan i potkovan da u trnutku moze dati kvalitetan odgovor na svako postavljeno pitanje.Smijesno je i jadno citati tekst ovog diletanta.
    A sad moji strucnjaci o jeziku.Ja necu govoriti o tome sta je jezik jer to je stvar nauke.Sta su Bosnjaci?- jedan autohtoni narod koji je skoro sebe tako nazvao jer nije imao drugog imena.Drug Tito je bosnjake izigrao i dao im ime Muslimani sto je jadno i o tome ne trebamo diskutovati.Da ih je 1974 godine nazvao bilo kojim drugim imenom o ovome se danas ne bi diskutovalo.
    Tvorac srpskog i ostalih jezika ovdje je Vuk Karadzic neosporno jedan veliki naucnik koji je pokusao logicki stvoriti jedan jezik kojime bi komunicirali svi ljudi koji su na ovom prostoru i ciji su korijeni slicni.Danas taj njegov rijecnik najvise zloupotrebljavaju i skrnave sami srbi(Ajmo bre,Ajde bre-Hajde i bre su turske rijeci)i tako mu ruse izvornu ljepotu.Hrvati kad bi mogli promijenili bi sve rijeci koje su iste srpskom jeziku.Jedini koji taj jezik koriste u najvecem kapacitetu su opet bosnjaci.
    Nazalost u BiH je sve politika pa i jezik.Kad bi se narodi iskreno sporazumjeli o nekim kljicnim politickim stvarima sam po sebi jezik ne bi bio nikakva prepreka.Ovako on ce biti jedna od tema koji ce se koristiti u samo dnevne politicke svrhe.

  27. Чешњак,

    Извадио си једну реченицу из контекста и са њом машеш као доказом. Из те књиге је јасно да Меша разматра стање српскохрватског језика и текућу проблематику која се повела тих година. То је вријеме када Хрвати хоће да сепаришу свој језик и Меша нема ништа против тога да они тасј језик назову хрватским управо из разлога јер постоји хрватски народ.

    Да је тада постојао бошњачки народ Меша не би имао ништа проптив да они тај језик зову бошњачким.

    Али опција босански језик никад код Меше није била ни у помисли.

    Узимати Мешу као аргумент да постоји босански језик је знак немоћи. Ево шта каже Меша:
    “Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин. Припадам српској литератури, док књижевно стваралаштво у Босни и Херцеговини, коме такође припадам, сматрам само завичајним књижевним центром, а не посебном књижевношћу српскохрватског књижевног језика.“

    Меша БиХ сматра својим завичајним центром, тј. територијом који не може имати посебну књижевност јер територија нема језик.

    Језик имају народи.

  28. Серад доајен новинарства?Онда је новинарство у Бошњи стварно јадна категорија?Серад је обични терориста,који можда не сијече главе,као Џихад Џон,али призива на то.Његов шовинизам има чак и своју ТВ.Што се тиче језика,глупани никако да схвате,да језик није само ријечник.Шта је са граматиком и творбама ријечи?Док код користите граматику Вука Караџића,причате српским језиком.Када САД,Аустралија,Канада,Нови Зеланд језик назову по својим именима државе или нације,или Бразилци,који су „100 пута“бројнији од Португалаца,Аустријанци,Швицарци,Латинска Америка,онда и ви и Хрвати зовите језик како год хоћете.Али док користите нашу граматику,причате српским језиком.Држава Србија и Република Српска би требале код међународних институција,да заштите кориштење српског језика и његову злоупотребу.;)

  29. Администраторе,

    корисник trokur злоупотребљава мој ник јер је поставио идентичну слику која је и на мом нику.

    Молим вас да предузмете кораке како би ту злоупотребу спријечили. Не само због мене. Уколико то будете дозвољавали, многи ће вас, с правом, сматрати неозбиљним порталом.

    Лијеп поздрав!

  30. Сербиум,

    горе поменуте нације су се формирале без потребе да своје језике називају по територији на којој живе.

    Ја, за разлику од тебе нећу да проблематизујем да ли они могу свој језик звати бошњачким. Они имају право да себи изаберу народно име и да по том имену назову свој језик. За мене то није спорно. То што сви знамо да се ради о српском језику је други пар опанака.

    Међутим, овдје је проблем што они и то проблематизују и хоће да ураде нешто што још никоме на свијету није пало на ум. Да језик назову по некој територији.

    То је шизофренија без преседана, екстремни покушај да се на силу створи вјештачка нацију по систему који нигдје није ни покушан. Прво створи језик, а послије тога нацију.

    Када су то исто радили у Црној Гори бар су прво створили нацију, па онда измислили језик. Ови су отишли до тога на прво измисле језик којег ће назвати по тероторији Босни, а кажу да је извор тог језика друга територија Херцеговина, и то дио који се данас налази у трећој територији Црној Гори.

    Трагикомедија и шизофренија.

  31. Simo, nisam izvadio rečenicu iz konteksta nego pasus i tačno naveo izvor pa bujrum svako može da pogleda i pročita da li pasus odgovara kontekstu. Ti si pokazao da to nisi sposoban.

    Zašto naš jezik mora imati jedan naziv, čak i kada je zaista jedan i jedistven? Priznajemo li narod? Zašto mu onda ne priznamo i jezik? I koga se, osim tog naroda, tiče kako će ga nazvati!

    I koga se, osim tog naroda, tiče kako će ga nazvati.

    Misao, konkretna i jasna, civilizacijska i humanistička.
    Ja na osnovu te rečenice ne dokazujem da postoji bosanski jezik. Ja to i ne mislim dokazivati.

    I bosanskog i srpskog jezika ima onoliko koliko se na tim jezicimia danas piše zanimljivih i vrijednih stvari.
    U svjetlu toga, kada je ovaj ćirilični portal ovdje dao neku kratku priču ili izbor pjesama mladih pjesnika iz Republike Srpske? Jedino što možemo saznati da Lepojević i Kecmanović štancaju knjige, a ostali goli mućak. Niti ko piše niti ko čita.
    Toliko o srpskom jeziku.

    —————————————————————-

    A o Meši i Vuku Simo, pročitaj esej „Za i protiv Vuka pa se ti čuvaru pravoslavnih vrijednosti koji gromiš protiv svake kritike pravoslavne crkvene hijerarhije podsjeti kako su njih dvojica sa posprdnošću govorili o tadašnjim vladikama i patrijarhu.

  32. Dva najpametnija seratora u RS Seritum i sima p-Oroz tj.P dim.Uzeo sam ti sliku jer nisi dostojan da se krijes iza ovog postenog srbina.Kad bi svi srbi bili i mislili kao vi ne bi mi palo na pamet da se javljam no srecom vi ste srpski izrodi koji kaljate obraz postenim srbima.
    Istorija je rekla svoj ali nije dorekla .Vama slicni misle da se zaboravi sve i da se Vucic svojom lafinom dodvori Merkelici i drugima i sta je bilo nikom nista.Trajace to veoma dugo dok se zemlja ocisti od neduzne prolivene krvi (svih na ovom prostoru)pocev od turaka (koji su cuvali vas svetinje jer su ih mogli spaliti za 500 god.kad su god htjeli da vidimo kako ce ih cuvati albanci u narednim godinama) a vasa cizma gdje je zgazila nijedan vjerski spomenik nije ostao.To su cinjenice i fakti.

  33. Чешњак,

    ја такође немам намјеру да се бавим језиком јер за то нисам стручан. Ја се језиком бавим само онда када је он политичко питање које се тиче мене.

    Чињеница је да Бошњаци сматрају увредом када неко, за језик којим они говоре, каже да се ради о бошњачком језику. Неки иду чак дотле да то називају геноцидом.

    Чињеница је да свако инсистирање има неки циљ. Тако и инсистирање да се језик бошњачког народа има неки циљ. Пошто смо се сложили да се ради о истом језику, а да је назив политичко питање, онда је по логици и тај циљ политички.

    Чињеница је да је БиХ држава три конститутивна народа и да се политички циљеви морају доносити консензусом.

    Ако један народ жели да спроведе свој политички циљ без претходног договора са остала два народа, онда имамо проблем.

    Шта ћемо онда са чињеницом да сваки народ има право на самоопредјељење? Да ли ја могу рећи:“То се вас Бошњака не тиче’!
    Могу, али као одговоран човјек то никад не бих учинио јер сматрам да ова држава може опстати само на договору легитимних представника три конститутивна народа. Све друго води у крвави рат.

    Тако и језик. Не може се злоупотребљавати нешто што је заједничко (територија звана Босна) у политичке циљеве само једног народа.

    Чињеница је да не постоји на свијету случај да је неки териториј дао име језику. Језику даје име народ који га говори.

    Ја чекам дан када ће неки нормалан Бошњак рећи:
    “Људи, у чему је проблем? Срби говоре српски, Хрвати хрватски, а ми Бошњаци бошњачки језик. Друга два народа нам то право признају као што и ми њима признајемо. Не требамо инсистирати да се наш језик зове босански јер тиме људе у Босни који говоре српски и хрватски језик отуђујемо од Босне и својим инсистирањем на томе таквој држави Босни стварамо непријатеље.“

    Кад то чујем онда ћу схватити да је бошњачка политичка елита одустала од унитаристичких планова.

    Можете ви тај свој унитаристички екстремизам упаковати у стотину грађанских фолија, лијепо декорисати и продати странцима, али Србима и Хрватима не можете никада.

    Па бујрум!

  34. С обзиром да администратор не налази за сходно да корисника Трокура санкционише због дјелимичне крађе идентитета корисника Симе Ороза, као што не налази за сходно да корисника Симу Ороза заштити од увреда дотичног корисника, Сими Орозу не преостаје ништа друго него народна:“Уздај се усе’ и у своје кљусе!

    Трокур, јебем ти балијску матер!

  35. Осталим коментаторима који су пратили ову, више него цивилизовану дискусију гледе ‘босанског’језика, се извињавам.

    Ово је типичан примјер балијског менталитета. Упадаш у цивилизовану дискусију, испровоцираш друге људе и онда се балинче негдје кикоће и мисли да је народни херој.

    Не могу одољети да му још једном не јебем мајку балијску.

    Остали извините.

  36. Vidi bre Sima moze nekada i koju pametnu da sune.
    Ja ovo Simo gledam sa strane i nemam bas nikakvog interesa da navijam cak i za bosnjake jer imaju najgoru mogucu politicku strukturu koja ima samo licne i porodicne ciljeve.To je normalno tako je u svim zemljama bivse Yu(Osim malo Slovenije)
    Da li ce se jezik zvati ovako ili onako i to je Politika meni je i lepo i lijepo i lipo isto a jezik je kategorija koju niko ne smije prisvajati za sebe a kako je nastao to je evolucija kao i kod ljudi.Odredjeni istorijski period nametao je svoje jezicke varijante,a mnogi narodi su u svojim jezicima ugradjivali mnogo stranih rijeci i sada kada bi pitali obicnog covjeka za stalu, verandu secer zejtin itd on bi rekao to je nasa rijec i u pravu je.
    Bosanski jezik podrazumijeva neku unitarnu drzavu koja je tijesna za srbe i hrvate.Ja to mogu shvatiti.jer ovakva Bosna nije nicija i samo je poligon za one najgore ljude koji se i te kako u ovakvoj anarhiji snalaze ko bajagi Dodiku je bitna RS a Bakiru BiH.Njima je to najmanje vazno.I bilo koji politicar ili stranka da dodju na vlast uvijek ce tako biti.Sjasi Murta da ujase KLurta,a pametni ljudi ce bjezati nekuda da bi nesto uradili za svoja pokoljenja jer na Balkanu nece dugo imati sanse.
    Ako budes Simo ozbiljan maci cu sliku.

  37. Симо, националне теме су ти очигледно омиљене (поред величања лика и недјела…), и по неком мом суду, једино у њима се успјешно носиш са опонентима.
    Чему онда насиједање на јефтине форе и вулгарност на крају борбе (у којој си побједник)?

  38. Ратио, хвала на комплименту.

    Што се тиче вулгарности није ми циљ ово балинче, него желим испровоцирати оног педера администратора које не ради свој посао.

    Балинче ми је украло слику за аватар, ја сам се жалио, а он ни курцом да мрдне.

  39. Simo P-Dime
    Ovo se naravno ne odnosi na normalne srbe,
    Taj rijecnik mi je jako poznat .To te prdadzija iz Laktasa naucio.Ja znam da si ti najveca seljacina sljegla sa brda ,gladan i godinu neoprane guzice i prvi put ugledao sijalicu i kazes da si ing.jadna majko ako si strucnjak u svom poslu kao u svome idiotskom ispoljavanju i ponasanju.
    Ti si ocekivao da ce ti se ispuniti snovi i da za 1 mjesec nece biti tvojih balija,a tako su mislili i srbi sa Sokoca ,Romanije koji su u Saraj sljegli kao i ti, pa se hitro iselili misleci da ce hajducija sa brda zavrsiti posao i da ce se brzo vratiti da pokolju to balija sto je ostalo.Pa sad Dodik pita gdje su mu srbi iz Sarajeva.Normalno da je zeznuo one valjane gradske srbe koji su dugo tu zivjeli i beli su sada dosli kod tebe i mogu misliti koliko im se gadis.
    Ako bi srbi slijedili tvoj put nije im dobra buducnost jer su tvoji slijedbenici ogrezli od nedijela i krvi a rusi daleko.Ukoliko bi doslo do sukoba nebi tvojih istomisljenika bilo ni za lijeka jer nemaju kud .Opkolili braca rvati siptari vec postali Amerika,Tuta Bugarin vreba,madjari vec prave zidove jedini bi Vam opet prijatelji bili Balije.Ja znam da su takvi kao ti doprinijeli ovom a i svim drugim ratovima samo je rzlika sto se to sad zna,i sto su spremni vise nego ikada pa dzaba brljavis.

  40. Овај пост је типичан примјер како балије реагују када их нокаутираш аргументима.

    Ја чекам да администратор реагује и да би ту реакцију убрзао, морам још једном балинчету јебати матер и женску чељад.

  41. Ala imas rijecnik:Ma savrsen si.Vidi se da si zavrsijo neke velike ckole.Ma Bogzna gdje si sve odo i koliko jezikova zboris.Tipican primjer brdjanina koji sljegne u carsiju.
    A mogu misliti koji si kompjuterski strucnjak.Pa p.dime novi E-Mail se moze za sekundu napraviti i necu te se otobiti dok te malo ne prosvijetim.Ti mi uljepsavas ovaj muhadzerski dosadni dan.Bolji si od bilo kakvog antidepresiva.Ma ti si lijek i moras se pod hitno patentirati a i zastititi svoja prava.
    Selam od balije Bakira i Alije.Nemoj da se ljutis ja te ne mrzim.

  42. трокур,

    што желите да се овдје расправљате, имате брате своје интелектуалце па са њима натенане о свему.

    Нпр. кад сте прешли од амебе у људски облик, како сте се обрели на овим просторима, кад сте сте почели сунетити,како је неки бег 200 година прије доласка турака у околини Рудог владао, како је он чукун-ђед Мехмед паше Соколовића, па……..,све ви то можете доказати, само се састаните на вашем конгресу уз медијатора Сенада са све краватом и свиленим тангама у лила боји.

    Можете чак декретом бошњачког конгреса наредити колика ће ћуна у новом времену бити код дјеце, све поштујем, само ви то тамо негдје рјешавајте, не овдје.

  43. Bidi Horoz dobio pojacanje.Sad se javio i strucnjak za medicinu i evoluciju ,cuo i za amebu,a ja ovdje pokusavam ozbiljno razgovarati sa ljudima i ponasam se iskljucivo u smislu njihovih razmisljanja.Procitajte sve moje poruke ,i vidjecete da prvi nikoga nisam uvrijedio a kad vidim da neko pokusava neobjektivnim i netacnim informacijama ili mislima zaokupi paznju drugima ,logicno je da ispoljim sto vojvoda Voja rece svoje vidjenje crnim humorom.
    Posteni citaoci recite kako se moze covjek drugacije boriti sa Horozom i njemu slicnima

  44. трокур,

    само Ви својим путем и послом.

    Имате ви сад муслимани-босанци-бошњаци проблем са брадицама и кратким пантолоницама, задња брана да останете без шеријета су вам Срби и Хрвати, то добро запамтите.

    Сјети се филма АЗРА, једва смо вам фереџу скинули, добро пазите шта пишете и говорите,нисмо ми сарајевски, ни Срби из других крајева непријатељи.

    Ми смо вас једноставно „одјебали“ због Алије и фундаменталиста, ја као становник Сарајева, рођен у породичној кући Лазаревића, улица Бентбаша 1 Стари Град(значи прва улица и прва кућна нумера Сарајева) апсолутно немам жељу да живим у Сарајеву, мени је сасвим добро у мојим Палама, само да догодине растјерам са партнерима локалне српске власти,стечајне управнике привреде, троваче и шумокрадице.

    Видиш, никакав мени није непријатељ због лошег живота народа у Палама ни један муслиман, нас јебу наше битанге, вас ваше.

    Само ћете ви чини ми се молити Бога да и овако остане, ако вас други унутар вашег корпуса не натјерају да будете народ са неким четвртим називом(задњих 25 година сте промијенили три назива), као и да вас натјерају на сасвим другачији живот од онога на који сте навикли са нама.

    Значи непријатељи сте сами себи, од јужнословенског народа-данас мускимана, на силу хоћете да постанете Арапи, (не)свјесно подлијежете пропаганди фундаменталиста, тиме правите од доказано ваших највећих историјских пријатеља СРПСКОГ НАРОДА, највеће непријатеље.

    Доказ сте и Би овдје, хоћете да будете паметни и лицемјерни, да понизите српски народ, е због тога сам морао да Вам очитам лекцију, што рекао мој друг Спахо, “ мој Ниђо никог не дира, али кад неког нагузи, баш га нагузи“, значи ништа лично, сад више нисте трокур, него ТРОПИЗД.

    П.С. Није проблем у вјери и народима,све је до људи, или до нељуди.

    Партија ЗОРА којој сам предсједник у свом програму има једну од кључних тачака која се зове ИСТИНСКО ПОМИРЕЊЕ и ПРИЗНАЊЕ СРПСКОГ И БОШЊАЧКОГ НАРОДА, као залога мира, економских и свих других односа у БиХ као сложеној заједници.

    О томе често и овдје пишем са најбољом намјером.

    Проблем је увијек код ових прича(српско-муслимански односи) о којим сад сви серете на овом посту, што ми Срби не морамо да ником доказујемо ко смо,одакле, од када сеже наша државност,одакле нам писмо и језик,лако је нама срати кад имамо необориве чињенице, док други…….?

    То се никад неће моћи расправити, по мени и не треба, доста је око тога срања.

    Најбоље је да никад ништа не расправљамо по питању вјере, писма, поријекла, увијек ће бити оних злонамјерних којим је циљ подгријавање међунационалних тензија због својих циљева, економских, или вјерских, свеједно.

Оставите одговор