ЦЦИ: Влада и Скупштина све мање раде

Центар цивилних иницијатива је данас објавио свој мониторинг рада Владе и Народне скупштине Републике Српске. Фронтал.РС овдје преноси сажетак налаза ове организације. Влада Републике Српске У 2009. години, Влада Републике Српске је имала најмањи обим планираних активности у свом досадашњем мандату (само 361). Но, и поред чак 20%-тног смањења планираних обавеза у односу на претходну […]

понедељак, март 29, 2010 / 14:45

Центар цивилних иницијатива је данас објавио свој мониторинг рада Владе и Народне скупштине Републике Српске. Фронтал.РС овдје преноси сажетак налаза ове организације.

Влада Републике Српске
У 2009. години, Влада Републике Српске је имала најмањи обим планираних активности у свом досадашњем мандату (само 361). Но, и поред чак 20%-тног смањења планираних обавеза у односу на претходну годину, проценат реализације планираног у 2009. години је мањи него у 2008. Влада је, наиме, у 2009. години реализовала само 308 планираних мјера, у односу на 396 у 2008. години.
Пад у реализацији планираних активности још је већи кад се посматрају само закони – Влада је у 2009. години реализовала 75% законодавног дијела Програма рада. Од укупно 113 планираних закона, утврдила је 84.
Ако, међутим, посматрамо само законе уобличене у финалну форму приједлога, проценат је, много нижи – у потпуности је завршен посао на тек 56,6% закона из Програма рада Владе. Само 64 закона, од 113 планираних, су, наиме, утврђена у форми приједлога. Док је 20 закон још увијек у форми нацрта и посао око њих није завршен, што заједно са 29 закона које Влада није стигла уобличити ни у којој форми, доводи до бројке од 49 закона из Програма који Влада РС, дјелимично или у потпуности, није реализовала, према плану.
С друге стране, Влада је у 2009. години утврдила чак 53 непланирана закона (46 у форми приједлога и 7 нацрта), чиме је, у бројчаном смислу, премашила свој план. Међутим, без намјере да миноризирамо остварени резултат, који је значајан, морамо констатовати да, осим што ти закони не могу бити надомјестак за нереализоване из Програма рада, овакав број непланираних закона, заједно са драстичним смањењем обима планираних мјера у Програму рада за 2009. годину, који смо већ споменули, говори о Владиној неспособности да реално сагледа друштвене потребе и своје могућности, Планом обухвати све важне активности а непланиране активности, поготово ако се ради о нечему тако важном као што су закони, сведе на минимум, односно, на изузетке од правила.
Пад и у реализованим тачкама дневног реда
Влада је, иначе, у просјеку, у 2009. години, на редовним сједницама провела нешто преко 15 сати мјесечно. Број одржаних сједница је у нивоу просијека из претходне двије године мониторинга, али констатујемо да је број реализованих тачака дневног реда, након значајног раста у 2008. години, са 34, на 51 по сједници, у 2009. доживио пад, на 47 по одржаној редовној сједници, у просијеку.
Посматрајући учинке ресорних министарстава појединачно и однос према планираним активностима, најбољи утисак је оставило Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде које је у високим процентима реализовало најобимнији план, које је неко од 16 министарстава понудило јавности РС у 2009. години. Министарство пољопривреде је реализовало свих 15 планираних закона, а одлично је одговорило и на потребе тематског дијела програма рада. Поред овог ресора, у својим ресорима максималну ефикасност биљежимо код Министарства управе и локалне самоуправе, затим у ресору Министарства за избјеглице и расељена лица, те у ресору Министарства за породицу омладину и спорт. Ипак, у задња два наведена ресора се ради о значајно мањем обиму посла, што је значајно олакшало задатак наведним ресорима.
Најлошију реализацију су имали у Министарству за просторно уређење, грађевинарство и екологију и у Министарству науке и технологије. Прво споменуто Министарство је испод 50% реализације, док је Министарство науке и технологије тек на 50% успјешности у веома оскудном Програму који је интегрисан у заједнички Програм рада Владе Републике Српске у 2009. години.
Подсјетимо и да је Влада РС је суочена са огромним пропустима у раду министарстава, тачније њих 13, која су од Главне службе за ревизију јавог сектора РС добила „мишљење са резервом“ за свој рад у 2008. години.
Највећи проблем кашњење
Дефинитивно највећи проблем у раду Владе РС је њено кашњење у испуњавању својих обавеза које драматично утичу на ефикасност НСРС, односно озбиљно угрожавају њену могућност да оствари своје планиране обавезе. Финални резултат реализације законодавних активности из Програма рада Владе, је да је од 113 планираних закона, комплетну парламентарну процедуру прошло свега 46% њих.
Чак 41 закон утврђен на Влади (18 приједлога и 23 нацрта) није дошао на дневни ред сједница НСРС због њиховог касног утврђивања на Влади. 27 њих уопште нису упућени према НСРС до краја године.
Просјечна плата у РС је у 2009. години износила, тек 22% плате једног министра. А просјечна пензија је износила тек 8,9% министарске плате, односно, била 11 пута мања. Што значи да је, имамо ли у виду и друге привилегије, један министар мјесечно добијао колико пензионер са просјечном пензијом за читаву годину дана. Ако све ово поредимо са давањима за туђу његу и помоћ лицима у стању потребе, која износи 41 КМ, онда добијемо трагичан податак да једна министарска мјесечна плата износи колико давања за ова лица за 7 и по година.
Не треба, притом, заборавити да је управо Влада РС покренула спиралу енормног повећања плата политичара у БиХ и својеврсно такмичење у похлепи наших политичких елита.
Споменимо, на крају и лошу транспарентност рада Владе, низак ниво толеранције за организације цивилног друштва које прате, анализирају и дају препоруке на активности Владе РС, те, скандалозан однос Владе РС према институцији Главне службе за ревизију јавног сектора у РС и крајње неприхватљив однос према медијима.
Народна скупштина Републике Српске
Народна скупштина Републике Српске, из године у годину, смањује број планираних активности. Број планираних закона је са 147 у 2007. години, преко 135 у 2008, у 2009. години спао на свега 102.
И поред драстичног смањења обима планираних активности у 2009. години (подсјетимо, план у 2008. је био за 32% а у 2007. за чак 44% обимнији од оног из 2009.), НС РС је усвојила тек 52 закона од 102 планирана, или 51% зацртане реализације.
Поред тога усвојен је и 41 закон који није био планиран у 2009. години. Када упоредимо бројеве усвојених, планираних и непланираних закона, долазимо до податка да је од укупног броја разматраних приједлога закона у Народној скупштини, чак 44% закона усвојено изван плана, што је резултат лошег планирања Владе и великог броја закона који је Влада РС утврдила ван свог плана.
Додатни проблем је што је добар дио Оријентационог програма рада, тачније 37% Програма рада за 2009. годину, дуг је из прошле године, тачније евидентирали смо 38 закона, који се из године у годину „провлаче“ кроз Скупштину, али никако да се финализују послови око њих.
Гомилање дугова се, дакле, наставља, и у 2009. години, Скупштина се бавила својим заостацима из претходне 2008. године, али их опет није успјела надокнадити, а истовремено, створен је и нови дуг, па је тако НС РС крај године дочекала са 50 нереализованих закона.
Влада кочи Скупштину
Како НСРС, у овом сазиву, показује, континуирано, високу ефикасност у усвајању и прихватању мјера које долазе од Владе, то, заправо, највећу одговорност за низак проценат реализације закона адресира управо на Владу РС. Влада, наиме, својом недовољном ефикасношћу, утиче не само на своје крајње резултате, него и на квалитет рада НСРС, односно низак степен испуњавања програмских обавеза.
До застоја долази из више разлога: због Владиног спорог уобличавања закона који су прихваћени од стране НСРС у форми нацрта, у форму приједлога, и њиховог враћања Скупштини на коначно разматрање и усвајање; због тога што Влада РС једноставно не утврђује довољно планираних закона и да ни у једном кварталу није испунила свој план. И коначно – због утврђивања великог броја закона на самом крају године, због чега Скупштина није у прилици да их разматра, иако су дио њеног плана за ту годину.
Поновимо, чак 41 закон утврђен на Влади (18 приједлога и 23 нацрта) није дошао на дневни ред сједница НСРС због њиховог касног утврђивања на Влади. 27 њих уопште нису упућени према НСРС до краја године.
Одредба пословника о раду НС РС којом се прописује да Влада РС има обавезу периодично обавјештавати народне посланике и јавност, у Скупштини, о реализацији Програма рада, могући је начин за отклањање или бар ублажавање оваквих проблема. Овај механизам, међутим, никада није заживио.
У 2009. години, НС РС је одржала 8 редовних сједница, на којима је разматрала укупно 252 тачке дневног реда, те, 8 посебних сједница. Треба напоменути да НС РС, након 24. новембра 2009. године и завршетка рада на 34. редовној сједници, није заказала ни једну редовну сједницу, а у децембру се бавила искључиво посебним сједницама. Што је додатно утицало на лоше резултате испуњења планираних обавеза.
Жене не крше пословник
На жалост, за разлику од ранијих извјештаја, када смо имали континуирани пораст мјера које су у вези са Грађанском платформом, сада је ситуација другачија, те је смањен број мјера које су у значајној вези са циљевима из ГП, односно са најзначајнијим животним проблемима грађана.
У 2009. години се по први пут у овом сазиву Скупштине десило да је одбијен један „Владин“ приједлог закона (уз још један нацрт) и да је усвојен један закон на приједлог опозиционих посланика.
Иначе о односу парламентарне већине и мањине најбоље говори податак о проценту прихваћених амандмана. Наиме, свега 18% амандмана опозиције је прихваћено у НС РС. С друге стране Скупштина је прихватила чак 98% амандмана који долазе из владајуће структуре.
Понашање непримјерено представницима Скупштине и Владе, које уз то представља и кршење пословника о раду, и даље је присутно на скупштинским засједањима: од добацивања, преко најпримитивнијих увреда, до пријетњи.
И након треће године мандата актуелног сазива, стоји податак, да до кршења Пословника о раду НС РС никако није долазило од стране посланика ДНС, ПДП, СДА, СДП, С БиХ и СП.
Такође је интересантно да за три године обављања мониторинга НС РС, није примјећено ниједно кршење Пословника од стране жена које су у функцији посланика, што би и бирачима, а и страначким руководствима, која праве кандидатске листе, требало бити значајна порука, пред Опште изборе 2010. године који су све ближи.



Оставите одговор