Алибаба размрдао Вол стрит

Интернет гигант Алибаба веома успјешно је пребродио излазак на њујоршку берзу гдје је компанија Фејсбук прије двије године доживјела почетно разочарање. Алибаба ће тако стећи капитал потребан за експанзију ван Кине. Највећи добитник је, међутим, јапанска пословна група „Софтбанк“ која држи 32 одсто акција „Алибабе“, сада вриједних 80 милијарди долара. Јапанци су те акције купили […]

понедељак, септембар 22, 2014 / 08:46

Интернет гигант Алибаба веома успјешно је пребродио излазак на њујоршку берзу гдје је компанија Фејсбук прије двије године доживјела почетно разочарање. Алибаба ће тако стећи капитал потребан за експанзију ван Кине.

Највећи добитник је, међутим, јапанска пословна група „Софтбанк“ која држи 32 одсто акција „Алибабе“, сада вриједних 80 милијарди долара. Јапанци су те акције купили прије 14 година за само 20 милиона долара.

Кинески интернет гигант „Алибаба“ више него успјешно је пребродио историјско иницијално јавно нуђење акција на Вол стриту и достигао укупну вриједност од 228 милијарди долара, чиме је надмашио глобалне играче из области информативне технологије као што су амерички „Фејсбук“ и „Амазон“.

Акције кинеске пословне групе, која се састоји од девет компанија које нуде све врсте услуга од интернет продаје, електронске поште до наплате и обављања банковних трансакција, понуђене су по цијени од 68 долара, али су већ у првом дану трговања достигле вриједност од 93 долара.

„Алибаба“, компанија коју је 1999. године основао до тада анонимни предавач енглеског језика из града Ханџоу, Џек Ма, изашла је на берзу у Њујорку у настојању да прикупи око 20 милијарди долара које ће, тврде стручњаци у источној Азији, искористити за експанзију на страна тржишта.

„Алибаба“ контролише чак 80 одсто огромног кинеског интернет тржишта и сада, кажу, намјерава да продре на сјеверноамеричко тржиште и тржиште у југоисточној Азији, гдје је већ почела да склапа прве послове са локалним компанијама.

Џек Ма, чије је право име Ма Јун, важи за најбогатијег човјека у најмногољуднијој земљи свијета и у више наврата је проглашаван за најбољег бизнисмена Кине и стављан на листу од сто најутицајнијих и најимућнијих људи на планети у анкетама часописа Тајм и Форбс.

Ма је и симбол предузетништва и оличење „кинеског сна“ – сна о богаћењу малог, обичног човјека који се прилагодио драматичној промјени економског система у земљи и сопственим снагама подигао из ужасне немаштине и анонимности масе.

Ма, који је енглески језик у раној младости учио тако што је сваког дана бициклом путовао до локалних туристичких атракција и бесплатно се нудио страним туристима као водич, по завршетку студија је почео да ради као предавач енглеског на једном универзитету у Ханџоуу, сањајући да, по угледу на инвентивна приватна предузећа из Силицијумске долине, једног дана започне сопствени бизнис у области информационе технологије.

Он је 1995. године најприје основао мању интернет компанију која се сматра првом те врсте у НР Кини, да би четири године касније покренуо „Алибабу“ – као неку врсту кинеског пандана америчком „Амазону“.

До оснивања „Алибабе“ Ма је, наводно, зарађивао само двадесетак долара мјесечно, али је од тада до данас, за петнаест година, изградио праву империју која је прошле године остварила продају у обиму од 240 милијарди долара.

Мада су поједини економисти забринути због компетентности кинеских менаџера и недовољне транспарентност када су у питању кинески прописи и утицај државе на пословање приватних компанија, у пословним круговима у САД и источној Азији генерално влада уверење да ће „Алибаба“ у будућности успјети да се докопа значајног дјела конкуретног америчког тржишта.

Разлог за тај оптимизам, осим у досадашњим одличним пословним резултатима компаније у Кини, стручњаци виде и у личној упорности и одлучности генералног директора Џека Ма.



Оставите одговор