Званичан извјештај: Просута кафа спријечила Николића да стигне у Ватикан

Авион типа "фалкон 50" којим је предсjедник Србије Томислав Николић полетео за Ватикан, према званичном извештају, враћен је јер је пилот Бојан Зорић бришући салветом случајно просуту кафу по контролној табли, активирао "emergency slot extension" прекидач (извлачење предкрилаца), због чега му је од данас привремено забрањен рад, саопштио је синоћ Директорат цивилног ваздухопловства Србије. Предсједник […]

уторак, април 21, 2015 / 08:32

Авион типа "фалкон 50" којим је предсjедник Србије Томислав Николић полетео за Ватикан, према званичном извештају, враћен је јер је пилот Бојан Зорић бришући салветом случајно просуту кафу по контролној табли, активирао "emergency slot extension" прекидач (извлачење предкрилаца), због чега му је од данас привремено забрањен рад, саопштио је синоћ Директорат цивилног ваздухопловства Србије.

Предсједник Србије Томислав Николић је 17. априла авионом "фалкон 50" регистарске ознаке YU-BNA, путовао у Ватикан, али након тог инцидента авион се вратио за Београд.

Како је саопштио Директорат за цивилно ваздухопловство, након тога је урађена инспекција са записником, а инспектор је био Златко Талић.

У извjештају пилота и копилота је наведено да је до случајног активирања прекидача дошло након што је просута кафа по командној табли.

Авион је тада почео да губи висину, али је брзо успостављена контрола над летjелицом, наводе пилот и копилот у извjештају.

У изјави пилота Бојана Зорића наведено је да су послије нормалног полијетања и постизања висине крстарења од 34.000 стопа у режиму ауто пилота, затражио је кафу и у тренутку кад му је чаша била у руци, наишли су на турбуленцију.

"Усљед турбуленције ми се из чаше пролио мањи дио кафе по контролној табли. Узео сам одмах салвету и почео да бришем дио око контроле слота, гдје се и налази прекидач за извлачење ’emergency slot’. Брисао сам лагано и контролисано и случајно активирао тај прекидач, чега у првом моменту нисам био свјестан", навео је Зорић у писаној изјави.

Он је додао да је усљед тога дошло до искључења аутопилота и понирања авиона. Капетан је онда, како је навео, преузео команде ручно, а у истом моменту је и он ухватио команде, али како је рекао, није било потребе да му помаже, пошто је капетан успоставио контролу над авионом врло брзо.

Након констатације да је извучен слот, капетан командује извлачење ваздушне кочнице, што смо и учинили да би успорили авион, прецизирао је пилот и додао да је капетан затражио и повратак на београдски аеродром.

"У току заокрета мотор број три престаје са радом. По заокрету према Београду уочавам да је прекидач укључен, који враћамо у нормалан положај, слотови се увлаче и након тога, по команди капетана стартујемо мотор по предвиђеној процедури успјешно", навео је Зорић.

Он је додао да су наставили лет према Београду нормално на висини од 25.000 стопа, а слијетање је било успјешно по уобичајеној процедури.

Директорат цивилног ваздухопловства је донио рјешење којим се Зорићу од 20. априла, привремено забрањује рад, јер је "ненамерним и погрешним извлачењем предкрилаца на висини од 34.000 стопа довео до непосредног угрожавања безбједности ваздушног саобраћаја".

Пилот Петар Ромчевић је у писаној изјави навео да је усљед турбуленције копилот просуо малу количину кафе и да је то почео да брише, након чега је дошло до нагле промјене звука и понашања авиона. Аутопилот се, како је навео, искључује и авион се благо пропиње, нагиње у десно и почиње да понире.

"Закључујем да је кафа направила контакт и проузроковала ситуацију и да тражимо од контроле лета повратак на аеродром Београд. Не декларишем ванредну ситуацију, јер не знам узор понирања авиона", написао је Ромчевић у изјави.

Директорат наводи да су у току тог поподнева урађени сви прегледи авиона по захтијеваној процедури ММ и проба мотора. Сутрадан, међутим, није обављен пробни лет због, како пише у саопштењу, немогућности старта мотора 3.

"Тада је констатовано да је горивна пумпа имала неодговарајући притисак", пише у саопштењу Директората.

У консултацији са Директоратом одлучено је да авион прелети са два мотора и искљученим ЦВР (снимач разговора пилота у кокпиту) и ФДР (снимач података о лету) у базни сервис Јет Авиејшн у Базелу гдје би мотор био накнадно провјерен и замијењене компоненте горивног система.

Авио служба је уредно послала захтјеве за одобрење "услова лета" и захтјев за издавање Дозволе за лет, пише у саопштењу, гдје се додаје да је око 16 часова издата Дозвола за лет.

Авион је 20. априла године прелетио ујутро за Базел а инспектор Златко Талић је обавио инспекцију у Авио служби Владе и направио Записник о овим догађајима.

Извјештај Директората цивилног ваздухопловства о догађају у авиону "фалкон 50", којим је у петак за Рим летио предсједник Србије, биће комплетан у току дана.

Како се наводи у саопштењу предсједника Управног одбора Директората, министарке Зоране Михајловић, тим поводом Директорат ће одржати ванредну конференцију за новинаре.



Оставите одговор