Злочинац (Felon)

Постоји значајан број филмова који се на директан или индиректан начин дотичу или баве "затворском тематиком”.

субота, јун 16, 2012 / 07:00

"Папилон” (1973), "Бјекство из Шошенка” (1994), "Бјекство из Алкатраза” (1979), "Мртвац хода” (1995), "Зелена миља” (1999), "Ћелија 211” (2009), "Америчка историја Икс” (1998), "Бронсон” (2008)…

Наравно, има ту још бар 10-15 респектабилних филмова које би могли ставити на овај списак, али онда би морали да скренемо са главне теме, а то је филм "Злочинац” из 2008. Нећу претјерати ако кажем да је ово остварење са Вал Килмером и Степхеном Дорффом у главним улогама један од најбољих "затворских” филмова икада снимљених.

Вејд Портер (Стивен Дорф) и његова супруга Лаура (Марисол Николс) су сасвим обичан амерички пар, у неку руку представници америчког мултикултурализма и начина живота. Он је типични амерички бијелац, а она латиноамериканка (судећи бар према изгледу). Али то и није толико битно за главни ток приче. Битно је да живе свој "амерички сан”. Имају сина Мајкла, кућу купљену на кредит, планирају да се и званично вјенчају, а Вејду је управо одобрена позајмница (кредит) за малу приватну фирму коју посједује.

Све је у почетку идилично и чини се да их ништа не може зауставити на путу коначног успјеха. Можда би тако и било, да им једне ноћи у кућу не упада провалник који у паници бјежи али га Вејд стиже и из страха, стицајем несретних околности, убија бејзбол палицом. Пријети му робија и до 15-20 година затвора, али прави нагодбу са тужилаштвом, признаје убиство из нехата и бива осуђен на три године у државном затвору у Калифорнији. Због инцидента приликом транспорта (када је избоден један од затвореника) пребацују га у најстрожији дио затвора који се налази под "командом” корумпираног, окрутног и садистичког надзорника Џексона (Харолд Перино).

Три године и не изгледају тако много, Вејду се чини да све може пребродити и вратити се након одслужења нормалном породичном животу. Али не иде то тако лако, праве невоље га тек очекују у затвору гдје се суочава са бруталним и негативним странама америчког казненог система. У затвору долазимо до оног момента приче који можемо видјети у готово свим "затворским” филмовима, само са различитим карактерима. У центру пажње је човјек који је послат тамо због злочина који (ни)је починио, што је за такво окружење најмање битно. Најбитније је пронаћи пријатеље и савезнике, наћи начин како се сачувати од непријатеља, јер смрт вреба буквално иза свагог ћошка.

Затвором харају банде подијељене по расној основи: Латиноамериканци, Мексиканци, црнци, бијелци ("Аријско Братство”), а поред свега тога садистички настројени чувари предвођени Џексоном уживају да из сигурне просторије посматрају сурове борбе (често на смрт) између затвореника, које прекидају пуцајући у њих, некад гуменим мецима, а некад и бојевом муницијом. Вејду ништа не иде на руку, а једини савезник и пријатељ на кога се може ослонити је Џон Смит (Вал Килмер), искусни и прекаљени робијаш осуђен на доживотну робију због убиства 15 људи (из освете за смрт кћерке и супруге).

На прву, заплет и радња филма дјелују доста стереотипно и клишеизирано. Али није тако. Први велики квалитет филма је напетост и непредвидљивост од почетка па до самог краја. Гледа се у једном даху. Други квалитет је аутентичност и реалитет локације (сниман у државном затвору Њу Мексика) и ситуације у којој се главни лик нашао. Ипак, оно што овај филм лансира у сами врх жанра је невјероватно реалан приказ насиља које влада у затворима. "Фелон” је управо с те стране "погодио жицу”, мноштво крви, ударања, убадања ножевима и осталим оштрим предметима су нешто што ниједног гледаоца неће оставити равнодушним.

Глумци су сви на нивоу. Стивена Дорфа видимо у улози обичног човјека који се изненада, стицајем околности "трансформише” у затвореника. Рекао бих да је то одрадио сасвим добро. Харолд Перино кога фанови знају из серија "Лост” и "Оз” одлично је одрадио улогу надзорника Јацксона, поготово је добра његова "трансформација”од срећног породичног човјека у приватном животу до праве "звијери” унутар "затворских зидина”. Ипак највише бриљира Вал Килмер, који још једном показује да је одличан методски глумац који такође одушевљава "трансформацијама” у ликове, што је најбоље показао баш овдје у улози Јохна Смитха, потенцијално опасног затвореника са нихилистичким и филозофским приступом животу.

"Фелон” има неких сличности са "Америчком историјом икс”. Поготово у два сегмента. Први је убиство провалника на почетку филма, а други је појављивање затворске банде "Бијелог Братства”. Све у свему, филм је релативно оригиналан и заслужује високо мјесто унутар жанра коме припада. Због тога заслужује високу оцјену генерално !



Оставите одговор