Злочинац (Felon)
Постоји значајан број филмова који се на директан или индиректан начин дотичу или баве "затворском тематиком”.
"Папилон” (1973), "Бјекство из Шошенка” (1994), "Бјекство из Алкатраза” (1979), "Мртвац хода” (1995), "Зелена миља” (1999), "Ћелија 211” (2009), "Америчка историја Икс” (1998), "Бронсон” (2008)…
Наравно, има ту још бар 10-15 респектабилних филмова које би могли ставити на овај списак, али онда би морали да скренемо са главне теме, а то је филм "Злочинац” из 2008. Нећу претјерати ако кажем да је ово остварење са Вал Килмером и Степхеном Дорффом у главним улогама један од најбољих "затворских” филмова икада снимљених.
Вејд Портер (Стивен Дорф) и његова супруга Лаура (Марисол Николс) су сасвим обичан амерички пар, у неку руку представници америчког мултикултурализма и начина живота. Он је типични амерички бијелац, а она латиноамериканка (судећи бар према изгледу). Али то и није толико битно за главни ток приче. Битно је да живе свој "амерички сан”. Имају сина Мајкла, кућу купљену на кредит, планирају да се и званично вјенчају, а Вејду је управо одобрена позајмница (кредит) за малу приватну фирму коју посједује.
Све је у почетку идилично и чини се да их ништа не може зауставити на путу коначног успјеха. Можда би тако и било, да им једне ноћи у кућу не упада провалник који у паници бјежи али га Вејд стиже и из страха, стицајем несретних околности, убија бејзбол палицом. Пријети му робија и до 15-20 година затвора, али прави нагодбу са тужилаштвом, признаје убиство из нехата и бива осуђен на три године у државном затвору у Калифорнији. Због инцидента приликом транспорта (када је избоден један од затвореника) пребацују га у најстрожији дио затвора који се налази под "командом” корумпираног, окрутног и садистичког надзорника Џексона (Харолд Перино).
Три године и не изгледају тако много, Вејду се чини да све може пребродити и вратити се након одслужења нормалном породичном животу. Али не иде то тако лако, праве невоље га тек очекују у затвору гдје се суочава са бруталним и негативним странама америчког казненог система. У затвору долазимо до оног момента приче који можемо видјети у готово свим "затворским” филмовима, само са различитим карактерима. У центру пажње је човјек који је послат тамо због злочина који (ни)је починио, што је за такво окружење најмање битно. Најбитније је пронаћи пријатеље и савезнике, наћи начин како се сачувати од непријатеља, јер смрт вреба буквално иза свагог ћошка.
Затвором харају банде подијељене по расној основи: Латиноамериканци, Мексиканци, црнци, бијелци ("Аријско Братство”), а поред свега тога садистички настројени чувари предвођени Џексоном уживају да из сигурне просторије посматрају сурове борбе (често на смрт) између затвореника, које прекидају пуцајући у њих, некад гуменим мецима, а некад и бојевом муницијом. Вејду ништа не иде на руку, а једини савезник и пријатељ на кога се може ослонити је Џон Смит (Вал Килмер), искусни и прекаљени робијаш осуђен на доживотну робију због убиства 15 људи (из освете за смрт кћерке и супруге).
На прву, заплет и радња филма дјелују доста стереотипно и клишеизирано. Али није тако. Први велики квалитет филма је напетост и непредвидљивост од почетка па до самог краја. Гледа се у једном даху. Други квалитет је аутентичност и реалитет локације (сниман у државном затвору Њу Мексика) и ситуације у којој се главни лик нашао. Ипак, оно што овај филм лансира у сами врх жанра је невјероватно реалан приказ насиља које влада у затворима. "Фелон” је управо с те стране "погодио жицу”, мноштво крви, ударања, убадања ножевима и осталим оштрим предметима су нешто што ниједног гледаоца неће оставити равнодушним.
Глумци су сви на нивоу. Стивена Дорфа видимо у улози обичног човјека који се изненада, стицајем околности "трансформише” у затвореника. Рекао бих да је то одрадио сасвим добро. Харолд Перино кога фанови знају из серија "Лост” и "Оз” одлично је одрадио улогу надзорника Јацксона, поготово је добра његова "трансформација”од срећног породичног човјека у приватном животу до праве "звијери” унутар "затворских зидина”. Ипак највише бриљира Вал Килмер, који још једном показује да је одличан методски глумац који такође одушевљава "трансформацијама” у ликове, што је најбоље показао баш овдје у улози Јохна Смитха, потенцијално опасног затвореника са нихилистичким и филозофским приступом животу.
"Фелон” има неких сличности са "Америчком историјом икс”. Поготово у два сегмента. Први је убиство провалника на почетку филма, а други је појављивање затворске банде "Бијелог Братства”. Све у свему, филм је релативно оригиналан и заслужује високо мјесто унутар жанра коме припада. Због тога заслужује високу оцјену генерално !