Здухач, значи шамарчина
Овај филм за омладинце и ширу породицу, урадио је више за јачање специјалних и паралелних веза Српске и Србије, него све политичке гарнитуре до сада. Пише: Дани(ј)ел Симић Најозбиљније мислим ово што сам написао у уводу. Здухач је замишљен као класичан продуцентско-потрошачки цјеловечерњак, са јасном агендом и назначеним брендирајућим приоритетима. Но, по општим резултатима, превазишао […]
Овај филм за омладинце и ширу породицу, урадио је више за јачање специјалних и паралелних веза Српске и Србије, него све политичке гарнитуре до сада.
Пише: Дани(ј)ел Симић
Најозбиљније мислим ово што сам написао у уводу. Здухач је замишљен као класичан продуцентско-потрошачки цјеловечерњак, са јасном агендом и назначеним брендирајућим приоритетима. Но, по општим резултатима, превазишао је све оне високобуџетне изметине, у које смо скркали силне милионе. Плус, те су се напарфемисане какице издавале за умјетничке уратке.
Понављаћемо то док не проплачете
Не, нећу пропустити да (изнова и сладострасно) поменем Турнеју и Св. Георгија који убива текст сопствене представе, јер то су најјаднији изданци српске кинематографије у прошлој деценији. Дакако, у сразмјери са институционалном пажњом, подигнутом помпом и улагањима у њих.
При том не мислим на идеолошко-продукцијске постулате, већ на саму артистичку изведбу ових целулоидних спирина, за које су Српска и њена влада издвојиле милионске суме. На сопствену срамоту и свјетско понижење.
Значи, изненађење
Здухач је, дакле, замишљен као цјеловечерња сублимација већ постојеће тинејџерске тв-серије (Тотално Нови Талас), а којој је у аманет пало да пређе преко Раче, те аудиовизуелно промовише и идеолошки мотивише Демофест, иза којег стоји агенција Акваријус Огилви.
Умјесто тога, добили смо мелем за изгризене нокте. Први филм у којем су ова страна Дрине, њени градови и људи, природа и умјетници; третирани са уважавањем и без сводничке рачунице или трговачке подлости Београда. Добили смо отуда зато једну заиста забавну тинејџ комедију, која је превазишла сама себе и постала све оно што њени претходници, нашопани народним парама, нијесу били.
Митолошки маркетинг
Здухач је раздраган филмић комично-авантуристичке садржине, урамљен у троугао Београд – Требиње – Бања Лука. Са продукцијским провијантом који је имао, редитељ је (уједно и сценариста) извукао максимум. Изузев једне сцене која дође као маркетиншки блок, заиста непотребно и очигледно назор утрапљен редитељу, јер овлаш и мало експлицитније сублимираних реклама има на тоне. У тим условима, вањштина овог филма је сасвим репрезентативна. Нагланцана, као што је и ред у оваквим остварењима, попут тинејџерског зубала пред излазак у град.
Здухач, као митолошки појам, помало је насилно убачен у наративно ткање, те повезан са носећим симболима западњачког мејнстрима и тзв. рокенрол културе. Но, на крају у њега ипак лијеже, као кад нешто негдје нагуравате на силу у преузак жлијеб, па одједном крцне и углави се.
Плакета захвалности
На крају, и овог осврта и пројекције, имао сам утисак да можда није све изгубљено. Да, једног дана, када се ријешимо и окупације и медиокритетства, простим тржиштем, људима који гањају свој материјални интерес и чињеницом да око Бање Луке нема близу ни један град ове величине; успијемо да развијемо мало здравог самољубља и нагона за самоодржањем, који смо дефинитивно изгубили или га се стидимо.
Вери кјуууул филм B-)
Аферим газда!
Сваком виспренијем грађанину у пролазу је јасна дугогодишња позиција актуелног и вјечитог министра културе и Милиног личног, а омиљеног „ушташ ду пош“ ( личног џепног усташе). Неприкосновени замјеник Предсједника владе перфектно пере и препира прљаве новце нашег комбајнисте, а све у талу са београдским „ведетама“ и лијеченим алкосима типа Тике Станића који служе као свјетлосни показивач (жмигавац) ради скретања пажње изнуреног и полугладног (ма ко јебе културу) народа.
Једино ми је нејасна твоја позиција у вези Акваријуса и ДЕМОНФЕСТА?… Ово ми је поприлично неразумљиво:
„Здухач је, дакле, замишљен као цјеловечерња сублимација већ постојеће тинејџерске тв-серије (Тотално Нови Талас), а којој је у аманет пало да пређе преко Раче, те аудиовизуелно промовише и идеолошки мотивише Демофест, иза којег стоји агенција Акваријус Огилви.“
Ако и ти мислиш да је ДЕМОНФЕСТ и његов визуелни идентитет једна ТОТАЛНО демонско-сатанистичка работа балканско-провинцијалног типа, онда се веома слажемо у питањима у и око данашње културе у Србља.
Ако мислиш супротно, онда ништа…:D
Хахаха, Божо легендо! Овај Здухач је филм који је најављиван као промоција Демофеста, и дио радње се односи на фестивал. Мислим да су у вријеме најаве тог пројекта читаоци на Фронталу били у невјерици да ће све испасти како ваља. Сјећам се коментара да ће се Акваријус увалити са неком цифром, па ће продукција тражити још за завршета, па још за траку, па још…
Елем, свака част на филму који је епохалан јер се Српска помиње вам контекста рата у београдском филму.
Филм је сјајан. Морам да похвалим. Потпуно различит од онога на шта смо навикли ових година.
Што се тиче Турнеје, Св. Георгија… то нису највећи промашаји у посљедњој деценији, то су највећи промашаји у историји.
Али, занимљив је одговор Тика Станића, на који нико није обратио пажњу, гдје он на питање новинарке шта мисли о негативним реакцијама у РС због Турнеје, одговара да га то не занима. Ми смо платили филм, њега не занима наше незадовољство…
Симићу свима је јасно шта имаш да кажеш. Није јасно једино Антону Касиповићу и то зато што га не занима. Филм ћу прво погледати али поздрављам све што промовише Републику Српску.
Очито касним.
Филм још не погледах, али хоћу свакако ове недјеље.
Биће ми драго, ако се неко сјетио да је од БГД до БЛ исто онолико километара колико од БЛ до БГД, а никако дупло више.
Међутим.
Морам на овом мјесту споменути непријатно сјећање на -представу Ко је овде Идиот, коју погледах прије 7-8 година у сали кина Палас, а у којој су глумили Милан Калинић и Срђан Ивановић, дошавши са сценографијом која је укључивала један кафански сто, који је требао представљати деск психијатра и једну канцеларисјку столицу, на којој је исти сједио.
Са костимима који су поред њихове свакодневне одјеће укључили и један бијели мантил, изведоше представу пуну радмиловићевских импровизација, мени не баш смијешно, ни близу као Радован Трећи.
Све то на крају наплатише 8 марака по глави, док смо ми гледали представе у Народном позоришту по 3 марке.
Сјетила се браћа да питају Ко је овдје идиот.
Мислим да су и сви који су погледали недавну урнебесну(?) комедију Певај брате, били у прилици добити одговор и на питање постављено у мрачној сали нереновираног кина Палас.
Једино лијепо што ми је остало из те представе јесте да сам тог дана купио двије карте, јер је она била ту, прије него се удала.