За већину муслимана Курбан бајрам почиње сутра
Муслимани у већини земаља Балкана, Европе и свијета ће први дан, једног од два највећа муслиманска празника Курбан бајрам, прославити сутра, док се у Турској Македонији и Албанији први дан тог празника прославља данас. До разлике у датумима дошло због неусаглашености тумачења почетка Курбан бајрама између Турске и Саудијске Арабије. Муслимани у Србији, БиХ, Црној […]

Муслимани у већини земаља Балкана, Европе и свијета ће први дан, једног од два највећа муслиманска празника Курбан бајрам, прославити сутра, док се у Турској Македонији и Албанији први дан тог празника прославља данас.
До разлике у датумима дошло због неусаглашености тумачења почетка Курбан бајрама између Турске и Саудијске Арабије.
Муслимани у Србији, БиХ, Црној Гори, Словенији и Хрватској прославиће први дан празника сутра, 26. октобра, према саудијском тумачењу, док су се Македонија и Албанија „приклониле” турској рачуници заснованој на научним принципима.
За Саудијце Курбан бајрам је утврђен астрономском процјеном и даном када хаџије бораве на брду Арафат.
Курбан-бајрам или празник жртве сваке године пада у различито вријеме, јер је исламска лунарна година за око 11 дана краћа од оне из грегоријанског календара.
Ријеч је о томе да Арапи заговарају традиционалну методу утврђивања изласка младог Мјесеца голим оком, док Турска појавиљивање „млађака” утврђује научном методом.
Познаваоци ислама, међутим, тврде да нема неспоразума у рачуници већ да је ријеч о чисто политичкој причи и подијели на радикалне исламисте, Арапе, и оне умјереније, Турке.
Историјска тежња три велика народа Арапа, Персијанаца и Турака је да преузму вођство ислама, па тако Арапи сматрају да то право треба да припадне њима, јер се хаџилук, иначе, обавља у Саудисјкој Арабији, односно Меки и Медини.
Муфтија србијански Мухамед Јусуфспахић је раније оцијенио да су муслимани у цијелом свијету, посебо у Србији и државама некадашње Југославије ових дана свједоци „нове политизације ислама и исламских вриједности на глобалном, регионалном и локалном плану”.
Према муфтијим ријечима Курбан бајрам значи приближавање свевишњем, а хаџ, каже, „животно путовање” у сваком смислу.
„Курбан Бајрам или Бајрам хаџа јесу бајрамски дани који су везани за јединствено време и јединствено место, срце свих времена и срце свих места, за месеце одабрене и место ка коме се окрећеме у молитвеним везама својим”, рекао је муфтија.
Он је истакао и да се муслимани свијета не окрећу ка Сарајеву, Београду, Приштини, Анкари, Истанбулу, Њујорку.
„Мека јесте место ка коме срца и лица окрећемо, онамо се спремамо за Хаџ и покрећемо! Свуда на Земљи време Курбан Бајрам је онда када је у Меки…”, поручио је Јусуфспахић.
Поглавар бошњачких муслимана Мустафа Церић је упутио отворено писмо врховном муфтији Саудијске Арабије шеику Абдулазизу Ал Ал-Шејху и врховном муфтији Турске шеику Мехмеду Гормезу у којем је поручио да неслагање о датуму почетка Курбан бајрама вријеђа муслимане.
„Разилажење око дана Арефата и Курбан бајрама наноси велики душевни бол муслиманима широм свијета”, навео је Церић.