Васић: Власт у Српској одговорна за пљачку Бирча

Шеф Антикорупционог тима Српске демократске странке Костадин Васић оптужио је предсједника Српске и лидера СНСД-а Милорада Додика, и актуелну власт, да су директно одговорни за велику пљачку Фабрике глинице "Бирач”. Питам власт, шта је са Балкан инвестмент банком која је постала машина за прање пара, питам их зар је могуће толико новца (милион и 200 […]

субота, септембар 14, 2013 / 11:32

Шеф Антикорупционог тима Српске демократске странке Костадин Васић оптужио је предсједника Српске и лидера СНСД-а Милорада Додика, и актуелну власт, да су директно одговорни за велику пљачку Фабрике глинице "Бирач”.

Питам власт, шта је са Балкан инвестмент банком која је постала машина за прање пара, питам их зар је могуће толико новца (милион и 200 милиона КМ) изнијети из Републике Српске, без знања Агенције за банкарство, без знања и увида Пореске управе Српске, без инспекцијских служби” напомиње Васић.

Поручујем им да не гледају само тренутну добит Фабрике, већ да кажу шта је са седам година неплаћених обавеза за гас, утрошену електричну енергију, шта са невраћањем кредита ‘Енерголиније’, шта је са порезима, и неисплаћеним платама, каже Васић.

Он поручује да ће “2014. године, када СДС дође на власт, сви они који су омастили брке у “Бирчу” морати да одговарају – биће у затвору, биће им одузета имовина, која ће бити враћена народу и радницима” закључио је шеф Антикорупционог тима СДС-а.



0 КОМЕНТАРА

  1. Ja kakav je ovo polumutavi kurac od čovjeka stvarno je SDS pao kurcu za uši ako su im ovakvi nekakav faktor u stranci!!

    Čovjek kao neki šef antikorupcionog tima iznosi kao neke ozbiljne podatke i na kraju izlaganja onim seoskim riječnikom ko baba Ljeposava sa Manjače kune i poručuje da će kad oni zajašu na grbaču naroda ovi drugi što „omastiše brke“ biti u hapsani.
    Al bitno je u svoj toj seoskoj idili da ON I NJEGOVI dođu na vlast.

  2. Mozda ne bi bilo lose da oni koje interesuje „sema“ kako je Birac funkcionisao potraze na http://www.capital.ba

    Litvanci su pokrenuli proizvodnju, a onda osmislili ‘zanimljivu’ finansijsku šemu, u kojoj Birač ad Zvornik nema veze sa nabavkom sirovina i plasmanom finalnog proizvoda, već, kao što je mnogo puta objavljivano, vrši samo uslužnu preradu, i to za Balkal ad Banja Luka, (povezano?) pravno lice čiji je osnivač sa off-shore destinacija na Britanskim Djevičanskim ostrvima. Balkal, dakle, nabavlja sirovine, prodaje ih Birču po tržišnim cijenama, a Birač isporučuje finalni proizvod Balkalu po cijeni nižoj od tržišne. Balkal dalje, ili isporučuje Birčev gotov proizvod dalje u inostranstvo po tržišnim cijenama (ostvarujući zaradu), ili, izvozi glinicu u inostranstvo takođe po nižim cijenama od tržišne, nekoj trećoj firmi (sa istim krajnjim vlasnikom), koja onda prodaje dalje po tržišnoj cijeni, ostvarujući profit van BiH. To je nemoguće vidjeti jer bilansi Balkal ad Banja Luka nisu javno dostupni. Da je ova teza tačna govore i podaci iz Spoljnotrgovinske komore BiH gdje se, nekoliko godina unazad (od 2005.), Balkal ad Banja Luka navodi kao jedna od pet firmi sa najvećim izvozom u BiH (a ne Birač)!

  3. Опозицији пуна уста како је Влада РС била превише попустљива према Литванцима, а ево како су им они излазили у сусрет 2003.године:

    Приједлог Закључка Владе РС ради закључивања Анекса Уговора о продаји државног капитала предузећа „Бирач“ Зворник и измјена и допуна Споразума у циљу окончања приватизације и покретања производње – подржано закључцима Народне скупштине РС објављеним у Службеном гласнику бр.30/03, закључком бр.2:“Народна скупштина Републике Српске подржава приједлоге закључака Владе који се односе на предстојеће активности у вези са питањем “Бирач” и истиче њену посебну одговорност у погледу успјешног окончања овог сложеног процеса како би се коначно успоставила производња предузећа “Бирач” Зворник.“

    Имајући у виду да је дошло до застоја у процесу приватизације предузећа «Бирач» Зворник, Влада Републике Српске је на сједници од 27.02.2003.године разматрала наведену проблематику, те је између осталог закључила да Министарство привреде, енергетике и развоја поново са Дирекцијом за приватизацију анализира све досадашње активности у вези са продајом државног капитала предузећа «Бирач» те достави Влади приједлог за убрзање процеса приватизације Предузећа, а у циљу што бржег активирања производње у истом.

    Након додатне анализе и усаглашавања приједлога са Купцем, Влада РС је на сједници од 10.03.2003.године утврдила Приједлог Закључка, с тим да се о истом изјасни и Народна Скупштина Републике Српске.
    Наиме, Уговором о продаји државног капитала предузећа «Бирач» Зворник закљученим између Дирекције за приватизацију РС и Купца ИАВ «Ukio banko investicine grupe» Литванија, као и Споразумом између Владе РС и Купца и једна и друга страна није испунила дио обавеза по Уговору, односно Споразуму.

    Купац није уплатио задњу рату купопродајне цијене и предао гаранцију о испуњењу посла, а Влада РС нпје испунила дио обавеза из Споразума и то:
    – дио обавеза из тачке 2.1.1., и 2.1.2. Споразума, а што се односи на обавезе отписа камата н одгоду отплате дугова које предузеће «Бирач» Зворник има према Развојној банци настале прије ступања на снагу Споразума,
    – дио обавеза из тачке 2.1.1. Споразума, а што се односи на обавезу отписа камата које предузеће «Бирач» Зворник има према Фонду ПИО и Фонду здравственог осигурања, настале прије ступања на снагу Споразума,
    – дио обавеза из тачке 2.1.1. и 2.1.2. Споразума, а што се односи на обавезе отписа камата и одгоду отплата дугова које предузеће «Бирач» Зворник има према Кристал банци Бања Лука,
    – дио обавеза из тачке 2.1.1. и 2.1.2. Споразума, а што се односи на обавезе отписа камата и одгоду отплате дугова које предузеће «Бирач» Зворник има према Рудницима боксита Сребреница, настале прије ступања на снагу Споразума,
    – према повјериоцу Рудници боксита АД Никшић – Влада РС није испунила обавезу уплате дијела дуга 450.000 USD наведеном повјериоцу, а према члану 3. Уговора о репрограму од 04.06.2002.године,
    – према повјериоцу БХ-ГАС Сарајево – Влада није испунила обавезу уплате дијела дуга од 750.000 USD према наведеном повјериоцу, а према члану 3 уговора о репрограму од 15.05.2002.године,
    – према повјериоцу НИС-ГАС Нови Сад – Уговор између повјериоца и Владе РС није склопљен,
    – према повјериоцу ПБС Зворник – Дио обавеза је репрограмиран, а дио није,
    – обавезе из тачке 2.2.; 2.4. и 2.5. Споразума – Уговор о посебним тарифама снабдијевања електричном енергијом није склопљен. Уговор о специјалним тарифама услуга жељезнице није склопљен, уговор о кориштењу гасовода за транспорт гаса није склопљен.

    Имајући у виду:

    – да и једна и друга страна није испунила дио својих обавеза по Уговору односно Споразуму,
    – да је Главни ревизор Републике Српске утврдио додатни губитак са 30.06.2001.године у износу од 15,3 милиона КМ,
    – да већ готово годину и по дана предузеће не ради и да фиксни трошкови, односно додатне обавезе све више оптерећују наведено предузеће,
    – да је изузетно висок ниво обавеза предузећа према повјериоцима (око 75 милиона КМ),
    – да је забиљежен изузетан пад цијене глинице на свјетском тржишту (обзиром да се ради о берзанској роби),

    основни су разлози који су руководили да се предложи наведени Закључак, а у циљу стварања предуслова да се што прије активира производња у предузећу.

    Уколико наведено предузеће ради, поред тога што се остварују значајни извозни ефекти (90% производње је намјењено извозу), такође долази до динамизирања производних активности многих предузећа из различитих грана, не само у Републици Српској већ и шире, а што подразумјева и запошљавање знатног броја радника.

    Приједлог Закључка:

    На основу члана 34. став 4 Закона о Влади Републике Српске („Службени гласник Републике Српске“ број 3/97 и 3/98) разматрајући Приједлог за закључење Анекса уговора о продаји државног капитала предузећа «Бирач» Зворник и измјена и допуна Споразума у циљу окончања приватизације и покретања производње, Влада Републике Српске на _ сједници, одржаној дана _2003. године, донијела је следећи

    ЗАКЉУЧАК

    Влада прихвата да се са Купцем «Ukio banko investiciоne grupe» Литванија закључи Уговор о измјенама и допунама Уговора о продаји државног капитала фабрике «Бирач» Зворник, уз одговарајуће измјене и допуне Споразума од 04.10.2001. године и то:

    1. Купопродајна цијена из тачке 3.1. Уговора о продаји се смањује са 10.250.000 КМ на 6.000.000 КМ, односно укупно смањење цијене износи 4.250.000 КМ. Купац је до сада уплатио 3.250.000 КМ, те остатак купопродајне цијене из тачке 3.3.2. Уговора о продаји износи 2.750.000 КМ. Плаћање остатка купопродајне цијене Купац ће извршити у року од 15 дана од дана закључивања Уговора о измјенама и допунама Уговора о продаји државног капитала фабрике «Бирач» Зворник од 04.10.2001. године између Дирекције за приватизацију у Републици Српској и купца «Ukio banko investicine grupe» Литванија, закључивања Споразума о измјенама и допунама Споразума између Владе РС и купца «Ukio banko investicine grupe» закљученог 04.10.2001. године и закључења измјена постојећег или новог уговора о репрограму обавеза, са стањем на дан 31.12.2002. године, које Предузеће има по пореским законима, законима о доприносима и закона о таксама и то са роком враћања 5 (пет) година од дана закључивања измјена постојећег или новог уговора о репрограму (грејс период три године и отплата двије године у једнаким мјесечним ратама) и отписом редовне камате, затезне камате и казне по главном дугу, изузев према Фонду ПИО и Фонду здравственог осигурања које ће се отплаћивати у 60 (шездесет) једнаких мјесечних рата послије грејс периода од 5 (пет) година, ако фондови не прихвате приједлог Владе да камате буду отписане. У периоду враћања обавеза (грејс период и период отплате) неће се обрачунавати камата. Одмах након закључивања измјена постојећег или новог уговора о репрограму биће повучена рјешења Пореске управе РС о принудној наплати за наведене обавезе које су предмет репрограма. Купац стиче право преноса својине на дан уплате остатка купопродајне цијене. Ранија уплата остатка купопродајне цијене неће ослободити Владу од испуњења њених обавеза по Споразуму од 04.10.2001. године и измјенама и допунама Споразума.
    2. Активирање производње ће се извршити најкасније у року од 75 (седамдесет пет) дана од дана преноса својине на Купца, под условом да Влада испуни своје обавезе из тачке 1, 3 и 4 овог Закључка и да ступе на снагу измјене и допуне Закона о стечајном поступку.
    3. Најкасније до почетка производње Влада ће уредно испунити своје обавезе из Споразума од 04.10.2001. године из тачке 2.2. која се односи на посебне тарифе за електричну енергију, тачке 2.4. која се односи на специјалне тарифе за услуге жељезнице и тачке 2.5. која се односи на кориштење гасовода за транспорт гаса, као и дати право на увоз гаса. Влада ће задужити ЈМДП «Електропривреда» Републике Српске да закључи дугорочни уговор са предузећем «Бирач» АД Зворник на период од најмање пет година уз нижу цијену електричне енергије за 25% у односу на важеће цијене на дан 27.02.2003. године и без обрачунавања електричне енергија по основу вршног оптерећења и то у периоду од најмање три године од дана закључења уговора.
    4. Влада ће најкасније до дана почетка производње, односно предаје Гаранције о добром испуњењу посла, дефинитивно завршити активности око репрограмирања дугова и то како слиједи:
    4.1. закључиће се Анекс уговора о репрограму од 15.05.2002.године, између предузећа «Бирач» АД Зворник, БХ-ГАС Сарајево и Владе РС, а Влада РС ће уплатити износ од 750.000 USD, у року из Анекса уговора и то из средстава од продаје државног капитала предузећа «Бирач» Зворник;
    4.2. закључиће се Анекс уговора од 04.06.2002.године, између предузећа «Бирач» АД Зворник, Рудника боксита АД Никшић и Владе РС, а Влада ће уплатити 450.000 USD у року из Анекса уговора и то из средстава од продаје државног капитала предузећа «Бирач» Зворник;
    4.3. закључиће се Анекс уговора између предузећа «Бирач» АД Зворник, НИС-ГАС Нови Сад и Владе РС, а Влада РС ће уплатити уговорени износ обавеза у року из Анекса уговора и то највише до износа остатка купопродајне цијене из тачке 1 овог Закључка умањене за обавезе Владе сходно тачкама 4.1. и 4.2. Уплата ће се извршити из средстава од продаје државног капитала предузећа «Бирач» Зворник;
    4.4. закључиће се Уговор са Владом РС о репрограму обавеза у износу од 5.300.000 КМ које предузеће «Бирач« АД Зворник има према Кристал банци а.д. Бања Лука, а које су вансудским поравнањем између Владе РС – Министарства финансија и Кристал банке а.д. Бања Лука од 24.04.2002. године прешле са Банке на Владу РС ¬Министарство финансија;
    4.5. закључиће се уговор о репрограмирању обавеза које има предузеће «Рудници боксита« Сребреница према Буџету РС и фондовима, највише у нивоу обавеза које је предузеће «Бирач« АД Зворник имало према «Рудницима боксита« Сребреница прије потписивања Споразума са Владом РС, под условом да «Рудници боксита« Сребреница претходно закључе са Предузећем уговор о репрограмирању обавеза и отпису камата које «Бирач« АД Зворник има према «Рудницима боксита« Сребреница које до сада нису репрограмиране, под истим условима под којима је већ извршено репрограмирање дијела обавеза Предузећа према «Рудницима боксита» Сребреница.
    4.6. закључиће се Уговор о репрограмирању обавеза које ПБС – Зворник има према Буџету РС, највише у нивоу обавеза које предузеће «Бирач« АД Зворник има према према ПБС – Зворник, а односе се на период прије ступања на снагу Споразума између Владе РС и Купца од 04.10.2001. године, под условом да ПБС – Зворник претходно закључи са Предузећем утовор о репрограмирању обавеза које «Бирач« АД Зворник има према ПБС – Зворник и то под истим условима под којима је извршено репрограмирање дијела ранијих обавеза предузећа «Бирач« АД Зворник према ПБС – Зворник од стране Владе РС;
    4.7. задужиће се ЈМДП «Електропривреда» РС – Електродистрибуција Зворник, «Телеком РС» и Министарство трговине и туризма да закључе са предузећем «Бирач» АД Зворник Уговор о репрограмирању обавеза насталих до 31.12.2001.године и то на 5 (пет) година (грејс период 3 године и отплата 2 године) и отписом камате;
    4.8. предложиће се повјериоцима: «25. новембар» Зворник, Општина Зворник¬Геодетска управа, Рафинерија уља Модрича, МДП «Енергоинвест» Српско Сарајево и Медицински центар «5. јули» Зворник, да са предузећем «Бирач» Зворник закључе уговоре о репрограмирању обавеза насталих до 31.12.2001.године и то на 5 (пет) година (грејс период 3 године и отплата 2 године) и отписом камате;
    4.9. предложиће се Развојној банци Бања Лука да се усагласи Уговор о репрограму обавеза између предузећа «Бирач« АД Зворник и Развојне банке Бања Лука са тачком 2.1.1 и 2.1.2. Споразума закљученог између Владе РС и Купца од 04.10.2001. године. Влада ће се активно укључити око реализације наведеног посла.
    5. Влада ће задужити МДП «НИРС» Рафинерији нафте Српски Брод, Жељезнице РС и Електропривреда РС да са предузећем «Бирач» АД Зворник закључе Анекс уговора о репрограмирању дугова Предузећа којим ће утврдити да се грејс период, односно репрограм, продужава за онолико времена колико је протекло од закључивања постојећих уговора о репрограму до дана закључивања измјена и допуна Споразума између Владе и Страног инвеститора предвиђених овим Закључком.
    6. Влада ће репрограмирати обавезе према буџету РС и фондовима са 31.12.2002.године оним предузећима која имају потраживања од предузећа «Бирач« АД Зворник, под условом да та предузећа претходно са предузећем «Бирач« АД Зворник закључе уговоре о репрограмирању обавеза, у истом износу и под истим условима.
    7. Имајући у виду да је на приједлог Владе РС предузеће АД «Боксит» Милићи, као највећи добављач предузећа «Бирач» АД Зворник, репрограмирало обавезе (главница) овом предузећу у износу од 9.000.000 КМ, те отписало наведеном предузећу камате у износу од 5.200.000 КМ, закључиће се уговор о репрограмирању доспјелих обавеза насталих до 31.12.2002. године, које предузеће АД «Боксит» Милићи има према Буџету Републике Српске (укупне обавезе 301.784 КМ) и фондовима (укупне обавезе 504.000 КМ) и то под истим условима под којима се репрограмирају обавезе из тачке 1 овог Закључка. Влада ће предложити МДП «НИРС» – ЗДП Рафинерија нафте Српски Брод (укупне обавезе 118.751,62 КМ), ЗДП Рафинерија уља Модрича (укупне обавезе 352.941,00 КМ), те «Петрол» Бања Лука (укупне обавезе 774.246,91 КМ) да закључе уговор о репрограмирању обавеза насталих до 31.12.2002. године које предузеће АД «Боксит» Милићи има према наведеним предузећима, те да повуку тужбе. Влада ће предложити Пореској управи РС да до дана активирања производње у предузећу «Бирач« АД Зворник не врши наплату принудним путем за обавезе настале у 2003. години, предузећу АД «Боксит» Милићи.
    8. Влада ће предпожити Пореској управи РС да до дана активирања производње у предузећу «Бирач« АД Зворник не врши наплату принудним путем за обавезе тог предузећа, настале у 2003. години.
    9. Влада се обавезује да ће предузети све потребне мјере да у потпуности буду испоштовани раније закључени уговори са повјериоцима предузећа «Бирач« Зворник о репрограмирању обавеза.
    10. Одмах након усвајања овог Закључка, Влада ће покренути по хитном поступку измјене и допуне Закона о стечајном поступку у којем ће се дефинисати да се за предузећа од стратешког значаја, у којима се државни капитал приватизује по посебном приватизационом програму Владе сходно закону о приватизацији државног капитала у предузећима, не може отворити стечајни поступак (укључујући и претходни поступак) од дана закључења уговора о продаји државног капитала до окончања периода инвестирања, одређеног тим уговором, без претходне сагласности Владе. Влада ће, такође, предузети све друге неопходне мјере да до краја Периода инвестирања Предузеће буде на одговарајући начин заштићено од стечајног поступка.
    11. У случају отварања стечајног поступка (укључујући и претходни поступак), против предузећа «Бирач« АД Зворник до измјене и допуне Закона о стечајном поступку или до окончања периода инвестирања из Уговора о продаји државног капитала у Предузећу, Купац има право да раскине Уговор, а извршене инвестиције морају бити враћене у складу са Уговором о продаји државног капитала.
    12. Влада ће и након преноса права својине на акцијама Предузећа на Купца, до краја Периода инвестирања, омогућити Купцу даље остваривање раније пренесеног права учешћа у управљању Предузећем по основу акција Фонда за реституцију.
    13. Гаранција о испуњењу посла из тачке 6.1 Уговора о продаји, коју издаје АВ Ukio bankas, Литванија, смањује се са 5.000.000 КМ на 2.000.000 КМ. Гаранцију о испуњењу посла из тачке 6.1. Уговора о продаји Купац ће предати у року од 15 дана након реализације тачке 3. и 4. и након што ступе на снагу измјене и допуне Закона о стечајном поступку из тачке 10 овог Закључка. Период инвестирања почиње даном предаје Гаранције о испуњењу посла Продавцу.
    14. Износ инвестиција из тачке 5.1. Уговора о продаји смањује се са 56.115.190 КМ на 11.193.850 КМ, с тим да ће Обавеза инвестирања бити извршена у року од 3 (три) године од почетка Периода инвестирања. У случају раскида Уговора о продаји, Купац има право на поврат уложених инвестиција. Наведена Обавеза инвестирања ће се финансирати из средстава Купца, а не може се финансирати, кредитирати или гарантовати средствима Предузећа. Период инвестирања почиње даном предаје Гаранције о исnyњењу посла Продавцу. Раније извршење Обавезе инвестирања неће ослободити Владу од њених обавеза по Споразуму од 04.10.2001.године и измјенама и допунама Споразума. Кад инвестиција буде извршена у цјелокупном износу од 11.193.850 КМ, Период инвестирања ће се сматрати завршеним.
    15. Купац ће у периоду од 3 године задржати најмање 950 радника, а смањење садашњег броја запослених вршиће се у сарадњи са синдикатом Предузећа, а радницима ће се омогућити остварење права на нивоу који је загарантован важећим прописима. Смањење броја радника испод 950 за Купца ствара обавезу плaћaња казне из тачке 5.4. Уговора о продаји државног капитала.
    16. Од дана потписивања Споразума о измјенама и допунама Споразума од 04.10.2001.године до дана преноса својине и предаје Гаранције о испуњењу посла, Предузеће не може узимати кредите ни гарантовати својим средствима, односно својом имовином, нити их давати под хипотеку и у залоге, без сагласности Владе. Уколико се Влада не изјасни у року од 15 (петнаест) дана од дана пријема писменог захтјева Предузећа, сматраће се да је сагласност дата.
    17. Задужује се Дирекција за приватизацију РС да у складу са овим Закључком достави Влади на сагласност Уговор о измјенама и допунама Уговора о продаји од 04.10.2001.године за прву наредну сједницу Владе Републике Српске. Измјене и допуне Споразума између Владе РС и Купца биће потписане након ступања на снагу Одлуке Владе о прихватању Споразума о измјенама и допунама Споразума од 04.10.2001.године.
    18. Овим закључком ставља се ван снаге закључак Владе број 02/1-020-1091/02 од 20. 12.2002.године.
    19. Овај закључак ступа на снагу даном доношења и неће се објављивати у «Службеном гласнику Републике Српске».

    Број:
    Дана…

    ПРЕДСЈЕДНИК ВЛАДЕ
    Др Драган Микеревић

Оставите одговор