УСАФ разматра развој новог борбеног авиона који би замијенио Ф-16; да ли је тиме потврђен неуспјех пројекта Ф-35?

Ратно ваздухопловство САД (УСАФ) разматра да предложи развој новог борбеног авиона који би замијенио постојећу флоту Ф-16 и који по својим карактеристикама био између 4. и 5. генерације борбених авиона, изјавио је 17. фебруара командант УСАФ генерал Чарлс Браун на виртуелном округлом столу.

понедељак, март 8, 2021 / 01:41

Генерал Браун се залаже да УСАФ у будућности има мјешовиту флоту тактичких борбених авиона и жели да се о томе започне дискусија у Министарству одбране.

Према замисли команданта РВ САД, напредни авион сасвим новог концепта припадао би 4,5 или како се генерал изразио "5-" генерацији, који би био одговарајући и за употребу у сукобима ниског интензитета. Као главна и најважнија карактеристика наведен је ОМС, односно да авион посједује отворене системе мисије (Опен Мишин Системс) што омогућује софтверске надоградње које тренутно нису изводљиве на борбеним авионима Ф-16. Циљ је да се подаци о новим реалним пријетњама неопходни за најважније системе мисије, ажурирају у времену од неколико минута, што до сада није било могуће.

Такође, назначено је да би се приликом конструисања нове летјелице примијенила искуства у раду на тренажном авиону Т-7 Ред Хок (мисли се прије свега на дигитални инжењеринг) али и искуства из програма НГАД (Неxт Генератион Аир Доминанце) тј. развоја америчког борбеног авиона 6. генерације за кога је у будућности предвиђено да потпуно замијени ловце Ф-15 Егл и надопуни флоту борбених авиона 5. генерације Ф-22 Рептор.

Ф16

РВ САД ће такође извршити студију у којој ће моделовањем и симулацијама процијенити одговарајућу комбинацију тактичких летјелица која би пружила највише могућности. Генерал Браун је рекао да ће ова студија пружити увид у способности које су потребне РВ САД, број потребних платформи као и да ли ће борбени авион сасвим нове конструкције пружити технолошки скок.

Интересантно је да је британски Јанес од неименованог бившег пилота УСАФ добио информацију да ће у студији бити коришћени борбени авиони типа Ф-35 и А-10 али и извиђачко-борбене беспилотне летелице МQ-9 Рипер.

Иако су многи медији пренијели како су САД већ одлучиле да развију нови борбени авион за замјену Ф-16 и истовремено прогласили да је Ф-35 пропали пројекат, командант УСАФ је нагласио да свака одлука о томе да се иде у нови пројекат мора имати одобрење Капитол Хила и Пентагона, да жели да Пентагонова канцеларија за процену трошкова и евалуацију програма ЦАПЕ (Процјена трошкова и програмска оцјена) буде укључена у студију која би затим довела до тога да се прва финансијска средства нађу у буџету за фискалну 2023. годину. ЦАПЕ је веома утицајна организација која се обично залаже за јефтинија рјешења и често се противи одлукама о буџету.

Ф35

Укључивањем канцеларије ЦАПЕ, у процјену би се самим тим укључило и Министарство одбране а Браун предвиђа отпор овој идеји у различитим круговима, не мисли да ће се свако сложити са оним што каже али жели да има почетну тачку као полазну тачку и дијалог шта је та најбоља комбинација борбене флоте двије генерације борбених авиона. Генерал се запитао зашто се, ако постоје могућности, не би направило нешто још способније а да то буде јефтиније и брже и залаже се да се не купује већ готов производ већ да се сагледа још нешто што може да се изгради.

Излагање команданта УСАФ је први пут да је један званичник овог вида оружаних снага САД говорио о увођењу у употребу другог типа борбеног авиона 4. генерације и да је у јануару прошле године бивши главни човек за набавке РВ САД Вил Ропер открио да ће текућа студија УСАФ довести до договора да ли се иде на куповину новопроизведених Ф-16. Међутим генерал Браун је сада изјавио да још није увјерен да је Ф-16 права опција и да жели да се ипак направи нешто ново и другачије што није Ф-16 и што може имати знатно брже вријеме реакције као и дигитални приступ извршавању задатака. Али нагласио је и да је отворен за процјену и других платформи како би се видјело која је права комбинација борбених авиона ваздухопловних снага. Такође, он је напоменуо да он може само дати препоруку али да нема коначан глас и да мора да ради са Министарством одбране и Конгресом.

РВ САД тренутно посједује око 933 Ф-16 од којих 782 једносједа Ф-16Ц просјечне старости 29,7 и 151 двосјед Ф-16Д просјечне старости 30,43 (подаци о старости су закључно са датумом 30.9.2020.). Како је у децембру прошле године пренео Авиејшн Вик у интерним документима УСАФ постоје назнаке да је планирана набавка само 1050 Ф-35А што је велико смањење у односу на планираних 1763 авиона. Ипак наводи се да из РВ САД нису званично саопштили да ће одступити од првобитно планиране бројке. У свијету је до данас 13 држава (без Турске) наручило 712 авиона од којих 588 Ф-35А, испоручено је 185 Ф-35А и Б а за сада постоји потенцијал да још 4 државе наруче још 207-222 примјерка.

Улагање у још један тип борбеног авиона сигурно би било тешко прогурати у Конгресу јер се у производњи већ налази неколико типова војних ваздухоплова на које одлази значајан дио одбрамбеног буџета. И сам командант УСАФ је поставио питање да ли ће бити новца за развој авиона којег он предлаже и подсјетио да је ту пројекат НГАД, пројекат развоја нове 6. генерације борбеног авиона. Браун такође сматра да, ако би се због НГАД-а морали жртвовати постојећи програми, да то неће бити Ф-35 већ неки други развојни пројекти.

Поред тога што амерички војни и политички званичници нису и вјероватно неће одустати од даљег развоја и набавки Ф-35, може се рећи да је компанија Локид Мартин сада под неким видом притиска да се смање оперативни трошкови и повећа поузданост и доступност њиховог авиона у инвентару УСАФ у коме сада размишљају о развоју сасвим новог борбеног авиона 4,5 (5-) генерације који би био јефтиније рјешење од Ф-35А.

Ф22

У Локид Мартину (ЛМ) нису сједили скрштених руку, портпарол менаџемнта компаније Кен Мерчант изјавио је да је Пентагону послат нови приједлог за закључивање уговора о логистичкој подршци флоти авиона Ф-35 којим би се унаприједила доступност резервних дијелова, скратило вријеме за поправке и смањила цијена сата налета. До 2025. настојаће се да се садашња цијена часа налета од око 36.000 долара смањи на 25.000 а то ће се, између осталог, остварити и путем формирања неколико додататних логистичких центара са ускладиштених дијеловима како се не би трошило вријеме на њихову испоруку. Такође ЛМ намјерава да пренесе лиценце за сервисирање појединачних система Ф-35 војним техничарима.

Садашња ситуација са снабдијевањем резервним дијеловима и софтвером за Ф-35 уопште није једноставна, постоји специјални логистички систем који уз помоћ вјештачке интелигенције, прави ланац снабдијевања резервним дијеловима, опремом, софтвером и свим осталим потребним стварима за одржавањем авиона. Такав систем се показао неефикасним јер се дешавало да након наручивања резервних дијелова не дође до планиране испоруке због тога што је систем сагледавао и процјењивао очекиване потребе за временски период од неколико деценија што није задовољавало реалне захтјеве УСАФ. Због тога се дешавало да је војска уз помоћ 3Д штампача сама правила дијелове што је изазвало негодовање у Локид Мартину из кога су запријетили да ће, ако се то настави, укидати гаранције.

Америчка војска имала је притужбе против Локид Мартина и захтијевала је да се успостави нормалан план снабдијевања компонената које су наручене али умјесто да се само испоштују постојећи уговори, компанија сада нуди нови споразум који би могао да изазове нове трошкове. Из ЛМ тврде да нових издатака можда неће бити и да би се новим уговором најзад уштедило. Међутим у ваздухопловној борбеној команди УСАФ су саопштили да још увијек нису увјерени да ће се то догодити.

Главно питање које се сада поставља да ли је Ф-35 у мањој или већој мјери промашај и да ли су била нереална очекивања да у УСАФ авион потпуно замијени ловце-бомбардере Ф-16 али и јуришнике А-10. Истовремено се то питање може поставити и у случају замјене других борбених авиона, прије свега у ваздухопловним снагама америчке Морнарице. Да су у УСАФ потпуно задовољни са Ф-35А питање да ли би се у протеклих неколико година размишљало о јефтинијем и приступачнијем борбеном авиону чија би употреба у сукобима ниског интензитета била рационалнија. Истовремено Морнарица је, и поред Ф-35Ц наставила да набавља Супер Хорнете као и уско специјализоване ЕА-18Г Грулер.

Да ли ће се, као и у случају Ф-22 који никада није сасвим замијенио ловце Ф-15, догодити да Ф-35 не замијени Ф-16 и да ће се морати конструисати нови авион (или чак набавити новопроизведени Ф-16) видјеће се у наредних пар година. УСАФ је већ био принуђен да због старости флоте Ф-15 и потребе њихове замјене набави Ф-15ЕX. Подсјетимо, првобитно је било планирано да 750 Ф-22 Рептор потпуно замијени Ф-15 али је на крају, услед трошкова развоја и цијене авиона, набављено само 187 серијских Ф-22. УСАФ за сада посједује око 250 Ф-35А који су испоручивани у протеклих 15 година, авион се за то вријеме показао проблематичним и скупим за коришћење али је још једно од главних питања да ли америчка војна индустрија може развити достојну замјену за Ф-16 која би истовремено била јефтина и довољно способна.

Живојин Банковић, тангосикс



Оставите одговор