Марко Шикуљак

Свјетски мега сер

Упорно избјегавам и одгађам да се позабавим неким изјавама Рамба Амадеуса, највише из разлога клизавог терена. Полемика са мислима широко вољеног музичара лако ће се схватити као полемика са њим самим, а зна се ко ту губи.

субота, јануар 30, 2016 / 10:08

Али видјевши да Рамбове мисли преузимају и паметни људи, сматрајући их изузетно паметним, нема се куд.

Наиме, широко преношена Рамбова изјава гласи отприлике овако:

-Национализам је тема за оне до 300 евра прихода месечно. Њима се сервира та прича. Када плата пређе 500 евра, онда почиње разговор о гардероби и кафићима. Када пређе 1.000, онда је топ-тема здрава храна, летовања и зимовања, а када се попне на више од 3.000 онда престаје свако паламуђење. Људи онда причају о временској прогнози и љубави.

Шта је проблем са овом реченицом, осим што фино звучи и што није тачна?

Није тачна јер су, рецимо, Каталонија, Шкотска и Фландрија, најбогатији дијелови Шпаније, Уједињеног краљевства и Белгије. То их не спечава да буду жаришта сепаратизма у Европи. И размишља се у тим крајевима и о здравој храни, путовањима и одваљивању од алкохола и кежуал сексу на медитеранском приморју, али ето, размишља се жестоко и о другачијем државном организовању.

На то се веже поглед на национализам као на одређену врсту болести. Ако усвојимо такво гледиште, онда морамо рећи да је већина западних земаља ту болест прележала раније. И то нема везе са парама и примањима. Рећи да су неке земље ослобођене национализма какав је нама познат само зато јер имају веће плате, личи на оне логичке замке у које су нас хватали професори логике у средњој школи:

Професор: Које су особине човјека?

Ученик: Човјек има главу, хода на двије ноге…

Професор: Значи пијетао је исто човјек, хода на двије ноге?

Учили су нас тако професори логике да одвајамо битно од небитног, суштину од површинског. Човјека чини то што говори и мисли, а не руке и ноге.

Зна Рамбо да мисли, мада је од себе градио лик оног смлаћеног типа који пије испред продавнице, каквог сви знамо у свом крају, и који увијек нешто лупи што нам се учини бескрајно забавно, и види, па није уопште глупо. Управо такве Рамбове реченице се памте најдуже. Није човјек површан, гледао сам емисију у којој говори о различитим поднебљима и земљама, па указује да није исто кад је неко робовао под Турцима, а неко под Аустроугарима.

– А ни ви не можете бити исти, јер сте једни били под Аустријанцима (Словенци) а други под Мађарима (Хрвати), и ту се види разлика – рече Рамбо.

Шта му треба сад па да пред широке масе баца флоскуле о менталном склопу људи који имају различита примања, а да у обзир не узме историјски развој тих друштава, географију, број експлоатисаних колонија… Или да забаве ради убаци још један платежни разред, рецимо примање неког шеика, чија је једина брига набавка нове дроге, и нове баханалије са манекенкама и старлетама бијеле пути?

Разлог је то што је Рамбо Амадеус оно што је Борко Стефановић на политичкој сцени. Они ликови који јашу на већинском расположењу јавности и причају оно што би већина да чује, без обзира колико та глупост била. Борко Стефановић је из малограђанске Демократске странке, те фронтмена неонацистичког бенда; постао наводни љевичар, борац против капиталистичких неједнакости, најбољи јаран Ципраса и Иглесијаса, премда му све то стоји као пилету сисе.

Површно идентификовање проблема знаковито је и за Рамба, који је почео да баца антикапиталистичке фразе, које се лијепе на друштво затровано некритичком југоносталгијом. Један то ради да би покупио гласове, јер је одустао од концерата; други да би продао албум, или барем био нонстоп у медијима, да би био атрактивнији за поменуте концерте.

Тровање јавног мнијења полудебилним критикама капитализма и повампиравање југоносталгије и социјалистичког самоуправљања добро су научена лекција, управо на бази платних разреда које је понудио Рамбо.

Не тако давно, примарно му је било да се у јавности појави као заговорник енергетске ефикасности и еколог. Пошто су то ипак теме за земље са мало већим примањима, вратио се на продају деривата југоносталгије. Што је таман за платежну групу за коју спомиње да се прима на национализам. Круг је затворен.

ПС: Рамбо, повуци се из политичких тема. Има довољно оних који се сјећају да си на митинзима подржавао Бориса Тадића.



0 КОМЕНТАРА

  1. Pitam se samo čemu i kome ovaj tekst?
    Jos se više pitam ko ima za pravo nekom drugom, a pri tome su obojica nebitna, da apeluje šta će da radi, piše, komentariše….
    Sasvim sam siguran da bi dotični Rambo našao makar jedan više primjer od autora teksta koji opravdavaju njegove izjave šta ko razmišlja u skladu sa njegovim primanjima.

  2. “Наиме, широко преношена Рамбова изјава гласи отприлике овако:
    -Национализам је тема за оне до 300 евра прихода месечно. Њима се сервира та прича. Када плата пређе 500 евра, онда почиње разговор о гардероби и кафићима. Када пређе 1.000, онда је топ-тема здрава храна, летовања и зимовања, а када се попне на више од 3.000 онда престаје свако паламуђење. Људи онда причају о временској прогнози и љубави.

    Шта је проблем са овом реченицом, осим што фино звучи и што није тачна?

    Није тачна јер су, рецимо, Каталонија, Шкотска и Фландрија, најбогатији дијелови Шпаније, Уједињеног краљевства и Белгије. То их не спечава да буду жаришта сепаратизма у Европи. И размишља се у тим крајевима и о здравој храни, путовањима и одваљивању од алкохола и кежуал сексу на медитеранском приморју, али ето, размишља се жестоко и о другачијем државном организовању.“

    Шикуљак,
    проблем са овом реченицом је да Рамбо прича о национализму, а ти о сепаратизму и новом друштвеном уређењу.

    Види се лош Вуканов утицај на тебе те мијешаша бабе и жабе.

    Национализам може, али и не мора, бити узрок сепаратизма.

    Ево мој примјер. Ја сам баш из српских националистичких побуда против отцјепљења РС од БиХ.

  3. Симо,

    Шта је заправо сепаратизам: Настојање једне друштвене групе да се одвоји од других друштвених група на основу различитих критеријума као што су пол, раса, религија, етницитет, или националност, што може укључивати одвојеност унутар једног ентитета (државе), или настојање да се створи одвојени ентитет кроз сецесију у независну суверену државу. Сепаратизам се најчешће везује уз идеологију национализма, односно да се створи национална држава отцјепљењем једног подручја из вишенационалне државе, или његовог припајања матичној држави. Према томе Шикуљак није много погријешио. Код ентитета које је Шикуљак навео не ради се ни о полу, ни о раси, већ заиста о националистичкој идеологији која их води у сепаратизам.

  4. Podvorniče, pravo da ti kažem , gledam Parove i Farmu, da vidim koga će naš zmaj kooptirati u vladu za ministre i njihove pomoćnike i pomoćnice. Vidim da i ti nisi neobaviješten što se toga tiče.
    A, i da pronadjem razliku izmedju našega i onog tamo Zmaja.
    Glupost, starost, šta li, ali nisam našao nijednu razliku. Ili ih nema.

    I još nešto, večeras gledam pomoćnicu ministra, u našoj vladi, zapamtio sam joj Brezime, izvjesna Čojo…..
    Jbt, pa ta je .ni uzmi, ni podaj iz Farme i Parova.

    Ajd što je baba, neka je, ali sise otkrila kao Dara Buba Mara, oko vrata stavila nekakve plastične ruže, iz kineske prodavnice…

  5. IMA u Kustinom filmu izjava: “ Pusti bolan tu pricu.Politics he za sirotinju’
    Inace menu he drags a I poucna jedna drugs prica: Mladi novinar – Mono Kapor he xsvojevremeno intervjuisao taxa vec disidenta Dobricu Cosica – “ Be cini li Van we da Dana’s kada sva omlsadina slusa ROK, nosi dzins I pije Coca Coku da he nacionalizam prevazidjen? Dallji razvoj digsdjaja he poznat…

  6. Izjava pametnih ljudi je koliko hoćete pitanje je samo da li možemo da se pomirimo sa tim što oni izjavljuju. Meni se dopala recimo ova:

    Jedan planetarno poznat lik je rekao surovu istinu a naslov je otprilike ovako:

    Najgori radnici su siromašni ljudi

    – Dajte im besplatno, misle da je to zamka. Recite im da je to mala investicija, oni će reći da ne mogu mnogo da zarade. Dajte im prijedlog da ulože mnogo, oni će reći da nemaju novca. Predložite im da probaju nove stvari, žaliće se da nemaju nikakvog iskustva. Recite im da je to što rade tradicionalan posao, oni će reći da je teško raditi ga. Ako im kažete da je to što rade novi poslovni model, oni će reći da je to MLM marketing (način distribucije u kojem firma prodaje svoje proizvode putem samostalnih distributera krajnjim kupcima) – rekao je jedan od najbogatijih ljudi i još dodao:

    – Ako im predložite da otvore prodavnicu, oni će se žaliti da nemaju slobode. Kada im predložite da pokrenu novi posao, reći će vam da nisu dovoljno stručni.

    On je takođe rekao da siromašni ljudi vole da za sve pitaju “Google”, da slušaju prijatelje koji su beznadežni kao i oni. Oni misle više od univerzitetskog profesora, a rade manje od slijepog čovjeka.

    – Samo ih pitajte, šta rade i neće moći da vam odgovore – rekao je on.

    Na kraju je iznio svoj zaključak:

    – Umjesto da vaše srce kuca brže, zašto jednostavno ne djelujete brže malo? Umjesto da samo razmišljate o nečemu, zašto ne učinite nešto povodom toga? Siromašni ljudi propadaju zbog jednog zajedničkog ponašanja. Njihov cijeli život je u čekanju!

    Ja sam se pronašao u ovoj da svaki novi poslovni model prihvatam sa dozom „teroje zavjere“.

  7. Sve su to interesantne izjave ali kod mene je poenta ipak nesto drugo.
    Naime, Momo Kapor kao mlad je zastupao stavove da medju mladima nema nacionalizma i sa cudjenjem je pitao Dobricu Cosica zasto propagira takve „nacionalne stavove“ a Dobrica mu je pored ostalog rekao da covjek drukcije razmislja kada ima 20 godina i kada ima preko 40 -50 g.

    Kada je Momo dosao u te godine – znamo svi njegove stavove….

    Zato se i slazem sa autorom da tvrdnja da:
    Национализам је тема за оне до 300 евра прихода месечно.
    nije A priori ispravna.

Оставите одговор