Све ће пропасти у црну рупу Закона о јавним набавкама?

На јавној политичкој и руководној сцени, увелико успјешно функционише успостављена спрега ратних профитера, пљачкаша донација, перача новца из фиктивних фирми и оф шор компанија, утајивача пореза, криминалних приватизација, уз испреплетене рођачке, кумовске, јаранске и неминовне партијске везе Осврт на континуитет раста корупције у јавним набавкама, због игнорисања предложених ефикасних антикоруптивних рјешења у Нацрту новог Закона […]

четвртак, август 15, 2013 / 13:30

На јавној политичкој и руководној сцени, увелико успјешно функционише успостављена спрега ратних профитера, пљачкаша донација, перача новца из фиктивних фирми и оф шор компанија, утајивача пореза, криминалних приватизација, уз испреплетене рођачке, кумовске, јаранске и неминовне партијске везе

Осврт на континуитет раста корупције у јавним набавкама, због игнорисања предложених ефикасних антикоруптивних рјешења у Нацрту новог Закона о јавним набавкама БиХ (ЗЈН) УГ Тендер, као и покренуте процедуре заштите виталног националног интереса, због предложеног Закона о измјенама и допунама ЗЈН-а по хитном поступку

Aутор: Аналитичко-истраживачки тим Удружења грађана „Тендер“


Досљедно остваривање мјеста и улоге организација цивилног друштва у вишепартијском систему, који иначе почива на проблематичном, неолибералном, капитализму, предвиђена је као пресудно, посредничка, спона између руководстава политичких партија који, нажалост, у спрези са новцем, све више обезбјеђују елитистичку моћ и богатство, а самим тим неминовно већу отуђеност од све сиромашнијих грађана – бирача.

На том плану једна од таквих, специфичних, одговорних и конструктивних организација, УГ “Тендер“, у посљедњих шест година, са изузетним ентузијазмом и упорношћу проводио је добро организована, стручна истраживања, идентификовањем корупције у нормативном и институционалном сегменту примјене и провођења актуелног ЗЈН-а, дефинишући и предлажући бројна јасна, квалитетна и ефикасна рјешења и механизме, како би се простор за могуће злоупотребе одредби ЗЈН-а од стране неодговорних појединаца из уговорних органа и понуђача склоних корупцији свео на најмању могућу мјеру. Самим тим и корупција у овом највише злоупотребљаваном сегменту јавне потрошње зауставила би се у значајној мјери, чиме би се, на годишњем нивоу, могла обезбиједити уштеда у уговорним органима много виша од 700 милиона КМ.

У протеклим двогодишњим активностима Тендер је своје конкретне ставове и опредјељења представио у виду 42 амандмана, а од 28. марта 2013. године и као Нацрт приједлога новог ЗЈН-а, нудећи их као алтернативу предложеним, иначе нерационалним и економски штетним рјешењима, уграђеним у више предлаганих нацрта новог ЗЈН-а од стране Агенције за јавне набавке. Његовим усвајањем неминовно би се увећала корупција за око 200 милиона КМ и тиме би био пређен годишњи износ од милијарду КМ. (Детаљније о разликама у приступима и садржајима предложених рјешења у нацртима нових ЗЈН-ова Агенције и УГ Тендера може се погледати на www.тендер.ба).

Као озбијна, стручна и одговорна невладина организација, УГ “Тендер“ је, захваљујући прије свега донаторским средствима УСАИД-а, Европске уније, Амбасаде Краљевине Холандије и Фонда отворено друштво, у посљедње двије године, на основу студиозно проведених истраживања, организовао више квалитетних јавних расправа о конкретној, нормативној и институционалној проблематици, која доприноси и омогућава корупцију у јавним набавкама, одржавањем више конференција, округлих столова, вишедневних семинара, јавних трибина и дебата на 18 дестинација широм БиХ. На тим скуповима учествовало је више од двије хиљаде заинтересованих грађана, из свих релевантних структура и нивоа организовања БХ друштва, који су подржали сва предложена рјешења и механизме, за доношење, за сада, најантикоруптивнијег познатог ЗЈН-а у Европи, који би, у стратешком смислу, обезбједио успјешну и квалитетну превентиву, оспособљавање свих учесника у јавним набавкама и ефикасније санкционисање оних појединаца у уговорним органима и понуђачима који не поштују одредбе ЗЈН-а.

Нема подршке руководства политичких партија

Нажалост, упркос подршци добијеној у разговорима о предложеним конкретним антикоруптивним рјешењима и механизмима са представницима свих 13 политичких партија који чине Парламент БиХ, што је свакако и пресудно утицало на Савјет министара БиХ да нацрте приједлога новог ЗЈН-а Агенције за јавне набавке не подржи и не упути у парламентарну процедуру, Тендер није успио да оствари конкретан резултат, односно обезбједи доношење у Парламенту БиХ новог реформског ЗЈН-а, којим би се омогућило несметано успјешно транспарентно тржишно такмичење учесника, ефикасно провођење поступака избора најуспјешнијих понуђача, као и одговоран однос свих учесника према трошењу јавних средстава. Овим би се дао конкретан допринос бржој демократизацији друштвених односа уз свакако нужно нормативно и институционално јачање правне државе.

Кључни проблем за наведену опстукцију, Аналитичко-истраживачки тим Тендера види, прије свега, у неуспјеху да придобије руководства политичких партија, нарочито водећих, као и делегате у Парламентарној скупштини, да одлучно подрже и преузму улогу предлагача новог ЗЈН-а, јер је у питању доношење најзначајнијег антикоруптивног, реформског документа, чијом би се одговорном примјеном могла обезбиједити значајнија средства за успјешнији економски развој и збрињавање, социјално, све угроженијих категорија грађана.

Умјесто да доношење, најрационалнијег, најефикаснијег и најпоштенијег ЗЈН-а, који би, на најпримјеренији начин могао да задовољи интересе и потребе одговорних и озбиљних уговорних органа и понуђача, најодговорнији у политичкој, извршној и законодавној власти, са одушевљењем прихвате, јер за припрему и доношење истог нису потребна новчана средства, ни уобичајено губљење времена и енергије, исти су се очито опредјелили за, нерационално и економски још штетније парцијалне измјене и допуне актуелног ЗЈН-а. Измјене ће, у суштини, додатно погоршати постојеће деструктивно стање и обезбједити успјешан наставак уходане, организоване, пљачке јавних средстава, али и значајно пожељно куповање времена, бацањем прашине у очи домаћој и свјетској јавности, да се исти одговорно баве рјешавањем коруптивне проблематике и ефикасног провођења процедура избора најповољнијег понуђача.

Једини такав закон у Европи – 800 милиона КМ у приватне џепове

Јавност у БиХ и међународна заједница мора да зна да је актуелни ЗЈН једини у Европи који: није усклађен са Директивама ЕУ о јавним набавкама; не обавезује уговорне органе да доносе годишње планове набавки; инсистира на наплати тендерске документације, обавезним овјерама документације у понудама; не обавезује сертификовање и обуку службеника за јавне набакве; не обавезује разраду најкорумпиранијег подкритерија рока плаћања и рока доставе роба; не предвиђа конкретне обавезе Агенцији за јавне набавке, посебно на плану досљедног провођења мониторинга над поступцима јавних набавки; нема утврђене, конкретне, одредбе чије непоштовање се, обавезно, кажњава; не обавезује КРЖ да, у поновљеном поступку, доноси коначна рјешења по жалбама понуђача; има предвиђене непримјерено ниске казне за оне који не поштују одредбе ЗЈН-а (до 4.000 КМ); не обавезује објављивање на wеб страници јавних набавки донесених рјешења КРЖ-а, као и низ других мањкавости и нејасноћа.

Наведене и остале, бројне, непримјерености, посебно по питању провођења нетранспарентних поступака доприносе и омогућују годишње легално прелијевање у приватне џепове знатно више од 800 милиона КМ, са реалном процјеном да, због сталног раста нетранспарентности, до краја године достигну и милијарду КМ. Свакако највећи допринос корупцији даје рекордно, у свјетским размјерама, достигнуто учешће више од 72% нетранспарентно проведених поступака (директним споразумима, конкурентским захтјевима и преговарачким поступцима без објава), у укупној структури јавних набавки, у којима се цијене, у односу на исте коју понуђачи нуде у отвореним једино јавно оглашаваним поступцима, додатно увећавају од 20% до 60%. У питању су годишња средства од око четири милијарде КМ. Наведено јасно указује да моћне политичке елите и бројна функционерска коруптивна волумента, којима је повјерено располагање јавним средствима, још увијек немају намјеру да се одрекну најуноснијег, личног, финансијског извора, који само у једном мандату појединца може да обезбједи безбрижну егзистенцију и праунуцима. Надамо се да су и грађани, коначно, постали свјесни да у земљи загађеној оваквом, енормном корупцијом, озбиљни и одговорни инвеститори, нарочито из иностранства, дуго неће доћи. Најодговорнији у власти годинама избјегавају да дају одговор, зашто су подигнутим новчаним цензусима за набавке роба, услуга и радова конкурентским захтјевима обезбиједили да, од свих земаља у Европи, једино БиХ од 2009. године „изгуби статус јавних набавки“. У првих шест мјесеци 2013. године, отворени поступци, који се обавезно јавно оглашавају, пали су испод 28%, што је вишеструко лошији резултат по питању транспарентности, у односу на сусједне земље. Нпр. у Републици Хрватској, захваљујући прије свега примјени новог ЗЈН-а од јануара 2012.године, отворени поступци достигли су учешће од 86%.

Кључ: Агенција за јавне набавке

Кључни разлог за превелику “загађеност“ јавних набавки корупцијом, УГ “Тендер“ и остали стручни, одговорни и добронамјерни субјекти виде, искључиво у незаконитом поступању Агенције за јавне набавке, која, у протекле 4 године, очито заступа интересе коруптивног лобија из јавног и приватног сектора, не извршавајући, од 2010. године, чак ни обавезу да јавности учини доступне годишне извјештаје о закљученим уговорима у поступцима јавних набавки. За претпоставку је да се крију подаци који, итекако, могу да компромитују углед бројних субјеката, а тиме и најодговорнијих појединаца у тим субјектима. Иначе, истоимене институције у Републици Хрватској и Републици Србији јавно, шестомјесечно, објављују резултате проведених јавних набавки. Питамо се, шта за најодговорније у БХ власти, значе аксиолошка правила Европског суда за људска права, која поред осталог, истичу да је јавни интерес значајнији од личног угледа сваког појединца и државне тајне?

Организације цивилног друштва, које дјелују у оквиру Aкаунта (ACCOUNT-а) и осталих мрежа, са великом надом очекивали су да ће најутицајнији појединци у водећим политичким партијама имати снагу и храброст да одиграју антикоруптивну улогу једнога Вучића у Републици Србији. До тога, нажалост, неће доћи, што најбоље говори да је корупција у јавним набавкама чврсто прирасла за њихова срца, па расположиви комодитет и лагодност функција, веома ефикасно блокирају политичку вољу и осјећај гриже савјести према све тежем животу осиромашених грађана, а тиме жељу и намјеру за одлучнијим обрачуном са креаторима и носиоцима исте. То упечатљиво потврђује и континуитет у опструисању, на сваком кораку, покушаја утврђивања пута ка бржем приближавању БиХ Европској унији, јер успостављање истинске владавине права и обезбјеђивање самосталности, професионалности, компетентности, ефикасности и транспарентности у раду институција, за многе представља готово “смртну“ опасност.

Генерацијска спрега профитера, пљачкаша донација, перача новца…

Колико ће присутна агонија и безнађе у БиХ, утемељени на корупцији, да трају, тешко је предвидјети. Многи указују да је у питању генерацијски проблем, јер на јавној политичкој и руководној сцени, увелико успјешно функционише успостављена спрега ратних профитера, пљачкаша донација, перача новца из фиктивних фирми и оф шор компанија, утајивача пореза, криминалних приватизација, уз испреплетене рођачке, кумовске, јаранске и неминовне партијске везе. Све ово, међународна заједница, која је годинама присутна у БиХ, незаинтересовано и без примјерених реакција посматра.

Стога се заиста поставља суштинско питање, зашто су исти уопште ту?

Можда су поучени, ранијим лошим искуствима кажњавања појединаца када су их смјењивали са одговорних функција и искључивали из политичког живота, што објективно није могло обезбједити опипљиве и опште корисне резултате. Умјесто да се опредјељивала за далеко примјереније поступке наметања конкретних реформских антикоруптивних закона, утемељених на европским стандардима и вриједностима, са јасним и прецизним одредбама којима би се обезбиједило ефикасније изрицање новчаних казни и неизоставно, правовремено, покретање осталих видова одговорности за непоштивања и злоупотребе истих, уз већи степен афирмисања транспарентности у провођењу друштвеног надзора, зашто би се добила безрезервна подршка грађана. Са каквим би само одушевљењем и одобравањем од стране коректних, одговорних и добронамјерних пореских обвезника и грађана било прихваћено нпр. одлучно наметање од стране Високог представника усвајања новог антикорупотивног ЗЈН-а, чији је приједлог нацрта сачинио УГ “Тендер“, није потребно образлагати. У проведеним јавним расправама, ни једно предложено рјешење није било оспоравано, будући да су се иста темељила, искључиво, на директивама ЕУ о јавним набавкама, најбољим рјешењима из ЗЈН-ова сусједних и осталих европских земаља, проведеним непосредним истраживањима о присутној корупцији у јавним набавкама БиХ и свакако богатом искуству из учешћа приватних предузећа у јавним набавкама из којих су регрутовани чланови Удружења.

Присутно демагошко заговарање од стране одговорних појединаца о нужности оспособљавања грађана за демократско одлучивање, као и подизање критичке свијести, а тиме и њиховог чињења одговорним за властиту судбину, свакако је прихватљиво, али је процес за такво рјешавање присутног и конкретног прекоруптивног проблема у јавним набавкама сувише спор и са задуго неизвјесним исходом, изузев једино сигурне, годишње, легалне милионске пљачке средстава пореских обвазника и грађана. Најупечатљивији примјер за то је свјесно опструисање рада Агенције за превенцију корупције и координацију борбе против корупције од стране најодговорнијих у држави да организовано и одлучно приступе провођењу изузетно квалитетног и значајног документа „Стратегија за борбу против корупције 2009.-2014. година“. Идентичну судбину доживљавају и сличне ентитетске антикоруптивне стратегије, за чије се провођења издвајају и нажалост планирају још значајнија средстава, намјењена свакако бројним постојећим и заговараним новим агенцијама, комисијама и осталим тијелима, чији рад, с обзиром на њихову „стерилну“ и безначајну улогу, за сада не даје, нити ће моћи дати потребне антикоруптивне резултате.

Такве институције само спутавају и ублажавају дјеловање постојећих надлежних контролних органа, па би њихову улогу требало радикално редефинисати, успостављањем, између осталог, електронских евиденција пријављених корупција, обезбјеђивањем континуираног праћења динамике њихових рјешавања, укључујући и евиденције изречених конкретних новчаних казни и осталих мјера одговорности од стране надлежних институција, као и могућност да исти покрећу поступке одговорности. У супротном, њихово садашње, економски штетно присуство, требало би распуштањем што прије окончати. Свакако да кључни, али и трајни проблем од увођења вишепартијског система, представља избјегавање политичких партија да бирачима у предизборним активностима нуде идеолошки јасне и квалитетне изборне програме и платформе са, између осталог, реалним рјешењима од животног интереса, пресудно значајним за егзистенцију грађана, на основу којих би се исти могли опредјељивати на предстојећим изборима, настављајући подржавати или кажњавати оне кандидате и партије које су их датим обећањима задовољиле или изиграле. Подсјећамо грађане да су нас на првим и свим осталим проведеним вишепартијским „демократским“ изборима све партије које су долазиле на власт увелико обмањивале, подређујући опште личним, приватним и свакако партијским интересима, доводећи својом неспособношћу и неодговорношћу већину становника до просјачког штапа уз, додатно и енормно, спољно задуживање земље.

Бирачи, како бирате?

У значајној мјери, очи организација цивилног друштва упрте су и у средства јавног информисања која, без процеса демократизације у властитим редовима, али и већих слобода, професионалности и финансијске независности, тешко да ће моћи обезбједити објективнија истраживања актуелне друштвене збиље, а тиме и потпуније, квалитетније и истинско обавјештавање јавности, између осталог и о досљедности у извршавању обећања политичких партија датих у претходној предизборној активности. То би требало да буде најзначајнији, па и одлучујући показатељ сваком бирачу, при доношењу одлуке код давања свога гласа. У том погледу, као одговорна организација цивилног друштва УГ “Тендер“ ће извршити своју преузету друштвену обавезу и правовремено информисати грађане – бираче о односу политичких партија и сваког од садашњих делегата у Парламентарној скупштини по питању њиховог личног односа према конкретно разматраним актуелним питањима, а не само на основу уобичајеног, декларативног, изјашњења о потреби борбе против корупције у јавним набавкама.

И овом приликом, као и безброј пута до сада, подсјећамо босанскохерцеговачку и међународну јавност да је, ефикасно заустављање нарастајуће пљачкашке корупције у јавним набавкама, чије учешће у укупној структури нерационалног трошења јавних средстава премашује 95% и која, годинама, представља кључни фактор функционисања БХ власти, могуће усвајањем нацрта новог ЗЈН-а, које је предложило УГ “Тендер“. Досљедном примјеном овог Закона отворио би се простор и за успјешан почетак и осталих, нужних реформских процеса, који би били од пресудне важности за могући, бржи економски развој и раст стандарда грађана, а тиме и одлучнијег опредјељивања надлежних структура за приступање БиХ Европској унији. Да ли ће и када савјест најодговорнијих за стално исказивање бриге о човјеку доћи до изражаја и прорадити, незахвално је прогнозирати, јер ни једно демократско друштво не смије да живи у илузијама да ће се политичке елите добровољно одрећи стечених позиција. Сви у цивилном друштву надамо се и прижељкујемо да ће до извјесних промјена доћи и прије наредних парламентарних избора, свакако путем одлучног, неминовног, заокрета управо на плану истинске борбе против корупције, превасходно у јавним набавкама, гдје су јавна средства неупоредиво најугроженија. То је могуће само доношењем новог, антикоруптивног ЗЈН-а, који објективно, у овом сегменту, једини може да прекине „пупчану врпцу“ између носилаца политичке моћи и расположивог буџетског новца. Кључни антикоруптивни механизам свакако лежи и у доношењу прецизног и обавезујућег, транспарентног начела о прикупљању и трошењу средстава у изборним кампањама политичких партија, на начин да се све трансакције искључиво обављају посредством платног промета, али и забране њиховог финансирања од појединаца и политичких субјеката изван земље.

Антикоруптивни успјех био би потпун обезбјеђивањем ефикасног и одговорнијег функционисања независног судства и полицијских структура које би, између осталог, успјешно указивале и спријечавале сукобе интереса. Веома значајан успјех обезбједио би се и блокадом новца за лобирање, као и кажњавањем оних који подстичу успостављање и омогућавање дјеловања коруптивних спрега и слично. Осим тога, било би нужно и корисно кадровско и материјално оспособљавање ревизија јавног сектора, како би се, редовно, годишње проводиле контроле трошења јавних средстава у уговорним органима, као и могућности покретања поступака кривичне и друге одговорности против појединаца, који на, коруптиван начин, безобзирно крчме најздравија нетом прикупљена средства од сиромашних пореских обвезника и грађана.

Како тренутно ствари стоје, једино објективна и истинска, мада недовољно достигнута критичка маса за наметање одлучнијих стварних промјена БХ друштва на боље, постоји код све сиромашнијих грађана, нарочито незапослених и пензионера, приватних предузећа, посебно понуђача, невладиног сектора, дијела независних средстава јавног информисања и представника међународне заједнице, а нажалост мањим дијелом код већине уговорних органа, академске заједнице, интелектуалне јавности и јавних сервиса. У којој мјери наведене недовољно организоване структуре могу да изврше одлучујући притисак на политичку, законодавну и извршну власт, на покретање бржих радикалнијих антикоруптивних реформских промјена у БХ друштву, остаје да се види, с тим да, због изузетног економског, али и друштвеног, политичког и моралног значаја, доношење новог антикоруптивног ЗЈН-а, морало би да буде приоритет, јер већег суштинског виталног интереса за грађане БиХ од спречавања годишње легалне пљачке јавних средстава од милијарду КМ, не може бити.

Позив на примјену Бонски овлаштења?

Да би се што прије обезбједило остваривање тог, пресудног, суштинског задатка, у крајњем случају потребна је примјена Бонских овлаштења. То је, без сумње ефикасан начин да се ствари коначно почну постављати са главе на ноге, филозофски речено. У овој политички извитопереној држави, Кантов-Коперникански обрт је више него потребан, а то намеће неизоставну хитност доношења низа реформских закона, свакако и искључиво утемељених на европским вриједностима и стандардима, као и успостављање заиста независних институција, спремних да их компетентно, професионално, ефикасно и транспарентно проводе, уз неминовно успостављање механизама цивилног надзора. Наведени приступ, за који најодговорнији у држави годинама не показују потребан интерес, “демократски“ искључујући могуће немире, дужна је да својим Дејтонским присуством и одговарајућим механизмима подстакне и обезбиједи међународна заједница, а посебно на стручном плану, допринос могу дати и организације цивилног друштва, као што то у конкретном случају чини и Удружење грађана „Тендер“.


Рајко Кецман: Корупција вреба из закона



0 КОМЕНТАРА

  1. Потпуно се слажем да се краде минимум још један буџет у Српској, Федерацији, кантонима и много на државном нивоу.

    Сад ме интересује господо из тендера коју плаћају странци, како то да ти странци сами нису за вријеме правног насиља Петрича и оног пиргавог Ешдауна наметнули поштен закон о јавним набавкама?

    Како то да сад ви тражите наметање?

    Зашто једноставно не подржите људе који имају храброст и памет да зауставе ову агонију који до сада нису били у власти, зашто то не предложите својим менторима можда су стварно за правду мада сумњам, јер се народ пљачка од краја рата иако је под протекторатом.

  2. Мислим да имам право написати коментар јер сам написао стотину приговора и жалби на тендере у Брчко дистрикту БиХ,извео на чистац корумпирану стоку а Брчко дистрикту БиХ омогућио високо треће мјесто на листи корупције у БиХ одмах иза двије електропривреде.
    Нормално да корумпирана власт није сједила скрштених руку,када су потрошили све кечеве из рукава онда се наша ћорава влада отворено,мајчинском брижношћу ставила у заштиту корумпираних појединаца.
    Разлог је једноставан,искрен и чист јер браћа од чланова владе узимају рекет у износу од 50%.
    Свако ко помисли да на реалним тржишним условима може у Брчком добити посао,вара се.
    Власт је генерални спонзор најотворенијег отимања послова свима који нису чланови брчанске хоботнице.
    Умјесто што предлаже УГ Тендер раде на што већој транспарентности кроз објављивање података,лакшем приступу информацијама брчанска власт ради све супротно од тога због тога што је јавна набавка Брчког пандорина кутија,и само због тога донекле разумијем потезе власти.

    Спаса нам нема,све има своју цијену,не вјерујем ни у једну институцију у БиХ и подржавам став странаца да нам не намећу законе и да немају никакав план јер ће се тако систем зла сам урушити много брже,неприродан је,…

    И за крај сада се сјетих,свако ко пријави корупцију у овој земљи мора бити свјестан да је и онај коме се жалиш ПАЦОВ.

    http://youtu.be/FOtccdX4s0k

Оставите одговор