Шукало: У закону смо исправили што је требало
Оно што медији и јавност нису уопште примијетили јесте да законско рјешење, које интернет третира као јавни простор на који се примјењују законске санкције, заправо већ постоји. То рјешење се не доноси сад, новим Законом о јавном реду и миру, него је донесено прије пола године. Партије опозиције које сад жестоко критикују хтијење да се […]

Оно што медији и јавност нису уопште примијетили јесте да законско рјешење, које интернет третира као јавни простор на који се примјењују законске санкције, заправо већ постоји.
То рјешење се не доноси сад, новим Законом о јавном реду и миру, него је донесено прије пола године. Партије опозиције које сад жестоко критикују хтијење да се и интернет дефинише као јавно мјесто, листом су гласале за то у јулу прошле године
Након што сам пажљиво прочитао фамозни Приједлог закона о јавном реду и миру који је изазвао интензивне реакције домаће јавности, и то у степену какав дуго није забиљежен у Републици Српској, макар кад је ријеч о неком законском акту, било ми је јасно да тај законски приједлог, у облику какав јесте, представља изазов кад су слобода изражавања и могућност критике (извршне власти прије свега) у питању.
Напредна Српска је одмах заузела став да у том облику законски приједлог не може добити нашу подршку у парламенту, јер се сама идеја и програм странке заснивају на слободама и правима грађана, а гдје слобода говора представља ултимативно право. Гласати за предложено законско рјешење, у форми каква нам је предочена, било би директно потирање програмских принципа Напредне Српске и ја у томе ни као народни посланик, ни као правник, нити као човјек нисам био спреман да учествујем.
Спорни су, прије свега, били чланови седам и осам законског приједлога. Члан 7. је пријетио да на мала врата уведе цензуру у медије, поготово због критике према носиоцима власти. Члан 8. је био проблематичан због снажног субјективног карактера одредбе, јер никад нисте сигурни шта тачно кога вријеђа у толикој мјери да код њега изазива осјећај физичке угрожености, а поготово узнемирености. Јавност је у највећој мјери негодовала због образложења законског приједлога којим су интернет и друштвене мреже такође постали предметом законске регулације. Но, нешто друго је заправо било крајње необично.
Наиме, добар дио критичке јавности је с правом упозоравао на одредбе у члановима 7. и 8., а што је у политичком смислу прихватила и опозиција у парламенту Српске. Међутим, проблем је што су ти чланови у идентичном облику постојали и у Закону о јавном реду и миру из 2007. године, дакле свих ових осам година до данас. И нико се није бунио око тога. Фрапирало ме је то што политичке партије, медији, нити Уставни суд РС, нису примијетили да у том законском акту постоје очигледно неуставне одредбе. Прије неколико дана су и опозиционе партије и највећи дио медија, уосталом с правом, критиковали те наведене одредбе, али право питање за све њих јесте шта су чекали до сада.
Други проблем око законског приједлога, а око којег је и даље највише полемика, јесте дио који је тиче дефиниције јавног мјеста. Истина јесте да у Закону о јавном реду и миру из 2007. године интернет и друштвене мреже нису били предметом законске регулативе, као што истина јесте и да се у члану 2. ставу 4. отвара могућност да се и онлајн сфера третира као јавно мјесто. Став Напредне Српске одувијек је био да грађани треба да уживају сва загарантована права и слободе, и то све док својим понашањем не угрожавају неповредива права и слободе других грађана.
Интернет и друштвене мреже у ери високоразвијених технологија и јесу јавно мјесто, те је заправо поента да имате квалитетно израђена законска рјешења у сваком аспекту. Кад је ријеч о Закону о јавном реду и миру суштина је да тај закон буде квалитетан, да јемчи слободе и права уставом и законима дефинисана, и да се исто примјењује и када су у питању онлајн медији, штампани и електронски медији, улица или твитер и фејсбук. На крају крајева, никоме не може бити дозвољено да нешто чини на друштвеним мрежама, а што је стриктно забрањено мимо компјутера и то је савршено јасно сваком правнику.
Но, многи су, а прије свега партије опозиције, одлучили да по овом питању имају крајње крут и прилично неразуман став. Колеге из опозиције су из њима знаних разлога одлучили да се не боре за боље законско рјешење, него да просто бојкотују расправу у којој су могли аргументовано да изнесу све примједбе на законско рјешење, а на које нису имали примједбе ни кад је о предметном законском акту расправљано док је био у форми нацрта, нити кад је била процедура његовог усвајања 2007. године.
С друге стране, колеге из опозиције гласале су за Закон о прекршајима Републике Српске који је усвојен у јулу 2014. године и у којем је, у члану 7., наведено да тај закон важи „на територији Републике Српске ако су прекршаји прописани законима и другим прописима Босне и Херцеговине, Републике Српске, градова и општина, а који су и извршени на територији Републике Српске или ако је прекршај почињен на домаћем броду или ваздухоплову док се налази ван територије Републике Српске или ако је прекршај почињен на интернету или веб окружењу када је посљедица наступила на територији Републике Српске или серверима провајдера у Републици Српској”.
Дакле, оно што медији и јавност нису уопште примијетили јесте да законско рјешење које интернет третира као јавни простор на који се примјењују законске санкције, заправо већ постоји. То рјешење се не доноси сад, новим Законом о јавном реду и миру, него је донесено прије пола године. Партије опозиције које сад жестоко критикују хтијење да се и интернет дефинише као јавно мјесто, листом су гласале за то у јулу прошле године. Према томе, мислим да је евидентно да се цијелом овом проблему приступило крајње политикантски, мимо мишљења струке и без стварне жеље да се то уради на квалитетан начин.
Идеја Напредне Српске приликом доношења одлуке да буде дијелом већине у парламенту управо је и била да даје пуни допринос доношењу квалитетних рјешења, без обзира ко иницирао та рјешења, опозиција или позиција. Наша логика јесте да је друштво у Српској исувише сиромашно и оптерећено јаловим политичким препуцавањима од којих грађани немају ама баш ништа и да је смисао бављења политиком давање пуног доприноса да се ствари мјењају набоље.
Нама је најлакше било да се приклонима неком од супростављених блокова, да потом четири године не радимо ништа и уживамо у привилегијама јавних буџета, но наше је чврсто опредјељење да критикујемо оно што заслужује критику, па и кад долази од стране оних са којима имамо политичку сарадњу, али не само зарад пуке критике, него да бисмо нешто учинили бољим него што то јесте.
У том смислу смо се понашали и кад је ријеч о Закону о јавном реду и миру, и морам да истакнем да смо ту дали свој значајан допринос да се законско рјешење поправи, те да оно буде боље и правилније не само од законског приједлога него и у односу на законски акт из 2007. године.
Успјели смо да амандмански дјелујемо да се у члану 7. изричито наведе да се ограничења у истом не односе на критику јавних институција и органа, а што практично значи да је омогућено да свако слободно критикује рад органа власти без било каквих посљедица, а што јесте била основна бојазан јавности кад је овај законски приједлог у питању.
Такође, успјели смо и да из члана 8. избацимо казну затвора, а сад ћемо се фокусирати на промјене и у Кривичном закону РС а како бисмо ситуације које дефинишу ова два закона довели у правни склад.
Према томе, евидентно је да ми нисмо жељели да дижемо галаму да бисмо били примијећени. Нисмо жељели ни да будемо пуки декор и да побјегнемо од одговорности приликом доношења овог законског рјешења. Показали смо на практичан начин како је нешто, ипак, могуће урадити квалитетно.
Тако ћемо наставити да радимо и у будућности и у том смислу стојимо на располагању свима који желе да нешто конкретно унаприједе у овом друштву које је уморно од демагогије, а гладно реалних побољшања и напретка за обичног човјека.
DOBAR DAN RS!
KO JE UBIO MILANA VUKELIĆA?
„…па ћемо видјети да ли су квалитетно купљена ова два папка“ Ж.Ц.
Боље прогутати живу жабу, него ризиковати да добијеш етикету дрекавца. Исплативије је. И боље бити у власти па учинити нешто за народ него само критиковати. Сви у власт, један је Миле!
Е мој Адаме,потро си ти програмска опредјељења кад си дигао руку за ову владу добијену куповином посланика.Али можда ти је једноставније да промјениш програм него да се качиш са СНСДом.
Упиши брате лијепо да се залажете за још већу афирмацију корупције и криминала свих врста.Поједностављено речено усклади програм са начином дјеловања.А што се закона тиче,имам ријеч од три слова.ФУЈ!
Стварно је морално супериорно имати двјестошездесет гласова и радити за добробит народа.:D
Хало телалук,
мислим да смо давно апсолвирали Шукалов улазак у парламент. Ни први ни последњи који је тако ушао. И доктор Стевандић је на сличан начин у прошлом сазиву ушао у НСРС па је био најбољи СДС-ов посланик.
Овдје је тема да ли је истина ово што је Шукало написао, а то је да је још прошле године опозиција гласала за то да је интенет јавн простор.
С обзиром да је то тачно и да је истина да се опозиција обрукала, пљујте по њима. Адам је овдје потпуно чист.
Још једном у име свих нормалних коментатора захваљујем господину Шукалу што је на нормалан начин објаснио људима о чему се ради јер многима није било јасно.
И ја сам спадао међу такве.
Нек Шукало објасни министру, мени не мора. А ни Шукалу није штошта јасно. Џаба је убеђивати. Када бисте питали судије да ли је кажњиво изазивати вјерску и расну мржњу на друштвеним мрежама одговорили би потврдно, али би напоменули да је то кривично дјело. Уосталом, као и друга кривична дјела која се могу извршити посредовањем друштвених мрежа. Нико никада није тврдио да друштвене мреже нису јавност, односно да спадају у приватну сферу. Оно што забрињава је схватање да за прекршаје не важе иста правила као и за кривична дјела. Ови папци мисле да прекршаја по дефиницији мора бити многоструко више а) зато што запријећене ниже казне и б) зато што би по њима она увреда ( или неко друго дјело)која не може добити кривично правну заштиту имала свој нижестепеновани облик. Они чак не увиђају да кривичних дјела против безбједности саобраћаја има мало, а прекршаја много из једног разлога. Сви саобраћајни прекршаји су прецизно описани. Натегнута конструкција да именоване јавне прекршаје који су јасно дефинисани разводните и укинете непосредну близину учесника су или израз крајњег незнања или крајњег непоштовања људских права. Ко хоће да схвати неће му бити тешко. Вријеђање, изазивање, псовање могу довести до нежељених посљедица само ако су актери у могућности физичког контакта управо за вријеме вршења таквих радњи.
Такозване поправке које искључују “ коментаре“ о раду органа власти само су још један доказ неукости.
Зато немам никакво мишљење о Шукаловом политичком ангажману, конкретнији је онај Папак када његов син одабере мјесто савјетника које је неупитно.:D
Veče RS!
KO JE UBIO MILANA VUKELIĆA?
nema dvora bez dvorske lude. Kod nas se oni popularno nazivaju PAPCI. Vlast predlozi budalastinu od zakona i uputi je u parlamentarnu proceduru. Opozicija, takva kakva jeste , digne „dreku“ preko svojih „drekavaca“ i javnost pocne da nagadja da li je predlozeni zakon dobar ili ne. Mudri vlastodrsci tada malkice „poprave“ nakaradu od zakona, malo nesto kozmeticki poprave, napisu sami amandmane na vlastite gluposti i daju te amandmane koje su sami napisali PAPCIMA da ih procitaju u Skupstini. Epilog je da se zakon usvaja , uz „konstruktivne“ prijedloge i amandmane {sto bi trebalo da pokaze da vlast nije sujetna i da prihvata sve sto je „dobro i pametno“ }. Na dvoru zavlada JAVNI RED I MIR, dvorske lude, zvane PAPCI su odradili ono zbog cega su tu i tako unedogled do isteka mandata. Naravno, sve se to narode debelo placa nasim parama.
Rekli bi naši stari pošteni domaćini: JADNA MAJKO, JADNIJE SVATOVA!
Nadam se da je majka rodila junaka , nasega SIRIZU, koji ce osmisliti vidove borbe protiv rezima, mobilisati obespravljene, nezaposlene, opljackane…
Naravno, mirna borba, mada se rezim spremio da reaguje , da ubaci izgrednike, piromane, rusitelje, iluzija je ocekivati da ce oni mirno gledati ono sto ide na stetu njihovu.
Немој се и ти брате примати на ту причу.Коме су комунисти икад добро донијели? Па шта мислиш ко стоји иза сиризе?
Znam, ognjeni, da uvijek iza nekoga stoji.
Znam da je i iza ovoga nsega zla stajalo fasisticko zlo, jer mrtviladni posmatraju kako nas tare, a Poplasena su skinuli…
Ali, neka iko stane, samo da se stanje popravi, da iko prezivi, ovako kako stvari stoje, tReba da prezive samo od rudonje odabrani,
Crvenu crtu je presao sa odnosom prema mladima, primio je papkovog sina, kao da on njega ima nesto da nasavjetuje, ali cilj mu je bio da kaze nasoj djeci , ja mogu sve, ja sam bog i batina, kako kome…, nekom bog, nekom batina
EKSTREMNA DISPROPORCIJA U RASPODJELI NARODNIH PARA.
vECINU ISKLJUCUJE, SAMO ODABRANNI, IMAJU PRAVO NA ZIVOT…
Skrecu paznju na dudakovica, dzaferovica, ja sam se protiv takvih borio devedesetih, oni nisu od juce, sta je on za toliko godina vlasti uradio po tom pitanju…
Uostalom,kao da mi je on veci prijatelji bolje mi misli od njih…
On nas je ekonomski unistio, nisu oni, mada to pitanje nije zanemarljivo, ali pitanje je: sta je on uradio da oni budu kaznjeni.
Do juce je s njima sjedio i razgovarao….
NEODRZIVO JE OVO STANJE….
Не кажем ја да је одрживо.Само кажем да комунисти неће ништа направити,осим нове пропасти.
Papak Junior ima sve predispozicija da nadmasi Papka Seniora.
Ili cemo uz Mazalicu i Bastinca dobiti i D.Adamtanja kao 3 musketara koji u ovom slucaju stite zlog kardinala Riseljea???
Kako god, odradili su ono sto najsvirepiji neprijatelji nasi svi zajedno nisu uspjeli. Sveli su nas na minoran broj, rastjerali ovo malo djece koje smo imali, zatrnili sela u kojima niko nikada vise nece zivjeti… a ljude, vecinu, ogromnu vecinu, osudili na dozivotne kazne i egzekucije , tihe,polagane, strasnim orudjem -bijedom.
Dobar dan RS!
KO JE UBIO MILANA VUKELIĆA?
Veče RS!
KO JE UBIO MILANA VUKELIĆA?