Шта се очекује од одборника?

Будимир Балабан, предсједник Скупштине Града Бања Лука у свом трећем тексту за Фронтал, бави се управо јавношћу рада скупштине којом предсједава. Ово што слиједи дјелује клишеизирано, поготово из тастатуре носиоца власти, али то само показује колико нам је систем вриједности поремећен. Одборник је тај који штити јавни интерес, а то значи да заступа своје бираче […]

петак, 3 јануара, 2014 / 11:20

Будимир Балабан, предсједник Скупштине Града Бања Лука у свом трећем тексту за Фронтал, бави се управо јавношћу рада скупштине којом предсједава.

Ово што слиједи дјелује клишеизирано, поготово из тастатуре носиоца власти, али то само показује колико нам је систем вриједности поремећен.

Одборник је тај који штити јавни интерес, а то значи да заступа своје бираче (знане и незнане) и остале грађане. Сви они очекују од одборника предан рад, независно мишљење и правичност, али су истовремено потпуно свјесни да нико није супермен или чудотворац и да садашње стање незапослености и сиромаштва превазилази локалне снаге.

Очекује се да буде лидер средине, да поставља циљеве, да укључује јавност и да контролише рационало трошење ресурса на путу остварења циљева. Његов рад, без двосмјерне комуникације са грађанима, биће слијепо поштовање партијског врха, који преко својих клубова задовољава интересе партије.

Ти интереси не морају увијек бити сагласни са јавним интересом, јер партије су става да је добро да је одборник лојалан и послушан, али и продоран, у сврху испуњавања добијених задатака.

Неприпремљени одборници и самовољна администрација

Када поменемо рад одборника, прва асоцијација је активност у скупштинској сали. Тим прије, јер је тај рад видљив путем локалне телевизије. Може се примијетити да су овдје у Бањој Луци доста активни, но исто тако да се уочити недовољна припремљеност и недовољна информисаност.

Припреме су углавном личне или путем клубова. Врло мало помоћи се добије од администрације. Скупштинска администрација је девастирана и, осим што како-тако „скрпи“ материјале за засједање и одштампа службене гласнике, других активности нема. Њихова одговорност према скупштинском руководству је занемарљива.

На квалитет рада скупштине требале би бити од великог утицаја грађанске иницијативе и сарадња са невладиним сектором. Покренути грађанску иницијативу или спознати циљеве невладиног сектора тражи живу и сталну активност одборника. Одборници имају своје професионалне обавезе и увијек су у временском проблему, а за тај свој активизам морају се излагати и значајним финансијским издацима.

Скупштина и градоначелник

Уколико Градоначелник искаже недовољно поштовања према одборнику, био он из опозиције или позиције, оставиће сумњу да жели манипулацијом преузети главну ријеч у вођењу политике, умјесто да буде реализатор скупштинских одлука.

Свакако, ову сумњу ће оснажити и поменуто девастирање скупштинске службе, или кориштење администрације за додатно умртвљивање рада скупштине. У таквим ситуацијама, добро дође неинформисан, неинвентиван и неактиван одборник.

Припремајући овај текст, користио сам се, између осталог, и публикацијама насталим у издаваштву развојне агенције ЕДА. У једном од таквих издања, коментаришу се и ови односи који су на најдрастичнији начин присутни у Бањој Луци.

Скупштина не губи због лоших законских рјешења или због нeдостатка механизама сопствене заштите, кажу они, већ због опредјељења појединих одборника да се приклоне Градоначелнику. Због необјашњивог страха и малодушности или због задовољења ситних личних интереса које им је Градоначелник понудио (страх од контроле њиховог бизниса, мјесто директора, запослење стрица, сина, новац и слично).

Ти одборници су заборавили јавни интерес и интерес грађана, заборавили су своја предизборна обећања.

Јавност рада у двије тачке

На почетку рада овог скупштинског сазива на колегију, кога чине представници свих политичких партија које партиципирају у Скупштини Града, једногласно смо прихватили потребу потпуне отворености према грађанима и то из два разлога.

Прво, одборницима олакшава комуникацију са грађанима. И то двосмјерну, а не једносмјерну, популистичку, коју користи Администрација представљајући свој рад у позитвној форми и не тражећи ставове грађана, нити остављајући могућност утицаја истих на доношење одлука, које се искључиво тичу њих самих.

Да је ово тако, показују модели те комуникације: сајт града, конференције за штампу, Билтен града… у којима се Градоначелник и администрација представљају као реализатори грађанских жеља. Симболично ће се негдје појавити грађани, али само они који позитивно оцјењују њихов рад. Одборника и Скупштине нема ни у траговима.

Друго, олакшава доступност одборника захтјевима и потребама грађана. Оно што је било за очекивати, јесте страх бирократа од грађана, јер они најбоље функционишу када се баве сами собом. Уз став да, осим што су довољни сами себи, грађани им нису потребни. Наравно, до наредних избора. Отуда су сузбили сваку идеју о отворености и транспарентности скупштинског рада и рада одборника. Путем урушавања скупштинске службе и помоћу послушних службеника задужених за информатичку подршку и комуникацију са грађанима.

Да је ово тачно, говори чињеница да нити једна нормативна одлука, која се тиче свих грађана, није била предметом стручне или било какве јавне расправе. Једна смо од ријетких локалних заједница које крију скупштинске материјале од очију јавности, јер их, осим ограниченог штампаног тиража, нема у другим облицима (сајт, и сл.).

Листинг: Има за телефон, нема за скупштину

Гласање са постојећом техником нема пуну карактеристику јавности, јер без додатног захтјева за листингом гласање има одлике тајности. Зато се дешава да одборник гласа против одређеног рјешења, јер му то налаже партијски врх, а када исто буде усвојено, у јавности ће то представити као своју заслугу.

Нити за једно рјешење, које се тиче свих грађана или грађана ограниченог простора, није тражено мишљење путем референдума. Кад се помене референдум, онда ћемо вјероватно добити одговор да је то скупо и да је беспотребно бацање пара, занемарујући чињеницу расипања буџета на јавне установе и прекобројно запошљавање, о чему сам говорио у једном од претходних текстова.

Иначе су мишљења да они као „мали и велики богови“ знају интерес грађана без да их консултују. Потстицаји за запошљавање, пољопривреду, кориштење средстава од претварања пољопривредног у непољопривредно земљиште… није изазвало већи интерес потенцијалних корисника. Наравно да ово није логично, јер је ријеч о неповратним средствима.

Остаје закључак да је пројекат лоше креиран и лоше предствљен грађанима. Дакле, пројекат су креирали чиновници, без консултације изнимно заинтересоване јавности и квалитетног представљања циљева.

Часни одборници – сами своји мајстори

Наравно да ће одборници који су заинтересовани за грађане, ма чији они били бирачи, у оваквим условима морати улагати максималан труд и индивидуалне способности, како би на друге начине дошли до грађана и спознали њихове захтјеве и њихово виђење рада скупштине.

Ти други начини су лични контакти са грађанима, покретање и организација грађанских иницијатива, лични сајтови и блогови, кориштење друштвених мрежа, успостављање директне комуникације са невладиним сектором, и слично. Посебан акценат треба ставити на активности дебирократизације бирократских менаџера и бирократизованог административног апарата.

Наравно да је скупштинска сала мјесто на коме треба вршити притисак на администрацију и дио неодговорних одборника, како би се обезбиједили нормални услови за одборничке активности, а прије свега како би се обезбиједила потребна јавност рада.

Захвале и честитке

На крају бих се опет захвалио на пажњи свим читаоцима, уз поруку да ћу наставити да пишем о начинима на које мислим да се може побољшати живот свих грађана Бање Луке. Захваљујем, такође, на конструктивним критикама и коментарима.

Осјећам потребу да онима који ми замјерају како сам већ дужи низ година дио владајуће већине, а да тек сада пишем ово што сте читали у моја три текста, објасним како сам до сада био на именованој функцији начелника одјељења, те сам се ту трудио да свој посао радим што сам боље могао и у оквирима својих надлежности. Данас сам директно изабран од стране грађана, те се налазим на позицији предсједавајућег градске скупштине, те ћу се и ту једнако трудити, да свој посао радим што боље и у интересу грађана.

Са том мишљу, честитао бих и свим читаоцима Фронтала новогодишње и божићне празнике.

———————–

Повезано:

Бањолучки буџет из сасвим другог угла

Како да Бања Лука запосли саму себе?!



0 КОМЕНТАРА

  1. Стварно, искрено написано, фокусирајући на самовољи Градоначелника и слијапој послушности „његових“ одборника. Истини за вољу, необичан начин обраћања јавности – односно својим гласачима, али то не умањује разлог да се Балабан похвали. Било би такође похвално да то, макар једном, учини и Градоначелник, али изгледа: то се неће никад десити? Градоначелник је заузет смишљањем начина како да мобингује запослене; како да их понизи, премјештајући их сваки дан на друго радно мјесто; како да казни оне који су му се некад замјерили, а уписани су у његов тефтер; како да запосли своје рођаке; како да не изда ни једну дозволу за изградњу; како да и даље уцјењује тајкуне који су га финансирали, правећи циркуске састанке са њима…

  2. „Čak mu ni oni nisu mogli ništa naći.“, naprosto nije tačno! Šta su mu gore mogli naći od: „Скупштина не губи због лоших законских рјешења или због нeдостатка механизама сопствене заштите, кажу они, већ због опредјељења појединих одборника да се приклоне Градоначелнику. Због необјашњивог страха и малодушности или због задовољења ситних личних интереса које им је Градоначелник понудио (страх од контроле њиховог бизниса, мјесто директора, запослење стрица, сина, новац и слично).“ Ostalo mu i nisu mogli naći, jer ništa nije ni radio, sem što se obračunavao sa zaposlenim u Gradskoj. Za njegovog stolovanja, nije izdata ni jedna građevinska dozvola, „mulja“ sa mazutom, a budžet umanjio za 50 miliona. Eto, zato mu „nisu ništa mogli naći“. Videćete uskoro rezultate njegovog prilježnog rada, kad mu se još malo šef naljuti!

  3. @Brkauta
    Ajde nemoj da izmišljaš. Čovjek smanjuje korištenje mazuta i gradi sad u mom naselju pomoćnu toplanu na biogorivo koje je nekoliko puta jeftinije.

    A govorim da je CCI koji je poznat kao akti-Dodikovski baš Gavranovića predstavio neki dan kao najefikasnijeg Gradonačelnika.
    I sad si ti tu došao da pričaš neke predizborne laži.

  4. squallp, 03.01.2014. 16:25:02 [99304]

    „A zaboravih da kažem za Balabana. Dok je bio načelnik komunalnog odjeljenja asfalt si mogao dobiti samo ako u ulici ima većina glasača DNS-a u drugom slučaju se možeš jebat.“

    Зар то није мото који твој преЦједник успоставио? Ако си тако правдољубив како се представљаш, зашто ћутиш о криминалцима СНСД?

  5. Иако нисам ни симапатизер ДНС-а, мени би било драго да се г-дин Балабан мало информише о стању у мјесним заједницама. Истина, г-дин Гаврановић са сарадницима има лобисте који му набацују промоцију и јефтине политичке поене, што врло вјешто користе, али би и ова опозиција унутар власти могла мало да се запита зашто их нигдје нема. Нпр. ми смо им као Савјет МЗ Старчевица послали писмо у којем упозоравамо на одговорност градских власти као власника 65% капитала у БЛ Топлани на чињеницу да плаћамо значајно лошију услугу по пуној цијени. Да не причамо да су инвестиције по урбаним и руралним мјесним зајендицама у сјени администрације као приоритета, чиме су грађани таоци угађања партија на власти својим поданицима и чланству.

    Можда су нам слатке ријечи г-дина Балабана, али чекамо дјела!

  6. Citamknjige, 06.01.2014. 19:31:44

    Поштовање! Ријетко имам времена да се јавим, па чак не стижем ни да прочитам ове текстове. Надам се да ћу бити ту када будем најпотребнији. Тамо негдје у септембру.

    Вама и осталима на Фронталу нека су срећни празници! МИР БОЖИЈИ, ХРИСТОС СЕ РОДИ!