СДС: Ревизијом до самосталног и независног правосуђа

У Републици Српској неопходна је правосудна ревизија како би судство било независно и самостално, али не од права и правичности, већ тренутне актулене политичке ситуације и моћника, сматрају у Српској демократској странци. Само на тај начин би сви грађани осјећали сигурност кроз законодавство и правосудне органе, казали су данас потпредсједник Српске демократске странке (СДС) Огњен […]

понедељак, децембар 5, 2011 / 14:58

У Републици Српској неопходна је правосудна ревизија како би судство било независно и самостално, али не од права и правичности, већ тренутне актулене политичке ситуације и моћника, сматрају у Српској демократској странци.

Само на тај начин би сви грађани осјећали сигурност кроз законодавство и правосудне органе, казали су данас потпредсједник Српске демократске странке (СДС) Огњен Тадић и члан Главног одбора СДС Радомир Пашић.

Представљајући нови политички концепт с акцентом на рад правосуђа, Тадић је нагласио да судство у Републици Српској мора бити потпуно одвојено од извршне власти и да требају постојати Врховни суд, виши и основни судови.
"То би значило да Врховни суд, као носилац судске власти, има исти статус у основу на Народну скупштину, какав у овом моменту има Влада РС", прецизирао је Тадић и додао да би постојао и посебан буџет за правосуђе.

Приједлог СДС подразумијева да основни судови имају општу стварну надлежност за поступање у свим првостепеним поступцима. Основни судови би били основани за подручје једне или више општина, док би виши судови били судови посебне стварне надлежности, тј. Виши грађански суд, Виши кривични суд, Виши управни суд и Виши привредни суд, а судили би у свим другостепеним поступцима. Виши судови би били основани за подручје читаве Републике Српске или више основних судова.

Врховни суд би био јединствен и поступао би искључиво по ванредним правним лијековима. Независно од наведеног, надлежност судова била би везана и за друга евентуална питања која би основ имала у посебним законима.

Уставни суд Републике Српске треба остваривати улогу коју је имао и до сада.
Врховни суд Републике Српске треба бити институција која управља судском власти и одговара за њен рад, а предсједник тог суда треба бити представник судске власти. У овом смислу, однос између Народне скупштине и Врховног суда треба бити уређен слично као и однос Народне скупштине и Владе, а што подразумјева и право Врховног суда да иницира и предлаже акте које доноси Народна скупштина.

По темељном демократском принципу да свака власт долази из народа, а као што је то случај и са извршном власти, Народна скупштина треба именовати и разрјешавати судије Врховног и Уставног суда, а Врховни суд судије свих осталих судова.

Представљајући мјере за ефикасније функционисање правосуђа у Републици Српској, Тадић је још нагласио да би било формирано Правобранилаштво Републике Српске, и то тако да би се садашње Тужилаштво и Правобранилаштво спојили у један орган овлашћен за заступање јавног интереса у судским и другим поступцима који су до сада били у опису послова ова два органа.

Све правобраниоце именовала би Народна скупштина на приједлог министра правде, и за свој рад би одговарали лично. Главни правобранилац би био старјешина овог органа и одговарао би за рад Правобранилаштва.

Када је у питању однос са правосудним институцијама надлежности Министарства правде биле би везана за рад новог облика Правобранилаштва, заштите имовинских права Републике, извршење кривичних санкција и активност које се односе на политику превенције и борбе против криминала и друго.
Статус адвокатуре би остао приближно исти, тј. разлика би била у томе што би измјеном кривичног процесног закона адвокат могао по пуномоћи вршити послове заступања оптужнице у свим кривичним стварима у којима правобранилац одбије да то чини, изузев за кривична дјела против уставног уређења Републике Српске.

Када је у питању однос судске власти и Босне и Херцеговине, он каже да је постојање Суда и Тужилаштва Босне и Херцеговине предмет оспоравања.
"Поред осталих познатих идеја које говоре шта да се учини са њима, треба размишљати и о томе да буду трансформисани".

Тужилаштво се може припојити Правобранилаштву Босне и Херцеговине, а надлежност везати као и до сада за заштиту имовине, односно у кривичним стварима за повреду службене дужности у заједничким органима и повреду уставног поретка. Суд би се могао трансформисати у Управни суд првог степена и Управни суд другог степена. У том случају, све поступке везане за стварне надлежности, осим управне надлежности, водили би судови из Републике Српске уколико су мјесно надлежни по одговарајућим процесним законима", казао је Тадић.

СДС се залаже да судови и судије морају бити слободни у раду, имуни на притиске и уцјене других органа власти и било којих појединаца, али не смију бити независни од правде и правичности, те се морају држати свог институционалног оквира.

Осим мјерама СДС жели да настави и оствари свој "пројекат изградње самосталних и независних правосудсних институције као вршилаца судске власти, а што је СДС намјерила да уради још од првог Устава из 1992. Године…Тиме би коначно био довршен посао изградње уставног поретка заснованог на демократским вриједностима и начелу подјеле власти на законодавну, извршну и судску власт".

Свим наведеним мјерама, како је додао, РС више не била била у ситуацији да се не може нагласити ко је одговоран за нефункционисање правосуђа у РС, јер сви ту лоптицу пребацују од јендих до других, а проблем се не рјешава.

И члан Главног одбора СДС Радомир Пашић подсјетио је на ослабађајућу пресуду убици Бранислава Гарића, потпредсјендика СДС-а из Добоја.
"То је једна слика ружног стања у правосуђу која говори да су неопходне промјене у тој области у Српској", казао је Пашић.

Пашић је навео да у РС постоје одређени судови који раде под политичким смјерницама актулене власти, а систем правичности и права им је споредна ствар, а и сам избор судија, на начин како га сада проводи Високи судски и тужилачки начин, није добар, јер није избјегнута могућност пристрасности у цијелом поступку.



0 КОМЕНТАРА

  1. Са занимањем сам прочитао овај приједлог реформе правосуђа. Сам приједлог је уопштен. Питање организације правосудних институција је увјек фактичко питање. Оно не рјешава главне проблеме правосуђа у РС. Први проблем правосуђа РС, је избор кадрова. Сада то ради ВСТС БиХ. Ово тијело је постало „отуђени центар моћи“. Тај орган, троши око 10 мил КМ, годишње. Сад иду од једне до друге правосудне институције и траже подршку да измисле неку нову институцију другостепеног типа. Значи, кад се рјешава правосуђа у РС, прво се мора ријешити питање ко врши избор кадрова. Ја се залажем за формирање ВСТС РС. Друго, питање је питање Суда и Тужилаштва БиХ. Они не могу остати са овом надлежношћу. Могу бити као некад Савезни суд СФРЈ. Треће, мора се укинути апелациона надлежност Уставног суда БиХ. То што ради овај суд већ личи на правосудну срамоту. Доносе се мериторне одлуке, на које се нама право жалбе. Затим питање ратних злочина, мислим да ово питање треба ријешити формирањем посебног суда и тужилаштва као Србији. Врховни суд РС, мора бити одговоран за уједначавање судске праксе, што сада на жалост није случај. Још једно питање је питање одговорности предсједника судова за неуједначеност судске праксе. Кад се ради о организацији судова поставља се питање и не спровођење закона. Рецимо НС РС је још 2005. године донијела измјене закона о судовима којим је предвиђено формирање одјељења судова. Та одјељења нису никад почела са радом. Ставила би табла са натписом одјељења и ником ништа. Сад се(према предлогу закона о судовима за наредну скупштину) предвиђа формирање укупно 7 одјељења. Џаба их стављати у закон ако не раде. Насупрот томе, у ФБиХ, одјељења раде(нрп.у Сребренику). Надам се да ће неко из СДС прочитати овај мој коментар и поставити питање одговорност, поготову што ће неким пред.судова бити продужен и трећи мандат, али им одјељења не раде. Посебно питање је питање одговорности пред.судова зашто се није на вријеме предала зем.књиж.канцеларија. Волио бих да се и о томе расправља у НС РС. Правосуђе РС, треба доста функционалих резова.

  2. И још. Ево један конкретан приједлог; предлажем да посланичка група СДС у НС РС, предложи закључак, да се обавеже ВСТС да не може извршити реизбор предсједника основних судова у којима нису профункционисала одјељења. Ради се о четири суда. Исто тако, не могу се реизабрати предсједници оних судова који нису на вријеме предали у надлежност зем.књижне канцеларије РГУ РС. Колико знам ради се о три суда. Овај закључак условити финансирањем тих судова. Ово био можда симболичан почетак промјена у правосуђу РС. Надам се да ће из СДС подржати моју иницијативу.

  3. Добрим дијелом се слажем са коментаром. Овај документ је солидан, али мало превише уопштен. Иако се мени допада став да се мора дефинисати одговорност у ланцу процесуирања криминала и корупције а не да се сви проглашавају ненандлежним. И било би веома значајно да се поред Тужилаштва и сваки грађанин може судски заштитити од криминала и корупције или покренути предмет преко адвоката. Специјално туђилаштво треба укинути јер само троши паре и ништа не ради. Претворило се у институцију заштите криминалаца.

  4. Šta znači revizija pravosudja? Kako SDS misli da otkloni korupciju u pravosudju? To što će osamostaliti sudove od politike znači samo da će oni novac koji uzimaju da dijele medju sobom i neće morati da ga dijele sa ljudima iz izvršne vlasti. Pa Ognjen Tadić je advokat i on dobro zna da pravobranioci aktivno učestvuju, odnosno učestvovali su u privatizacijama i stečajnim postupcima preduzeća i da u dogovoru sa vlasnicima koji učestvuju u licitacijama, a i sa sudijama koji sude u tim predmetima, maksimalno umanjuju cijenu i ugradjuju se. Isto tako poznato je svima da pojedini advokati imaju dobre odnose sa nekim tužiocima i sudijama te uzmu dobru cifru od kriminalaca, kontaktiraju tužioca da maksimalno izadje u susret ili sudiju da donese oslobafjajucu presudu i dijele taj novac. Svaki jaci kriminalac ce to potvrditi. Imamo i mi Fahrije Karkine u RS,koji za dobre novce završavaju sve. Zna se da su u tom lancu i sudije i tužioci i da je to tkz Pravosudna mafija koja je nedodirljiva!!!!! Tadić se pravi budala ko tvrdi da to ne zna!!!! I kako onda misli riješiti ovo o čemu pišem? Ide se čak dotle da se za odredjene slučajeve plati da se delegira tačno odredjeni sudija da sudi u nekom predmetu. Kakve veze ima sad s tim da li izvršna vlast ima nadzora nad tim ili ne? Problem je da treba izvršiti novi izbor sudija i očistiti šljam u redovima pravobranilaca, sudija i tužilaca te dovesti nove i nekompromitovane kadrove. Isto tako se mora nači način brže smjene sudija ili tužilaca koji pogriješe tako da oni shvate da nisu vječni. Ne mora niko iz izvršne vlasti da njih nagovara na nezakonitosti. Vjeruj mi da je neko izvadio milion i ponudio ga nekome u lancu sudjenja ovom što je ubio Garića, da bi on bio osuđen. Poznato je da se kupuju oslobadjajuće, ali isto tako i osuđujuće presude. SAmo je bitno koliko je novca u opticaju. Dovoljno je da neka komisija udje u Osnovni sud Sokolac i Osnovni sud u Bijeljini i ne treba im više da bi ustanovili od predsednika sudova, tužilaca i sudija ko je to pravosudna mafija.

  5. Комуниста, ваш коментар је на жалост уопштен. Водите се принципом сви су лопови. На жалост, мислим да РС нема толико кадрова да се разбацује. Ја се залажем за реизбор свих судија Врховног суда РС. Ови садашњи мислим да не могу да одговоре мјесту на коме су. Ако имамо добар Врховни суд, он ће системом контроле, „средити“ ниже нивое.
    Е сад „рак рана“ свог система је Уставни суд БиХ. Њему се мора под хитно укинути апелациона надлежност. Скоро сам чуо изјаву једног адвоката из ФБиХ, који је изавио да судови у РС могу да суде како хоће, али да ће он на Уставном суду БиХ, средити одлуку каква му одговара.
    Позивам г. О.Тадића, да се јавно супростави настојањима групе из ВСТС и њихових патрона, који уз помоћ странаца желе да успоставе нову правосудну институтцију Апелациони суд БиХ. То треба по сваку цијену спријечити. Чекамо ваш потез г. Тадићу.

  6. Судови би имали мало посла да је законодавство уредило превентиву против корупције и криминала. Ако један, понављам један криминалац са опачканим новцем осјети да једног судију може потплатити, наравно да ће се појавити и сијасет других криминалац и сијасет других судија који ће доћи до ванредних средстава за градњу викендице, куповину нових кола или слања дјетета на студије у иностранство. Ми грађани осјећамо посљедице али немамо инструменте са којима би то спријечили. Ви господо имате инструменте власти, али исто тако свако својим примјером мора бити чист од поменутих појава да би имао повјерење. Ако ми немамо у довољном капацитету људи који ће часно обављати свој посао онда немамо ни изгледа да се нешто по том питању помакне напријед. Ако не постоји свијест о значају властите државе за сваког грађанина онда ту нема ни правде, а кад нема правде тензије расту и кад пукну као балон то излази из могућности контроле али и из здравог разума. Дакле закони који би превентивно дјеловали на покушај криминала би били пун погодак. У противном имаћемо посљедице које ће нам појести добар дио буџета и биће нам трајна ноћна мора.

  7. Солиум, па не могу ни судови, а нити судије и тужиоци бити мимо друштва у коме су. Не живе они на мјесецу, него у земљи у којој смо сви. Колико знам и они су незадовољни стањем у правосуђу, од плата(која им није повећавана 8 година), до самог стања у правосуђу, избора, неријешене судске праксе, волунтаризма роководилаца и многих других проблема које имају. Рецимо жале се често на превелике норме, које иду на уштрб квалитета одлука.
    Посебна је опет прича правосудни органи на нивоу БиХ. То су аждаје за гутање пара, а резултати су никакви. Рецимо колико сам упознат сад се заговара неки Апелациони суд, да се неки удоме. Има круг људи који само измишља функције.
    Посебна прича је ВСТС. То је орган са 163 запослена и буџетом већим него што је буџет свих тужилаштва у РС. Шта ће толики у тој институцији то нико не зна.

  8. Солиум, па не могу ни судови, а нити судије и тужиоци бити мимо друштва у коме су. Не живе они на мјесецу, него у земљи у којој смо сви. Колико знам и они су незадовољни стањем у правосуђу, од плата(која им није повећавана 8 година), до самог стања у правосуђу, избора, неријешене судске праксе, волунтаризма роководилаца и многих других проблема које имају. Рецимо жале се често на превелике норме, које иду на уштрб квалитета одлука.
    Посебна је опет прича правосудни органи на нивоу БиХ. То су аждаје за гутање пара, а резултати су никакви. Рецимо колико сам упознат сад се заговара неки Апелациони суд, да се неки удоме. Има круг људи који само измишља функције.
    Посебна прича је ВСТС. То је орган са 163 запослена и буџетом већим него што је буџет свих тужилаштва у РС. Шта ће толики у тој институцији то нико не зна.

  9. Mrdnite malo SDS-ovci ako vam je stalo do ovogsaa što je ostalo od RS.Šta bi bilo od nas da je početkom devedesetih tadašnji SDS samo postavljao dijagnoze , preporučivao terapiju i drijamao? Ne bi nam se ni za kosti znalo. A, vi mic po mic, pa sjednete , odrijemate malo, pa opet mic po mic…, opet ćik pauza, kafe pauza, rekreacija…. mic…
    Trgnite se ljudi, kuća gori!
    Selo gori a mido nas farba.

  10. Neprilagođen

    Тачно је да је друштво на зачељу свјетске скале! Неким министрима у РС то није јасно (или јест али их се не тиче) па излазе са таквим лажима да им више ни Телетабиси не би могли вјеровали. Ем, што нас понижавају, ем што ми то морамо платити колико је одрезано, а кад се глава мало више подигне онда су ту чувари који чувају једног чувара! Разумијемо се надам се!

  11. Солиум, разумијемо се. Ваљда се Ваш пост односи и на актуелног министра правде РС, који од Независних доби награду као најбољи у РС. Кажу у образложењу да је учинио доста на поправљању стања у затворима. Е сад колико ми је познато стање у затворима је посебна прича. Све се може,али има цјеновник. Неки су у затворима, као на љетовањима, имају апартмане у мотелима, гдје им долазе даме, завршавају се „послови“. Други сегмент приче је чињеница да по закону постоје четири одјељења судова, које никад нису прорадила. И за то нико (па наравно ни министар) не одговара. Слично је и са осталим. Некад имам утисак да су их купили на улици. А Врховни је посебна прича.

  12. Па добро ЕсДеЕсовци, што предадосте Правосуђе у руке сарајевским муфтијама и кадијама???!x-(
    Јел’ због дрекавца?
    Или због Педија?
    Или што нисте имали бољег у БеХа Предсједништво од оног добојског наставника физ’ћког Каколимусамоонобјешеиме???:D:D:D

    Ма колико сам у Анти Марковићу видио епохалну подвалу Србима, онај његов говор прошле године у Влади Србије бих потписао и десном и лијевом!
    ЉУДИ ! ЉУДИ су проблем, несташица, дефицит и главни разлог зашто нам је овако. Људе треба његовати, способне и паметне НАРОЧИТО, а не сјећи главу чим искочи из масе просјечности…

  13. Neprilagodjen
    „ваш коментар је на жалост уопштен. Водите се принципом сви су лопови. На жалост, мислим да РС нема толико кадрова да се разбацује.“

    ovo je Vaš komentar na moje pisanje. Pa vi sad rekoste da je u zatvorima takvo stanje i uopštavate. E sad, iz pisanja se vidi da ste vi radnik, sudija, pravobranilac ili tuzilac u nekom od sudova RS i da navodite vodu na svoj mlin. kad ja kažem da treba promijeniti i sistem i sudije jer su korumpirani, vi kažete da je to uopštavanje i da nisu svi lopovi, te da RS nema toliko kadrova a onda kasnije govorite da su u zatvorima korumpirani te da zatvorenici uzivaju neke privilegije… Zar to nije uopštavanje?
    Suština je da nisu svi suci, tužioci i pravobranioci časni ljudi i da treba izvršiti čistke u njihovim redovima pa onda pristupiti reviziji pravosudja na svim nivoima. Ovako, sudije guraju da njihove odluke prodju i ako su kupljene, a bore se protiv apelacionog viječa Ustavnog suda BiH i slične kontrole, jer bi onda njihove presude padale.
    Medjutim, dok god ima korumpiranih sudija i tuzilaca, koji, ne da oslobadjaju nevine nego za dobru naknadu su spremni da osude nevine, dotle je gradjanima jedini vid zaštite to apelaciono viječe.
    Znam ja da češ ti braniti sad sudove RS, i pričati nam o ta četiri odeljenja koja nikada nisu formirana,ali to pričaj na nekim drugim mjestima gdje če to piti vode.

  14. Комуниста, не правдам се. Нисам то што Ви мислите. Али „зарађујем хљеб“ као заступник фирме на суду, па ми је ситуација позната. Не кажем да нема корумпираних судија или тужилаца, али мислим да није добро ствари генерализовати. У својим ранијим постовима, сам рекао да се залажем за реизбор судија Врховног суда РС, пошто је тај суд „чело“ правосуђа РС. „Сређивањем“ Врховног суда, по хијарархији би се средили и нижи судови. Неке би судије биле елиминисане, неко због лошег рада, неко због других ствари.
    Још једном истичем проблем правосудних органа БиХ, Уставног суда БиХ, Суда и Тужилаштва БиХ. Осим тога под хитно треба редифинисати ВСТС БиХ. Судије треба именовати на нивоу РС.

Оставите одговор