Савановић: Неопходно реструктурисање и реорганизација ЖРС

Генерални директор Жељезница Републике Српске /ЖРС/ Драган Савановић истиче да је неопходно реструктурисање овог предузећа и поздравља иницијативу Владе Српске за реформу јавних предузећа. Савановић оцјењује да „Жељезнице Српске“ могу опстати „правилним улагањем и одређивањем положаја, али се морају увести другачији принципи и односи Владе Српске према тој фирми и уредити унутрашњи односи у предузећу“. […]

четвртак, март 12, 2015 / 10:04

Генерални директор Жељезница Републике Српске /ЖРС/ Драган Савановић истиче да је неопходно реструктурисање овог предузећа и поздравља иницијативу Владе Српске за реформу јавних предузећа.

Савановић оцјењује да „Жељезнице Српске“ могу опстати „правилним улагањем и одређивањем положаја, али се морају увести другачији принципи и односи Владе Српске према тој фирми и уредити унутрашњи односи у предузећу“.

„Жељезнице Српске“ су акционарско друштво са већинским јавним капиталом, који се, наводи Савановић, „истопио“ због прекомјерних губитака протеклих десет година.

Реструктурисање предвиђа и реорганизацију „Жељезница Републике Српске“, које су сада компанија „вертикалне организације“, без зависних предузећа и профитних центара.

„Приједлогом је предвиђено да се предузеће не раздваја, већ да буде холдинг, јер се тотално раздвајање инфраструктуре и операција у неким земљама није показало као добро рјешење, нарочито када је ријеч о малим жељезницама“, појашњава Савановић.

У оквиру холдинга треба основати и додатне комплементарне дјелатности, како би се прецизно мјерили биланси стања и успјеха. Холдинг ће имати властите извјештаје и планове рада.

Он указује да је реструктурисање веома битно када је у питању и организациони и економски и правни оквир у којем „Жељезнице“ раде.

„`Жељезнице’ су непотребно оптерећене кредитима од имаоца, што не постоји нигдје у свијету, а то није у складу ни са законима о жељезницама Републике Српске и БиХ“, упозорава Савановић.

Према његовој оцјени, „у свјетској пракси имаоц жељезничке инфраструктуре јесте држава која је и задужена за њено одржавање, па ту праксу треба увести и у Српској“.

„У нашем случају држава даје субвенције, али недовољно, с обзиром да у ‘Жељезнице’ није улагано више од 40 година“, појашњава Савановић и напомиње да су „кредити за ремонтовање пруга од Добоја до Бањалуке задужени на ‘Жељезнице’ и да се књиже као њена обавеза, иако Влада као гарант то враћа“.

„Зашто се онда обавезе калеме ‘Жељезницама’, чиме оне руше своје билансе, па неко ко не познаје право стање коментарише ‘Жељезнице’ као ‘рупу без дна’ које је немогуће одржавати“, пита Савановић.

Он истиче да је потребно уложити у информатизацију, нова путничка возила, дизел и електро гарнитуре, јер постојеће локомотиве праве трошкове и немају готово никакве ефекте, па су путници незадовољни и „бјеже“ од жељезнице.

„Ту су и проблеми уређења перона, станица и услуга, а када је у питању инфраструктура – ту смо највише заглибили, јер дуго није рађен ремонт, а камоли модернизација или изградња нове трасе“, наводи Савановић.

Он сматра да постоји велики диспаритет између улагања у жељезничку и путну инфраструктуру у Републици Српској – у корист путне.

Савановић указује да постоји потреба за другачијим кадром, као и да имовину „Жељезница“, која није мала, треба евидентирати и укњижити, како би се створили услови да се њоме квалитетно управља.

Савановић наводи да „Жељезнице Српске“ нису у горем положају од оних у окружењу, а да имају мање обавеза према повјериоцима од „Жељезница Федерације БиХ“.

Он упозорава на лоша искуства Хрватске и Србије којима је кандидатура у чланство ЕУ наметнула обавезу да се у року од шест мјесеци реструктуришу и отворе страним оператерима и локомотивама.

„Тај проблем треба дубински посматрати и упустити се у њега брзо и озбиљно, јер уколико се не прилагодимо – тржишна утакмица ће нас ‘угушити“, упозорава генерални директор Жељезница Републике Српске.



Оставите одговор