Самопоштовање: НВО које добијају новац из буџета Приједора, не смију давати легитимитет фалсификаторима и србофобима

Не само у Приједору, редовна је појава да неки мисле како се некажњено може сједити на двије столице. Узимати новац од локалних и републичког буџета Српске, а истовремено играти у колу оних који исту ту Српску клевећу и заговарају њено укидање.

четвртак, 20 маја, 2021 / 11:16

Пошто се Фронтал.РС редовно и сам сусреће са оваквим појавама и једини се озбиљно супротстављао фалсификаторима и шириоцима вјерске и националне мржње на лажима кроз манифестацију Дан бијелих трака, са задовољством и у цјелости објављујемо саопштење "Самопоштовања", групе српских патриота из Приједора:

Умјесто да се српске организације, али и политичке странке, интелектуалци, обични грађани, масовно укључе у одбрану Приједора од напада оних који желе да Србе у Приједору поистовјете са нацистима (случај бијелих трака), да оптуже Србе у Приједору за геноцид над несрбима (чак је и Хаг пресудио да није било геноцида у Приједору), да покраду српску историју својатајући средоњвјековну државу Котроманића (оно што у Приједору раде преко Удружења РУСАГ, којег смо раније помињали у нашим објавама), нека наша удружења и друге НВО гупе, пристају да сарађују са таквима.

Нас не интересује што такви, нажалост, добијају и средства из Градске управе Приједора, што раде и пројекте који су чисто културног карактера (имате примјер на плакату испод текста), што им политичка клима у Приједору како раније, тако и данас иде на руку (нема јединственог српског блока), ништа од тога није оправдање за капитулацију наших НВО група, културних институција итд.

"Самопоштовање" не зависи ни од кога осим од својих чланова и људи који желе да помогну наш рад, зато и немамо много јавних акција, али немамо ни потребе никоме се додворавати. Сваком можемо рећи у лице шта мислимо, а да при том немамо ништа лично против било кога и не позивамо на насиље или нешто слично. Поштујемо свачији став, начин рада, начин стицања средстава за рад, али онда када видимо да у том раду има србофобије, фалсификовања историјских догађаја и слично, дужни смо да реагујемо.

Сматрамо да "Удружењу за очување традиције" Удружење за очување традиције Приједор, које има прилично запажен и квалитетан рад, нема потребе да даје легитимитет организацији каква је БКЦ, која је један од твораца скоро објављене "Приједорске прокламације", у којој се између осталог:

1. Форсира некакав заједнички идентитет свих народа на простору данашње БиХ, а то нас подсјећа на доба Аустро-Угарске окупације прије више од стотину година, када је окупатор покушао направити вјештачку "босанску" нацију. У ту нацију покушао је угурати и Србе, али су им се наши преци попут Петра Кочића, Османа Ђикића, Алексе Шантића и многих других истрајно супроставили.

2. Набрајајући све сегменте који чине "босанскохерцеговачке вриједности" између осталог се наводи љубав према "музици (севдах)". Овим се јасно истиче музичка традиција која се приписује муслиманима у БиХ (севдах/севдалинка) иако ова традиција није искључиво везана за муслимане него и за хришћане у БиХ и шире Балкана, што нас упућује да творци "Прокламације" нпр. крајишку "ојкачу" или херцеговачку "гангу" не сматрају као дио "босанскохерцеговачких вриједности".

3. Наводи се некакво вишевјековно постојање Босне "kao države, odnosno autonomije, odnosno posebne administrativne jedinice, zavisno od posmatrane historijske epohe…", а добро је познато да средњовјековна бановина Босна, па затим српска краљевина након што је бан Босне Твртко Котроманић 1377. наслиједио Немањиће и у Милешеви се крунисао за српског краља, немају везе са подручјом Босне и Херцеговине под турском окупацијом.

Тек у тој окупацији настају муслимани од српских и других конвертита у ислам. А то још мање има везе са скоро колонијалним карактером Босне и Херцеговине у вријеме Аустро-Угарске окупације. Овдје на видјело испливава сав великобошњачки или великобосански мит о непрекинутум континуитету данашње државе БиХ.

4. Наводи се некакав аутохтони босански народ, који је гле чуда, толико био "аутохтон" да је свако мало мијењао своје народно име: "činjenice o postojanju autohtonog naroda koji je živio u Bosni tokom ovih epoha koji je imao razna imena, kao što su, naprimjer, Bosoni, Bogumili, Bošnjani, Bošnjaci, Bosanci, i drugi". Овдје су аутори "Прокламације" направили непостојећи континуитет између илирских "Босона", затим средњовјековне секте "богумила" која је вјерска, а не народна одредница, иако богумили нису у значајнијем броју живјели на подручју српских земаља у средњем вијеку; затим средњовјековног назива "Бошњани" или "добри Бошњани" за властелу, а некад и становништво средњовјековне области Босне која је обухватала данашњу централну Босну; затим регионални назив "Бошњаци" и "Босанци" за све становнике данашње Босне.

Исто тако становништво нпр. данашње Херцеговине је у средњем вијеку називано "Хумљани", а касније "Херцеговци" и слично. У неким историсјким изворима назив "Бошњак" се односио само на муслимане које је Вук Караџић називао Србима турског закона (вјере).5. Уз пропаганду да се десио геноцид у Сребреници као и да су Срби планирали темељно избрисати муслимански народ са лица земље, настоји се и провући лаж да је у Приједору током рата у БиХ почињен геноцид. Чак је у Хашки трибунал који није наклоњен Србима у својим пресудама пресудио да у Приједору није било геноцида итд, итд.