Пропуст који ће грађане Српске коштати 50 милиона

Због пропуста власти, грађане Републике Српске би изградња прве фазе аутопута Бања Лука-Добој у дужини од 36,6 километара, могла коштати више од 50 милиона КМ или 17 одсто више од добијеног кредита од Европске банке за обнову и развој од 150 милиона евра, сазнаје портал Капитал. Јавно предузеће „Аутопутеви РС“ ни након двије године не […]

понедељак, фебруар 17, 2014 / 17:23

Због пропуста власти, грађане Републике Српске би изградња прве фазе аутопута Бања Лука-Добој у дужини од 36,6 километара, могла коштати више од 50 милиона КМ или 17 одсто више од добијеног кредита од Европске банке за обнову и развој од 150 милиона евра, сазнаје портал Капитал.

Јавно предузеће „Аутопутеви РС“ ни након двије године не могу од Управе за индиректно опорезивање БиХ добити поврат пореза на додатну вриједности за изградњу овог ауто-пута јер, како је Капиталу званично потврђено, Уговор о кредиту са ЕБРД-ом није закључен у складу са Законом о поступку закључивања и извршавања међународних уговора Босне и Херцеговине.

Међународни уговори су ослобођени плаћања ПДВ, попут ауто-пута 5Ц који гради Федерација БиХ, међутим УИО БиХ је већ неколико пута одбила да „Аутопутевима РС“ изврши поврат 17 одсто пореза, јер уговор са ЕБРД-ом није склопљен по процедури која то омогућава.

У „Аутопутевима РС“ и у УИО БиХ су за портал Капитал званично потврдили да није извршен поврат ПДВ-а, на износ од близу 300 милиона КМ вриједног пројекта.

„Предметни Уговор о зајму није закључен у складу са Законом о поступку закључивања и извршавања међународних уговора, односно то није међународни уговор, а што је потврдило и Министарство вањских послова БиХ, које је у свом акту број: 08/1-05-5-17778/13 од 17.05.2013.године навело „да се Уговор о зајму (Бања Лука-Добој – Фаза 1) закључен између „Аутопутева Републике Српске“ и ЕБРД-а не може прихватити као међународни уговор који је закључила БиХ, због чега Министарство вањских послова БиХ није имало надлежност за његово евидентирање и депоновање у Збирци међународних уговора“, наводи се у писаном објашњењу УИО достављено ЦАПИТАЛ-у.

„Аутопутеви РС“: Доказаћемо поврат

У „Аутопутевима РС“ тврде да ће доказати да се „заиста ради о пројекту, који подлијеже поврату ПДВ-а, односно да је то промет добара и услуга у оквиру међународних пројеката пружања помоћи“.

„Уговором о зајму, између Јавног предузећа „Аутопутеви Републике Српске“ и ЕБРД дефинисано је, поред осталог, да је БиХ гарант и судужник, сагласно међународном Уговору о гаранцији између БиХ и ЕБРД-а. Тим Уговором, БиХ се обавезала да наведени пројекат не буде оптерећен порезима, у складу са стандардним условима банке. Сходно уобичајној процедури, а у вези са Инструкцијом о условима и начину поврата ПДВ-а, у складу са Законом о порезу на додату вриједност, доставили смо захтјев за признавање права на поврат ПДВ-а. Очекујемо рјешење проблема у релативно кратком року“, наводи се у писаном одговору „Аутопутева РС“ достављено ЦАПИТАЛ-у.

У „Аутопутевима РС“ тврде да иако рјешавање захтјева за поврат траје дуго, за сада није угрожен наставак радова на дионици аутопута од Прњавора до Добоја, на коју се односи овај кредит

„Овај непредвиђени трошак директно не утиче на цијену коштања изградње аутопута. Међутим, због неблаговременог поврата ПДВ-а нисмо у могућности да та средства орочимо код пословних банака, чиме би остварили приход од камата“, наводе у „Аутопутевима“.

Оптимизам управе „Аутопутева РС“ да ће добити поврат не дијели министар финансија и трезора у Савјету министара БиХ Никола Шпирић. Он се још у априлу прошле године након сједници Управног одбора УИО, чији је предсједавајући, успротивио враћању ПДВ-а. Колико његов став има снагу, види се у чињеници да „Аутопутевима РС“ ни до данас није одобрен поврат.

“БиХ је једина земља у свијету која врши поврат ПДВ-а на кредитна средства. Нажалост, једном искориштена слабост прераста у праксу и фактички су кредити европских инвестиционих банака у старту јефтинији за ПДВ“, казао је Шпирић.

Шпирић каже да су плаћања ПДВ-а ослобођене дознаке донаторских средстава из иностранства, али да не би требали и кредити, „јер они нису помоћ“.

„Видим да се припрема медијска паљба по Министарству да ми, као, нећемо да вратимо новац који, као, некоме припада. На сједници УО УИО смо установили да је неоправдано висок поврат ПДВ-а по том основу у износу од 58 милиона КМ, док у буџету постоји дефицит. Зато смо стали на страну УИО да закон и пракса морају бити једнаки за све и вјерујем да више неће бити могућ поврат ПДВ-а по основу кредитних средстава“, рекао је тада Шпирић.

Бијељина оштећена за четири милиона КМ

Сличан проблем са повратом ПДВ-а има и град Бијељина која ће остати без четири милиона марака.

За изградњу градске канализације у Бијељини Град Бијељина и предузеће „Водовод и канализација“, као реализатор пројекта, код ЕБРД су се задужили за 12 милиона евра, 18 милиона евра су донаторска средства, док је 11 милиона евра обезбијеђено из градског буџета, тако да ће комплетан пројекат изградње канализације коштати око 41 милион евра.

Милорад Софренић, начелник Одјељења за финансије рекао је за портал ЦАПИТАЛ да је Управа за индиректно опорезивање већ до сада оспорила поврат око 1,3 милиона КМ Градској управи, те да би до завршетка реализације изградње канализације градски буџет могао бити оштећен за укупно око четири милиона марака.

„Након што исцрпимо све законске и процедуралне могућности да та средства вратимо уз помоћ надлежних органа и институција РС, ми ћемо у крајњем случају морати поднијети тужбу против УИО надлежном суду. Дакле, у случају да нам редовним путем не врате новац, крајњи епилог овог спора биће судска тужба. Сматрамо да се не могу користити различити аршини за исти пројекат, како то коме падне на памет. Ми још увијек нисмо заокружили реализацију пројекта изградње канализације и до краја бисмо могли бити ускраћени још за око 2,5 милиона КМ на име поврата ПДВ-а. То су за нас у оваквој економској и финансијској ситуацији изузетно значајна средства и представљају огромно оптерећење за осиромашени буџет“, каже Софренић.

Рјешење

У УИО сматрају да је једино рјешење проблема да Босна и Херцеговина и ЕБРД закључе Амандман на Уговор о гаранцији, а којим би се уговорио порески третман средстава из Уговора о зајму, на начин да се БиХ обавеже да та средства не буду оптерећена индиректним порезима. На тај начин би Јавно предузеће „Аутопутеви Републике Српске“, имало право на поврат. „Аутопутеви Републике Српске“ би имали право на поврат и ПДВ-а који је плаћен прије закључивања Амандмана, уколико би се Амандманом на Уговор о гаранцији уговорило да се исти примјењује од дана закључења Уговора.

Трајно рјешење

Идентичан проблем са кредитирањем од међународних финансијских институција је имала и Србија. Он је ријешен измјеном закона о ПДВ-у, гдје су поред међународних уговора, од плаћања ПДВ-а директно ослободили све уговоре финансијских институција и трећих лица у којима је гарант Република Србија. На тај начин отклоњен је проблем са обавезом правног лица да мора прво платити ПДВ-а па поднесити захтјев за поврат.



Оставите одговор