Обнова пројекта за изградњу тунела испод Беринговог пролаза

Русија је обновила пројекат градње подморског тунела испод 105 километара широког Беринговог пролаза, а радови би коштали 99 милијарди долара. Кроз неколико деценија моћи ћете да сједнете на воз у лондонској станици Ватерло, затим проћи испод Ла Манша те наставити пут на исток и на крају завршити у Њујорку на станици Гранд централ, а да […]

среда, 24 августа, 2011 / 20:18

Русија је обновила пројекат градње подморског тунела испод 105 километара широког Беринговог пролаза, а радови би коштали 99 милијарди долара.

Кроз неколико деценија моћи ћете да сједнете на воз у лондонској станици Ватерло, затим проћи испод Ла Манша те наставити пут на исток и на крају завршити у Њујорку на станици Гранд централ, а да ниједном не изађете из воза.

Идеја је први пут предложена 2007. године, а овај пута има реалне изгледе да буде и остварена. Реализација тунела додатно је ојачана и повезивањем постојеће Транссибирске жељезничке линије с источносибирским градом Јакутском. Та пруга у дужини од 805 километара треба бити завршена 2013. године.

Тунел, двоструко дужи од оног који повезује Велику Британију и Француску, добио је зелено свјетло ове седмице на конференцији делегата из Русије, САД, Велике Британије и Кине, одржаној управо у Јакутску.

На конференцији је пројект добио "благослов" из Кремља, а међу учесницима је био и Александар Левинтхал, замјеник федералног представника руског предсједника Димитрија Медведева за далеки исток Русије.

Цијена изградње пруге и тунела повећала се од када је први пут предложена изградња – од почетник 53 милијарде долара на 99 милијарди долара.

Међутим, прича да је повезивање Сибира и Аљаске први пут предложено 2007. године није потпуно истинита.

Наиме, још 1905. године руски цар Николај Други имао је сличну идеју. Међутим, ту су идеју спријечили Први свјетски рат, Руска револуција 1917. године као и погубљење самог цара 1918.

Овај пут Руси мисле озбиљно, иако ће морати да увјере још 49 америчких савезних држава као и десет канадских провинција да пројекат треба завршити.

Циљ није само туризам "испод нуле Целзијусових" већ и отварање трговачких рута којима би сирови материјали, којима Сибир обилује, лакше долазили на америчко тржиште – преносе медији.

Према наводима неких стручњака, потенцијал пруге достиже до 100 милиона тона терета годишње. Други пак истичу да би тунел испод Беринговог пролаза могао остварити и до три одсто свјетске трговинске размјене те генерисати око 11,5 милијарди долара промета годишње, што значи врло брзу надокнаду уложених средстава.

Наравно, највеће је питање ко ће тачно дати 99 милијарди долара за изградњу, поготово у овим мрачним економским временима.

Ријеч је о врло тешком грађевинском подухвату чију тежину надмашује само проналажење новца за његово финансирање – наводе агенције.