O jeдном нарученом конкурсу
Висок степен криминалних радњи које су у Министарству правде Републике Српске, тачније у институцији под називом Републички центар за истраживање рата, ратних злочина и тражење несталих лица, а које су почеле почетком 2013. године довођењем на њено чело садашњег директора Милорада Којића потврђене су и у извјештају Ревизије РС (Извјештај о ревизији збирног финансијског извјештаја […]
Висок степен криминалних радњи које су у Министарству правде Републике Српске, тачније у институцији под називом Републички центар за истраживање рата, ратних злочина и тражење несталих лица, а које су почеле почетком 2013. године довођењем на њено чело садашњег директора Милорада Којића потврђене су и у извјештају Ревизије РС (Извјештај о ревизији збирног финансијског извјештаја Министарства правде Републике Српске за период 01.01.2013 – 31.12.2013. године Број: РВ008-14):
"У Републичком центру за истраживање рата, ратних злочина и тражење несталих, износ од 276.392 КМ се односи на уговоре о дјелу закључене са физичким лицима који су ангажовани на уносу и сређивању документације по пројекту „Подршка за истраживање, документовање и анализу“. Пројекат је саставни дио Програма рада Републичког центра за истраживање рата, ратних злочина и тражење несталих лица за 2013. годину, а усвојен је Закључком Владе Републике Српске (од 20.05.2013. године). У оквиру Пројекта су склоплјени и уговори о дјелу са физичким лицима из иностранства чије појединачне вриједности износе 10.000 КМ мјесечно. Уговори су реализовани на основу поднесених Извјештаја по уговореним студијама, које је директор Центра прихватио Извјештајем о пријему послова и оправданости утрошка уговорених средстава, а сам пројекат носи ознаку „тајно“."
Поставља се питање – који је оправдани разлог да се овај Пројекат прогласи "тајно" ако у процедури одобрења Пројекта таква могућност није била назначена, већ напротив, планирано је да се резултати понуде свима заинтересованима.
За претпоставити је да могу постојати два разлога. – Први, а то је истинито, да Пројекат није успио па се жели сакрити неусјех и други – да су исплаћиване накнаде за фиктивне уговоре лицима која нису директно везана за Пројекат што значи да су средства нерационално и нефункционално потрошена, заправо, прешла су у приватне џепове. Ревизија је прегледала реализацију у 2013. години, али пошто је Пројекат настављен и у 2014. години, значи да је иста пракса настављена и да је тај износ далеко већи од онога што је Ревизија констатовала.
Пошто се ради искључиво о буџетским средствима, неопходно је утврдити стварно стање реализација Пројекта, на начин како је то предвиђено у методологији извјештавања о реализацији пројеката (скинути ознаку "Тајно", и реализовати захтјеве узречене на пресс конференцији Александре Пандуревић
5. маја 2014. године:
"Реакција Републичког центра за истраживање рата, ратних злочина и тражење несталих лица поводом позива посланика СДС-а Александре Пандуревић да Центар објави податке о утрошку 900.000 КМ намијењених за "подршку истраживању, документовању и анализи" само је додатно потврдила оправданост сумњи у ненамјенско трошење ових средстава.
Стога, још једном позивамо Центар, што не би требало да им буде тешко ако су транспарентно радили и ако наводи СДС-а нису тачни, да јавно објаве податке:
1. Који су то пројекти, анализе и документовање које су финансирали из ове ставке, ко је радио на њима и колико је тај рад наплатио?
2. Адвокатски тим чије одбране је користио те резултате?
3. Који докази тужилашатва у Хагу и у БиХ су оспорени тим истраживањима и анализама?"
О резултатима овог Пројекта биће још ријечи, посебно након подношења извјештаја о раду Центра пред крај календарске године пред новим сазивом НСРС!
O запошљавању
Директор Центра је расписао 10. јуна 2014. године јавни конкурс за 4 нова радна мјеста за намјештенике а заједно са директором Агенције за државну праву РС Александром Радетом 11.јуна ове године још један конкурс за 5 радних места (државне службенике) како би могли спровести у дјело запошљавање уског круга пажљиво већ унапријед одабраних лица. Ради се, дакле, о укупно нових девет радних мјеста које треба попунити лицима по личном избору директора и њгових пријатеља, као и по избору и уз подрђку министрице правде Републике Српске (социјалисти) јер Центар је у саставу Министарства правде РС и владајуће странке СНСД-а, а ти "кадрови" које сада треба примити у радни однос још су прођле године без конкурса доведени у Центар и сад се, прије општих избора, само требају превести у стални радни однос на неодређено вријеме.
Подсјећања ради, на иницијативу предсједника три највеће невладине организације од посебног интереса по Републику Српску, Бранислава Дукића (логораши), Пантелије Ћургуза (БОРС) и Недељка Митровића (породице несталих) и испред Тима за координацију (Сташа Кошарац) почетком јануара 2013. године, Влада РС (предсједник Александар Џомбић) је, правдајући се техничким разлозима, смјенила тадашњег директора и поставила за вршиоца дужности садашњег тј. Милорада Којића.
Сада је ошито јасно да је Стварни разлог инсистирања наведених лица код Владе Републике Српске и врха СНСД-а на овој смјени било је управо стварање услова за запошљавање њихових чланова породица и пријатеља, али и неких лица по другим интересним циљевима и на више начина што се сада и показало (преко разних фиктивних уговора, уговора о дјелу, уговора о раду на одређено вријеме и слично).
Наручено је и писмо са иницијативом невладиних организација а написано у канцеларији Савеза логораша (саставио секретар Обрад Бубић) што је било покриће да се за директора постави јавности до тада непознати кадар из Министарства правде са само 3 године искуства након завршеног приватног факултета, као човјек од њиховог посебног повјерења, али који има стрица у лику посланика СНСД-а у НСРС и блиског пријатеља Милорада Додика из Српца (син му је шеф протокола у Кабинету Предсједника РС). Дакле, стриц Мирко Којић се побринуо да млађаном нећаку врло брзо обезбједи директорску фотељу!
Да је то све брзо озакоњено, доказује информација са службеног сајта Агенције за државну управу РС од 26.6.2013. године, рубрика – Резултати интервјуа од 26.6.2013. године из које је видљиво да је Милорад Којић једини кандидат за директора Центра од Комисије за интервју и бодовање добио максимални број од могућих 50 бодова, што представља нечувен начин гласања (као да се ради о високом официру и учеснику протеклог рата или познатом адвокату за ратне злочине), чиме је створен простор за противуслугу директору ове Агенције у виду омогућавања трајног запослења његове супруге Александре у Центру за истраживање ратних злочина.
Претходно је (уз сагласност Владе РС) измјењен Правилник о систематизацији Центра гдје су за поједина радна мјеста у посебне услове убачене завршене школе оних који су планирани да се приме у радни однос на неодређено вријеме.
Како би био сигуран да ће проћи на јавном конкурсу, новопостављени в.д. директора је измјенио и посебне услове за директора Центра тако што је посебне услове из ранијег Правилника:
"VII степен стручне спреме, правни факултет или факултет политичких наука, најмање 3 (три) година радног искуства у траженом степену образовања и положен стручни испит за рад у републичким органима управе."
промјенио у Новом Правилнику у:
"VII степен стручне спреме – правни факултет или дипломирани правник са 240 ЕЦТС бодова, најмање три године радног искуства у траженом степену образовања, положен стручни испит за рад у републичким органима управе и пожељно искуство у координацији активности истраживања ратних злочина и тражења несталих лица."
Наравно, такве услове једини у РС имао је управо Милорад Којић!
Милорад Којић, у договору са Александром Радетом, ријешава и запослење сопствене супруге и то управо у Агенцији за државну управу РС (Радета директор) гдје на мјесто Вишег стручног сарадника за аналитичке послове (што је видљиво из јавно објављеног резултата конкурса Агенције од 24.1.2014. године), запошљава своју супругу Јелену Којић. Она је већ била запослена у Министарству правде, а у вријеме расписивања конкурса и пријема у Агенцију била је на породиљском допусту, дакле након њеног пријема у Агенцију, то радно мјесто и даље није било у функцији у Агенцији.У Агенцији тврде да се недавно појавила и била неколико дана, те да је и даље практички на породиљском, односно боловању.
Јасно се Види се да је ова услуга резултат раније противуслуге у циљу трајног запослења Александре Радете-Стегић, која је прије непуних годину дана доведена у Центар (без конкурса) и има уговор на одређено вријеме, а сада би требала по расписаном конкурсу прећи на неодређено вријеме.
А колико је директор Којић утјецајан види се по томе што је Влада РС почетком марта 2014. године измјенила Правилник о унутрашњој организацији и систематизацији радних мјеста (види се у јавно објављеном службеном гласнику Републике Српске бр. 41/14), гдје је поред услова за већ прописано радно мјесто возача, исто проширено на услов „завршена угоститељско-трговинско-туристичка школа“, те тако поред већ постојећег возача доводи се и запошљава за тај посао неквалификован кадар (конобарска школа на мјесто возача).
У кулоарима кружи прича да у том Центру има случајева да неки од "уговораца" имају преко 8 година ангажовања по уговору, а има и чланова из породица погинулих бораца, такви немају предност или шансе јер ће бити примљени искључиво они за које је расписан конкурс.
Карактеристичан је случај запошљавања под сваку цијену младог СНСД-овог политичког кадра из Челинца, кадра од повјерења, који је био један од најлошијих студената историје у историји Филозофског факултета (како је полагао испите то најбоље знају декан факултета и професори тог студија), али како иза њега стоје Општински одбор СНСД-а Челинац и неки други "важни" страначки људи (међу њима и неизбјежни утјецајни члан Кабинета Предсједника РС) то је баш ОН превиђен за пријем у радни однос иако је у овом кругу требала бити примљена једна друга особа (о њој је писао Респект прије годину дана – "Пантелија Ћургуз позвао своју радницу да донесе документа, а дочекао је огрнут само пешкиром!" – ради се о особи којој се Илијана Радановић жалила као пријатељици а није знала да су њих двоје већ раније у у шеми!). Наводно, први борац РС-а је због оваквог поступка веома љут на директора Центра, али челиначка веза је била јача – а њему се лично лоше пише јер ако не испуни обећано, пуче веза! Наводно, ускоро слиједи други круг па ће и та жеља бити испуњена.
Такође, у овом кругу је планирано и рјешавање сталног запослења ниезбјежног стручњака за односе са јавношћу (због ње радно мјесто спуштено на ниво средње стручне спреме) која је на том мјесту у Центру већ више од годину дана, а ако се провјери на интернету нема нити једне њене изјаве везане за Центар и о ономе чиме се бави Центар.
Иако је на снази ембарго на запошљавање администрације, то у овом случају не вриједи, а тим више што се не ради о потребама за запошљавање стручног кадра, већ о најобичнијем приватном интересу (страначком, приватном и "пријатељицама" утјецајних личности).
Новим, недавно изгласаним, ребалансом буџета повећана је ставка на платама, што НАГОВЈЕШТАВА да ће бити расписан нови конкурс за оне који нису могли ући у ових првих девет одабраних!
ЛИСТА ЛИЦА КОЈИМА ЈЕ НАМЈЕШТЕНО СТАЛНО ЗАПОСЛЕНјЕ ПРЕКО ЈАВНИХ КОНКУРСА:
а) преко Агенције за државну управу РС (интервју у четвртак, 24. 7. 2014):
И Виши стручни сарадник за анализу ратних злочина са правног аспекта
ПРИЈАВЉЕНИ:
1. Сандић Драгана, Бања Лука
2. Бошковић Вера, Бања Лука
3. Берак Момир, Бања Лука
4. Нуждић Виктор, Србац
5. Павловић Маја, Бања Лука
6. Чакало Драгана, Бања Лука
7. Ђурковић Марија, Власеница
8. Драгичевић Татјана, Шамац
9. Љешић-Савановић Дубравка, Слатина
10. Будић Дејан, Кнежево
БИЋЕ ПРИМЉЕН
Виктор Нуждић, кадар СНСД-а из Српца, страначки (СНСД), и по директоровом пријатељском избору.
II Стручни сарадник за документацију
ПРИЈАВЉЕНИ:
1. Лончар Славица, Бања Лука
2. Милишић Зорица, Бања Лука
3. Будић Дејан, Кнежево
4. Балта Даријан, Бања Лука
5. Малеш Биљана, Бања Лука
6. Дакић Славенко, Бијељина
7. Мутић Душка, Кнежево
БИЋЕ ПРИМЉЕНА:
Лончар Славица, машински техничар, по интервенцији предсједника логораша РС ("лична пријатељица" Бранислава Дукића).
III Виши стручни сарадник за ексхумације, форензичке обраде, идентификације, евиденције и рад на терену у процесу тражења несталих лица
ПРИЈАВЉЕНИ:
1. Павловић Душан, Бања Лука
2. Косић Бојан, Бања Лука
3. Будић Дејан, Кнежево
БИЋЕ ПРИМЉЕН:
Павловић Душан, интервенција Милка Марића, начелника у Центру, члана Комисије за интервју
ИВ Виши стручни сарадник за истраживање ратних злочина са историјског аспекта (2 државна службеника)
ПРИЈАВЉЕНИ:
1. Радета-Стегић Александра, Бања Лука
2. Давидовић Жарко, Бања Лука
3. Малићевић Драшко, Бања Лука
4. Синадиновић Синиша, Бања Лука
5. Јандрић Жељко, Бања Лука
БИЋЕ ПРИМЉЕНИ:
Радета-Стегић Александра,
Малићевић Драшко.
КОМИСИЈА РЕПУБЛИЧКОГ ЦЕНТРА (СРИЈЕДА, 23.07.2014):
Према информацијама које круже у кулоарима запослених у Владиној администрацији (сви све знају) на радна мјеста која су у надлежности комисије у Центру биће примљени:
возач: Деспетовић Раде, угоститељски радник, преко "неког ЈАКОГ" из СНСД-а, односи са јавношћу: Клепић Гордана, по интервенцији високог функционера СНСД-а Сташе Кошарца, финансије: Радаковић Драгана, по страначкој линији утјецајног оца (СНСД),
Како међу заинтересованим кандидатима има оних који далеко више испуњавају услове за поједина радна мјеста од наведених "одабраних" то је прилика да се жале на одлуке конкурсних комисија, тим више што су и чланови комисија пажљиво одабрани, а и о њима и њиховом кредибилтету ускоро више (кад се објаве резултати конкурса).