Народ(и) великим словом, умјесто самоопредјељења

Оно што српски народ пише малим словом, јесте да је опозиција је подржала ставове о ОХР, али су нагласили да власт скупља политичке поене на овој причи јер се закључци раније нису спроводили, а да је СНСД у прошлости подржавао одлуке високог представника које данас преиспитују. И то је суштински тачно.

среда, 10 марта, 2021 / 20:18

Тако смо сазнали да Устав БиХ садржи одреднице о самоопредјељењу, а остали смо у страху да политичењем и без озбиљних системских намјера уводи Српску у неки процес, који не може бити половичан, а нипошто политикантски.

Најгоре би било, да је ово све опет удешено по старој СНСД-политици, за коју је карактеристично да њени представници вичу "Ето, вука, ето вука!", али умјесто вука користи се именица реферндум. То посебно чини Милорад Додик, који је више пута добијао изборе најавама референдума, па чак и одржавањем референдума пред изборе, чији закључци нису усвојени.

Народна скупштина РС констатује да су у складу са Анексом 10. Општег оквирног споразума за мир у БиХ, чији потписник је и Република Српска, само стране уговорнице надлежне да "траже постављање Високог представника … како би помогао странама у њиховим напорима да мобилишу те, по потреби координишу активностима организација и агенција које су укључене у цивилне аспекте мировног рјешења, извршавајући наведене задатке…" Бројни високи представници су безобзирно урушавали владавину права, кршећи међународно и домаће право, игноришући уско дефинисана ограничења мандата додијељеног високом представнику Анексом 10.

Занемаривањем демократских и уставних процеса, као и јасних услова Дејтонског споразума, високи представник је, без икаквог правног овлашћења, наметнуо у БиХ бројне законе, као и 105 амандмана на уставе ентитета. Високи представник је вршио вансудска кажњавања стотина грађана БиХ, поништавао одлуке судова, укључујући и одлуке Уставног суда БиХ, те донио наредбу којом се забрањују било каква поступања у вези са оспоравањима одлука високог представника. Високи представник на драстичан начин занемарује интересе и права конститутивних народа, дајући неприхватљиве квалификације и увреде на рачун читавог српског народа. Нелегални и непромишљени диктати високог представника нанијели су немјерљиву штету функционалности и политичкој култури БиХ, урушавајући у великој мјери поштовање владавине права.

Народна скупштина РС констатује да се обавеза Републике Српске као стране уговорнице Анекса 10. да сарађује са високим представником, односи на активности усмјерене на спровођење Анекса 10. уз поштовање владавине права, Устава БиХ, те домаћег и међународног права, а што обухвата: прихватање ограничења мандата дефинисаних Анексом 10; прихватање чињенице да се надлежност високог представника односи искључиво на тумачење Анекса 10; поштовање и примјену Устава БиХ, укључујући одредбе којима се уређују демократски поступак доношења закона и гаранције заштите људских права грађана БиХ. Имајући у виду значајна кршења Анекса 10. од стране високих представника настала самовласним проширењем овлаштења јасно одређених у Анексу 10, као и дуготрајну праксу занемаривања владавине права и Устава БиХ од стране високог представника, РС не пристаје на прихватање незаконитих диктата високог представника.

Народна скупштина РС уважава сваког представника међународне заједнице који искрено жели да помогне БиХ. ипак, због елементарног непоштовања владавине права у виду кршења Анекса 10. какво је испољено од стране свих високих представника, РС не може прихватити наметање било које личности за високог представника, подсјећајући да је постављење високог представника условљено сагласношћу страна потписница Анекса 10. Дејтонског споразума. С тим у вези, Народна скупштина Републике Српске сматра да су досадашња номиновања, избор и потврђивање високог представника супротна Анексу 10, недовољно транспарентни, јер није уважавана неопходност консултација и прибављања сагласности страна, како је предвиђено Анексом 10. Ово представља довољан основ за одбацивање било ког именовања високог представника 6без процедуре предвиђене Анексом 10.

Народна скупштина као највиши орган Републике Српске, стране потписнице Анекса 10. Споразума о спровођењу цивилног дијела мировног рјешења, ће обавијестити стране потписнице тог анекса о овим ставовима, а посебно с приједлогом да се укине високи представник и преиспитају одлуке високих представника донесене изван мандата утврђеног Анексом 10.

Народна скупштина РС-а задужује Владу Републике Српске да формира међународни правни тим са циљем подношења тужби против високих представника који су кршећи Дејтонски споразум и његов Анекс 10, кршили међународно право злоупотребљавајући свој мандат.

Народна скутпитина РС сматра да је спровођење цивилног дијела мировног споразума одавно постигнуто, а да су присуство и активности Канцеларије високог представника већ дуги низ година озбиљан терет напретку БиХ и неспојиви су са појмом Устава БиХ, те представљају препреку па њеном путу ка свропским интеграцијама. Након 25 година мира у БиХ, крајње је вријеме да Канцеларија високог представника буде затворена и да одговорност за будућност и функционисање БиХ постане искључиво право и надлежност народа у БиХ и њихових политичких представника, без страног уплитања или друге врсте угрожавања демократских процеса и механизама прописаних Уставом БиХ.

Народна скупштина РС констатује да протеком 25 година од успостављања мира у БиХ није било сукоба нити су они могући, престаје потреба и за војним дијелом мисије по Анексу 1 А Дејтонског споразума. То потврђује и чињеница да је од првобитних 60 хиљада војника мисије ИФОР, које је мијењала име у СФОР, већ годинама у БиХ само ограничени контингент европске мисије ЕУФОР са 600 војника.

Народна скупштина РС сматра да је коначно дошло вријеме да Босна и Херцеговина са своја два ентитета и три конститутивна народа, преузме одговорност за властити развој у складу са Дејтонским споразумом и међународним правом које је интегрални дио правног система БиХ. Ако то не буде на дневном реду у скорије вријеме, треба покренути разговоре о мирном разлазу, у складу са Повељом Уједињених нација која гарантује сваком народу право на самопредјељење и Међународним пактом о грађанским и политичким правима и Пактом о привредним, социјалним и културним правима, који су по Анексу 1. на Анекс 4, саставни дио Устава БиХ, у којима пише: "Сви НАРОДИ имају право на самоопредељење. На основу овог права, они слободно одређују свој политички статус и слободно обезбеђују свој економски, социјални и културни развој. Да би постигли своје циљеве, сви НАРОДИ могу слободно да располажу својим богатствима и својим природним изворима, без штете по обавезе које проистичу из међународне привредне сарадње, засноване на принципу узајамног интереса и међународног права. Један НАРОД не може ни у ком случају да буде лишен својих властитих средстава за живот. Државе чланице овог пакта, укључујући ту и оне државе које су одговорне за управљање | несамосталним – територијама и територијама – под старатељством, дужис су да помажу остнарсне прана Народа на самоопредељење и да поштују оно прано сходцо одредбама Повеље Уједињених нација."

Народна скупштина РС задужује Владу Републике Српске да формира експертске тимове домаћих и страних стручњака 32 сваку област, гдје је пренесена Надлежност са Републике Српске, са циљем да изучи и правно образложи природу кршења Анекса Дејтонског споразума, а нарочито Устава БиХ и предлаже процедуре за доношење у Републици Сриској пових закона и аката како би се те надлежности поново успоставиле на нивоу Републике Српске, Све то мора бити урађено у складу са словом Устава БиХ и Устава РС-а.
Раније данас, током расправе и излагања, Милорад Додик је за говорницом пријетио и вријеђао, говорио о потреби затварања Уреда високог представника међународне заједнице у БиХ те будућем отцјепљењу РС-а из Босне и Херцеговине.

Милорад Додик истакао је да је, у свјетлу медијских најава о новом високом представнику, од изузетног значаја да се НСРС упозна о свим аспектима и посљедицама продужавања мандата високих представника, те да благовремено заузме став о овом важном питању.

Иако је предсједавајући Предсједништва БиХ, поново је оспоравао државне институције и државу БиХ. Поручио је и како ОХР ради у интересу Бошњака који прижељкују укидање ентитета РС, а да високи представник фаворизује бошњачки народ.

Рекао је и како сматра да БиХ треба кренути напријед даље без ОХР-а, али да ЕУ некада прави бламажу као и ОХР. Истакао је и да Хрвати у Федерацији БиХ су за укидање ОХР.

Током обраћања Додик је доста говорио у шифрама, пренесеним значењима, користио се цитатима, а на крају је казао да не може отворено рећи своја сазнања, али да ће они који промишљају политички знати због чега је данашња сједница важна.

Не наводећи на шта конкретно мисли, Додик је поручио да се у понуђеним "закључцима даје вријеме док не крену акције".

"Долазим овдје и предлажем акт о референдуму, макар то био и мој посљедњи чин", казао је.

Посланици у НСРС махом су подржавали ове ставове те се такођер придружили оркестрираном нападу на високог представника и ОХР те позвали на затварање уреда. Поново се говорило о потреби повратка на "оригинални Дејтонски мировни споразум", а у вези с пријеносом надлежности с ентитета на државу, радикалним бошњачким политичким настојањима итд.

Било је ријечи и о томе да су странци преузели власт у БиХ.

"Са високим представникјом тешко ћемо на зелену граду, и ако држава и као народ. Треба подржати домаће политичаре који су изабрани на демократским изборима у БиХ да преузму одговорност и за народ и државу", рекао је предсједник НСРС Недељко Чубриловић.