Мутабџија: Само 13 одсто дјеце похађа програме предшколског образовања
Министар просвјете и културе Републике Српске Горан Мутабџија изјавио је да у Републици Српској од 65.000 дјеце предшколског узраста само 13 одсто похађа неки програм предшколског образовања. “Успјели смо повећати број дјеце који у години пред полазак у школу пролазе тромјесечни припремни период на 45 одсто, а настојаћемо да стварамо претпоставке да овај сегмет још […]

Министар просвјете и културе Републике Српске Горан Мутабџија изјавио је да у Републици Српској од 65.000 дјеце предшколског узраста само 13 одсто похађа неки програм предшколског образовања.
“Успјели смо повећати број дјеце који у години пред полазак у школу пролазе тромјесечни припремни период на 45 одсто, а настојаћемо да стварамо претпоставке да овај сегмет још више повећамо”, навео је Мутабџија, додајући да су за овакву ситуацију криви недостатак средстава, предшколских установа и неповољна материјална ситуација родитеља.
Он је прије конференције о предшколском васпитању и образовању под називом “Значај образовања у периоду раног раста и развоја дјетета” за градоначелнике и начелнике општина Републике Српске новинарима у Бањалуци рекао да је Министарство значајно унаприједило стандарде предшколског образовања.
Наташа Цвијановић, начелник Одјељења за предшколско васпитање и образовање у ресорном министарству, рекла је да конференција треба показати у којој мјери су локалне заједнице спремне повећати средства за предшколско образовање.
“Родитељи партиципирају за боравак дјетета у вртићу зависно од заједнице у којој живе, тако да они у Бањалуци плаћају 165 КМ, а 50 КМ у неким општинама у Херцеговини”, додала је Цвијановићева.
Она је навела да недостатак мјеста у предшколским установама постоји у Бањалуци, Градишци, Прњавору, али има и средина као што су Чајниче, Берковићи, гдје родитељи нису свјесни важности предшколског образовања.
Цвијановићева сматра да се у Српској не ради довољно са талентованом дјецом.
Предсједник Комитета за даровиту дјецу удружења “Менса интернешнел” Ранко Рајовић рекао је да су првих неколико година живота дјетета најважни за његов развој и да родитељи чине многе грешке, те у школама данас има све више дјеце са различитим развојним поремећајима који га онемогућавају да нормално учи.
“Родитељи гријеше при избору боје собе, узимају у правилу розе за дјевојчице, плаве за дјечаке, јер стимулација креће преко контраста, а када је цијела соба у једној боји дијете не види скоро ништа мјесец дана”, навео је Рајовић.
Он је додао да родитељи гријеше и када носе бебу са двије руке, јер јој тако фиксирају главу при чему милиони импулса не дођу до мозга који неће развити неке важне синапсе.
“Преко 30 оваквих и сличних грешака које раде родитељи довешће до тога да неки дијелови мозга дјетета неће бити добро развијени”, појаснио је Рајовић и додао да је најважнији период развоја мозга од друге до пете године.
Он је нагласио да презаштићење дјеце није добро и родитељи морају знати да дијете инстинктивно ради ствари које су му потребне, од скакања по блату до вртења око себе, јер се на тај начин развија мозак, те се у вртићима треба радити на раној стимулацији кроз игру.
“У Републици Српској два одсто опште популације чине талентована дјеца, али од њих 20 на хиљаду неће успјети ни 17, јер се у односу са њима гријеши”, додао је Рајовић.
Замјеник шефа Канцеларије Уницефа у БиХ Ен Клер Дуфе рекла је да је у БиХ дошло до благог повећања стопе уписаности дјеце у програме предшколског васпитања и образовања, која је 2006. године износила око шест одсто, а 2012. године око 13 одсто.
“То је и даље јако ниска стопа у поређењу са регионом и Европом, али је охрабрујуће да се постиже одређени напредак и да се улажу напори да се стопа похађања повећава”, додала је Дуфе.
Према њеним ријечима, у Француској 99 одсто дјеце предшколског узраста похађа предшколско образовање, иако није обавезно, јер су родитељи задовољни квалитетом тог образовања.
Она је оцијенила да је предшколско образовање и васпитање у Српској добро.
“Многа научна истраживања показују колико је важно да дјеца похађају предшколско образовање и колико је то кључно за њихов будући школски успјех”, поручила је Дуфе.