Копију Мона Лизе насликао Да Винчијев љубавник

Копија "Мона Лизе” Леонарда да Винчија, која је од фебруара изложена у мадридском Праду, највјероватније је дјело ученика и љубавника чувеног мајстора, сматрају историчари умјетности.

недеља, 18 марта, 2012 / 19:27

Како пише лондонски лист "Телеграф”, а преноси Танјуг, стручњаци из Прада вјерују да је аутор копије најпознатије Леонардове слике Ђан Ђакомо Капроти, познат по надимку Салаи (Ђаволак) који је почео да ради у Да Винчијевој радионици када је имао 10 година.

Ренесансни историчар умјетности Ђорђо Вазари описао је Салаија у својим "Животима славних сликара, вајара и архитеката” као лијепог момка са коврџавом косом, која се много свиђала Леонарду.

Шеф одјељења за италијанско сликарство у Праду Мигел Фаломир рекао је листу "Арт” да вјерује да је копија "Мона Лизе” стилски најсличнија дјелу Салаија или Франческа Мелезија.

Мелези је мање вјероватан кандидат будући да се Леонардовом атељеу придружио 1507, а копија датира из 1503–1506. године.

Бруно Мотин, кустос Центра за истраживање и рестаурацију француских музеја, са сједиштем у Лувру, подржава ову теорију.

У Лувру се налази оригинална "Мона Лиза” и француски стручњаци сматрају да је Салаи наследио слику по смрти Леонарда да Винчија.

Уколико се утврди да је Салаи заиста насликао своју верзију "Мона Лизе”, музеј ће морати поново да размотри и истражи историјат Да Винчијевог ремек-дјела.

Прошле године група италијанских стручњака тврдила је да је Салаи био модел за "Мона Лизу” али је те тврдње Лувр одбацио.

Копија из Прада налазила се у музеју од његовог оснивања 1819. године у оквиру шпанске краљевске колекције, али се због тамне позадине и храстовог рама смјештала међу дјела северноевропских уметника.

Стручњаци су техничку студију копије почели прије двије године по захтјеву Лувра поводом изложбе која се отвара следећег мјесеца. Открили су да је слика насликана на ораховој дасци, као и "Мона Лиза”, а инфрацрвени зраци су показали да се у позадини слике налазе планине, као и на оригиналу.

Копија ће у Праду бити изложена до 13. марта, а онда путује у Лувр као дио већ испланиране изложбе и биће изложена поред оригинала.