Јавне набавке: Корупција је толика да је и сам назив доведен у питање

Од око 4 милијарде КМ утрошених у јавним набавкама у 2012. години чак 70% реализовано без јавног оглашавања. Истраживање које је провео УГ Тендер у протеклој 2012. години, јасно показује да се континуитет раста корупције наставља и да је учешће нетранспарентних поступака набавки, проведених путем директних споразума, конкурентских захтјева и преговарачких поступака без објаве, у […]

четвртак, јануар 17, 2013 / 22:21

Од око 4 милијарде КМ утрошених у јавним набавкама у 2012. години чак 70% реализовано без јавног оглашавања.

Истраживање које је провео УГ Тендер у протеклој 2012. години, јасно показује да се континуитет раста корупције наставља и да је учешће нетранспарентних поступака набавки, проведених путем директних споразума, конкурентских захтјева и преговарачких поступака без објаве, у укупној вриједности потписаних уговора, достигао рекордан проценат и у свјетским размјерама од око 70%, што све одговорне за провођење Закона, али и најодговорније у, прије свега највећим политичким партијама, законодавној и извршној власти мора итекако да забрине.

Од око 4 милијарде КМ, колико се процјењује годишње трошење у укупним набавкама роба, услуга и радова од стране уговорних органа, у прошлој години путем једино транспарентних отворених поступака оглашено је у Сл. гласнику БиХ 6.376 набавки, на основу којих је потписана укупна вриједност уговора од 1.213.632.286,80 КМ, што представља учешће од само 30% укупно утрошених средстава у јавним набавкама, чиме је доведен у питање и сам назив „јавних“ набавки.

Ако се има у виду спознаја да се цијене у потписаним уговорима, по проведеним нетранспарентним, у односу на једино поштене отворене поступке, који се једино јавно оглашавају, додатно увећавају од 20 до 60%, онда се са правом може констатовати енормно годишње учешће корупције и до 800 милиона КМ.

У којој мјери корупција у БиХ из године у годину биљежи раст, најбоље потврђије податак из Извјештаја Агенције за јавне набавке за 2008. годину у коме је учешће отворених поступака у вриједности укупних уговора било чак 91%. Због смањене транспарентности и неучешћа довољног броја понуђача у протеклој години 1.879 или 37,5 оглашених јавних набваки отвореним поступком морало је бити поништено због непостојања довољног броја квалификованих понуђача. На смањење учешћа броја понуђача, а тиме и конкурентности, у значајној мјери је доприносило и незаконито наплаћивање тендерске докуметације, чак у 4.756 или 75% случајева, што је понуђаче непотребно коштало више од 800.000 КМ. Током године у уговорном органу Министарство промета и веза Херцеговачко-неретванског кантона регистрован је износ од чак 3.450 КМ за откуп тендерске документације. Велику штету јавним средствима у уговорним органима наноси и нереално планирање средстава за предметне набавке, што је у прошлој години прелазило и проценат од 20%.

Кључне разлоге за све организованију пљачку средстава пореских обвезника и грађана УГ Тендер и друге озбиљне институције, прије свега службе ревизија јавног сектора, виде у извјесним нормативним мањкавостима и нејасноћама, али прије свега у непримјереном и незаконитом поступању кључних институција, нарочито Агенције за јавне набавке, а потом Уреда за разматрање жалби и Суда БиХ, што је пресудно утицало на охрабривање и подстицање неодговорних појединаца у уговорним органима и понуђачима склоних корупцији, да се разним махинацијама и злоупотребама при провођењу конкретних предметних набавки баве и коруптивним радњама. У прилог свему наведеном иде и чињеница да се налазимо у 2013. години, а да Вијеће министара није нашло за сходно да размотри и усвоји Извјештај Агенције за 2011. годину, за предпоставити и због негативних параметара који би могли иритирати јавност и тиме значајније отежавати доношење новог Закона сачињеног од стране Агенције.

Подсјећамо да је у посљедњих 5 година у Парламентарној процедури покушавано значајније усвајање измјена и допуна постојећег, као и доношење новог Закона о јавним набавкама, али без успјеха. Исту такву судбину су очито доживјеле и све три верзије предложеног Нацрта новог Закона од стране Агенције и њеног Одбора, из разлога што понуђена рјешења у истима нису довољно квалитетна и као таква не могу даобезбиједе потребну транспарентност у оглашавању, а тиме и пожељну конкурентност, неопходну већу ефикасност у провођењу поступака, адекватнију правну заштиту и одговорност учесника, а што би све могло имати за посљедицу још нерационалнији однос према
трошењу јавних средстава.

Имајући у виду наведено, а нарочито неуважавање и игнорантски однос према рјешењима и механизмима у Антикоруптивним амандманима, опредјелило је УГ Тендер да сачини властиту верзију приједлога Нацрта новог ЗЈН-а са Образложењем и исти 30.12.2012. године упути политичким партијама, законодавној и извршној власти, средствима јавног информисања, а путем wеб странице и најширој јавности.

Доношењем новог Закона у складу са свим предложеним квалитетним и ефикасним рјешењима и механизмима из предложеног Нацрта УГ Тендера, темељеним искључиво на ставовима из Директива ЕУ, најбољим искуствима из закона европских земаља као и наших сусједа, проведеним истраживањима и богатим искуствима приватних предузећа учесника у јавним набавкама, садашње учешће корупције у јавним набавкама у проценту знатно већем од 20%, било би сведено на износ испод 5%, чиме би се годишње могло уштедити и више од 600 милиона КМ.

То неминовно упућује да би свако разуман, одговоран и добронамјеран у овој држави, коме је јавни интерес изнад појединачног, морао да подржи предложену верзију Тендера, а надамо се да би исто било изузетно прихваћено и од стране ЕУ. Детаљније о предложеним рјешењима са датим образложењима може се погледати у Тендеровом предложеном Нацрту новог Закона о јавним набавкама, који се налази на



Оставите одговор