Григоријев васкршњи утисак

Гостовање преосвештеног владике Григорија код Оље Бећковић вјероватно ће бити један од утисака који ће обиљежити ову годину. Пише: Небојша Вукановић Херцеговачког владика напрасно је у Београду пропричао екавски, али увреде, тешке и непримјерене ријечи који је изговорио, и које би по нас Херцеговце могле имати велике посљедице, ставиле су у други план напрасне промјене […]

петак, мај 10, 2013 / 08:42

Гостовање преосвештеног владике Григорија код Оље Бећковић вјероватно ће бити један од утисака који ће обиљежити ову годину.

Пише: Небојша Вукановић

Херцеговачког владика напрасно је у Београду пропричао екавски, али увреде, тешке и непримјерене ријечи који је изговорио, и које би по нас Херцеговце могле имати велике посљедице, ставиле су у други план напрасне промјене изговора.

Владикин пријатељ Драган Ђилас, са којим је владика као студент Богословског факултета почетком деведесетих организовао протесте и демонстрације против Слободана Милошевића, за само десетак дана два пута је боравио у Требињу и вјероватно тада темељно припремио владикин наступ у свом медијском пројекту (ПГ мрежа која емитује Утисак недеље преко увезаних фирми "Мултиком", "Директ медиа" и "Лов, ајдолс енд френдс" блиско је повезана са Ђиласом, Шапером и Небојшом Крстићем, бившим савјетником Бориса Тадића).

Било је више него очигледно да је водитељица имала благонаклон однос порема херцеговачком владици, и да му није постављала незгодна питања везана за послове епархије, приватизације, спорно поклањање имовине, цркве заробљене банкарским хипотекама, луксузан живот, и возни парк, пријетње новинарима који треба да се једу као шампите, црквене спорове које је водио са непослушним вјерницима и које је морао да поништава патријарх… Владика је очито имао задатак, и није се ни мало трудио да га прикрије. Отворено сврставање на страну једне политичке опције и тешке увреде на рачун нешколованог магарца, како преосвештени владика назва предсједника Србије и остаде жив, до сада невиђена дрскост на овим просторима за једног високог црквеног великодостојника.

Можда је преосвештени владика љут што је нова власт у Србији смањила трошкове конзулата који је смјештен у његовом владичанском двору у Мостару и што ће Епархија добити мање новца за закуп и раднике, можда су Николић и СНС помрсили планове и уносне послове који су били договорени са Борисом, Ђиласом и другарима на власти, али нервоза никако не може бити оправдање за непримјерене ријечи и тешке увреде изнесене на рачун предсједника Србије, ма ко он био и какве потезе повлачио.

Предсједнику матичне државе треба указати на грешке које је починио, али најодговорнији државници једне нације никако не би требало јавно да се понижавају, вријеђају и блате. Да ли је владика Григорије свјестан да би овакав испад могао имати далекосежне негативне посљедице по Требиње и Херцеговину јер након што је Славко задњицом затворио врата у Бањалуци, а владика на исти начин у Београду, питање је са ким ћемо сарађивати и на кога ћемо се наслонити? У чије то име и за чије интересе владика овако иступа, и зашто на сличан начин раније није говорио о лошим потезима и рђавој управи Бориса Тадића и Милорада Додика и других политичара који су нас довели на ивицу провалије?

Служба је служба, државна или божија

Након ове емисије свима би требало бити јасно ко је "извор Блиц-а из врха СПЦ" на који се ова новина у власништву швајцарске Рингијер групе годинама позива, јер нам је преосвештени владика говорио о интимним детаљима из живота пензионисаног владике Василија до којих је дошао прегледајући досије БИА-е и бивше Државне безбједности, а већ у понедељак у Блицу су сасвим случајно изашли су детаљи о "Паблу", како је у ДБ-у било конспиративно име за владику Василија Качавенду, и како смо то већ раније имали прилику прочитати у књизи "Чувари Југославије".

Сигурно је да је и владика Василије, као и сви ми, велики грешник који је у животу направио много лоших потеза, можда и тешких кривичних дјела, али је велико питање колико су истините и монтиране оптужнице које се последњих дана могу прочитати у појединим прозападним гласилима. Нико није крив док се то не докаже у судском спору, па није јасно откуд Григорију толико дрскости да отворено говори о наводној педофилији и педерастији и осталим тешким оптужбама?

Једна од десет Божијих заповјести каже да не треба свједочити лажно на ближњега свога, па се поставља питање ко је дао за право Григорију да јавно на телевизији говори о интимним детаљима из живота владике Василија, његовом тешком дјетињству, сиромаштву, мајци, наводно принудном одласку у манастир, уцјенама и сарадњи са тајним службама које је тобоже у досијеу прочитао први херцеговачки подвижник. У чије име говори владика, ко му је и зашто доставио досије и документа, и ко му је дао за право да јавно клевеће и напада владике, своју браћу у Христу, са којима се не слаже и не дијели ставове? Је ли телевизија или црквени Сабор мјесто о коме се о томе расправља, и да ли је владика Григорије свјестан какве ће бити посљедице његових изјава и учесталих испада?

Зашто се у судбоносном часу за Србе на Косову и Метохији у јавности линчују поједине владике, као што је то раније након проглашења независности био случај са епископом рашко-призренским Артемијем? Како то да Григорије у емисији говори о владикама Василију, Филарету и Пахомију, а у следећа три дана у Блицу и осталим новинама се објављују тешке оптужбе управо на рачун ових епископа? Зашто се отварају Досијеи само појединих владика, и зашто се јавности не каже ко је све био сарадник и којих страних и домаћих обавјештајних служби?

Откуд то да компромитујући снимак на коме је наводно владика Василије у загрљају неког мушкарца прво објави портал из маленог Љубиња, а да се на њега потом позову Б 92, Блиц, Глас Српске, Независне… Зар је већи гријех штрајк глађу владике Филарета, због чега би по Григоријевом мишљењу епископ милешевски требао бити разријешен, од продаје вишемилионске црквене имовине, уништавања приватизационих фирми, отимања туђе имовине, уклањања иконостаса, стављање цркви под хипотеку…

Да ли је случајност то што пензионисани владика Василије, као и већина владика који су на мети одређених прозападних медија, имају блиске односе са Русијом и Руском православном црквом, а да након владикиног наступа на Б 92 у Дневнику ове телевизије гледамо извјештај колегинице Александре Годфроа о протестима у Москви организованих против руског предсједника Владимира Путина? Да ли је окупљање десетак хиљада Руса довољан разлог да Веран Матић, или неко други, шаље телевизијску екипу у Москву да прави извјештај?

Све се мијења, осим стијења

Да ли је сасвим случајно владика Григорије промијенио некада тврде националне ставове и имиџ, скратио косу и браду и скинуо мантију, након што је 2005. године као члан Синодске делегације боравио у Вашингтону заједно са владиком аустралијским, владиком Иринејом Добријевићем, јеромонахом Теодосијем (сада владиком рашко-призренским) и бившим министром вјера Богољубом Шијаковићем? Како су након те посјете сви чланови ове делегације вртоглавно напредовали и дошли до важних функција и позиција? Многим гледаоцима ће бити жао што водитељка није стигла да од владике затражин коментар на писање Викиликса, и констатације америчких дипломата са којима је владика својевремено разговарао и који су га назвали мудром политичком животињом.

Преосвештени владика Григорије у Утиску недеље говорио је у своје лично, и у име вјернике Епархије захумско-херцеговачке и приморске. Лично осјећам велику срамоту због политичких ставова, непримјерених изјава и увреда које је владика изнио на рачун српског предсједника и своје у Христу браће, и због тога желим јавно да кажем да владика није говорио у моје, а сигуран сам ни у име великог броја вјерника са којима сам разговарао протеклих дана, и који су разочарани његовим иступима у јавности. Људски и хришћански је праштати, па и за овакве наступе треба наћи разумјевање. Искрено се надам да у Херцеговини има довољно свјесних и храбрих интелектуалаца који ће покренути иницијативу и потписивање петиције како би се од Сабора и Синода Српске православне цркве затражило да преиспита рад и понашање нашег владике Григорија, и умири владику који очито у појединим тренутцима због велике моћи не може најбоље да контролише своје понашање.

Црква и црквени великодостојници требају имати став о важним националним и црквеним питањима, понекад изнијети мишљење и сугестије о крупним проблемима, али владике никако не треба да се отворено баве политиком, учествују у кампањи и коментаришу дневно-политичке догађаје. Већ дуги низ година ствари у Херцеговини нису на свом мјесту и полако измичу контроли па је крајње вријеме да се владика Григорије уразуми и врати правом монашком животу, или да столицу на којој је сједао Свети Василије Острошки уступи неком подвижнику који ће својом вјером, духовношћи и скромношћу подржати Херцеговце да изађу из тешке ситуације у којој се налазе. У недељу ћемо обиљежити дан заштитника Херцеговине и српског народа, Светог Василија Острошког и Тврдошког слава му и милост, и надам се да ће велики светитељ услишити наше молитве, помирити завађену браћу, укротити самовољне и даривати здравље душевно и тјелесно нашем народу, а прије свега његовим вођама, духовним и свјетовним!



0 КОМЕНТАРА

  1. ‘Сигурно је да је и владика Василије, као и сви ми, велики грешник који је у животу направио много лоших потеза, можда и тешких кривичних дјела, али је велико питање колико су истините и монтиране оптужнице које се последњих дана могу прочитати у појединим прозападним гласилима.’

    Вукане, сви знамо да радиш за БН и да је твој газда у врло добрим односима са Качавендом. Знам да се плата мора зарадити, али олади мало.

    Владика Григорије је изнио свој став о Николићу и можемо се сложити са њим или не, али је то учинио на пристојан начин.

    Занимљиво ми је шта би написао о овоме http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2013&mm=05&dd=10&nav_category=640&nav_id=712599

  2. “Предсједнику матичне државе треба…“

    Матичне државе имају само националне мањине. Баш на тој грешци Григорије је и критиковао Николића јер прича о стварима које не разумије, баш као и ти.

    Григорије је опоменуо Николића, а ја опомињем тебе.

  3. Сем Тригер се чеше тамо гдје га сврби.

    Владика који се бави политиком и подржава отворено неку политичку опцију није Божији посланик већ распоп.

    Нисам чуо да дижу глас против криминала власти, и овдје и у Србији. Напротив, поменути се и сам бави бизнисом. Какве везе то има с вјером и Богом?

    Многима је јасно да државне службе имају традицију да деценијама контролишу вјерске институције, па су вјероватно и поставили већину ових владика, од којих неки не вјерују уопште у Бога. Одавно они имају компромитујући материјал, али сада им је био згодан тренутак да дисциплинују Цркву, како би без отпора извршили наредбе својих власника и наредбодаваца.

  4. Дачић је био добар мами својој (читај баронеси), а сада је отишао и код таје (Бајдена) да рапортира.

    Какву је само мудрост данас изрекао: „Ponekad se zaista zapitam čime je to naš dragi Bog zaslužio da ga ovakvi predstavljaju na zemlji“

    Запита ли се чиме је овај народ заслужио да га такви попут њега представљају на земљи?

  5. drazen78bl, 10.05.2013. 19:10:19

    “Сем Тригер се чеше тамо гдје га сврби“

    Не знам Дражене шта се с тобом дешава? Што се качиш за мене? Ја сам само коментарисао Вуканов текст у којем он оптужује владику Григорија да је невином Качавенди намјестио све ове ниподобштине.

  6. Владике су увијек, у дугој историји српског народа, осим у доба комунизма, коментарисали и обликовали и политичка дешавања.

    Мислим да је текст посљедица личних сукоба са владиком Григоријем и да је аутор претјерано емотиван. Какав положај Херцеоваца? Окренули леђа Бањалуци, гледају ка Београду? Какав СРПСКИ предсједник? Свашта!

    Што се тиче емисије… мислим да је владика Григорије, као и Николић Томислав ономад у разговору са новинарком из Сарајева (права тековина тог разговора је то што је иста натјерала Николић Томислава да каже шта СТВАРНО мисли) правио сличне гафове, мијењао тезе и говорио конфузно. Неке ствари је рекао добро. Од СПЦ очекујем јединствен став, хладне главе, став који ће имати смисао и који ће да буде ауторитет, као што је криз историју био.

    „Српски предсједник“ је заслужио много оштрију критику од оних коју смо слушали ових дана.

  7. anja banja luka, 11.05.2013. 01:00:10

    Aњђеле, Томислав Николић јесте заслужио да му се многе ствари кажу у очи, али је проблем што Григорије то говори само зато што је Николић противник његовог пословног партнера, а не зато што Николић није у праву. Било је материјала колико хоћеш и за критиковати Тадића и Додика, али то не чусмо од владике Григорија. Дакле, он се бави дневном политиком, умјесто да постави питање пљачке и нестајања српског народа, како у Херцеговини, тако и широм Балкана. Уопштено, да се Црква противи овом бриселском документу је у реду, јер у том случају стаје у заштиту народа, што јој кроз историју и јесте била свијетла улога.
    Ако ће једне владике подржавати Тадића, а други Николића, то води расколу, а они требају да раде на обједињавању народа.

  8. П. С. Симче је у праву за „матицу“. Морамо да будемо веома опрезни када су овако озбиљне ствари у питању.

    Морам само да искористим прилику и да на овој теми, извињавам се Небојши, критикујем и градоначелника Требиња који користи народ за препуцавање са Додиком. Политичари нека се препуцавају, али нико не би требао да одузима и дијели плакете које се дају и име народа ради обрачуна, доскочица и сл. „Српски предсједник“ је увриједио српски народ у Српској и било би понижавајуће да му се дијеле плакете како би се доскакало Додику. Тиме би се оправдало оно што је дотични рекао, а и отворио простор да исти настави са таквом праксом.

    И доста више са плакетама, скандалозне су ако се дијеле политичарима, генерално.

  9. Стратегија

    „Владика који се бави политиком и подржава отворено неку политичку опцију није Божији посланик већ распоп.“
    Не бави се Григорије политиком,већ онај тројац што је јуче сахрањивао живе људе.Рекао је кога подржава(Тадића) и због чега…јер је као Србину изван Србије најважније да се релаксирају односи у региону,што је Тадић јако добро схватио.

    „Напротив, поменути се и сам бави бизнисом.“
    Шта то значи?Приходује за себе,своју породицу и децу?Или за цркву?Хоћеш ти финансирати обнављање богомоља и каритативне послове које врши црква?Црква,као и свака друга друштвена организација,има своју улогу и значај,а као и свакој другој за све су потребне паре.

    Смањи мало теорије завере.

  10. Мало сам погледао текст и коментаре.
    Вукан ме мало изненадио,баш као да ће српска Херцеговина пропасти због изјава једног бискупа и градоначелника падобранца без падобрана.
    Стање у друштву је такво да смо сваки дан од јутра у петој брзини,јебу наши али јебу и њихови.
    Једни као нападају,други као бране,…
    Мене само занима како се људи уопште мире са чињеницом да живимо у друштву гдје владике имају кодна имена,гдје су светосавски омладинци дјеца удбаша и милицијских сарадника,гдје они који серу о том неком првом марту свој опстанак и политичко преживљавање дугују нечему за шта је први март добротворна организација,гдје ставрофори иду на ноге криминалу задовољни и испуњени као да су ишли у свету земљу.
    Најжалосније од свега је то што чак и када би се успјели рјешити талога о којем сам писао,дошли би још гори а то нас чека. Стока ће се веселити (виђено у Србији после тријумфа гробаризма) и тада слиједи потпуни крах.

  11. бискуп григорије је говно без части и образа, једини начин да се ријешиш смрада тог људског говнета је да га не дираш, а не може Вукан да га не дира, кад му се стално бискуп григорије лијепи за ђонове ципела!
    Ми као обичан лаички свијет, морамо и требамо и имамо право да осудимо бискупово кривоклетство и неморал политички који шири злоупотребљавајући црквена овлашћења!

    Николић није увриједио никог лично, а ако се неко сматра увријеђеним није бискуп нечији адвокат да он то реферише. Тачно је да је нама Бањалука задња рупа на свирали, Београд је главни град сваког Србина и ови што се љуте на Николићеву изјаву о босанцима, први тај српски завјет не признају, него себи измишљају некакве паланке за главне градове? Ма дај, јбт!

  12. Бигер Тригер написао јесте:

    „Не бави се Григорије политиком,већ онај тројац што је јуче сахрањивао живе људе.“

    Политиком се баве и јенди и други. Разлика је само што се бишоп Григорије понаша навијачки и отворено стаје на страну једне политичке опције, мада његови вјерници подржавају различите политичке опције. Ови од јуче (један је Григоријев ментор) су такође претјерали у неком дијелу, али појављивање на скупу има за циљ заштиту народа, што и јесте улога СПЦ кроз историју. Они стају у одбрану народа Косова и Метохије, без обзира на политичко опредјељење појединаца из тог народа.

    „Шта то значи?Приходује за себе,своју породицу и децу?Или за цркву?Хоћеш ти финансирати обнављање богомоља и каритативне послове које врши црква?“

    Приходује или расходује? Џип на поклон? Хипотека над црквама при подизању кредита?

    „Шта би тек возили да се нису зарекли на скромност?“

  13. Стратегијо,немој бити смешан…

    Да су хтели да помогну народу на Косову не би правили поделе,сахрањивали живе људе и појављивали се на политичким скуповима,већ би били са Србима на Косову!Види шта су о таквим скандалозним речима рекли црквени прваци који су СВАКИ ДАН са Србима на Косову.Григорије је рекао кога тачно и зашто подржава.И сва му част на исправном размишљању,а не на проклињању и клетвама.

    Ако је „бизнисмен“ каквим га ти сматраш,онда не расходује само,већ и приходује.Ако само расходује није бизнисмен.Који џип?Онај Вукановићев?Што је владика платио 150 хиљада?Пола твојих заблуда потиче од разноразних погрешних теза.
    Онда ти дај осигурање банкама за неопходан новац,ако ти се не свиђају хипотеке.Мајко Божија,мислиш ли да су банке према религијама попустљивије?

  14. Vukane svaka ti čast, potpuno si u pravu i svaka ti je na mjestu.
    To što Grigorije radi pa to je strašno, toliko se osilio kao da je Bogom dat… Znamo mi dobro u čije je ime govorio, pa sa mukom je on stekao džip od 140 000 KM, sa mukom je on prodao Srpsku zemlju u centru Mostara, sa mukom je on podigao više milionske kredite, a za uzvrat stavio crkve pod hipoteku i itd(mogao bih čo’ek nabrajati do sutra)… Sve je to sa mukom stečeno, a treba sad to i očuvati!!!
    Još ću da kažem da nije govorio ni u moje ime!!!

Оставите одговор