Европски оскар за Сорентинову Младост

Најбољи европски филм 2015. године, према одлуци већине чланова Европске академије за филм, јесте " Младост” копродукцијски филм италијанског редитеља Паола Сорентина. Паоло Сорентино је освојио и „Европског оскара” за најбољу режију, а за улогу у „Младости” награду ЕФА освојио је сер Мајкл Кејн. Тако је током берлинске церемоније додјеле награда по други пут изашао […]

недеља, децембар 13, 2015 / 23:46

Најбољи европски филм 2015. године, према одлуци већине чланова Европске академије за филм, јесте " Младост” копродукцијски филм италијанског редитеља Паола Сорентина.

Паоло Сорентино је освојио и „Европског оскара” за најбољу режију, а за улогу у „Младости” награду ЕФА освојио је сер Мајкл Кејн. Тако је током берлинске церемоније додјеле награда по други пут изашао на сцену, пошто је из руку Вима Вендерса већ био примио предсједничку награду ЕФА – за изузетан допринос европској кинематографији.

„Занимљиво, неких 50 година нисам добијао награде, а онда у једној ноћи добијем двије”, коментарисао је наглас сер Мајкл управо оно што су многи синоћ овде помислили.

Додјела „Европских оскара” осим што је била традиционално предуга, била је и крајње предвидива. У ту предвидивост прикључило се и двоструко појављивање британске глумице Шарлоте Ремплинг на сцени берлинског Хаус фестшпилеа. Прво јој је била уручена награда ЕФА за животно дјело, а онда је и објелодањено да је управо она за улогу Кејт у филму „45 година” Ендруа Хаја освојила и ЕФА признање за најбољу женску ролу.

НАГРАДЕ ПУБЛИКЕ

И европска публика је рекла своје. За Европљане најбољи филмови су шпански „ Маршланд” Алберта Родригеза (EFA People Choice Award) и италијански „Невидљиви дјечак” Стефана Сарда (награда младе публике).

Ако питате шта се то у Берлину ( у којем је иначе сједиште Европске академије за филм) догодило, сасвим је могућ следећи одговор. Како нису били сигурни да ће номиновани глумци Мајкл Кејн и Шарлота Ремплинг после тајног гласања чланова Академије на крају бити и званични лауреати, борд ове институције, уз подршку предсједника ЕФА Вима Вендерса, на вријеме је донио одлуке да и Кејна и Ремплингову, као двије глумачке легенде, награди почасним наградама. Тако су и једно и друго синоћ два пута били искрено дирнути на сцени. Исправљена је тако и једна од „неправди” у историји додјеле награда ЕФА, која биљежи и да су британски ствараоци и британски филмови ријетко када били међу освајачима статуете ЕФА.

Стекао се утисак да се својој награди ипак највише обрадовао легендарни шведски редитељ Рој Андерсон, чији филм „Голуб сједи на грани размишљајући о постојању” није освојио награду у категорији за најбољи европски филм, али јесте у категорији најбоље европске комедије, што је редитељ прихватио са искреним смијехом и њему карактеристичном дозом сарказма.

Касније, током свечаног банкета у берлинском хотелу Софител, Рој Андерсон је за „Политику” изјавио: „Невјероватно се радујем баш награди за комедију и једва чекам да видим лица мојих Швеђана који у огромној већини нису гледали мој филм. Не знају шта су пропустили – најбољу европску комедију!”.

Најбољи европски сценаристи 2015. године су Јоргос Лантимос и Ефтимис Филипу, који су заједнички написали екстравагантну футуристичко-егзинстенцијалистичку причу за црнохуморни филм „Јастог” који је Лантимос и режирао..

ПОЛИТИКА

Већ дуже вријеме траје борба чланова Европске академије за филм за ослобођење украјинског документаристе Олега Сенцова, ухапшеног у Симферопољу и осуђеног у Русији за „злочин терористичке природе” на 20 година затвора. Иницијатор ове борбе је пољска редитељка Агњешка Холанд. Учесници церемоније доделе награда ЕФА били су замољени за донације, а сакупљени износ новца биће послат као подршка Сенцовој породици.

Европско откриће године, награда за најбољи европски дебитантски филм, уручена је турском аутору Денису Гамзеу Ергивену за копродукцијски филм „Мустанг” . „Европски оскар” за најбољи документарни филм отишао је у руке Асифу Кападији (рођен у Индији) за британски филм „Ејми”, о трагично преминулој музичкој звезди Ејми Вајнхаус.

Најбољи европски кратки филм је 13-минутни „Пикник” хрватског аутора Јура Павловића. Ово је већ други пут у последње двије године да кратки хрватски филмови освајају награду ЕФА. Прошле године побиједио је филм „Кокошка” Уне Гуњак.

Награда ЕФА за најбољи европски „цртаћ” припала је Тому Муру за ирско-белгијско-данско-француско-луксембуршки дугометражни анимирани филм „Песма мора”, инспирисан митологијом и намијењен дјеци.

Награда ЕФА за најбољег композитора припала је дуету „Мачје очи” за оригиналну музику у британско-мађарском филму „Војвода од Бургундије”, док су ово признање за најбољи дизајн звука освојили Васко Пиментел и Мигуел Мартинс за португалски филм „Арабијске ноћи 1-3” Мигуела Гумеша.

Овогодишња 28. додјела награда Европске академије за филм остаће запамћена и по томе што је међу шест филмских дела номинованих за главну награду (најбољи филм), чак четири су у наслову имала имена животиња: голуб, јастог, мустанг и овнови. Следећа, 29. додела награда ЕФА заказана је за децембар месец у пољском граду Вроцлов који ће бити Културна престоница Европе 2016.

У избору у Британији: Тајвански филм филм године



Оставите одговор